Nvidia EVGA GTX 660 SC word warm, zelfs na schoonmaak, 100°+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 508496

Topicstarter
Beste Tweakers, mijn dank is alvast groot want ik zit met een probleem.

Ik heb recentelijk mijn kast en grafische kaart schoongemaakt nadat ik mn temp op mn GPU op 102 had gemeten met MSI afterburner.. Nu gaan gelijk de alarmbellen rinkelen natuurlijk maar ik merk dat de temp nog altijd rond de 95 graden word terwijl ik het heb schoongemaakt met perslucht.

Nu vraag ik mij af of het aan de kaart ligt? Ik heb mijn hele kast volgestouwt met coolers(fans) van coolermaster en heb ook een grote coolermaster kast. Ik heb uiteraard veel op het forum hierover gelezen en vele youtube video's bekeken.

Mijn pc staat op een tapijt maar als je hem vaak schoonmaakt zou dat niet een probleem moeten zijn lijkt me?

Ik speel games als Arma en Fallout 4 en ik krijg redelijk goede fps 40-60 op high maar ik merk dan wel dat mn temp dan rond de 90 graden ligt dus ik kan eigenlijk niet meer gamen. Ik heb net getest wat er gebeurd in Arma 3 op high, ik had meestal 60 fps, load zat tussen 95-99% en hij ging van idle 40 naar 95 in ongeveer 1 minuut (naar 85 was misschien 15 seconden) (na 15 min wachten om op 40 idle te komen)

Mijn vragen zijn eigenlijk:

Kan hij gewoon stuk zijn? Hij doet het verder prima, heb geen artifacts en fps is altijd redelijk goed, zeker voor een videokaart van bijna 3 jaar oud.
Moet ik hem voor garantie opsturen?
Helpt het als ik een clean reboot doe van windows en alles van mn pc afhaal (even vergeten hoe dit ook alweer heet)
Ik heb geen kabelmanagement en heb niet echt aan airflow gedacht maar het lijkt me sterk dat dit 30-40 graden kan opleveren.

Specs:

CPU Intelcore I5: 3570k
GPU EVGA Gtx 660 SC
de rest ga ik later updaten, zal ik even op moeten zoeken

Okee luitjes! Ik heb het net uit elkaar gehaald, schoongemaakt en koelpasta vervangen! Het resultaat is uitstekend, Idle op 27 graden en op maxload stabiel 70-72 graden. Er was een muur aan stof ontstaan die er voor zorgde dat er geen lucht meer door het koelelement kon gaan. Pasta was uitgedroogd maar nog net geen zand(of hard) met alcohol verwijderd.

Vorige temperatuur stats waren:

40 graden op idle
90-100+ op max load

Het was supersimpel om te doen. Had niet eens youtube nodig tijdens het uit elkaar halen. Ik wist alles nog van daarvoor.

Alsnog thanks iedereen <3333333 happy ending

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 508496 op 15-12-2015 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:43

Esumontere

Floep, banaan.

Misschien moet je eens aan kabelmanagement en met name aan airflow gaan denken. Het maakt absoluut uit of je een tunnel hebt, of gewoon 10 ventilatoren die lukraak ergens heen blazen. Kan zo voor 'dode zones' zorgen waar de warme lucht blijft hangen, waardoor de GPU-koeler deze niet kwijt kan.

Voel ook eens aan je koelblok als je aan het gamen bent; is dat ook zo heet, of blijft die koud/lauw? In het laatste geval maakt je GPU geen goed contact meer met je koeler en zal de koeler dus ook niet meer koelen. Loshalen en een beetje nieuwe koelpasta lost dan een hoop problemen op.

Verder is het handig als je de rest van je specs even post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Toevallig met perslucht een ventilator op de kart kapot gemaakt?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 11:30

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Het kaartje is al wat ouder dus Gpu cooler demonteren en de koelpasta vervangen.

Dit lost je problemen wel op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Top Japiegxr, ik heb net de Gelid Solutions Thermal Compound GC-Extreme besteld. Ik denk dat ik gelijk ook mijn cpu erbij pak. Niet dat ik daar problemen mee heb, maar koeler is altijd beter.

Ik laat morgen gelijk even weten in deze topic wat de uitkomst is van het vervangen/heraanbrengen van de koelpasta :*)

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 508496 op 14-12-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Anoniem: 508496 schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:51:
Top Japiegxr, ik heb net de Gelid Solutions Thermal Compound GC-Extreme besteld. Ik denk dat ik gelijk ook mijn cpu erbij pak. Niet dat ik daar problemen mee heb, maar koeler is altijd beter.

Ik laat morgen gelijk even weten in deze topic wat de uitkomst is van het vervangen/heraanbrengen van de koelpasta :*)
Weet je hoe dat moet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010

auto660

1991 240 GL Brick

Let trouwens wel even op met de thermal pads, als ze wat ouder worden drogen ze wat uit en breken ze erg makkelijk waardoor ze weer moeilijk/niet meer te herbruiken zijn.

Het schijnt zo te zijn dat er zo nu en dan nog wel eens hulp vragende mensen op tweakers zijn die weten waar ze het over hebben of zelf even googelen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:50
Anoniem: 508496 schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:51:

Ik denk dat je een beetje te hard van stapel loopt. Ik lees in de titel dat je de kaart hebt schoongemaakt maar ik vermoed (90% kans) dat er gewoon stof in het 'doolhof' van de kaart zelf zit.

Ziet er ongeveer zo uit: Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX-660/GTX-660-10.jpg

Gewoon even uitspuiten met lucht (als je geen compressor hebt dan volstaat een fietspomp). Ik heb in 20+ jaar nog nooit een koeler hoeven te vervangen... Ik heb weleens een defecte fan gehad (maar dat valt nogal op).

Succes.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 14-12-2015 22:26 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
^ dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 11:30

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Gewoon even uitspuiten met lucht (als je geen compressor hebt dan volstaat een fietspomp). Ik heb in 20+ jaar nog nooit een koeler hoeven te vervangen... Ik heb weleens een defecte fan gehad (maar dat valt nogal op).

Succes.
[/quote]

Hij hoeft de koeler ook niet te vervangen.
Maar ik heb kaarten van een paar jaar oud regelmatig van nieuwe koelpasta voorzien omdat de huidige pasta zand Was geworden en dus warm werden.

Kaartjes waren meteen muis stil en vele malen koeler.

Als ie de koeler demonteert kan ie meteen alles goed van stof ontdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Met koelpasta ga je echt geen 20 graden, laat staan 40 graden, winnen. Het is er alleen om de miniscule gaatjes tussen de chip en het koelblok te vullen. Het vervangt daarmee lucht, dat een veel grotere isolerende werking heeft. Een hele dikke laag koelpaste kan zelfs averechts werken. Natuurlijk kun je een paar graden winnen als de fabrikant er een potje van maakt. Maar die 95 graden is echt iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-07 04:44

ZenTex

Doet maar wat.

Draait de fan van de CPU koeler nog wel dan? :+

Is mij iig wel eens overkomen, dat was dan wel een GF300TI dus héél wat jaartjes geleden, maar de temperaturen gingen ook ineens richting de 90 graden terwijl het een ienimini fannetje is vergeleken met de kaarten van tegenwoordig. Het verklaart iig de enorme sprong in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

sdk1985 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 00:42:
Met koelpasta ga je echt geen 20 graden, laat staan 40 graden, winnen. Het is er alleen om de miniscule gaatjes tussen de chip en het koelblok te vullen.
Als je koelpasta uitgehard is en daardoor de koeler geen of slecht contact maakt met de chip kan het zelfs veel meer schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 19:00

MarvinJames

Theatermaker

sdk1985 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 00:42:
Met koelpasta ga je echt geen 20 graden, laat staan 40 graden, winnen.
Naja, je kan niet uitsluiten dat het zo'n groot effect heeft.

Toevallig heb ik eergisteren mijn MacBook uit 2007 onder handen genomen en daar de CPU en GPU van van nieuw koelpasta voorzien. Deze waren compleet uitgedroogd en brokkelig geworden.
De temperatuur schoot bij minimale belasting al door naar +100 graden.

Na aan brengen van nieuwe koelpasta (en ja ook na het schoonblazen van de fans en het airflow kanaal), komt de temperatuur, zelfs bij een dikke benchmark, niet boven de 80 graden uit. Bij normale belasting komt hij nu zelfs niet meer boven de 60 graden uit. Daar heb ik dus wel degelijk tussen de 20 en 40 graden winst behaald.

Daarmee bedoel ik niet dat ik zeker weet dat de koelpasta van de TS alle problemen oplost (of dat dit het probleem is), want het beter reinigen zou ook alles kunnen oplossen. Ik wil puur even melden dat je wel degelijk veel temperatuurwinst kunt behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:17

ResuCigam

BOFH

Heb je ook eens gekeken in MSI Afterburner hoe hard je fan draait als de kaart zo heet wordt? Ik heb zelf mijn fan profiel moeten aanpassen omdat de fan nooit harder ging dan iets van 39%.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste iedereen!

Ik ben iemand die zichzelf technisch kan noemen en even eerlijk je kan alles vinden op youtube. Mn broertje is ook pc freak dus die gaat mij helpen. Heb al meerdere video's bekeken op youtube over hoe dit moet en ik ga het gewoon voorzichtig aanpakken en mezelf altijd geleiden met mn voeten op wat metaal.

Ik ga voorzichtig te werk en terwijl ik de pasta vervang maak ik gelijk het koelelement schoon met mn perslucht. Ik neem aan dat ik hier sws profijt van ga hebben om het te vervangen en schoon te maken. Als dit niet het probleem is zal het lastig worden.

Mn fan's draaien gewoon en heb ze zelfs altijd op 100% staan maar het maakt echt totaal niet uit. Na lang en vaak te hebben gekeken naar de temps ben ik tot de conclusie gekomen dat (ik denk) dat hij totaal niet koelt. Bij de meeste belachelijke games gaat mn temp nog steeds naar 85 op de laagste settings. Ik vermoed dat hij gewoon geen contact maakt met het koelelement.

In het ergste geval maak ik alles verrot en koop ik een nieuwe kaart en deel ik dit met jullie van hoe en wat, en in het beste geval lost het alles op en deel ik het met jullie. For science bitches! :D

Meer tips enzo zouden fijn zijn. Ik heb alleen eigenlijk een vraag hoe ik het beste de koelpasta kan verwijderen? misschien met een brildoekje en alcohol? Volgens mij hoorde ik dat in een van de youtube filmpjes. En hoe maak ik de rest van de componenten schoon? Ook met alcohol? Na het schoonmaken van alles zit er nog steeds een klein flinterdun laagje stof hier en daar maar was bang om zomaar het schoon te maken en het kapot te maken. Dan heb ik liever iets meer temps (ik heb het nu over de rest van de onderdelen naast de GPU waar ik allemaal totaal geen last van heb) En welk programma kan ik het best gebruiken om de temps van de rest van mn componenten te meten? MSI afterburner vind ik tot nu toe echt top, maar daar staat niet alles in.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 508496 op 15-12-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Maakt je grafische koeler wel goed contact met de grafische chip?
Wat je ook kunt doen is een andere videokaart proberen of je daarmee wel goede resultaten hebt.

Ik adviseer je eerst om uit te zoeken op welke momenten de temperaturen het hoogst zijn en waar deze plaatsvinden. Je kunt het beste openhardwaremonitor downloaden (gratis en portable). Meten = weten. Zet alleen de temperatuur logs aan voor de CPU en GPU. Ga een aantal spellen spelen en upload hier het plaatje van de grafiek.

Ik lees dat je voornamelijk veel last hebt van tehoge temperaturen, maar heb je ook prestatie problemen zoals uitvallend beeld? Dan moet je het denk ik niet aan de kant zoeken richting de koeler maar dan moet je het juist zoeken bij de grafische chip van die videokaart. Als het jarenlang met uitgedroogd koelpasta functioneert dan is dan funest voor de chip. Het kan opnieuw vast gesoldeerd worden. Zoek iemand bij je in de buurt die ervaring heeft met reflowen of BGA solderen van grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Tsux schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:17:
[...]

Naja, je kan niet uitsluiten dat het zo'n groot effect heeft.

Toevallig heb ik eergisteren mijn MacBook uit 2007 onder handen genomen en daar de CPU en GPU van van nieuw koelpasta voorzien. Deze waren compleet uitgedroogd en brokkelig geworden.
De temperatuur schoot bij minimale belasting al door naar +100 graden.

Na aan brengen van nieuwe koelpasta (en ja ook na het schoonblazen van de fans en het airflow kanaal), komt de temperatuur, zelfs bij een dikke benchmark, niet boven de 80 graden uit. Bij normale belasting komt hij nu zelfs niet meer boven de 60 graden uit. Daar heb ik dus wel degelijk tussen de 20 en 40 graden winst behaald.

Daarmee bedoel ik niet dat ik zeker weet dat de koelpasta van de TS alle problemen oplost (of dat dit het probleem is), want het beter reinigen zou ook alles kunnen oplossen. Ik wil puur even melden dat je wel degelijk veel temperatuurwinst kunt behalen.
Punt is dus dat als je het gehouden had bij het uitblazen je waarschijnlijk dezelfde winst had geboekt :+ . Het beste advies is daarom gewoon dat te doen en het daar bij te laten. Koelpasta ziet er altijd raar uit als je het los trekt. Het is zeker niet de bedoeling te doen alsof je chip een boterham pindakaas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

sdk1985 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:17:
[...]

Punt is dus dat als je het gehouden had bij het uitblazen je waarschijnlijk dezelfde winst had geboekt :+ . Het beste advies is daarom gewoon dat te doen en het daar bij te laten. Koelpasta ziet er altijd raar uit als je het los trekt. Het is zeker niet de bedoeling te doen alsof je chip een boterham pindakaas is.
Dat is absolute onzin. Koelpasta die uitgedroogd is en brokkelt kan per definitie niet meer goed zijn werk doen. Als je het lostrekt ziet het er inderdaad 'raar' uit, maar je kan echt wel het verschil zien tussen uitgedroogd (droge korrels die je er zo vanaf veegt) en hoe het hoort te zjin (semi-vloeibare klei).

Het is niet de bedoeling om te doen alsof je chip een boterham pindakaas is, maar gezien de TS al aangeeft dat uitblazen niet helpt is dit een goede tweede test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 19:00

MarvinJames

Theatermaker

sdk1985 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:17:
[...]

Laat ik in ieder geval vooropstellen dat het een optie is die je kunt proberen als je airflow goed is, je fan goed werkt en je systeem stofvrij is.

In mijn geval had het stof verwijderen alleen niet tot zoveel resultaat geleid. Er zat wel stof, maar geen significante hoeveelheid. Maar goed, als dat hele apparaat open ligt, dan laat ik dat vuil natuurlijk niet zitten. :)

Vergeet dat koelpasta's er in vele soorten en maten komen, met allen hun "unieke" eigenschappen. Ze zijn er van keramisch tot silicone. Sommige daarvan drogen uit, sommige niet. Arctic Silver 5 droogt bijvoorbeeld nooit uit. Wanneer ze wel uitdrogen gebeurt dat overigens ook echt niet na 1 of 2 jaar, dat duurt wel langer. Maar in het geval van mijn MacBook was dat 8 jaar. Je merkt aan de koelpasta dat deze dan hele brokkelig en zanderig is. De geleiding van warmte is daardoor zeker weten vele malen minder geworden. Zeker in een laptop waar veel trillingen zijn door het verplaatsen kan er ruimte ontstaan tussen de uitgedroogde koelpasta en de koelelementen.

Kortom: ik zeg niet dat de koelpasta het probleem is van de TS, maar dat het een optie zou kunnen zijn. En dat je de invloed van een uitgedroogde koelpasta niet moet onderschatten (maar ook niet overschatten). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Esumontere schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:39:
[...]

Dat is absolute onzin. Koelpasta die uitgedroogd is en brokkelt kan per definitie niet meer goed zijn werk doen. Als je het lostrekt ziet het er inderdaad 'raar' uit, maar je kan echt wel het verschil zien tussen uitgedroogd (droge korrels die je er zo vanaf veegt) en hoe het hoort te zjin (semi-vloeibare klei).

Het is niet de bedoeling om te doen alsof je chip een boterham pindakaas is, maar gezien de TS al aangeeft dat uitblazen niet helpt is dit een goede tweede test.
Het is de bedoeling dat het metaal direct het metaal raakt en koelpasta de lege ruimte op vult. Er is, tenzij de pasta foutief is aangebracht, dus altijd direct contact op (grote) delen van de chips. Daar doelde ik op met mijn boterham pindakaas analogie.

Dus ook al wordt je koelpasta slecht (onzin, gaat hier over een kaart uit maximaal 2013!) dan is er nog voldoende direct contact om de chip te koelen! Sterker nog, zelfs met tandpasta is het effect beperkt tot 16 graden ten opzichten van de best scorende pasta en slechts 11 graden tov het gemiddelde. Zie http://www.tomshardware.c...ce-benchmark,3616-18.html. Die 40 graden ga je never nooit halen...

Ik heb hier nog functionerende oudjes liggen zoals de GTS 250, GTX 260 en zelfs nog een 7800GS AGP (2006!). (Heb zelfs nog een Voodoo maar die past niet meer :P ) Allemaal kregen ze problemen met de temperatuur en altijd zat er een laag (vet) stof tussen de fan en het doolhof. Ik twijfel dus nog steeds aan de schoonmaak skills van de TS, zeker gezien het type koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Okee luitjes! Ik heb het net uit elkaar gehaald, schoongemaakt en koelpasta vervangen! Het resultaat is uitstekend, Idle op 27 graden en op maxload stabiel 70-72 graden. Er was een muur aan stof ontstaan die er voor zorgde dat er geen lucht meer door het koelelement kon gaan. Pasta was uitgedroogd maar nog net geen zand(of hard) met alcohol verwijderd.

40 graden op idle
90-100+ op max load

Het was supersimpel om te doen. Had niet eens youtube nodig tijdens het uit elkaar halen. Ik wist alles nog van daarvoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 508496 op 15-12-2015 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Anoniem: 508496 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:34:
Er was een muur aan stof ontstaan die er voor zorgde dat er geen lucht meer door het koelelement kon gaan.
Ah. Ik dacht dat je 'm schoongemaakt had. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet van binnen, de EVGA GTX 660 is een gesloten kaart, je kan wellicht de fan en daaromheen een beetje schoonmaken maar niet echt in het koelblok enzo. Je zag er vanaf buiten ook helemaal niks van, fotos volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Anoniem: 508496 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:34:

40 graden op idle
90-100+ op max load

Wat dus precies mijn hypothese was. Over twee jaar gaat er weer hetzelfde gebeuren als je pc op tapijt staat. Koelpasta kun je voortaan over slaan. Ivm ESD kun je überhaupt altijd beter van je hardware afblijven als het niet nodig is. Je bent nu overigens ook je garantie kwijt, bij EVGA soms lifetime / 3 jaar.
Anoniem: 508496 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:39:
Niet van binnen, de EVGA GTX 660 is een gesloten kaart, je kan wellicht de fan en daaromheen een beetje schoonmaken maar niet echt in het koelblok enzo. Je zag er vanaf buiten ook helemaal niks van, fotos volgen!
Dat kan dus wel zoals reeds gemeld: sdk1985 in "Nvidia EVGA GTX 660 SC word warm, zelfs na schoonmaak, 100°+". Compressor of fietspomp... Voor het muurtje van (vet) stof werkt een ronde kwast ook perfect. Alvast succes voor over 2 jaar wanneer het weer vol zit ;).

[ Voor 95% gewijzigd door sdk1985 op 15-12-2015 18:06 ]

Pagina: 1