crashende applicatie bij systeemstart op embedded systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Iemand die nog een idee heeft bij volgend probleem:
Ik heb hier op het werk CCTV video recorders opgebouwd rond een embedded x86 systeem met een linux OS. Op 1 van deze recorders is er een applicatie welke telkens bij het opstarten crashed. Deze app dient om de status LEDs aan te sturen, een aansturing die via een USB->RS232 omzetter loopt die wel netjes herkend word.

Wat ik te zien krijg tijdens boot is 3x een melding
code:
1
2
what(): std::exception
terminate called after throwing an instance of 'SharedMemory::SharedMemoryOpenUnknownAreaException'

En ik heb echt geen idee meer hoe ik dit kan troubleshooten of wat de oorzaak nog kan zijn. Wat hebben we al gedaan?
  • memtest laten lopen gedurende 30 uur
  • andere USB status interface aangekoppeld
  • flashdrive gewisseld met 1 van een ander toestel
  • status interface getest met andere recorder
Iemand een idee wat ik nog kan proberen? De linux installatie op zich is vrij kaal te noemen al heb ik ondertussen al wel geleerd hoe ik op een shell sessie kan geraken. De flashdrives worden read only gemount, enkel het opname medium is rw.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ik vermoed dat hier een shmopen() gebeurt van een shared-memory 'file'.
Iets of iemand moet die aanmaken of de directory moet bestaan. Als dit niet zo is, dan verwacht ik zoiets.

Je kan met strace eens uitzoeken wat hij precies uitvogelt en van daar verder zoeken.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 30-09 08:10
En wie heeft die app geschreven? Die persoon/toko weet er vast meer van ;)

Naast strace kan ltrace ook handig zijn, als de applicatie groot genoeg is om ook shared libs te omvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Die app is door een externe partij geschreven en valt vziw niet onder een FOSS licentie. De relatie met die partij loopt via een andere partij en dat gaat enorm moeizaam.

We zouden defecte toestellen ook terug kunnen sturen naar de fabrikant en door hen laten herstellen, maar gegeven de te verwachten herstelkost bij hen kunnen we ze dan beter direct in de vuilbak gooien. Toch zou dat dan weer zonde zijn van het toestel.

Ik zal 1 van de volgende dagen eens wat tijd maken om te zien of ik iets kan vinden met bijv. een strace.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik kan het niet helemaal volgen. Je hebt hardware en software omgewisseld, en de fout blijft komen. Kun je nu aangeven welk onderdeel altijd aanwezig is als het fout gaat, en afwezig is als het goed gaat?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Het onderdeel dat altijd aanwezig is, is het moederbord, maar voor de rest lijkt alles normaal te werken dus ik zie niet direct in hoe dat het bord er voor verantwoordelijk kan zijn dat altijd dezelfde app crashed bij het opstarten te meer daar de flash drive dus al eens gewisseld is alsook het RAM geheugen zonder probleem een memtest doorstaat.

Dat is dus net wat mij gek aan het maken is.

Ook mogen we niet vergeten dat dit een volledig gestripte linux is (ben er ondertussen wel achter dat deze gebouwd is op basis van Ubuntu Jaunty) en dat er dus een hoop tools standaard niet op staan.

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Hmm, wat natuurlijk ook kan is dat 1 of meer devices niet goed opstarten en geen memory map (bvb PCIe devices) exposen. Dit zou je in de kernel logs (commando: dmesg) wel moeten zien.

Je kan ook eens kijken of er NOR/NAND flash op het bord staat (visueel en ook kijken in /proc/mtd)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 20:15

igmar

ISO20022

Wrap het commando dat wordt gestart in een strace. Alleen zo kom je erachter waarop ie mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dat is "vreemd". Als ik die exception door Google heen haal, is dit topic het enige wat terugkomt.

Wat dit zegt is dat dit waarschijnlijk een custom class van de (vermoedelijk closed source) applicatie is en niet van 1 of ander framework (bijv Boost) is.

Deze error komt dus echt uit de applicatie. Afhankelijk van hoe goed deze geprogrammeerd is, kan "SharedMemoryOpenUnknownAreaException" ook simpelweg een catch-all zijn voor unhandled exceptions.

Kortom, het feit dat de error zegt dat het iets met memory te maken heeft hoeft niet correct te zijn.

Aangezien het met 1 recorder is, lijkt het me wel een hardwareprobleem.

Kun je niet "gewoon" hardware swappen? DIMMs uit een goede recorder overzetten, kijken of het werkt. CPU omzetten, USB controller omzetten, moederbord omzetten, etc.

Heb je in dmesg gekeken?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Nee, alles zit vastgesoldeerd op het bord. Het volledige bord wissellen (en dus eigenlijk de hele recorder) is de enige optie. Zit spijtig genoeg vast met wat andere projecten op dit moment en heb deze tijdelijk aan de kant gezet.

Pagina: 1