Internetlijnen bedrijfsnetwerk Tele2 of KPN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48
Even kort schetsen: Ik werk momenteel voor een bedrijf die in 5 landen gevestigd is. Elk land heeft een hoofdkantoor en een aantal winkels. +/- 200 in totaal. Voor Nederland zijn we momenteel bezig met een nieuw project om alle kassasystemen te vervangen en om overal nieuwe internetlijnen te voorzien. Voor dat laatste is de opzet redelijk eenvoudig, we willen een gegarandeerde lijn van minimum 1mbit, en 10mbit voor in het hoofdkantoor waarmee ze verbinding moeten hebben.

Momenteel hebben we 2 offertes, namelijk van CDS (connect data solutions) dus eigenlijk tele2 en anderzijds KPN.
Beide zijn qua prijzen min of meer gelijk met als verschil dat CDS effectief 1mbit gegarandeerd is, terwijl KPN 6mbit niet gegarandeerd heeft. (Beide 4h SLA tot reparatie mocht er iets voorvallen)

Ik vroeg mij hetvolgende af:
- Wat zijn jullie ervaringen met beide ISP's? (Vooral op support vlak)
- Wat denken jullie over dat 1mbit/6mbit verhaal?

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Neem twee lijnen, van allebei 1? Anders KPN, die heeft in Nederland meer hardware staan. Als er coax of fiber is zou ik een van die nemen plus koper. Zomaar op 1 lijn draaien lijkt me een beetje stom, zelfs als je een of andere SLA op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-07 12:04

GB2

Je zou qua sla ff moeten kijken in de kleine lettertjes is altijd ex local loop, Tele2 gebruikt bij koper vaak KPN netwerk, dus heb je KPN verbinding met dienst van Tele2.

Als KPN 6 mb aanbied met boeking 1:5 dan haal je die 1 mb gegarandeerd.

Verder vraag ik me af of alle lokaties wel zijn getest doorgenomen als er een nieuwe verbinding bij komt, is er dan wel een vrij koper paar beschikbaar?
Als er extra gelast moet worden wie betaald dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:44

Speedmaster

Make my day...

En kijk eens naar alternatieven zoals Coax, Ziggo Zakelijk kan in een groot aantal plaatsen mogelijk een goede keuze zijn. Ik weet dat Ziggo Zakelijk zowel over Coax, Fiber als ook over Koper kan leveren, al dan niet gecombineerd om een redundant netwerk te leveren.

Ik heb indien nodig een directe ingang bij het Zakelijk deel

[ Voor 10% gewijzigd door Speedmaster op 15-12-2015 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-07 13:15
Wat speedmaster zegt.
Ziggo Zakelijk met een eventuele fallback over xDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:08

Nakebod

Nope.

Denk ook na over: Wat als de lijn eruit ligt.
Is dat acceptabel? Hoe lang? Wat kost het jullie als er geen betaalverkeer mogelijk is? Etc etc.

Wij hebben KPN Epacity (Of One, ze weten het zelf volgens mij niet, en vooral niet te verwarren met KPN een, want dat is wat anders..)
Is een IP-VPN dienst, en daarop hebben wij 3G fallback. Ligt de vaste lijn eruit, gaat hij na ongeveer een minuut over naar de mobiele 3G verbinding. (En die is op sommige locaties sneller dan de vaste lijn.. :X)

Ziggo Zakelijk kan natuurlijk ook, zelfs als dual-WAN oplossing. Ziggo primair, fallback naar een goedkoop xDSL lijntje of UMTS.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wat ik vaak tegenkom in dit soort situaties is DMVPN.

Men vraagt per winkel een consumentenlijn (glas/dsl/coax) aan waarachter de DMVPN router komt te hangen. Deze bouwt dynamische een VPN tunnel naar bijvoorbeeld het datacenter of hoofdkantoor.

Als de winkel online moét blijven vanwege betalingsverkeer / cadeaukaarten etc.etc. dan wordt er een DMVPN router ingezet met 3G of zelfs 4G backup.

Als standaard DMVPN router gebruiken wij de Cisco 881, Cisco 881G (3G backup) of de Cisco 819 (4G backup).

Qua apparatuur is het een investering maar door de lage operationele kosten (geen dure leased lijnen) verdien je op termijn je investering terug waardoor de TCO uiteindelijk lager is.

www.google.nl

Pagina: 1