Gigabyte GA-Z170-HD3P MOBO

Pagina: 1
Acties:

• janiev1997
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-01-2025
Ik ben momenteel aan het zoeken voor een MOBO in mijn skylake build, hierbij is mijn oog gevallen op de Gigabyte GA-Z170-HD3P, dit moederbord lijkt op papier heel goed te zijn echter de prijs van slechts 110 euro schrikt mij een beetje af. De meeste MOBO's met vergelijkbare specs zijn namelijk gemakkelijk 130 euro of zelfs meer.

Heeft dit misschien iets te maken met de build kwaliteit?
Moet ik mij zorgen maken over een kapot moederbord over een jaar?
Ik zou het zeer appreciëren als iemand die bijvoorbeeld een dergelijk moederbord hebt, of vroeger al gigabyte moederborden heeft gehad mij misschien kan helpen met deze vragen.
Als blijkt dat het effectief slechte kwaliteit is, heeft iemand dan misschien suggesties voor een MOBO dat wel deftig ineen zit?(budget 100-150 euro, liefst dichter bij de 100 natuurlijk :P)

Misschien nog voor de geïnteresseerden, dit is de rest van de build :
http://pcpartpicker.com/p/THZHP6

bedankt voor het lezen en ik kijk uit naar jullie reacties :)

Verwijderd

Het is geen slecht mobo, hij zal wat minder features hebben dan andere moederborden. Ook zullen de overklokmogelijkheden wat minder zijn.

Over je lijstje: maak even een lijstje aan de hand van Handleiding Pricewatch zodat er wat makkelijker op geschoten kan worden want jou keuzes zijn niet altijd even logisch. Ook raad ik aan om gewoon in NL te bestellen ivm met garantie. En qua prijs zal het niets uit maken omdat bij import nog invoerrechten en btw betaald moeten worden.

• janiev1997
Ok, bedankt,
over de lijst : ik ben ervan bewust dat het goedkoper is om hier de onderdelen te kopen en de enigste reden dat ik die site gebruik is omdat het gemakkelijk is de compatibiliteit van verschillende onderdelen met elkaar na te kijken :).

En hoe bedoel je, dat mijn keuzes niet altijd even logisch zijn? Het is gewoon een skylake proccesor i5 6600, bijhorende ddr4 8 gig RAM, een r9 390 en een cpu cooler?

trwns ik had al een wenslijst aangemaakt met ongeveer dezelfde mogelijkheden :)
maar nogmaals bedankt voor de reactie, ik denk dat ik voor deze mobo ga gaan (alleen is de vrm wel echt laag en zeker naar upgrade mogelijkheden voor bv een i5 6900 die binnen een paar maand uitkomt, twijfel ik nog een beetje)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
janiev1997 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:29:
Ok, bedankt,
over de lijst : ik ben ervan bewust dat het goedkoper is om hier de onderdelen te kopen en de enigste reden dat ik die site gebruik is omdat het gemakkelijk is de compatibiliteit van verschillende onderdelen met elkaar na te kijken :).

En hoe bedoel je, dat mijn keuzes niet altijd even logisch zijn? Het is gewoon een skylake proccesor i5 6600, bijhorende ddr4 8 gig RAM, een r9 390 en een cpu cooler?

trwns ik had al een wenslijst aangemaakt met ongeveer dezelfde mogelijkheden :)
maar nogmaals bedankt voor de reactie, ik denk dat ik voor deze mobo ga gaan (alleen is de vrm wel echt laag en zeker naar upgrade mogelijkheden voor bv een i5 6900 die binnen een paar maand uitkomt, twijfel ik nog een beetje)
Ik denk dat hij doelt op een feit dat een i5 6400/6500 in games weinig tot geen fps winst geeft. En zelfs een i5 2500 nog steeds prima is voor gaming met een r9 390.

Verwijderd

Ik doel meer op de koeler, ram en ssd.
Ook levert overklokken niet dat op wat de meerprijs rechtvaardigd.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2015 10:26 ]

• janiev1997
yep dat weet ik, ik zou de lijst hebben moeten updaten, ik ga voor een 6600 gaan en dus niet voor de k versie dus dat is geen probleem.

Wat is er mis met koeler ram en ssd? Voor ram en ssd ben ik gewoon voor het goedkoopste gegaan, voor koeler ben ik vooral voor zo stil mogelijk gegaan aan een redelijke prijs.

Verwijderd

Dat het goedkoopste op pcpartpicker is wil nog niet zeggen dat het in NL het goedkoopste is.
De koeler bijvoorbeeld is hier niet leverbaar.
Gewoon een pw lijstje maken en we zullen zien.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
janiev1997 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:29:
een i5 6900 die binnen een paar maand uitkomt
Dit snap ik niet zo. Er komt wel een i7 6900 aan (6950X eigenlijk), geen i5. Maar die is voor socket 2011-3, past niet op dit moederbord. Ik zou ook niet meteen rekenen op een upgrade van de processor voor een Z170 moederbord. Binnen de paar maanden upgraden is veel te snel, en Intel kennende zullen er toch maar hoogstens 2 generaties werken op deze generatie borden.

Ik vind verder ook wel dat je door pcpartpicker te gebruiken kiest voor een aantal parts die hier nauwelijks te krijgen zijn (vooral SSD en RAM), dan ga je alsnog moeten zoeken naar een compatibel alternatief, en dan had je dus even goed een Tweakers Wenslijstje hier kunnen plakken in plaats van die pcpartsguide.

Ik zou je trouwens aanraden om nu een grotere SSD te kopen van bv 250GB, dat kost je even veel als een 120GB SSD + 1 TB HDD. Maar op een 250GB SSD kun je tenminste naast Windows nog een paar games en meer programma's kwijt, en 120GB is echt alleen genoeg voor Windows + je belangrijkste programma's. Met die SSD kun je dan mogelijks wel een paar maanden verder, dan kun je sparen voor een grotere HDD (bv 2-3TB), en die installeren is redelijk plug and play.

Om op de hoofdvraag te antwoorden, het is gewoon een basic Z170 moederbord, de andere fabrikanten hebben ook alternatieven met een gelijkaardige prijs. De geluidschip is bv maar redelijk middelmatig, is al heel oud. Voor zover ik kan zien zit het onderscheid er wel in dat dit één van de goedkoopste borden met USB 3.1 is, maar dat heeft bv een pricewatch: Asus Z170-K ook.

• janiev1997
Ok bedankt, ik denk dat ik dan toch voor dit bord ga gaan.
(trouwens ik heb een notificatie gekregen dat het moederbord heel even naar 40 euro (!) gezakt was, ik heb het spijtig genoeg gemist :P)

• janiev1997
[quote]MacPoedel schreef op woensdag 16 december 2015 @ 00:42:
[...]
De geluidschip is bv maar redelijk middelmatig, is al heel oud.

Denk je dat er een groot verschil is in audio kwaliteit met de top end geluidchips?
Ik bedoel daarmee is het echt hoorbaar dat het een slechte audio chip is?
Pagina: 1