onnaj schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:20:
[...]
Welk schroefgat?
Bordje is als server gebruikt.
Denk dat ik al weet hoe het komt. Ik zag dat er al een kleine witte vlek op zat en die heb ik proberen schoon te maken met alcohol. Ik dacht mijn vriendin toen pure had meegenomen, maar heb vandaag nogmaals gekeken en het is 70% met als 2e ingrediënt aqua

Hopelijk dat het bordje gewoon blijft functioneren nog....
Welke alcohol kan ik het beste gebruiken voor Electronica en waar kan ik deze halen.
Onderschat niet wat PCB's aankunnen. Ik heb in m'n arme studententijd op koninginnedag borden letterlijk uit het modder getrokken aan einde dag, onder de douche schoongemaakt (heet kraanwater ja) en vervolgens gedroogd en - werkend gekregen.
Waar het fout gaat is als je bord niet 100% droog is. Dat gebeurt met water sneller dan met (pure) alcohol, maar als je de boel nat aanzet met alcohol erop is het net zo goed foute boel (polaire vloeistof, dus geleidend).
Is die oxidatie nog weg te krijgen? En zo ja hoe?
Gezien wat er nu allemaal overheen gegaan is zou ik niet duur/luxe doen, maar gewoon even wattenstaafje van brandspiritus voorzien en daarmee schoonmaken. Maar je kunt het ook gewoon laten zoals het is - het is nu droog, alle schade die het evt kon berokkenen is al gebeurd.
Waar je naast alles 100% droog hebben voor je het aanzet op moet letten is ESD, dus statische schokjes. Borden nooit op pluizig ondergrond leggen, nooit knutselen als je synthetische of wollen kleren draagt. Als je het echt professioneel wilt doen zijn er allerlei hulpmiddelen, maar een oude krant als ondergrond, een katoenen overhemd dragen en vooral niet met schoenen aan over tapijten lopen/wrijven terwijl je bezig bent is 99% van het werk.
Dat alles gezegd, mag ik je even wijzen op:
Het algemeen beleid #quickstart
Je hebt deze topic nogal karig gestart, met heel weinig informatie over je systeem en situatie. Ook reageer je niet op herhaaldelijke vragen, zoals het overduidelijk uitgeboorde schroefgat op dat bord. Het lijkt me erg nuttig om wat meer info te geven, en dan vooral wat mensen vragen:
- welk bord is dit exact? (geef gelijk ook overige systeemspecs)
- in wat voor kast hangt het?
- waar staat die kast?
- hoe zit het met dat schroefgat? (dat gat midden rechts op je foto waar een schroefkop te zien is

)
Of het relevant is voor de vraag over de witte aanslag kan niemand nu wat over zeggen, maar het is zeker relevant om jou zo goed mogelijk verder te helpen.
[
Voor 10% gewijzigd door
dion_b op 16-12-2015 01:56
]