• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 19:44
Hallo tweakers,

Ik ben van plan om een htpc te bouwen. Ik liep echter tegen een aantal dingen aan. Ik wil momenteel de htpc gebruiken om video's van de nas te kunnen spelen (fhd 3d), blu-rays te spelen, netflix afspelen en een beetje een spelletje spelen (indie games, dus niks zwaars). De eerste eis die ik heb is dat ik een zeer stil en klein systeem wil bouwen. Daar zijn alle onderdelen dus op uitgekozen. De tweede eis is dat het systeem niet langzaam is en snel werkt bij de eerder genoemde taken. Verder wil ik het systeem makkelijk kunnen uitbreiden zodat er ook de komende generatie 4k 3d blu-rays op kunnen worden gespeeld. (Ik zie daar bijvoorbeeld een passief gekoelde GTX 930 als die uitkomt en als deze hdmi 2.0 heeft)

Hier is de lijst met hardware die ik heb gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 87,95€ 87,95
1Asus H110I-PLUS D3€ 74,80€ 74,80
1Fractal Design Core 500€ 55,95€ 55,95
1Startech.com TX3 Fan Power Splitter Cable€ 2,71€ 2,71
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 62,48€ 62,48
1Nofan CR-80EH Copper - Passive€ 48,-€ 48,-
2Noctua NF-A14 FLX, 140mm€ 16,95€ 33,90
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 30,87€ 30,87
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 35,95€ 35,95
1LG CH12NS30.AUAR10B Zwart€ 51,95€ 51,95
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 117,95€ 117,95
1Samsung 850 EVO 120GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,46

Er zijn 3 vragen die ik heb:
- Is de intel hd 530 in de processor snel genoeg om full hd 3d met de h.264 codec af te spelen?
- Kan een blu-ray optische drive ook de volgende generatie blu-rays lezen?
- Is er fijne software op ubuntu waarmee blu-rays kunnen worden afgespeeld en die hardware acceleratie heeft?

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

DarkSide

theres no place like ::1

- geen idee of hij snel genoeg is voor fullframe 3d af te spelen. Maar SBS 3d in mkvs is geen probleem.
- een huidige gen BR speler zal geen volgende gen BR's afspelen. Die zullen andere hardware hebeben (denk aan laser en copy beveiliging etc).
- denk gewoon kodi. Openelec bv

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Eldunari
Thanks.
vervelend dat de huidige blu-ray drives niet de komende kunnen afspelen. Verder denk ik dat kodi niet is wat ik wil, als ik het goed begrepen heb, zijn de mogelijkheden om hem te gebruiken als gewone pc niet zo groot. En ik was op zoek naar ubuntu software zodat ik geen windows hoef te kopen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Eldunari schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:27:
Thanks.
vervelend dat de huidige blu-ray drives niet de komende kunnen afspelen. Verder denk ik dat kodi niet is wat ik wil, als ik het goed begrepen heb, zijn de mogelijkheden om hem te gebruiken als gewone pc niet zo groot. En ik was op zoek naar ubuntu software zodat ik geen windows hoef te kopen.
Wat is volgende generatie blu-rays? Wat er eerder bedoeld werd was volgens mij vergelijkbaar met: je kunt een blu-ray disc niet in een DVD speler stoppen. Dat zal nu logischerwijs ook zo zijn.

Je kunt nog steeds ubuntu of windows installeren met voor het HTPC gedeelte Kodi. Dat kun je dan draaien wanneer je wilt. Openelec valt dan wel af. Ik heb geen idee hoe goed het afspelen van blu-rays gaat op Ubuntu.

Future proof bestaat niet, want dan hadden we nu ook geen blu-rays gehad. Je vraagt om alle ontwikkelingen stop te zetten. Voorlopig zitten we nog wel met blu-ray discs en is dat dus geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 14-12-2015 16:33 ]

• Eldunari
Future proof is natuurlijk relatief. Ik hoef niet 20 jaar met dit systeem te doen, maar wil het eigenlijk niet samen met de volgende tv vervangen. Met de nieuwe generatie blu ray bedoel ik 4k schijfjes, die als ik het goed begrepen heb ook met blu ray werken.
Ik zal kodi eens overwegen, maar het moet ook makkelijk te bedienen zijn voor familieleden zonder enig begrip van computers, waardoor ik het liefst 1 interface zie met alle opties. Windows lijkt dan vrij snel de oplossing, maar kost wel weer €80 extra.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Eldunari schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:37:
[knip]

Er zijn 3 vragen die ik heb:
- Is de intel hd 530 in de processor snel genoeg om full hd 3d met de h.264 codec af te spelen?
- Kan een blu-ray optische drive ook de volgende generatie blu-rays lezen?
- Is er fijne software op ubuntu waarmee blu-rays kunnen worden afgespeeld en die hardware acceleratie heeft?

Alvast bedankt voor eventuele hulp.
1) Intel zelf zegt van wel. Dat heeft op zich niets met de snelheid van de CPU te maken maar met de ingebakken mogelijkheden van de HD Graphics, en daarvan zegt Intel dat Intel® InTru™ 3D Technologie wordt ondersteund.
2) -- lijkt al voldoende beantwoord
3) volgens mij is een Windows OS (7 of hoger), nog steeds een vereiste voor het kunnen weergeven van FF 3D media. En daarbij dient er ook media-software op te staan die dat ook weer kan geven. Kodi bijvoorbeeld, kan dit zelf (nog steeds) niet, enkel via een geschikte externe software media-speler (Arcsoft TotalMedia Theatre was een prima oplossing).

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 14-12-2015 23:26 ]

Testing, one, two ...

• Eldunari
Bedankt.
Ik denk dat ik dan nog even wacht tot de nieuwe optische drives uit zijn. Want tot nu toe zijn die altijd backwards compatible geweest. Dat brengt dan wel de vraag op of het lukt om een 4k schijfje af te spelen op een fhd resolutie met de processor.

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:43
Sowieso kost windows maar een paar tientjes, je koopt gewoon een windows 7/8 key online en je upgrade hem naar windows 10, is die meteen mooi aan je PC gelinkt ;)

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
De techniek gaat zo snel, dat wachten in mijn optiek geen optie is.
Neem een nuc met een i5, 8gb en 120 gb met windows,plex of xbmc icm met een fly mouse en je hebt redelijk vrouwvriendelijk systeem waar je een jaar of 2 verder mee kan.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Van uitstel komt afstel, is een bekend spreekwoord, maar als er niet werkelijk haast mee is gemoeid dan zou ik de eerste modellen afwachten (in compacte vorm), met onboard HDMI 2.x ondersteuning. Op dit moment is dat eigenlijk het grootste technische gemis, als men daar naar uit zit te kijken bedoel ik dan.

De i5 die hierboven wordt aangehaald is misschien wel wat teveel van het goede en in veel gevallen helemaal niet noodzakelijk.

Testing, one, two ...

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Bij future-proof zou ik op dit moment in ieder geval ook hevc in het lijstje van must-haves meenemen. Die cpu kan het gewoon softwarematig aan vermoed ik, maar helemaal zeker weet ik dat niet. En hdmi 2.0 wil je dan eigenlijk ook wel.

Daarmee zit je op dit moment aan een GTX960 vast, waardoor je cpu weer een stuk lichter kan worden.

Op dit moment is het voor htpc's allemaal net niet ideaal. Ik heb daarom een paar Braswells voor door het hele huis aangeschaft. Kost in verhouding niks, kan op het moment zo'n beetje alles en over een jaar of 2 vervangen doet dan ook geen pijn.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HvB83 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:24:
Bij future-proof zou ik op dit moment in ieder geval ook hevc in het lijstje van must-haves meenemen. Die cpu kan het gewoon softwarematig aan vermoed ik, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

[knip]
De HEVC ondersteuning zit erin volgens o.a. deze website.

Testing, one, two ...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

DarkSide

theres no place like ::1

Zelfs mijn n3700 heeft hardware matige hevc. Werkt prima slechts 5% CPU load.
Mijn laptop met i7 zit dan op 45%.

Future proof zal ik me niet teveel zorgen over maken.
Hdmi2.0 zie je nog weinig voor 4k@60fps.
En er is nog geen standaard voor HDR bv en volgens mij kunnen de Intel gpus ook geen chroma 4.4.4 aan.

Dan nog kijken naar de software. Kodi voor nu kan ook nog niet overweg met hardware matige hevc. Dus in kodi spelen 4k hevc filmpjes niet lekker af.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Eldunari
Bedankt jongens.
Ik zal dan waarschijnlijk toch vrij snel het systeem aanschaffen en dan met een br lezer erin. Wanneer de 4k standaard uitkomt denk ik dat ik de drive vervang en er een grafische kaart in zet met hdmi 2.0a. Ik wil er geen 960 in, want die vind ik behoorlijk prijzig. Tegen de tijd dat de 4k schijfjes er zijn hoop ik dat de 930 er is.

[ Voor 22% gewijzigd door Eldunari op 17-12-2015 22:11 ]

Pagina: 1