Hulp nodig bij vervangen osciloscoopopstelling.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darm
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2024

Darm

-President Merkin Muffley

Topicstarter
Beste Tweakers!

Ik heb (dringend) jullie hulp nodig.
Ik werk mee aan een onderzoek ivm electrische verdoving bij slachten van dieren voor menselijke consumptie.
Hiervoor moeten we o.a. de stroomsterkte, spanning, weerstand etc.. meten.
Nu, onze vorige testopstelling bestond uit een Fluke Current Clamp, een draadloze usb zender, Pico Technologies picoscope en een batterypack om alles van voeding te voorzien.
Deze constructie hing met een haak in de slachthuislijn.(we moeten echt tijdens het productieproces de stroom meten). Nu bij onze laatste testen, is alles zowat naar de maan gegaan. Het hele gedoe kwam van de lijn, in een waterbad met stroom op terecht. We kunnen ons niet veroorloven dat ze telkens de lijn moeten stilleggen of dergelijk, dus..
Nu is mijn vraag, heeft er iemand een idee hoe je bv. tijdens het slachten van bv kippen, de stroom zou kunnen meten die door de kip gaat?
We kunnen de kip niet blijven volgen, we zouden er dus iets aan moeten kunnen bevestigen, met zo weinig mogelijk kabels. Draadloos om meteen naar een pc te sturen, of met intern geheugen dat we het steeds op een ander dier kunnen hangen, maar achteraf wel kunnen zien welke waarden bij welk dier gemeten werden.
Is er bv met een Raspberry Pi, iets te ontwikkelen dat dit zou kunnen doen? Binnen een beperkte afmeting? (niet veel groter dan een sigarendoosje/CD hoes(omvang, niet inhoud))

Hopelijk begrijpen jullie mijn vraag, en komt er iemand met een idee..Anders is het project gedoemd.. }) ;w

Vriendelijke groet,
Jeroen

Gentlemen, you can't fight in here. This is the War Room!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat je eens moet aangeven 'wat' je precies aan het meten bent.

Stroom, wat voor stroom? milliamperes, amperes? door een draad?
Waar zit die draad vervolgens aan?

Spanning, hoeveel volt?
Hoe wordt het bedient, wat levert de stroom die gemeten word, etc.

Ik kan allerlei dingen bedenken, maar die kan teveel kanten op.

Edit:
Heb ook de titel veranderd in iets wat denk ik de lading beter dekt.

[ Voor 10% gewijzigd door SA007 op 14-12-2015 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Als je de stroom meet die door de lijn gaat die je gebruikt om het beest te slachten dan weet je de stroom die er doorheen gaat.

Er komt, in princiepe, niet meer of minder stroom uit dan dat er in gaat.

Hoe kan trouwens een amp tang een heel process stilleggen? Je kan je klem toch gewoon helemaal aan de begin van de lijn zetten waar niemand er last van heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 12:42
Hebben we het over pA, uA, mA, A, kA, hA, MA? Welke resolutie hoort daarbij? Boven/ondergrenzen? Als je op 1 kA op de pico Ampere nauwkeurig wilt meten moet je behoorlijk goede hardware hebben. Wil je milli-Ampere nauwkeurig meten op 1A is het weer goed te doen.

Wil je het gewoon direct laten zien wat de huidige stroom is of ergens opslaan? (logging)
Je hebt het over draadloos. Hoe lang moet het totaal meegaan op een accu? Hoe lang is de afstand?

Kortom, er is wel wat meer informatie nodig.

(p.s. Ik hoop wel dat ik er van uit mag gaan dat er flink wat onderzoek van te voren is gedaan en niet dat je gewoon aan het experimenteren bent door dieren onder stroom te zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Rmg

ik neem aan dat het een "gewone" waterslachtbak is waar ze overal gebruik van maken die meerdere kippen per keer door de waterbak trekt die onder stroom staat.

en je wil de stroom meten die per kip word toegediend?

je verhaal kan een stuk duidelijker iig.

[ Voor 9% gewijzigd door Rmg op 15-12-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waar je naar op zoek bent is misschien een telemetrie setup. Een kleine data aquistie module met een aantal sensoren die de data draadloos overstuurt naar een PC.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darm
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-12-2024

Darm

-President Merkin Muffley

Topicstarter
Oke, als ik mijn uitleg opnieuw lees, is het inderdaad niet zo duidelijk, excuses.
Het was in een radeloze bui opgesteld, ik ga zien dat ik het duidelijker kan uitleggen,
met meer informatie, dat zou inderdaad wel nuttig zijn.
zal "kort" even op de meeste vragen antwoord geven.

Het betreft een doctoraat, dus wees gerust er is zeker voldoende voorstudie aan voorafgegaan, en een reeks leuke vergaderingen met FAVV, slachthuizen, ethische commissies/comités, andere bevoegde instanties.
plus we zitten zelf geen dieren te "elektrocuteren", we doen enkel testen in het slachthuis zelf, we meten enkel, we voeren geen handelingen op die dieren uit.
We doen onderzoek naarde door hun toegepaste instellingen, en wat er uiteindelijk door de dieren gaat, in verhouding met wat de wet voorschrijft (Het is in België en dat is hier nogal, ja, somber gesteld. slachthuizen zelf hebben meestal geen idee hoe hun machines af te stellen etc).
Het is niet zo dat wat er in de machine is ingesteld, effectief door het dier gaat (hoe komt het anders dat de ene kip gaar is en de andere nog niet eens half bewusteloos? extreem voorbeeld, maar om het even duidelijk te maken). Er wordt door ons bv al rekening gehouden met de geleidbaarheid van het water in het waterbad.(maar of dit verschilt in de loop van de slachting weten we dus nog niet, er is nog geen data)
De dieren gaan er ook met meerdere tegelijk in, afhangelijk van hoeveel schakels er gevuld zijn(bv van de 10 schakels, is er meetbaar/significant effect als ze niet allemaal gevuld zijn?), het gewicht van de dieren wordt ook in rekening gebracht, (ook weer, is er verband tss gewicht en effectieve stroom).
De toegepaste instelling verschillen ook telkens tussen de slachthuizen, dat is ook een van de redenen van het onderzoek. Zo zijn er die met DC werken, met pulsedDC en AC werken.

Ik ben ook maar de assistent van de doctoraatsstudent, ik moet vooral helpen tijdens het nemen van de stalen/data, etc. We werken wel samen met ingenieurs etc, maar zoiets specifieks hebben zij ook nog niet meteen moeten doen. Zij hebben ons al de toestellen die we gebruiken aangeraden en onze software instellingen gegeven, voor onze doeleinden, ik hoop dat zij wel weten waar ze mee bezig zijn? Maar zij weten het ook niet meteen hoe dit aanpakken, maar hier op Tweakers zitten vast meer dan 2 ingeieurs, vandaar..
wat ik kan zeggen is dat de Hz,al verschilt van
1300Hz(dan is zijn de instelling in de software 500µs/div of 200µs/div) tot 50Hz (dan 40-100µs/div)
bij DC:5-10ms/div
Het voltage in dit slachthuis was 70V,DC; (ik neem aan dat dat ongeveer overal rond die grote orde zal zijn)
Amperage is meer om er verschil op te zien, significant verschil, niet daar zijn de exacte waarden minder van belang denk ik. Maar ik weet niet of dit µA, mA of iets is.
We zouden de gegevens moeten opslaan, om later te analyseren. Meteen weergeven hoeft niet.

We meten ook specifieke dieren, niet over de gehele lijn, dus die klem moet aan het dier/schakel bevestigd zijn. en zo'n klem kan je moeilijk rond een dier hangen, dus die hing rond de schakel, en ik kan het hier nog helemaal uitleggen, maar geloof me nu maar dat onze "constructie" met die klem ervoor gezorgd heeft dat ze de lijn moeste stilleggen.

Maar we meten, 1 dier per keer, de stroom (met al zijn eigenschappen) die door een afzonderlijk dier gaat.
dus iets makkelijk herbruikbaars, makkelijk aan het dier of de begeleidende schakel te bevestigen en er weer af te halen. Liefst op batterijen, draadloos of met intern geheugen. We analyseren achteraf pas de data (50-100 dieren/dag)
momenteel gebruikten we

https://www.picotech.com/...00-portable-oscilloscopes (ik weet niet welk model juist, dat check ik nog eens)
en
http://en-us.fluke.com/pr...fluke-i30s.html#techspecs

De software was de meegleverde software van Picotech, maar dus die instellingen weet ik ook niet meteen vanbuiten.

Is het duidelijker zo? Het is iets typisch "je moet erbij zijn", omdat er zoveel komt bij kijken.
Anders wil ik gerust nog duidelijker proberen zijn, ik doe ook maar mijn best.
Mijn ideeen zijn gewoon op, vandaar dat ik hier mijn verhaal eens wou doen, geeft niet als jullie
het niet begrijpen of niets kunnen bedenken. Kans is groot dat het nog onduidelijker is geworden:)

Alvast bedankt en gegroet!

Gentlemen, you can't fight in here. This is the War Room!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27
Als ik het goed begrijp is er een slachtlijn waarbij de kippen op de kop door een spannings-bad geleid worden.
De kip krijgt aan de ene kant een spanning en aan de andere kant de min of aarde. De kip heeft afhankelijk van zijn bouw een weerstand. Deze bepaald de stoom die gaat lopen door de kip. Als deze hoog genoeg is gaat het licht uit, en te hoog is voorgebakken kip. Om het ingewikkeld te maken zitten er meerdere kippen tegelijk in de bak zodat je een ohmse ladder krijgt. M.a.w. de kip met de miste weerstand is voorgegaard en die met de meeste weerstand nog bij kennis voordat jij de koppensneller ingaat.

Voltage van de bak is makkelijk te meten, het totale Amperage op de bak ook.
Als je dus de Amperes meet door de haak van de kip, dan weet je ook zijn weerstand.

zo ver waren we al.

Nu wil je dit mobiel gaan meten. Nu heb ik een blauwe maandag in een kippenfabriek gewerkt en iets zegt mij dat draadloos signalen gaan versturen daar geen goed idee is met alle machines en frequentie regelaars. Dus ik zou het bij loggen houden.

Zie daar een losse haak te regelen die je aan kan passen. Vind uit wat je wil meten. Neem eens contact op met de machine fabrikant, die hebben hier vast over nagedacht en aan gerekend. Kijk welke sensoren hierbij horen en je dit wilt gaan verwerken en loggen (airduino achtige?). Daarbij moet dit zo compact en stevig aan de haak bevestigd worden zodat deze niet vast loopt en door de wasstraat kan) Doe dit in overleg met de lijnverantwoordelijke en het liefst de lijn operator. Test op een moment dat dit geen kwaad kan. Maar daar was je al achter :) (tip: zorg dat dit goed elektromagnetisch afgeschermd is)

Oja kijk ook eens hoe ze het doen bij varkens, ik heb dacht ik 10 jaar geleden al een film gezien van Stork(?) over hoe zij eerst de varkens "inmaten" om er vervolgens precies de goede stroom doorheen te jagen.

Ik krijg het idee dat je te veel wilt in 1 keer. Dit soort zaken zijn kleine stapjes nemen en veel overleggen.
Dus eerst helder hebben wat je wilt meten* (grootheden, resolutie meetbereik, betrouwbaarheid, etc.) en dan kijken welke hardware hierbij past dit maken en implementeren. Dan pas krijg je meetwaarden waar je wat aan hebt.

* De totale stroom door de bak is al een goede indicatie het kan nooit meer zijn dan dat.
Pagina: 1