Witte aanslag op moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-07 22:01
Hoi,

Ik heb onlangs een moederbordje overgenomen en deze werkt perfect, alleen er zitten op een paar plekken witte vlekjes.
Vandaag heb ik de low profil cooler geïnstalleerd en viel me op dat de vlekjes wat zijn toegenomen.

Kan iemand me zeggen wat dat is? Kan ik het weg krijgen nog? En heeft het gevolgen (op de lange termijn) voor mijn mobo en/of proc?

Afbeeldingslocatie: http://s830.photobucket.com/user/onnaj1000/media/div/20151214_100126.jpg.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Is normaal, niks aan doen.

[ Voor 45% gewijzigd door unfor op 14-12-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Nee, dat is het niet.
Dit is oxidatie, staat de pc in een vochtige ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Nee PC staat in een hele droge ruimte eigenlijk. Is die oxidatie er nog af te poetsen? Wellicht verkeerd poets middel gebruikt door de vorige eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Hoe ziet de andere kant (componentenzijde) van het bordje er uit? Foto zou leuk zijn, de foto die je hebt geplaatst is mooi scherp en duidelijk. Zouden meer mensen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Het lijkt op oxidatie van water maar kan ook de residu van wat anders zijn. In sommige productie hallen gebruiken ze bij de montage teveel soldeerflux en daarna reinigen ze het niet schoon met isopropanol. Gewoon er voorzichtig afpoetsen met een oude tandenborstel. Doe niet alcohol want dat dat is overbodig en hier niet van toepassing, omdat je zelf aangeeft dat het moederbordje werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door donderdraak op 14-12-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Anoniem: 263284 schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:02:
[...]

Nee, dat is het niet.
Dit is oxidatie, staat de pc in een vochtige ruimte?
Dan heb jij nog niet veel PCB's door je handen gehad zeker, vrijwel elke PCB die ik zie heeft wel wat witte troep op er op zitten vanuit de fabriek.
Als TS zijn afbeelding even fixt dan kunnen we oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unfor schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:24:
[...]

Dan heb jij nog niet veel PCB's door je handen gehad zeker, vrijwel elke PCB die ik zie heeft wel wat witte troep op er op zitten vanuit de fabriek.
Als TS zijn afbeelding even fixt dan kunnen we oordelen.
Ik denk inmiddels een stuk of 10.000 als fanatiek elektronicus, waarvan talloze defect als gevolg van oxidatie.
Punt is dat het makkelijk iets anders kan zijn dan de flux resten waar jij waarschijnlijk op duidt?
En gezien het bord niet nieuw is denk ik dat er wel even aandacht aan besteed mag worden.
Verder kun je het verwijderen met alcohol en bijvoorbeeld een microvezeldoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Anoniem: 239824 schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:45:
Hoe ziet de andere kant (componentenzijde) van het bordje er uit? Foto zou leuk zijn, de foto die je hebt geplaatst is mooi scherp en duidelijk. Zouden meer mensen moeten doen.
Andere kant van het bordje ziet er prima uit, tenminste ik kan er zo niets aan ontdekken.

Foto is gemaakt met mijn LG G3 overigens.

Wellicht dat ik een dezer dagen nog een foto van de andere zijde kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-07 10:16
Ze bedoelen je link naar de foto fixen. Je hebt een webpage in een image tag staan, dat gaat niet werken, hier de directe link:
Afbeeldingslocatie: http://i830.photobucket.com/albums/zz223/onnaj1000/div/20151214_100126.jpg

Dat is wat meer dan een paar witte vlekjes, dit zeker niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
:X Wat is er met dat schroefgat gebeurt? Uitgeboord of zo?

Is het misschien een oud overclockers-bord? Gebruikt met dry ice, waterkoeling, LN2 enzovoort.

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Majin Buu schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:52:
:X Wat is er met dat schroefgat gebeurt? Uitgeboord of zo?

Is het misschien een oud overclockers-bord? Gebruikt met dry ice, waterkoeling, LN2 enzovoort.
Welk schroefgat?

Bordje is als server gebruikt.

Denk dat ik al weet hoe het komt. Ik zag dat er al een kleine witte vlek op zat en die heb ik proberen schoon te maken met alcohol. Ik dacht mijn vriendin toen pure had meegenomen, maar heb vandaag nogmaals gekeken en het is 70% met als 2e ingrediënt aqua :-( Hopelijk dat het bordje gewoon blijft functioneren nog....

Welke alcohol kan ik het beste gebruiken voor Electronica en waar kan ik deze halen.

Is die oxidatie nog weg te krijgen? En zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:40

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Hoop dat dat ene printbaantje dat boven die schroef zat niet nodig is..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

onnaj schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:20:
[...]
Denk dat ik al weet hoe het komt. Ik zag dat er al een kleine witte vlek op zat en die heb ik proberen schoon te maken met alcohol. Ik dacht mijn vriendin toen pure had meegenomen, maar heb vandaag nogmaals gekeken en het is 70% met als 2e ingrediënt aqua :-( Hopelijk dat het bordje gewoon blijft functioneren nog....
Dat zou met 70% ook moeten lukken, is er nog iets anders gebeurd?
Welke alcohol kan ik het beste gebruiken voor Electronica en waar kan ik deze halen.
Dit werkt ook prima:
https://www.conrad.nl/nl/...009-ah-200-ml-884014.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

onnaj schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 18:20:
[...]

Welk schroefgat?

Bordje is als server gebruikt.

Onderschat niet wat PCB's aankunnen. Ik heb in m'n arme studententijd op koninginnedag borden letterlijk uit het modder getrokken aan einde dag, onder de douche schoongemaakt (heet kraanwater ja) en vervolgens gedroogd en - werkend gekregen.

Waar het fout gaat is als je bord niet 100% droog is. Dat gebeurt met water sneller dan met (pure) alcohol, maar als je de boel nat aanzet met alcohol erop is het net zo goed foute boel (polaire vloeistof, dus geleidend).
Is die oxidatie nog weg te krijgen? En zo ja hoe?
Gezien wat er nu allemaal overheen gegaan is zou ik niet duur/luxe doen, maar gewoon even wattenstaafje van brandspiritus voorzien en daarmee schoonmaken. Maar je kunt het ook gewoon laten zoals het is - het is nu droog, alle schade die het evt kon berokkenen is al gebeurd.

Waar je naast alles 100% droog hebben voor je het aanzet op moet letten is ESD, dus statische schokjes. Borden nooit op pluizig ondergrond leggen, nooit knutselen als je synthetische of wollen kleren draagt. Als je het echt professioneel wilt doen zijn er allerlei hulpmiddelen, maar een oude krant als ondergrond, een katoenen overhemd dragen en vooral niet met schoenen aan over tapijten lopen/wrijven terwijl je bezig bent is 99% van het werk.

Dat alles gezegd, mag ik je even wijzen op: Het algemeen beleid #quickstart

Je hebt deze topic nogal karig gestart, met heel weinig informatie over je systeem en situatie. Ook reageer je niet op herhaaldelijke vragen, zoals het overduidelijk uitgeboorde schroefgat op dat bord. Het lijkt me erg nuttig om wat meer info te geven, en dan vooral wat mensen vragen:

- welk bord is dit exact? (geef gelijk ook overige systeemspecs)
- in wat voor kast hangt het?
- waar staat die kast?
- hoe zit het met dat schroefgat? (dat gat midden rechts op je foto waar een schroefkop te zien is 8)7 )

Of het relevant is voor de vraag over de witte aanslag kan niemand nu wat over zeggen, maar het is zeker relevant om jou zo goed mogelijk verder te helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 16-12-2015 01:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

dion_b schreef op woensdag 16 december 2015 @ 01:52:
[...]
Waar het fout gaat is als je bord niet 100% droog is. Dat gebeurt met water sneller dan met (pure) alcohol, maar als je de boel nat aanzet met alcohol erop is het net zo goed foute boel (polaire vloeistof, dus geleidend).
Of een vloeistof polair of apolair is zegt niet zoveel over de geleiding. De meeste vloeistoffen zijn gewoon niet-geleidend. De geleiding van puur water is verwaarloosbaar en dat geldt ook voor die van ethanol en 2-propanol.

De reden dat kraanwater geleidend is, is dat er zouten in opgelost zijn. Die zouten dissociëren naar ionen en vormen dus een elektrolyt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geleiding door de vloeistof is inderdaad verwaarloosbaar, je kunt prima electronica volledig ondergedompeld in zuiver water (of alcohol) draaien. Maar ook zonder verontreiniging geleiden water en alcohol op het vloeistofoppervlak - o.a. daarom is het niet zo slim om in bad met haardrogers te werken enzo. En aangezien we het hier niet hebben over onderdompeling is die geleiding over het oppervlak het relevante dat schade aan kan richten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Hopelijk beantwoord ik alle vragen nu...

1) het is geen geboord gat, maar daar boven zit een gelid low profile CPU cooler. De schroefkop valt dus in de schroefdraad van de cooler ;-) Er zitten 2 plakkertjes onder de schroefkop
2) het systeem is een AMD athlon 5350, 8gb crucial ddr3-1600, asrock am1h-itx mobo, wd scorpio black 500gb and lc-1340mi behuizing

Ik laat het zo en zal binnenkort nog eens kijken of het erger is/wordt
Pagina: 1