Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-07 18:50
Ik heb gezocht met Google en op Chelloo Underground en op het Ziggo forum, maar heb geen eenduidend antwoord kunnen vinden:

Vraag:

Is het mogelijk om de Ziggo Modem in de toekomst te vervangen door een zelf gekochte modem van exact hetzelfde type?

Motivering:

Ik ben momenteel tot volle tevredenheid in het bezit van een CISCO 3212 Modem.
En zou graag in de toekomst als er mogelijk iets gebeurd met het modem, deze willen vervangen door een zelf gekocht exemplaar van exact hetzelfde type, (Ook een CISCO 3212 Modem)

In het verleden is al eens de voeding van het modem defect geraakt, dit is toen erg snel en correct opgelost door UPC (Nu Ziggo) Maar duurde toch 2 dagen voordat ik weer Internet had.

Om dit in de toekomst te voorkomen, zou ik graag alvast een extra modem + voeding achter de hand hebben om de downtime tot het minimum te beperken, als mijn huidige modem defect raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Volgens mij kan dat niet. Adapters zijn overigens vrij standaard. Toen die van mijn ubee stuk ging heb ik die van een oude router gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja ik had een buurman die had gewoon 2 jaar lang ofzo een modem met activatiecode opgestuurd gekregen. maar nooit geactiveerd omdat hij hem niet nodig had. dat hebben we een keertje gedaan toen

op de mkb abbo zit ook wat betere service contracten btw

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:05:
Volgens mij kan dat niet. Adapters zijn overigens vrij standaard. Toen die van mijn ubee stuk ging heb ik die van een oude router gebruikt.
Dit.

Enige wat in zo'n simpel apparaat kapot gaat zijn condensatoren, vnl in de voeding. Voeding vervangen is prima te doen, condensatoren erin (of in modem) eveneens.

Op termijn ga je trouwens toch over moeten, die EPC3212 kan meekomen met snelheden tot 200Mbps down en 20Mbps up, maar daarboven houdt het op. Nieuwere Ziggo modems (TC7210) kunnen rustig het dubbele aan, die Connectbox nog meer. En dan hebben we het nog niet eens over EuroDOCSIS 3.1 wat er vroeg of laat aankomt.

Maar zolang je niet meer wilt dan de modem kan leveren geef ik je groot gelijk: prima simpel ding dat weinig doet en wat het doet goed doet :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
418O2 schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:05:
Ik heb zelfs een 12volt adapter met 0.8 ampere tijdelijk gebruikt toen de mijne doorsmelte :P . Een 12v 0.5ampere rebootte steeds nadat bijna alle lampjes aan gingen. De adapter pastte net een stukje (kleiner gaatje op het stekkertje) moest goed doordrukken zeg maar. Als je dit te hard zou doen druk je de inwendige pin van de router natuurlijk stuk en naar binnen. Dus dat is vaak even relatief voorzichtig proberen.

In feite kan je elke adapter gebruiken die maar 12v,15v of 19v geeft. Stekkertje overzetten van oude adapter als die echt niet in de modem past en gaan met die banaan.

[ Voor 0% gewijzigd door ToFast op 14-12-2015 23:35 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Volgens mij moet het MAC-adres bekend zijn bij Ziggo wil men het modem actief krijgen? Normaal gesproken zou een belletje naar Ziggo voldoende moeten zijn om een onbekend modem geactiveerd te krijgen, maar even omwisselen zit er niet in ben ik bang.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
hardware-lover schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:32:
Volgens mij moet het MAC-adres bekend zijn bij Ziggo wil men het modem actief hebben? Normaal gesproken zou een belletje naar Ziggo voldoende moeten zijn om een onbekend modem geactiveerd te krijgen, maar even omwisselen zit er niet in ben ik bang.
Ah dat is een goede. Mijn modem staat in bridge en heb laatst een andere router erop gezet en die modem moest dus ook restarten waarna ik een ander WAN-ipadres kreeg. Met andere firmware op die router moest dat weer en kreeg ik weer een andere WAN-IP. Maar als je het modem wijzigt, dan zal dat misschien niet zo werken.

• Chimichurri
@Allen, dank voor de reacties voor zover, ja de voornaamste reden is dat ik in het verleden een kapotte voeding heb gehad en ondanks de snelle service het toch 2 dagen duurde voordat ik weer internet had.
Daarom heb ik eenzelfde modem gekocht een 3212, voornamelijk voor de voeding die er bij zit, maar het zou een mooie bonus zijn als de modem ook zou werken.

Nu ik ook soms moet thuiswerken, is het erg lastig als de modem er uit klapt en heb ik graag alle netwerkcomponenten in 2-voud beschikbaar om het risico van uitval te verminderen.

Vraag is of Ziggo inderdaad iets van een MAC adres bijhoud, of een serienummer, grote kans dat de modem ook van een voormalige Ziggo klant is, want bij mijn weten is dit type modem alleen door UPC / Ziggo uitgeleverd.

Wat betreft de hardwarematige beperkingen, ik heb slechts een abbootje van 60Mbit down en 6Mbit up, en ben daar dik tevreden mee, dus ik zal niet snel tegen de 200Mbit Limiet aanlopen:-D

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die kans is klein, je modem is gekoppelt aan je abbonnement. Die werkt alleen als er iemand is die voor het abbo betaalt waar hij aan is gekoppelt.

Iperf

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21
Chimichurri schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:59:
Nu ik ook soms moet thuiswerken, is het erg lastig als de modem er uit klapt en heb ik graag alle netwerkcomponenten in 2-voud beschikbaar om het risico van uitval te verminderen.
Je kan een router kopen die je kan gebruiken met fallback in de vorm van 3G/4G of ADSL.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:07
Dat modem wat je gekocht hebt zal dan eerst geactiveerd moeten worden, want deze gaat niet vanzelf direct werken. Behalve als deze nog gekoppeld is aan een abonnement van de vorige eigenaar, maar dat zou niet logisch zijn.

Zelf heb ik overigens ook een EPC3212 modem bij een andere kabelprovider (Zeelandnet), en bij mij is de voeding ook al eens kapot gegaan. Echter na ff zoeken vond ik een adapter van een externe HDD en deze werkte ook prima. Je had dus ook een generieke adapter kunnen kopen als backup ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:32:
Volgens mij moet het MAC-adres bekend zijn bij Ziggo wil men het modem actief krijgen? Normaal gesproken zou een belletje naar Ziggo voldoende moeten zijn om een onbekend modem geactiveerd te krijgen, maar even omwisselen zit er niet in ben ik bang.
Voor zover ik weet kan je in oud-Ziggo gebied kan je de activatie zelf doen met een activatiecode.
In oud-UPC gebied moet je waarschijnlijk op een monteur wachten of vragen of je direct bij de Ziggo winkel een modem kan ophalen.

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 18-12-2015 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:20
In het voormalige Ziggo gebied zou je dit kunnen proberen. In het voormalige UPC gebied ruilen ze niet om. Als je modem defect is sturen ze zelf een nieuwe of de monteur wisselt er 1 om uit zijn eigen voorraad. Bij voormalig UPC staan alle modems die beschikbaar zijn op serie nr en mac adres geregistreerd. Een ander mac adres registreren gaat niet.

Daarbij zijn dit type modem gebruikt bij alle aanbieders. Ziggo, UPC, Zeelandnet, Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
Het is geen probleem om van Modems te wisselen (overgens woon ik in oud-ziggo gebied!)
Ik heb zelf een technicolor en Cisco modem van Ziggo, heb een tijdje tussen de twee gewisseld. Wanneer je een ander modem aansluit moet je deze activeren (ziggo moet dus ff het MAC adres scannen ofzo).
De enige voorwaarde is dat het een ziggo modem is (met een ziggo firmware).

Je actievatiecode blijft overgens hetzelfde. Die heb je volgens mij ergens in je correspondentie staan of je kunt bellen met de helpdesk.

[ Voor 4% gewijzigd door kid1988 op 18-12-2015 11:25 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-07 17:00
Chimichurri schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:02:
Ik heb gezocht met Google en op Chelloo Underground en op het Ziggo forum, maar heb geen eenduidend antwoord kunnen vinden:

Vraag:

Is het mogelijk om de Ziggo Modem in de toekomst te vervangen door een zelf gekochte modem van exact hetzelfde type?

Motivering:

Ik ben momenteel tot volle tevredenheid in het bezit van een CISCO 3212 Modem.
En zou graag in de toekomst als er mogelijk iets gebeurd met het modem, deze willen vervangen door een zelf gekocht exemplaar van exact hetzelfde type, (Ook een CISCO 3212 Modem)

In het verleden is al eens de voeding van het modem defect geraakt, dit is toen erg snel en correct opgelost door UPC (Nu Ziggo) Maar duurde toch 2 dagen voordat ik weer Internet had.

Om dit in de toekomst te voorkomen, zou ik graag alvast een extra modem + voeding achter de hand hebben om de downtime tot het minimum te beperken, als mijn huidige modem defect raakt.
Alternatieve oplossing: Neem een zakelijk (zzp) dienst af. Dan krijg je binnen 4 uur een vervangende modem.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBX_g33k
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
Ik weet uit eigen ervaring dat in oud-UPC gebied je zelf naar de UPC/Ziggo winkel kan gaan om een defecte apparaat in te wisselen voor een nieuwe.

Heb zo een nieuwe Cisco modem en Horizon box gekregen bij Ziggo winkel in Eindhoven die bij thuiskomst direct online waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ToFast schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:31:
In feite kan je elke adapter gebruiken die maar 12v,15v of 19v geeft. Stekkertje overzetten van oude adapter als die echt niet in de modem past en gaan met die banaan.
Weet je dat zeker? Ik dacht dat voltage moest matchen (in het algemeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667821

ik heb al jaren een reservemodem en overal waar ik die gebruikt heb werkte deze direct. wel allen oud ziggo gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:47:
[...]

Weet je dat zeker? Ik dacht dat voltage moest matchen (in het algemeen).
Ja. Wel moet de adapter genoeg ampère kunnen leveren, maar intern maakt het modem er weer een bepaald voltage van en dus werkt een hele range aan inputvoltages ;). Of het gezond is voor een lichte adapter is de vraag, maar volgens mij sloop je de modem er in ieder geval niet mee als het net voldoende (voltage en ampère) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ToFast schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 17:04:
[...]

Ja. Wel moet de adapter genoeg ampère kunnen leveren, maar intern maakt het modem er weer een bepaald voltage van en dus werkt een hele range aan inputvoltages ;). Of het gezond is voor een lichte adapter is de vraag, maar volgens mij sloop je de modem er in ieder geval niet mee als het net voldoende (voltage en ampère) is.
Geldt dat voor het Ziggo modem of is dat een algemeen iets?
Kan me zo voorstellen dat een apparaaat dat 5.7V verwacht niet blij wordt met 12V.
A is wel >= inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nou, ik weet niet, maar over het algemeen moet de geleverde spanning (volt) toch echt overeenkomen met de gevraagde spanning.. De stroomsterkte (ampere) maakt dan weer minder uit, zolang het maar voldoende is. Ga geen 40 volt adapter aansluiten op een apparaat dat 19V vraagt, dan kan je er dag tegen zeggen :)
De tolerantie van de onderdelen in zo'n modem zal niet heel hoog zijn (maar ik hoor graag als dat wel zo is), dus ik zou hier echt mee uit kijken.
Hoe je bij de opmerking 'intern maakt het modem er weer een bepaald voltage van' komt ben ik ook erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Ryanirin schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 23:28:
Nou, ik weet niet, maar over het algemeen moet de geleverde spanning (volt) toch echt overeenkomen met de gevraagde spanning.. De stroomsterkte (ampere) maakt dan weer minder uit, zolang het maar voldoende is. Ga geen 40 volt adapter aansluiten op een apparaat dat 19V vraagt, dan kan je er dag tegen zeggen :)
De tolerantie van de onderdelen in zo'n modem zal niet heel hoog zijn (maar ik hoor graag als dat wel zo is), dus ik zou hier echt mee uit kijken.
Hoe je bij de opmerking 'intern maakt het modem er weer een bepaald voltage van' komt ben ik ook erg benieuwd naar.
Klopt, dat is wel het beste. Er is natuurlijk een marge. Maar ik meende echt gelezen te hebben dat het ziggo modem (dit type in ieder geval) intern toch echt 12v afgeeft aan de onderdelen. Vandaar dat het 'rare' 15volt naar beneden moet gebracht worden en slikt hij van nog breder 12-19v. Ik weet niet meer waar ik dat heb gelezen.

Ik raad het niet aan en zou het zelf ook alleen voor nood gebruiken. Nog een voorbeeldje, veel 12v apparatuur voor de auto kan ook 13.8 (14v) aan, omdat het accuvoltage tot die waarde stijgt als de dynamo meedraait met de motor. Kale ledjes branden dan harder, versterkers hebben meer vermogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er zit in een modem gewoon een DC-DC circuit, vaak meerdere voor de benodigde voltages (meestal 5v, 3.3v, 1.8v en 1.2v), waarbij ze vaak ook nog achter elkaar zitten. Er worden dan regulators of converters gebruikt, dat zijn gewoon standaard onderdelen die een bepaalde input aan kunnen. Een standaard regulator kan vaak prima tussen de 5v en 20v aan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimichurri
Ja ik ben me er van bewust dat het mogelijk niet gaat werken en had ook wel een vermoeden dat een modem op MAC adres geregistreerd staat, had de modem ook hoofdzakelijk gekocht voor de voeding. Maar het zou fijn zijn als de modem wel zou werken, want ik geef de voorkeur aan dedicated apparaten, dus een modem die alleen MOduleerd en DEModuleerd, en hierachter een eigen Router, met per subnetwerk een eigen poort met switch daarachter.
Ik heb het niet zo op geintegreerde consumentenspul, slechte ervaringen mee:-)
En van die Horizon box ben ik persoonlijk helemaal geen voorstander, maar dat ik slechts mijn mening.
Zo hou ik ook niet van TVs met allerlei "Smart functionaliteit" misschien ben ik te veel een purist op dat gebied:-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

ToFast schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 17:04:
[...]

Zonder het apparaat in kwestie te onderzoeken is dat echt een hele gevaarlijke aanname. Ten eerste zitten er ingangscondensatoren in de voeding die een max. voltage aankunnen en of het voedingscircuit zomaar ALLE voltages kan omvormen zonder kapot te gaan of erg warm te worden kan je absoluut niet zeggen zonder de onderdelen en het schema te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 17:26
Ik ga nu even de proef op de som nemen. Mijn modem is defect gegaan vanmorgen en ik ga eens even kijken of ik bij een Ziggo winkel een nieuwe krijgen kan. Wish me luck.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hebben ze niet iirc. Moet via de klantenservice, die sturen dan een volledig pakket op.
Wist nieteens dat Ziggo nog fysieke winkels had.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59
Wettelijk zou je je eigen modem mogen kopen, maar Ziggo ( en anderen) houden zich hier niet. Dus dit wordt gevalletje klantenservice en een connectbox in ontvangst nemen. Wordt je niet heel blij van. Puma6 chipset, met ingebakken gratis bug, ook in bridge mode.
Flink zeuren dat je geen connectbox wil, en duimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
valkenier schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:22:
Wettelijk zou je je eigen modem mogen kopen, maar Ziggo ( en anderen) houden zich hier niet. Dus dit wordt gevalletje klantenservice en een connectbox in ontvangst nemen. Wordt je niet heel blij van. Puma6 chipset, met ingebakken gratis bug, ook in bridge mode.
Flink zeuren dat je geen connectbox wil, en duimen.
Heb gelukkig (even afkloppen) geen problemen met de Connectbox in bridge. Het ding is echter wel waardeloos in mogelijkheden en waarom Ziggo er weer een eigen firmware overheen wil gooien is ook altijd leuk. :|

Dacht dat de bug ook gefixed was? Heb je toevallig een link waarom het niet gefixed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

rimave schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:50:
Ik ga nu even de proef op de som nemen. Mijn modem is defect gegaan vanmorgen en ik ga eens even kijken of ik bij een Ziggo winkel een nieuwe krijgen kan. Wish me luck.
En daarvoor trap je een oud topic omhoog? Dit topic was al 2,5 jaar oud.

Had je ook gewoon in het Ziggo topic kunnen plaatsen als je het echt ergens wilt bespreken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.