Klassieke (Linux) spellen voor Windows XP of OSX G3 PPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 14:28

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik was gisteren bezig om een tijdelijke pc voor moeders te bouwen bestaande uit een 3000+ Sempron (had even geen snellere rond liggen). Zij speel graag van die simpele denk spellen die je altijd in Linux distros kunt vinden, zoals Klotski, Reversie, K-tomix, Sudoku, Mahjong en degelijke. Weet uiteraard dat die spellen in de regel ouder zijn dan Linux, maar in veel Linux distros zijn deze te vinden of gratis te downloaden via de build-in software downloader.

Zo heb ik gisteren op die machine Ultimate Edition 2.0 geïnstalleerd, gebaseerd op Ubuntu 8.1, draait prima, alleen zijn de spellen niet te downloaden, vanwege de oudheid van deze distro. En ik heb geen zin om nu alles in source te downloaden en te compileren. Dan Ubuntu 15.04 geïnstalleerd, deze update wel, maar draait bagger, is immers maar een Sempron 3000+ (single Core 1.8 Ghz met 2 gig ram, zeg maag een pc van een kleine 10 jaar geleden). Dus beide geen optie. Windows XP draait er wel al een zonnetje op, maar waar haal ik de spellen vandaan? Het liefst zo als compleet pakket achtig iets. En ze heeft nog (omdat ze hem zo mooi vind) een Ruby iMac (G3 PPC 650 Mhz). Hiervoor mogen de spellen uiteraard ook zijn.

Heb al lopen Googlen, maar vind allen maar iets van "Windows spellen op Linux spelen" en niet andersom. Ook voor Mac kan ik niet het passende vinden. Bestaat er een compleet pakket of moet ik elk spel apart proberen te downloaden?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom draait Ubuntu niet goed dan?
Zou makkelijk moeten werken met die specs.
Of is het een (videokaart) driver probleem?
De source downloaden en compilen is ook niet 123 gebeurd, want normaal compilen ze alleen onder Linux, niet zomaar onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Het is gewoon traag, niet alleen de videoperformance maar ook de rest. Als ik ergens op klik duurt het gevoelt een eeuwigheid voordat het opent. Videokaart is trouwens een X1500 met 512 MB, ding heeft ook een onboard kaart maar dat is helemaal niets fatsoenlijks.

Wat ik nog kan proberen is de Ultimate Gamers edition 3.0 of 4.x, deze is volgens de makers gebaseerd op een lightway linux distro en zonder overbodige zooi die je op een Game PC niet nodig hebt.

Met downloaden en compileren doelde ik eigenlijk op het Ubuntu 8.1 systeem en niet op Windows, om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Dat klinkt als dat de hardeschijf traag is.
Wat je zou kunnen doen is deze vervangen voor een SSD, of als je nog een redelijke usb-stick of sd-kaart met lezer hebt liggen kan je die instellen als cache met bcache of lvm-cache, die pakken dan de random reads/writes als het goed is. Hiervoor is wel de commandline voor nodig om in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Harddisk is niet zo langzaam. Is een 160 Gig UDMA-133 PATA schijf, die doet zo'n 60-80 Mb/s. zoals gezegd voor Windows uitreikend. Kan natuurlijk optimaler met sneller harddisk en videokaart, maar wil er ook nu geen geld in steken. Is maar voor tijdelijk. Dus dacht ik eerder aan W-XP met de spellen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Laatst online: 20:49
Als Ubuntu 8.1 snel draait en Ubuntu 15 traag, dan heb je ofwel ergens een bug te pakken, ofwel is Ubuntu 15 gewoon teveel van het goede.

Als je een herinstallatie niet schuwt zou je een lichtere variant van Ubuntu kunnen proberen. Lubuntu lijkt mij bijvoorbeeld een geschikte kandidaat.

De Windows XP route zou ik afraden, tenzij je de PC niet aan het internet hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Internet heeft ze noch niet, Herinstallatie is geen probleem. Immer heb ik gisteren al 2 verschillende versies geïnstalleerd. Ik zal eens Lubuntu proberen, eens kijken of dat goed snel werkt.

Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:17
Dan moet je eens kijken naar de oldbuntu sources.

Hebben we ook een tijdje moeten doen op het werk. Gewoon het update pad naar die sources zetten en dan kan je normaal gezien alles downloaden zoals vroeger. Kan je gewoon met een Ubuntu 8.1 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
heb nu Lubuntu eens gedownload op Virtualbox geïnstalleerd, en ik moet zeggen het loop al soepeler dan Ubuntu. Ga het vanavond eens op de Sempron installeren en testen.

/edit: Net Ultimate Edition Gamers 3.0 gedownload, is ook gebaseerd op Lubuntu (dus eigenlijk Lubuntu met spellen erin). Ziet er alleen een beetje fancy eruit, vind ik wat minder.

[ Voor 35% gewijzigd door Roman op 15-12-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error 404
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-06 14:41

error 404

Gebruiker niet gevonden

Roman schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:48:
heb nu Lubuntu eens gedownload op Virtualbox geïnstalleerd, en ik moet zeggen het loop al soepeler dan Ubuntu. Ga het vanavond eens op de Sempron installeren en testen.

/edit: Net Ultimate Edition Gamers 3.0 gedownload, is ook gebaseerd op Lubuntu (dus eigenlijk Lubuntu met spellen erin). Ziet er alleen een beetje fancy eruit, vind ik wat minder.
Je kan ergens in de instellingen de vensterrand, iconpack, etc. aanpassen dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
AHA... kwam net achter iets. Blijkt toch videokaart probleem te zijn. Want ik zat gisteren door de configuratie te kijken en daar stond "VGA compatible controller:" en dus geen passende driver geïnstalleerd en volgens https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver doet dan de CPU grotendeels het grafische werk voor Unity en daarom springt dan mijn CPU op 100% en voelt alles traag aan.

Alleen is mij nog niet duidelijk hoe ik deze moet installeren, maar dat moet ik nog uitzoeken. Zal het dan ook zowel op Ubuntu als op Lubuntu testen.

/edit: driver gevonden: https://launchpad.net/ubuntu/+source/xserver-xorg-video-ati Hoop dat het werkt (als ik uitgevonden heb hoe ik hem moet compileren en installeren).

[ Voor 13% gewijzigd door Roman op 16-12-2015 07:54 ]

Pagina: 1