Muzieksysteem in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het lijkt een algemene vraag, maar doordat het zo algemeen is helaas niet makkelijk te beantwoorden via Google :'(

Situatie oud huis: Woonkamer met daarin receiver en 2 luidsprekers voor geluid in de hele kamer. Via een kabeltje ook nog aan de TV geknoopt, dus bij films ook prima geluid. Weinig wensen op muziekgebied.

Nieuwe situatie: We zijn net verhuisd naar een nieuw huis en dat heeft een voor- en achterkamer met daartussen een en-suitekast en een open keuken in een hoek ten opzichte van de achterkamer.

Probleem: De 2 luidsprekers zijn niet meer voldoende om in al deze ruimtes fatsoenlijk geluid te krijgen. Op dit moment 1 luidspreker in de voorkamer en 1 in de achterkamer, geen in de keuken. Dit zorgt voor slechte geluidskwaliteit, vooral in de keuken. We zoeken niet naar super high-end audio, maar 1 luidspreker in een grote kamer klinkt niet goed genoeg. Ook merken we nu dat je de boel vrij hard moet zetten om in de keuken wat te horen, maar dan is de rest van de kamer geen prettige plek meer vanwege de herrie.

Ook zijn onze wensen veranderd: Inmiddels voorzien van spotify (en nederland.fm) en dat is toch wel veel handiger dan gewone radio. Ook zullen er in de toekomst naar onze verwachting veel meer zaken via internet gaan lopen.

Daarom ben ik gaan kijken naar wat er nu bestaat om in alle ruimtes goed geluid te krijgen, dat van verschillende bronnen (telefoon, ipod, computer, radio, TV, direct van internet) kan komen. Simpele optie lijkt om gewoon wat extra speakers aan de bestaande versterker te hangen (Sony STR-DE375 receiver uit 2002-2005? met 2 behoorlijk goede Canton luidsprekers) Maar kan dat wel op dit apparaat?
En dan lossen we het punt van de streams niet op.

Toen kwam ik op het Sonos-systeem, maar dan zouden we op verschillende plaatsen zo'n kastje moeten neerzetten om de ruimtes "af te dekken" wat flink in de kosten loopt en geen idee hoe ik de TV of gewone radio daar aan krijg. Maar het hele idee van een apparaat dat zelf zijn muziek van internet haalt met een telefoon als "afstandsbediening" klinkt wel logisch.

Technisch: Het huis is voorbereid op van alles, dus op de plekken waar een apparaat moet komen is eigenlijk altijd wifi, UTP, stroom en een loze buis beschikbaar.

Financieel: Een nieuw systeem mag wat kosten, maar moet zeker onder de 500 euro blijven. Liefst ruim daaronder.

En dan de vraag: Wie heeft er een goed idee hoe ik dit het beste kan inrichten?

Als er meer informatie nodig is om een goed beeld te krijgen, laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 11:34

MM99

That is the way I am!

Een platte grond kan handig zijn. En hoeveel uitgangen heeft je versterker? 5.1?

Je kan je huidige versterker snel om tover in een moderne versterker door er een "chromecast audio" aan te sluiten. Dit kan een goedkope oplossing zijn, om geen nieuwe versterker te kopen.

Als speakers kan ik Yamaha NS-333 aanraden. Uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.

Ik zou in ieder geval 2 spelers plaatsen i m je voorkamer en 2 in je achterkamer. Zorg dat in zelfde ruimte wel zelfde soort speakers staan.
Je kan dan nog één enkele in de keuken plaatsen. Ik zou doe aansluiten opnje center uitgang.

De grote vraag is dan hoe moet je je versterker instellen. In jou geval kan misschien dan het beste zijn om voor mono geluid te kiezen, dan weet je zeker dat je over zelfde hoofd. Anders iets van Stereo over all speakers, maar ik weer dan niet wat "centre" doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zoals ik het uit je verhaal opmaak kun je waarschijnlijk wel af met twee sets stereo speakers. Ik heb je nog geen een keer 5.1 horen noemen, dus is het niet wat om te gaan voor een stereo receiver die twee paar speakers ondersteund? dan kun A, B of A+B.

Bovendien houd je dan je kosten laag doordat je alles van 1 centraal punt regelt, en geen multipele duurdere spelers aan hoeft te schaffen.

Gewoon een voorbeeldje:
Als je geen tuner wil hoeft, een pioneer A10 voor 170 euro, heeft een haffel inputs, twee boekenplank formaat speakers erbij voor in de achterkamer/keuken en je houdt je bestaande set speakers. Je moet dan wel wat draden trekken, maar ik dacht dat je aangaf dat dat goed voorbereid was.

Kijk ook eens op marktplaats, vaak erg veel waar voor je geld te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-12-2015 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:05
Als je alles op 1 receiver aansluit op uitgangen die niet voor dat doel bestemd zijn ga je hele rare dingen krijgen als je een film kijkt of radio luistert.

In feite heb je nu 3 zones waar je audio wilt hebben: voorkamer, achterkamer, keuken. Behandel ze ook alle 3 als aparte zones met hun eigen eisen.
Alle 3 de zones op 1 receiver aansluiten ga je waarschijnlijk een dure receiver voor nodig hebben en een flinke berg kabels.

In jouw geval zou ik je huidige receiver en speakers in de kamer met de tv plaatsen met eventueel een Chromecast Audio zoals eerder al geopperd is door iemand anders, in de andere kamer iets Sonos-achtigs plaatsen en de keuken even laten voor wat het is.
Tenzij je achterkamer en keuken heel erg groot zijn moeten de huidige receiver/speakers of een Sonos systeempje genoeg geluid produceren voor een redelijk geluid in de keuken.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Nog wat extra info naar aanleiding van de vragen:

De receiver is volgens mij 5.1. De uitgangen staan op http://www.hifi-pictures....Sony%20STR-DE375/back.jpg
Als ik het goed begrijp, zou ik daar 2 sets speakers op kunnen aansluiten. Daarmee kan ik dan de voorkamer (front-aansluitingen) en achterkamer (surround-aansluitingen) van geluid voorzien via een chromecast audio. In de keuken één speaker op de center-uitgang.

Gaat dat goed of krijg ik dan vreemde effecten?

@MewBie, de ruimtes zijn inderdaad erg groot, daardoor nu geen goed geluid meer.

Als ik losse apparaten gebruik voor alle kamers, hoe zorg ik dan dat er wel overal hetzelfde geluid uit komt?

En ik zie ene paar keer het advies van boekenplankspeakers. Iemand een tip voor een bepaald merk/type voor een vriendelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-10 16:33
Je zou dat zo kunnen oplossen mits je de receiver op Multi channel stereo instelt, maar dat is nog steeds niet de ideale oplossing. Met een systeem zoals Sonos kan je dat in de app allemaal gelijk stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
wat je wil is hetzelfde geluid over 2 sets speakers tegelijk, of je kiest één van de 2 ruimtes (ik ga even voor de twee kamers 'en suite'. want 3 sets speakers met deze versterker wordt lastig.

Je kunt één set op je fronts (zoals nu) aansluiten en één nieuwe set op je surrounds. let op: de surounds worden normaal gesproken voor de effecten en is anders dan een A+B mogelijkheid die je vaak op stereo versterkers vind.

Afhankelijk van wat je kunt instellen kun je dan wel:
- Stereo via je fronts
- Multichannel stereo waarbij de receiver óók de surrounds aanstuurt.

Wat niet kan:
- Alleen geluid in de eetkamer (surrounds), want je
- Surround geluid bij films: omdat je surrounds in de eetkamer staan, maar daar heb ik je ook niet over gehoord. dus dat zou geen probleem moeten zijn.
- ik vermoed dat je niet op afstand met de receiver kunt switchen van front naar surround, dus altijd naar de receiver moet lopen.

Als ik alles bij elkaar lees zou je via een upgrade receiver en een nieuw setje speakers jezelf het het makkelijkst maken en de mooiste oplossing hebben.

Ik heb nu een yamaha receiver die streaming audio, spotify ondersteunt én een zone 'B' heeft. Dit betekent dat je kunt kiezen om alleen de 'main' te laten spelen, je kunt via een app ook kiezen om een andere geluidsbron via de receiver af te spelen én je kunt via een 'party modus' alle zones tegelijk

Maar, die was (met een scherpe aanbieding) 500 euro. Dus je moet dan wat beter zoeken en de extra set speakers moet je ook nog aanschaffen. dus het ligt dan wel buiten je budget.

Edit:
http://europe.yamaha.com/...mps/rx-s600_g/?mode=model

de RX 600 heeft de surrounds zo toegekend dat je hem als zone 2 kunt gebruiken. dat betekent of zone 1 of zone 2 of allebei. dat is wel wat je zoekt. voor 429 euro in de pricewatch.

http://download.yamaha.co...yamaha.com&asset_id=59911 check pagina 70

[ Voor 10% gewijzigd door Smithkj op 15-12-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Nog eens een voorzetje. het _hoeft_ helemaal niet duur te zijn.

Wbt. speakers blijft het aloude advies zelf luisteren natuurlijk. Maar voor voor in de keuken/achterkamer kan ik vrij rustig garanderen dat dit prima klinkt
http://link.marktplaats.nl/m1001713240 (40 euro)

En een versterker met een A+B modus.
http://link.marktplaats.nl/m1001660526 (35 euro)

Totaal 75 euro voor een prima "back-end" die in twee ruimtes prima goede kwaliteit geluid kan weergeven. Dan hou je nog 425 euro over voor een wifi, netwerk streamer (whatever) je in je versterker wil prikken. Zeer veel back for the buck. En kwalitatief een orde van grootte boven een sonos systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-12-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 16:13
Als je voor Sonos gaat zou ik dit adviseren:

- Sonos connect aan je huidige receiver koppelen (is op marktplaats voor rond de 225 € te krijgen)
- in de overige ruimtes een play 1 zetten (nieuw 220 per stuk)

Voordeel is dat je gefaseerd kunt uitbreiden indien er budget / behoefte is. Bovendien kun je zowel in de woonkamer als keuken / overige ruimtes dezelfde muziek (bijv spotify) perfect synchroon laten spelen. Een chromecast audio ondersteunt sinds kort ook multiroom, enkel zul je dan in elke kamer een cc audio + versterker / speakers moeten zetten wat weer minder praktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
De optie via Sonos of met nieuwe apparatuur gaat erg prijzig worden, dus laat ik voor nu even zitten.
De andere optie: Meer luidsprekers op de huidige versterker met ene chromecast ga ik eerst eens proberen.
Anders kijk ik verder naar meerdere installaties.

Bedankt voor het meedenken tot zover!
En ik blijf open staan voor slimme tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:43

SED

Kijk ook eens hier waar een verwante vraag voorbij komt.
Chromecast Audio + Mini-versterker Lepai

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Zelf luidsprekers en versterkers bouwen is me iets te hoog gegrepen.

Zouden de volgende luidsprekers iets zijn? Of kijk ik nu naar een verkeerd type?

pricewatch: Magnat Symbol Pro 110 (Wit)
http://link.marktplaats.nl/m1001140949
http://link.marktplaats.nl/m987882365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huidige set met speakers in de woonkamer en in de andere ruimten actieve speakers plaatsen zou ik doen. Dat zijn speakers waar de versterker ook zit ingebouwd. Eventueel heb je ze ook als inbouw wat handig is voor keuken en badkamer.

Alles aansluiten op een aantal Chromecast Audio van Google, die streamers zijn spotgoedkoop. Je kunt die zowel met kabel als ook optisch aansluiten. Daarmee heb je multiroom, Spotify, muziek vanaf een NAS, internetradio in iedere ruimte. De actieve speakers zijn er in alle prijsklassen, je kunt het zo duur maken als je wilt.

Afbeeldingslocatie: http://www6.pcmag.com/media/images/480786-chromecast-audio.jpg?thumb=y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

KifArU schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:54:
Zelf luidsprekers en versterkers bouwen is me iets te hoog gegrepen.

Zouden de volgende luidsprekers iets zijn? Of kijk ik nu naar een verkeerd type?

pricewatch: Magnat Symbol Pro 110 (Wit)
http://link.marktplaats.nl/m1001140949
http://link.marktplaats.nl/m987882365
Zo iets als die magnat die je post zou ik toch wel aanhouden als minimale formaat om een beetje lekker muziek te luisteren. Hij heeft een houten behuizing zo te zien, en gepoort woofertje dat ws. voldoende laag biedt. Die marktplaats links die je post gaan toch wat meer naar plastic fantastic satelietjes, zou ik persoonlijk zonde vinden. maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou een leuke portable speaker pakken met bluetooth. Heb je in de keuken toch een leuk muziekje en hij staat snel ergens anders. Ik heb bijvoorbeeld een Teufel Boomster staan en daar komt echt een heerlijk geluid uit (en ik ben behoorlijk kritisch qua geluid).

Je hebt ook modellen die via Wifi werken en dus ook spotify ondersteunen, maar die vereisen dus altijd Wifi. Met bluetooth heb je dat probleem niet.

Chromecast in de TV/receiver voor spotify connect en radio streamen en je bent er helemaal klaar voor :)

[ Voor 19% gewijzigd door DjVe op 19-12-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 08:21:
Huidige set met speakers in de woonkamer en in de andere ruimten actieve speakers plaatsen zou ik doen. Dat zijn speakers waar de versterker ook zit ingebouwd. Eventueel heb je ze ook als inbouw wat handig is voor keuken en badkamer.

Alles aansluiten op een aantal Chromecast Audio van Google, die streamers zijn spotgoedkoop. Je kunt die zowel met kabel als ook optisch aansluiten. Daarmee heb je multiroom, Spotify, muziek vanaf een NAS, internetradio in iedere ruimte. De actieve speakers zijn er in alle prijsklassen, je kunt het zo duur maken als je wilt.

[afbeelding]
Beetje late terugkoppeling, maar dit is het geworden.
CC audio aan de versterker voor de woonkamer en eentje aan een set Harman Kardon soundsticks in de keuken.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1