Nieuwe Build (controle)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-06 00:34
hallo allemaal :p

Ik had een vraagje aan de techniekers hier die misschien wat tips kunnen geven of een ander beeld kunnen werpen op wat beter kan in deze build. Deze build is voor mijn broer, hij speelt enkele spellen zoals runescape (hij wilt dit op maximum settings kunnen draaien), aangezien dit vooral op CPU is heb ik een stevige CPU erin gegooid. Hij heeft ook een DJ set waar hij muziek mee maakt (ken het programma niet wat hij gebruikt), misschien belangrijk detail: hij streamt Runescape mocht dit een verschil maken. Misschien dat ik wat RAM betreft wat lager kan gaan (naar 8GB). Maar mijn vraag is: vinden jullie nog kleine foutjes of ruimte voor verbetering voor deze build? Alle tips zijn welkom :) onderaan staat de build in zijn geheel.

dus, PC word gebruikt voor:
browsergames zoals Runescape (+Twitch streaming) & Felspire + voor DJ set

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 193,75€ 193,75
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,80€ 89,80
1WD Desktop Mainstream, 1TB€ 54,89€ 54,89
1Corsair Carbide 100R Standaard€ 53,-€ 53,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1G.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-8GVR€ 52,50€ 52,50
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 54,-€ 54,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,50€ 62,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,34

[ Voor 36% gewijzigd door socomhunter op 18-12-2015 00:38 . Reden: Aanpassingen in de build ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:53
Het is eigenlijk een prima systeem. Helaas zijn deze oude corsair voedingen niet van de beste kwaliteit. Een S12II 520w kan ook nog een degelijke videokaart trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Voor Haswell zou ik niet meer gaan, Skylake dus.
Ik neem maar even aan dat hij voor muziek en streaming een i7 nodig heeft. Geen overklok setje want ik lees nergens dat er overklokt gaat worden.
Verder heb ik er nog een onmisbare ssd ingezet want de ontbrak in jou setup.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 349,90€ 349,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,-€ 89,-
1WD Green WD10EZRX€ 48,-€ 48,-
1Sharkoon VG4-W Blauw€ 31,95€ 31,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 75,-€ 75,-
1Samsung Writemaster SH-224FB Zwart€ 12,27€ 12,27
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,95€ 41,95
1Crucial BX200 240GB€ 70,87€ 70,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 744,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
Anoniem: 660294 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 07:49:
Voor Haswell zou ik niet meer gaan, Skylake dus.
Ik neem maar even aan dat hij voor muziek en streaming een i7 nodig heeft. Geen overklok setje want ik lees nergens dat er overklokt gaat worden.
Verder heb ik er nog een onmisbare ssd ingezet want de ontbrak in jou setup.
Overklokken is een optie maar hij wilt een beetje "opties" hebben in geval dat hij een andere game wilt spelen zoals bijvoorbeeld Guild Wars 2 of iets in die aard. Hij is vooral geïnteresseerd in games dat vooral op CPU draaien dus had ik maar voor een sterke CPU gekozen zodat hij zich voor de komende jaren niet druk hoeft te maken over upgrades enzovoorts (hij heeft het niet al te breed dus hij kan het niet veroorloven om de paar jaar een upgrade uit te voeren. Wat de SSD betreft weet ik niet of hij dit echt gaat merken, hij is niet echt slim wat betreft tech & ik moet eerlijk toegeven ik heb een SSD in mijn setup & het verschil is niet zo enorm (kan zijn dat ik een slechte SSD heb -> Samsung 840 series 120GB) Dus omdat hij het verschil toch amper zou merken liet ik het eruit aangezien zijn maximum budget 600-700€ is en het liefst zo goedkoop mogelijk wilt houden. oh en waarom geen haswell? zijn er problemen met haswell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
Puddi Puddin schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 07:06:
Het is eigenlijk een prima systeem. Helaas zijn deze oude corsair voedingen niet van de beste kwaliteit. Een S12II 520w kan ook nog een degelijke videokaart trekken!
Deze PC zal waarschijnlijk nooit een videokaart bevatten (hij is niet voor games zoals GTA5 enzo) hij is vooral in browsergames of PC games zoals Runescape. Ik ga wel de RAM naar 8 GB doen aangezien 16 overkill is voor zijn PC. Maar zou de corsair voeding te zwak zijn voor deze pc te voorzien van stroom denk je?:/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Corsair heeft onder de +/- 100 euro geen interessante voedingen op dit moment. Alles onder de 100 euro is eigenlijk te duur voor wat je krijgt. De Corsair CX430M is geen uitzondering, oud design met bijbehorende matige prestaties en matige kwaliteit, toch moet je er redelijk veel voor betalen, dat klopt natuurlijk niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
-The_Mask- schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:24:
Corsair heeft onder de +/- 100 euro geen interessante voedingen op dit moment. Alles onder de 100 euro is eigenlijk te duur voor wat je krijgt. De Corsair CX430M is geen uitzondering, oud design met bijbehorende matige prestaties en matige kwaliteit, toch moet je er redelijk veel voor betalen, dat klopt natuurlijk niet.
Goed om te weten :p Heb je misschien een alternatief dat rond de zelfde prijs zit en liefst deels of volledig modulair is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
/Gewoon zoiets ? pricewatch: be quiet! System Power 7 350W

overkill, want meer dan 150 watt heb je niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09
Als jij geen verschil merkt tussen een systeem wat draait op een hdd of eentje die draait op een SSD, dan zou ik me toch afvragen of er niet iets verkeerd ingesteld staat op jouw systeem.

Haswell is gewoon goed hoor, maar als je toch bezig bent, zou ik eerder voor skylake gaan. Kost niet echt meer, maar is wel toekomstbestendiger.

Een overclock processor hoef je met Skylake niet meer te nemen aangezien moederbord fabrikanten in het bios bezig zijn zodat de niet k varianten ook overclockt kunnen worden. Staat nog in de kinderschoenen, maar komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
Arunia schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:05:
Als jij geen verschil merkt tussen een systeem wat draait op een hdd of eentje die draait op een SSD, dan zou ik me toch afvragen of er niet iets verkeerd ingesteld staat op jouw systeem.

Haswell is gewoon goed hoor, maar als je toch bezig bent, zou ik eerder voor skylake gaan. Kost niet echt meer, maar is wel toekomstbestendiger.

Een overclock processor hoef je met Skylake niet meer te nemen aangezien moederbord fabrikanten in het bios bezig zijn zodat de niet k varianten ook overclockt kunnen worden. Staat nog in de kinderschoenen, maar komt wel.
Ok dan zal ik voor skylake gaan met de 1151 socket, maar in mijn BIOS staat alles goed maar ik vind dat de SSD niet echt een enorm verschi maakt voor de dure prijs.. het is hooguit een minuut sneller wat ik de 100€ niet echt waard vind maar dat is eigen mening :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Een minuut sneller in wat? Als ik m'n oude AM3 Athlon X2 280 opstart zit ik binnen 10 tellen op het W7 bureaublad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
Anoniem: 660294 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:00:
Een minuut sneller in wat? Als ik m'n oude AM3 Athlon X2 280 opstart zit ik binnen 10 tellen op het W7 bureaublad!
Ik bedoel dat mijn SSD hooguit het opstarten met een minuut versnelt. en ik vind persoonlijk dat dat niet de prijs waard is van een SSD. Vooral niet omdat mijn & men broer zijn pc vrijwel altijd aan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
socomhunter schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:08:
[...]

Ik bedoel dat mijn SSD hooguit het opstarten met een minuut versnelt. en ik vind persoonlijk dat dat niet de prijs waard is van een SSD. Vooral niet omdat mijn & men broer zijn pc vrijwel altijd aan blijven.
programma's opstarten gaat vrijwel instant. Ook plugin's laden in muziek programma's bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
socomhunter schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:08:
[...]

Ja en ik heb de test gedaan door het te vergelijken met mijn harde schijf en het verschil is niet zo enorm groot dat het 100€ waard is. Het is een tof ding om er bij te voegen als je geld over hebt maar op een krapper budget is dit vrijwel onnodig. Het is zo minimaal dat ik al mijn programma's gewoon ook op mijn harde schijf zet en niet meer op SSD en mijn SSD enkel gebruik voor software en dergelijke. Het verschil is te miniem om een SSD te bestempelen als een "must have".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Behalve dat je vandaag de dag al een 250GB voor €70-80,- hebt in tegenstelling tot 120GB van 100 euro waar jij over spreekt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 16-12-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09
Lol, ik zeg niks. Heb toen voor 128GB in 2012 zo'n 400 euro oid betaald.
Maar ieder zijn keuze. Je bent niets verplicht. Maar de winst haal je in het opstarten van windows en alle software. Laden van levels in spellen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
socomhunter schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:27:
[...]

Goed om te weten :p Heb je misschien een alternatief dat rond de zelfde prijs zit en liefst deels of volledig modulair is?
Modulair omdat? Als het je gaat omdat het er beter zou uitzien dan is dat niet het geval. Dat ligt helemaal aan de behuizing en jouw bouwkunsten. ;)

Maar voor een toch wel high-end systeem zoals in de TS, zou ik ook een redelijke voeding halen en geen budget voeding.

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt bijvoorbeeld, goede kwaliteit, goede prestaties en kan eventueel ook nog een redelijke videokaart aan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
Anoniem: 683497 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:33:
Behalve dat je vandaag de dag al een 250GB voor €70-80,- hebt in tegenstelling tot 120GB van 100 euro waar jij over spreekt :)
80€ is nog te veel voor wat het is. Het is geen "must have", het is een toffe extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
-The_Mask- schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:54:
[...]

Modulair omdat? Als het je gaat omdat het er beter zou uitzien dan is dat niet het geval. Dat ligt helemaal aan de behuizing en jouw bouwkunsten. ;)

Maar voor een toch wel high-end systeem zoals in de TS, zou ik ook een redelijke voeding halen en geen budget voeding.

pricewatch: Seasonic G-series 360 watt bijvoorbeeld, goede kwaliteit, goede prestaties en kan eventueel ook nog een redelijke videokaart aan.
ok :p Deze verise is normaal wel goed maar dan kom ik boven het budget wat ik liever niet doe :/ het is niet voor mij namelijk

[ Voor 5% gewijzigd door socomhunter op 16-12-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voeding moet lang mee gaan toch? Dan is een beetje kwaliteit sowieso niet verkeerd. Je kan ook met de rest van de componenten schuiven.

Ik zou het trouwens helemaal anders doen. Een hele dure CPU is leuk, maar waarschijnlijk heeft hij er niet zoveel aan. Ben er vrij zeker van dat hij van dit systeem heel wat blijer zal worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 192,-€ 192,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,-€ 89,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Antec GX500 Window Blue Edition€ 51,74€ 51,74
1Scythe Mugen 4€ 38,95€ 38,95
1G.Skill Ripjaws V F4-2133C15D-8GVR€ 52,50€ 52,50
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 11,75€ 11,75
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 620,79

Moederbord en behuizing nog geen geschikte kandidaat gevonden overigens. De behuizing vind ik zelf nu niet echt mooi en het is ook niet een hele goede of hele stille behuizing. Moederbord is nog even afwachten waarbij BCLK overklokken mogelijk gaat zijn. Waarschijnlijk met heel veel, maar dat is nog even afwachten, een beetje VRM is sowieso niet verkeerd om te hebben overigens.

Waarom dan dit:
Een Intel Core i5 6400 is sowieso natuurlijk al een erg snelle CPU en kan overgeklokt worden via de BCLK. De prijs/prestatie van deze CPU is ook gewoon veel beter dan van een Intel Core i7 6700 welke wel iets sneller is, maar de meerprijs is gewoon veel groter dan de prestaties.
Andere CPU koeler, stiller en betere koelprestaties dus eventueel meer ruimte voor overklokken.
Geheugen niet veranderd, huidige is prima net als tientallen anderen welke vergelijkbaar zijn.
Moederbord zoals gezegd nog niet aangepast.
SSD er wel in, omdat het gewoon veel sneller is en hij het altijd en overal mee zal merken in tegenstelling tot de duurdere i7.
Tragere HDD ingeruild voor een iets snellere.
DVD brander ingeruild voor één welke wel goed leverbaar is.
Voeding ingeruild door één van veel betere kwaliteit, betere prestaties en ook nog zuiniger met energie.
Behuizing dus ook nog niet aangepast aangezien dit nogal persoonlijk is. Dus wat zoekt hij? Strak? Venster? Ledjes? Stil? Luidruchtig? Kleur?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
Moederbord en behuizing nog geen geschikte kandidaat gevonden overigens. De behuizing vind ik zelf nu niet echt mooi en het is ook niet een hele goede of hele stille behuizing. Moederbord is nog even afwachten waarbij BCLK overklokken mogelijk gaat zijn. Waarschijnlijk met heel veel, maar dat is nog even afwachten, een beetje VRM is sowieso niet verkeerd om te hebben overigens.
De behuizing is niet mijn keuze, de keuze heb ik aan mijn broer overgelaten aangezien hij er mee moet leven, niet ik. Dus die keuze heb ik simpelweg aan hem overgelaten en ik weet niet wat hij zoekt, persoonlijk vind ik de kast zelfs lelijk en wil ik hem zelf niet maar het is zijn keuze ik bouw gewoon de PC & ik ben nog steeds geen fan van SSD's, heb er zelf eentje en ik ben niet van plan er nog eentje te kopen voor mijn volgende build en dat geld gewoon uit te sparen in andere componenten zoals graphics card

& wat de CPU koeler betreft, waarom zou de scythe mugen beter koelen dan de Gelid solutions.. wat is er dan beter aan de scythe maakt het veel verschil of het 6 heatpipes heeft of 4?

[ Voor 8% gewijzigd door socomhunter op 16-12-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je bent de eerste die ik dat over SSD's hoor zeggen. Had je niet misschien een hele trage SSD, één met een USB controller, wat dus eigenlijk meer een USB stick was in HDD formaat.

Ik heb heel wat systemen gebouwd met en zonder SSD en dat verschil is altijd erg groot en ik heb ook niemand horen klagen over een SSD. Wel over het nog steeds traag werken van een nieuw systeem zonder SSD.

De Scythe Mugen is beter door het grotere heatsink met heatpipes, dus beter koeloppervlakte en betere en stillere fan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socomhunter
-The_Mask- schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:41:
Je bent de eerste die ik dat over SSD's hoor zeggen. Had je niet misschien een hele trage SSD, één met een USB controller, wat dus eigenlijk meer een USB stick was in HDD formaat.

Ik heb heel wat systemen gebouwd met en zonder SSD en dat verschil is altijd erg groot en ik heb ook niemand horen klagen over een SSD. Wel over het nog steeds traag werken van een nieuw systeem zonder SSD.

De Scythe Mugen is beter door het grotere heatsink met heatpipes, dus beter koeloppervlakte en betere en stillere fan.
Ik klaag niet over een SSD maar ik vind het dom dat mensen het als een "must have" beschouwen. Ik heb een
Samsung 840 series 120GB (link: pricewatch: Samsung 840 SSD 120GB) en ik heb getest met & zonder SSD (tests zoals opstart tijd, game laadtijden, programma's openen etc..) en het verschil was vrij miniem, opstarten duurde 32 seconden en met ssd 19 seconden. Met programma's openen waren beide tijden veel korter... Sorry maar 13 seconden is geen groot verschil in de realiteit. En al helemaal niet wanneer de PC bijna 24/7 aan zal staan (zoals bij hem het geval zal zijn) en console games gaat hij niet spelen enkel browser games dus dit kunnen we al schrappen als argument, het enige waar het dan nog verder nut kan hebben is dat zijn programma een seconde of 3 sneller opstart... Dat is tof als je geld over hebt maar als je op een budget zit en liefst zo goedkoop mogelijk een PC wilt dan vind ik een SSD zeker geen must have. Het is een extra

• -The_Mask-
  • Niet online
De Samsung 840 is idd een probleem SSD, de snelheid hiervan loopt extreem terug als de bestanden al een tijd op de SSD staan. PC met goede SSD moet gemakkelijk binnen 10 seconde kunnen opstarten.

Maar zelfs browsergames en de internet browser zelf starten sneller. Ook hier wordt namelijk aanspraak gedaan op de HDD of SSD.

Wat betreft budget, zie de prijs van beide systemen eens, die van bij is een stuk goedkoper met SSD. En zoals in de onderbouwing is te zien lijkt het mij ook nog eens het betere systeem.

AMD Nieuwsdiscussie

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zit dit ook met verbazing te lezen, de grootste winst die de afgelopen jaren gemaakt hebben qua snelheid/sneller/resonsiever aanvoelen bij PC's zijn toe te schrijven aan een ssd 8)7

Pc start bijna eens zo snel op en dan zeggen dat het bijna geen verschil is.

Ik zou hem er niet indoen, weet je iig zeker dat je broertje binnen no-time gaat klagen dat zijn pc traag is in vergelijking met elke andere pc bij andere mensen ;)

Gabriël AM5

• socomhunter
-The_Mask- schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:05:
De Samsung 840 is idd een probleem SSD, de snelheid hiervan loopt extreem terug als de bestanden al een tijd op de SSD staan. PC met goede SSD moet gemakkelijk binnen 10 seconde kunnen opstarten.

Maar zelfs browsergames en de internet browser zelf starten sneller. Ook hier wordt namelijk aanspraak gedaan op de HDD of SSD.

Wat betreft budget, zie de prijs van beide systemen eens, die van bij is een stuk goedkoper met SSD. En zoals in de onderbouwing is te zien lijkt het mij ook nog eens het betere systeem.
Ja dus ik heb deze SSD en je geeft toe deze geeft bijna geen snellere performance. En ik klaag niet over een trage PC, in tegendeel. En ik game en ik heb nooit dat mijn laadtijden te lang duurt of dat mijn browser te traag is. Wat vrijwel bewijst dat een SSD niet nodig is.

• socomhunter
sapphire schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:13:
Ik zit dit ook met verbazing te lezen, de grootste winst die de afgelopen jaren gemaakt hebben qua snelheid/sneller/resonsiever aanvoelen bij PC's zijn toe te schrijven aan een ssd 8)7

Pc start bijna eens zo snel op en dan zeggen dat het bijna geen verschil is.

Ik zou hem er niet indoen, weet je iig zeker dat je broertje binnen no-time gaat klagen dat zijn pc traag is in vergelijking met elke andere pc bij andere mensen ;)
Betwijfel het, hij heeft nooit een SSD gehad in zijn computers en hij klaagt niet over 10 secondjes meer of minder -_- niet iedereen is ongeduldig...

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:10

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Als je het geld niet besteedt aan een SSD, is het zonde om datzelfde geld wél te besteden aan een i7 (of wat GPU of wat dan ook). Het verschil tussen die i5 en de i7 is veel kleiner (in de praktijk nauwelijks merkbaar) dan het verschil tussen wel/geen SSD (10 seconden is wél merkbaar).

Vooraf heb je niet door hoeveel dingen de harde schijf aanspreken en hoeveel dingen versneld kunnen worden. Ik verwachtte er ook niet heel veel van toen ik mijne kocht (nouja, wel met opstarten e.d.) maar ook in het gewone gebruik als alles allang open staat (ik zet mijn computer ook nooit uit) is de computer merkbaar sneller en vooral responsiever.

Als je dan toch écht geen SSD wil kopen zou ik van dat geld je RAM verdubbelen naar 16GB, dat is dan nog een relatief nuttige besteding voor op de lange termijn.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• socomhunter
F.West98 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:23:
Als je het geld niet besteedt aan een SSD, is het zonde om datzelfde geld wél te besteden aan een i7 (of wat GPU of wat dan ook). Het verschil tussen die i5 en de i7 is veel kleiner (in de praktijk nauwelijks merkbaar) dan het verschil tussen wel/geen SSD (10 seconden is wél merkbaar).

Vooraf heb je niet door hoeveel dingen de harde schijf aanspreken en hoeveel dingen versneld kunnen worden. Ik verwachtte er ook niet heel veel van toen ik mijne kocht (nouja, wel met opstarten e.d.) maar ook in het gewone gebruik als alles allang open staat (ik zet mijn computer ook nooit uit) is de computer merkbaar sneller en vooral responsiever.

Als je dan toch écht geen SSD wil kopen zou ik van dat geld je RAM verdubbelen naar 16GB, dat is dan nog een relatief nuttige besteding voor op de lange termijn.
Ik heb de build al een beetje aangepast (onder andere) een i5 zoals door The Mask werd aanbevolen, ook heb ik de PSU & CPU koeler aangepast. Ik heb ook een andere kast genomen. Ik weet niet of dit veel beter is dan de vorige maar hij ziet er tenminste al minder lelijk uit :/ kijk anders even terug op de eerste pagina dan pas ik ff de build aan met de nieuwe

• -The_Mask-
  • Niet online
socomhunter schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:17:
[...]

Ja dus ik heb deze SSD en je geeft toe deze geeft bijna geen snellere performance. En ik klaag niet over een trage PC, in tegendeel. En ik game en ik heb nooit dat mijn laadtijden te lang duurt of dat mijn browser te traag is. Wat vrijwel bewijst dat een SSD niet nodig is.
Nee ik zeg totaal iets anders. Ik zeg dat deze SSD problemen heeft met data welke lang aanwezig is op de SSD. Dit zorgt ervoor dat het uitlezen van deze bestanden vele malen trager kan gaan. Maar doordat een SSD in sommige opzichten meer dan duizendmaal sneller is (random accesstime bijv.) als een HDD is dat sowieso dan nog steeds sneller als een HDD. Je kunt alleen duidelijk verschil merken met een snelle wel goed werkende SSD, dat is wat ik zeg.

AMD Nieuwsdiscussie

• socomhunter
-The_Mask- schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:28:
[...]

Nee ik zeg totaal iets anders. Ik zeg dat deze SSD problemen heeft met data welke lang aanwezig is op de SSD. Dit zorgt ervoor dat het uitlezen van deze bestanden vele malen trager kan gaan. Maar doordat een SSD in sommige opzichten meer dan duizendmaal sneller is (random accesstime bijv.) als een HDD is dat sowieso dan nog steeds sneller als een HDD. Je kunt alleen duidelijk verschil merken met een snelle wel goed werkende SSD, dat is wat ik zeg.
Ja maar doordat ik een slechte SSD heb en zelfs de test heb gedaan door enkel met Harde schijf te gamen en te browsen en nog geen verschil vond en niet vond dat hij traag is. Vind ik het 80€ verspillen aan een SSD waar ik het verschil amper van merk (toen ik de SSD pas had vond ik ook geen enkele verbetering in laadtijden simpelweg omdat ze in realiteit te klein waren en ik niet met een stopwatch zit te checken elke keer als ik mijn PC opstart. Ik vind gewoon dat jullie het gebruik van een SSD hoger zetten dan nodig is. Een SSD is een luxe, geen must have. als jij geen 10 seconden kan wachten bij het opstarten van een PC dan is dat goed maar niet iedereen is zo ongeduldig...

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:24
Die kast staat bekend om dat het raam zeer snel bekrast raakt en dat er verf los komt.
Zou liever kiezen voor een
pricewatch: Fractal Design Define S

Ook die koeler is niet bepaald stil.
Kan je beter kiezen voor een pricewatch: be quiet! Pure Rock
of pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
of de duurdere pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Neem dan uberhaupt geen nieuwe pc als snelheid geen issue is ;)

Heeft overigens niets met geduld te maken het werkt gewoon vele malen beter. En zoals ondetussen al meerde keren gezegd is heeft het invloed op alles wat je op de pc doet en niet alleen het opstarten. Ook de browser start sneller, plugins van bv DJ software, ect. Als je serieus blijft volhouden dat het verschil niet merkbaar is met een stopwatch gaar er echt ergens iets niet helemaal goed (of dat aan de ssd of je meettallent ligt houd iknin het midden) maar zou zegen sla iedere willekerige review er op na en die vertellen je hetzelfde :).

Durf zelfs wel te stellen dat voor 90% van de gebruikers tegenwoordig een ssd meer een musthave is fan een snelle CPU of een sloot ram. Het advies wat we geven komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen of van een stelletje ongeduldige nerds die niet kunnen wachten, maar van vele erg ervaren mensen op het gebied van pc's en hardware :)

@zeadope: de M4 was een prima ssd hoor :?. Heb er hier in de famiie nog ééntje draaien en werkt nog steeds top.

[ Voor 40% gewijzigd door sapphire op 17-12-2015 00:47 ]

Gabriël AM5

• uname -r
sapphire schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:40:
Neem dan uberhaupt geen nieuwe pc als snelheid geen issue is ;)

Heeft overigens niets met geduld te maken het werkt gewoon vele malen beter. En zoals ondetussen al meerde keren gezegd is heeft het invloed op alles wat je op de pc doet en niet alleen het opstarten. Ook de browser start sneller, plugins van bv DJ software, ect. Als je serieus blijft volhouden dat het verschil niet merkbaar is met een stopwatch gaar er echt ergens iets niet helemaal goed.
Er waren vroeger wel een aantal crap SSD's. Had het zelf ook gemerkt met een Crucial M4 of V4 wat was het.

@TS
Met de modellen van nu kan je eigenlijk niet mis gaan. De BX100 of BX200 of de 850 EVO zijn toch wel de go-to SSD's waar je geen spijt van krijgt.

• socomhunter
zeadope schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:39:
Die kast staat bekend om dat het raam zeer snel bekrast raakt en dat er verf los komt.
Zou liever kiezen voor een
pricewatch: Fractal Design Define S

Ook die koeler is niet bepaald stil.
Kan je beter kiezen voor een pricewatch: be quiet! Pure Rock
of pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
of de duurdere pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Kijk ik had de tranquillo Rev.2 en dan krijg ik de reactie dat die minder goed is dan de scythe.. naja kan wel kloppen maar ik heb die exacte cooler op een overclockte CPU maar goed... ik zal nog even nadenken wat het zal worden

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

socomhunter schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:32:
Ja maar doordat ik een slechte SSD heb en zelfs de test heb gedaan door enkel met Harde schijf te gamen en te browsen en nog geen verschil vond en niet vond dat hij traag is. Vind ik het 80€ verspillen aan een SSD waar ik het verschil amper van merk (toen ik de SSD pas had vond ik ook geen enkele verbetering in laadtijden simpelweg omdat ze in realiteit te klein waren en ik niet met een stopwatch zit te checken elke keer als ik mijn PC opstart. Ik vind gewoon dat jullie het gebruik van een SSD hoger zetten dan nodig is. Een SSD is een luxe, geen must have. als jij geen 10 seconden kan wachten bij het opstarten van een PC dan is dat goed maar niet iedereen is zo ongeduldig...
Dus omdat je 1 slechte ervaring hebt, omdat je de pech hebt dat je een slechte SSD had, zijn gelijk alle SSD's maar slecht en geld verspilling? (Zo komt dit bericht nu over bij mij iig)

Als dat écht zo was, werd er nauwelijks geïnvesteerd in SSD's en al helemaal niet door grotere bedrijven zoals Intel en Samsung. ;) Laat staan dat "we" op Tweakers dan andere Tweakers zouden adviseren om een SSD te nemen. ;)

"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst."

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 17-12-2015 00:48 ]

• socomhunter
zeadope schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:44:
[...]

Er waren vroeger wel een aantal crap SSD's. Had het zelf ook gemerkt met een Crucial M4 of V4 wat was het.

@TS
Met de modellen van nu kan je eigenlijk niet mis gaan. De BX100 of BX200 of de 850 EVO zijn toch wel de go-to SSD's waar je geen spijt van krijgt.
Mijn probleem ligt niet dat SSD's slecht zouden zijn. Mijn probleem is dat je het verschil gewoonweg niet merkt. En ik ben niet bereid 80€ of meer te betalen voor iets waar hij totaal niets van zal merken. En ik durf te wedden dat hij er niets van zal merken want hij heeft nooit met een SSD gewerkt, hij heeft nooit geklaagd over een trage PC (op zen laptop na maar dat heeft een celeron processor...)... Het is gewoon veel geld voor iets wat hij nooit zal opmerken. Ik spendeer dat geld liever in iets wat hij wel zal merken en waar hij ook werkelijk iets aan heeft.

• uname -r
Denk dat het de bedoeling is dat met dit systeem niet wordt overgeclockt. En dat stabiliteit op #1 staat. Dus heb je geen luidruchtige koeler nodig?

• socomhunter
CptChaos schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:46:
[...]
Dus omdat je een slechte ervaring hebt, omdat je de pech hebt dat je een slechte SSD had, zijn gelijk alle SSD's maar slecht en geld verspilling? Als dat zo was, werd er nauwelijks geïnvesteerd in SSD's en al helemaal niet door grotere bedrijven zoals Intel en Samsung. ;)

"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst."
Ik heb nergens gezegd dat het geldverspilling is of dat het slecht is. Ik heb enkel gezegd dat het GEEN MUST HAVE is! En je kan argumenten genoeg plaatsen met cijfertjes dat niets betekenen voor een gewone consument... mijn broer is geen techy, hij zal nooit het verschil merken omdat het verschil gewoon te klein, het is letterlijk enkele seconden verschil.. en dan mag het nog 10x sneller zijn dan een Harde schijf. Het verschil is hooguit een paar seconden. En niet iedereen maakt daar een groot probleem van. Ik wil gewoon geen 80€ verspillen aan iets waar mijn broer niets van merkt. Zo simpel is het. het is geen haat tegen SSD's of zeggen dat ik ze geldverspilling vind. Het is gewoon geen must have zoals jullie blijkbaar denken. Het is een OPTIE, een EXTRA. Als je het geld hebt om het te investeren in die paar seconden extra snelheid dan ga ervoor, ik heb het zelf gedaan voor die reden en heb gemerkt dat ik voor mijn gebruik totaal geen SSD nodig heb. Dus is het gewoon dom als ik een SSD ga kopen als ik het toch niet gebruik. Aangezien mijn SSD enkel mijn windows draait nu (en ik heb het verschil al gemeten door windows op mijn harde schijf te draaien) en de resultaten heb ik al gepost. Voor mij is het gewoon niet nodig om verplicht een SSD in elke PC te stoppen omdat niet iedereen een SSD nodig heeft. Zo simpel is het

• socomhunter
zeadope schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:47:
Denk dat het de bedoeling is dat met dit systeem niet wordt overgeclockt. En dat stabiliteit op #1 staat. Dus heb je geen luidruchtige koeler nodig?
Overclocken is een optie, ik weet niet of we hem gaan overclocken maar dan nog. Ik heb de tranquillo & ik heb mijn i5 ook overclockt dus.. en ik denk als we hem overclocken zullen we het niet doen voor het beste resultaat aangezien ik denk dat hij met de stocksettings al tevreden zal zijn. maar ik zal terug naar de tranquillo gaan. Hij is stiller en goedkoper :p

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:39
Je wil hulp van de kenners. die geven wij met alle liefde. en zeggen neem een SSD. en jij blijft volhouden dat je het niet nodig vind. Wat wil je dan nog van ons? en als Snelheid geen probleem is. waarom dan een nieuwe build?

• -The_Mask-
  • Niet online
socomhunter schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:53:
[...]

Overclocken is een optie, ik weet niet of we hem gaan overclocken maar dan nog. Ik heb de tranquillo & ik heb mijn i5 ook overclockt dus.. en ik denk als we hem overclocken zullen we het niet doen voor het beste resultaat aangezien ik denk dat hij met de stocksettings al tevreden zal zijn. maar ik zal terug naar de tranquillo gaan. Hij is stiller en goedkoper :p
De tranquile is gewoon minder, daar zijn genoeg reviews van te vinden, de PCGH versie van de Mugen is het ook niet helemaal want die heeft twee fans met een vaste snelheid. Te lage maximale snelheid om echt goed te koelen en te hoge minima om echt stil te zijn. De be quiet! heeft als voordeel de betere fan, maar heeft een minder koelblok waardoor die alsnog minder is.

Er zijn wel beteren en duurdere als de Mugen 4, maar één van de genoemde drie is dat iig niet.

Wat betreft de ssd, ik denk dat je er gewoon te weinig ervaring mee hebt. Jij hebt één probleem SSD, terwijl de meesten van ons toch al ervaringen hebben met veel meer. Zelf heb ik ook al tientallen systemen met SSD gebouwd (en honderden zonder) en tegenwoordig zet ik er eigenlijk altijd een SSD in. Ook in budget huis- tuin- en keukencomputers.

AMD Nieuwsdiscussie

• socomhunter
-The_Mask- schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:50:
[...]

De tranquile is gewoon minder, daar zijn genoeg reviews van te vinden, de PCGH versie van de Mugen is het ook niet helemaal want die heeft twee fans met een vaste snelheid. Te lage maximale snelheid om echt goed te koelen en te hoge minima om echt stil te zijn. De be quiet! heeft als voordeel de betere fan, maar heeft een minder koelblok waardoor die alsnog minder is.

Er zijn wel beteren en duurdere als de Mugen 4, maar één van de genoemde drie is dat iig niet.

Wat betreft de ssd, ik denk dat je er gewoon te weinig ervaring mee hebt. Jij hebt één probleem SSD, terwijl de meesten van ons toch al ervaringen hebben met veel meer. Zelf heb ik ook al tientallen systemen met SSD gebouwd (en honderden zonder) en tegenwoordig zet ik er eigenlijk altijd een SSD in. Ook in budget huis- tuin- en keukencomputers.
Zoals eerder vermeld, een SSD is geen must have. Dat is gewoon een feit. Dat jij het in je systemen build is goed voor jouw maar dat betekend niet dat iedereen dat moet. En zo slecht is de tranquille niet. Heb hem zelf en hij werkt prima :)

• socomhunter
loki504 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:17:
Je wil hulp van de kenners. die geven wij met alle liefde. en zeggen neem een SSD. en jij blijft volhouden dat je het niet nodig vind. Wat wil je dan nog van ons? en als Snelheid geen probleem is. waarom dan een nieuwe build?
Ik heb al een hoop aangepast aan de build door advies van de personen hier. Ik heb bijna heel de build aangepast om het zo te zeggen. Maar het is niet omdat ik om advies vraag dat ik het daarom ook in de build ga aanpassen. Advies geven mag maar ik ben niet verplicht elk advies als heilig te beschouwen. Een SSD is gewoon geen verplichting voor een PC en ook niet essentieel in een PC. Leef ermee.

• -The_Mask-
  • Niet online
Je zegt nu allemaal dingen die door niemand beweert zijn.

Waar wordt gezegd dat de Tranquillo slecht zou zijn of dat een SSD verplicht is? Dat maak je er toch echt zelf van. Er wordt alleen gezegd dat een andere CPU koeler beter is en dat een SSD veel meer nut zal hebben dan een i7.

AMD Nieuwsdiscussie

• socomhunter
-The_Mask- schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:14:
Je zegt nu allemaal dingen die door niemand beweert zijn.

Waar wordt gezegd dat de Tranquillo slecht zou zijn of dat een SSD verplicht is? Dat maak je er toch echt zelf van. Er wordt alleen gezegd dat een andere CPU koeler beter is en dat een SSD veel meer nut zal hebben dan een i7.
Van de tranquillo heb je gelijk dat je dat niet beweerd hebt, dat is meer slechte woordkeuze aan mijn zijde, maar hier is precies een SSD cult aangezien iedereen hier precies doet alsof een SSD verplicht is en dat je zot bent het niet te nemen en al die bullshit dat gewoon niet klopt. En de I7 is al lang aangepast (kijk maar pagina 1). bijna heel de build is veranderd sinds het begin maar ik vind een SSD nog altijd niet nuttig om in de build te steken door de dure kost en simpelweg omdat mijn broer het verschil niet zal merken met en zonder SSD.

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Neomess

neomess.nl

Ik denk dat het wel mee valt met die "SSD Cult", maar het is gewoon vaak zo dat een SSD echt veel verschil maakt.

Werk zelf ook in een bedrijf met Reparatie afdeling, en vaak is het eerste wat we met een trage pc doen: HDD eruit SSD erin, en voila weer een happy klant! (PS dat zijn vaak redelijk recente pc's)

[ Voor 7% gewijzigd door Neomess op 17-12-2015 23:23 ]

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• socomhunter
Neomess schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:22:
Ik denk dat het wel mee valt met die "SSD Cult", maar het is gewoon vaak zo dat een SSD echt veel verschil maakt.

Werk zelf ook in een bedrijf met Reparatie afdeling, en vaak is het eerste wat we met een trage pc doen: HDD eruit SSD erin, en voila weer een happy klant! (PS dat zijn vaak redelijk recente pc's)
Wij hebben thuis 3 PC's zonder SSD's die perfect werken, totaal niet traag zijn. Ik gebruik mijn SSD ook nog amper en ik vind dat mijn PC snel genoeg is en heb geen klachten. Dus in kort is een build prima zonder SSD

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:56

Neomess

neomess.nl

Zoals al eerder opgemerkt, een SSD is inderdaad geen verplichting, je PC werkt ook prima met een HDD. (echter werkt je PC ook prima met een i3, enz enz)

Mijn eigen pc werkte inderdaad ook prima met een HDD, echter toen ik de overstap maakte naar een SSD was het verschil echt te merken, en niet alleen met het opstarten van Windows.

Wanneer ik bijvoorbeeld het lijstje bekijk van -The_Mask- (http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45450660), dan zou ik zelf daarvoor gaan. (En dat voor maar +/- 15 euro meer)
Dat is echter mijn mening en hoeft niet de jouwe te zijn,

Nogmaals je bent vrij om je eigen mening te hebben, maar wellicht zou het een indicatie moeten geven wanneer veel mensen je een zetje willen geven richting een SSD ;)

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• socomhunter
Neomess schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:40:
Zoals al eerder opgemerkt, een SSD is inderdaad geen verplichting, je PC werkt ook prima met een HDD. (echter werkt je PC ook prima met een i3, enz enz)

Mijn eigen pc werkte inderdaad ook prima met een HDD, echter toen ik de overstap maakte naar een SSD was het verschil echt te merken, en niet alleen met het opstarten van Windows.

Wanneer ik bijvoorbeeld het lijstje bekijk van -The_Mask- (http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45450660), dan zou ik zelf daarvoor gaan. (En dat voor maar +/- 15 euro meer)
Dat is echter mijn mening en hoeft niet de jouwe te zijn,

Nogmaals je bent vrij om je eigen mening te hebben, maar wellicht zou het een indicatie moeten geven wanneer veel mensen je een zetje willen geven richting een SSD ;)
Hier word gewoon niet meer over gediscussieerd. Er komt geen SSD in. Ik ga niet blijven mijn argumenten herhalen dat ik het gewoon zinloos vind in dit geval. Tips over de rest van de build mag gerust
Pagina: 1