Ik ben op zoek naar een nieuwe auto. Ik rij op dit moment een VW Lupo uit 2001(benzine) en deze heeft de 2 ton gepasseerd en begint wel een beetje aan zijn einde te komen.
Eisen/Situatie
Volkswagen Polo
+ VW fan
+ Mooi
+ Diesel + benzine verkrijgbaar
- Soms weinig opties
- 'Fout' imago
Opel Corsa
+ Duitse auto
+ Mooi
- Ook een beetje 'fout' imago
Renault Clio
+ Mooi
+ Vaak veel opties
- Frans, dus technische problemen?
Toyota Yaris
+ Betrouwbaar merk/auto
+ Zuinig
- Minder mooi
- weinig diesels beschikbaar
Suzuki Swift
+ Betrouwbaar merk
+ Leuk uiterlijk
- Bijna geen diesels beschikbaar
Ik had op diverse forums gelezen dat het omslagpunt voor tweedehands diesels al een stuk lager ligt tegenwoordig (rond de 20.000 km). Nu heb ik een excel sheet gemaakt(zie afbeelding) om het verschil uit te rekenen en ik vind het verschil persoonlijk tegenvallen, soms is diesel ook nog duurder. Ik heb het verbruik met behulp van spritmonitor bepaald.

Bij alle modellen geldt dat in de diesels minder keuze is dan bij de benzine auto's. Daarnaast hebben de diesels allemaal meer km's. Meer km's bij een diesel moet geen probleem zijn maar ik vind het toch een beetje eng om een auto met al 180.000-200.000 km te kopen voor 5000 euro.
Kortom, mijn vraag is: Wat denken jullie dat verstandig is? Een benzine of een diesel auto? En zijn er nog auto's waarop mijn oog niet is gevallen die wel interessant zijn?
Eisen/Situatie
- Werk enkele reis 42 km, 80 km weg
- Circa 25000 km per jaar incl. vakanties
- Auto 1 klasse hoger dan dat ik nu rij
- Zuinige auto(Verbruik Lupo circa 1:16)
- Budget 4000-5000
Volkswagen Polo
+ VW fan
+ Mooi
- Soms weinig opties
- 'Fout' imago
Opel Corsa
+ Duitse auto
+ Mooi
- Ook een beetje 'fout' imago
Renault Clio
+ Mooi
+ Vaak veel opties
- Frans, dus technische problemen?
Toyota Yaris
+ Betrouwbaar merk/auto
+ Zuinig
- Minder mooi
- weinig diesels beschikbaar
Suzuki Swift
+ Betrouwbaar merk
+ Leuk uiterlijk
- Bijna geen diesels beschikbaar
Ik had op diverse forums gelezen dat het omslagpunt voor tweedehands diesels al een stuk lager ligt tegenwoordig (rond de 20.000 km). Nu heb ik een excel sheet gemaakt(zie afbeelding) om het verschil uit te rekenen en ik vind het verschil persoonlijk tegenvallen, soms is diesel ook nog duurder. Ik heb het verbruik met behulp van spritmonitor bepaald.

Bij alle modellen geldt dat in de diesels minder keuze is dan bij de benzine auto's. Daarnaast hebben de diesels allemaal meer km's. Meer km's bij een diesel moet geen probleem zijn maar ik vind het toch een beetje eng om een auto met al 180.000-200.000 km te kopen voor 5000 euro.
Kortom, mijn vraag is: Wat denken jullie dat verstandig is? Een benzine of een diesel auto? En zijn er nog auto's waarop mijn oog niet is gevallen die wel interessant zijn?