Hulp gevraagd voor componenten kiezen voor schakeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Ik ben op zoek naar wat hulp voor het kiezen van componenten voor een schakelingetje. Ik snap hoe dingen aan elkaar gemaakt moeten worden en het hele soldeerverhaal is ook geen probleem, maar ik weet niet zo goed hoe ik het beste componenten kan kiezen, en welke goed zijn en welke niet.
Ik zoek hulp voor het analoge deel, niet het logica deel :)

Beeldvorming:
Om even snel een beeld te creëren waar ik voor bezig ben: Aan de muur hangt een grote klok (denk +- een meter doorsnede). Eigenlijk alleen maar de wijzers, ze cijfers zitten op de muur geplakt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yEsU3zGs5XjVtjKVIvrkWU3a/full.png

Wat wil ik?
Ik ga zelf een cijfer ophangen (is er 1 stuk/kwijt, ik mag een nieuwe maken). Nou is t zo dat ik graag altijd een klein beetje geek, dus ik wil dat mij cijfer gaat oplichten als het precies dat uur is. Ik weet nog niet welk cijfer ik kies (heb zowaar nog keuze ook), maar laten we voor het gemak elf uur nemen als voorbeeld. Als het dus elf uur is, wil ik graag dat deze oplicht. Het is prima dat dit twee keer per dag gebeurd.

Hoe kan ik dit het beste doen?
Hier wordt het al ietsje lastiger, hoe kan ik dit het beste doen? Zelf zat ik te denken aan twee hele simpele en lichte schakelaartjes. Ik vond ze op Conrad met een soort hefboompje (zal later even linkje hier toevoegen), hier zouden ze dus overheen kunnen 'lopen'.
Wat ik van plan was te doen, was twee van deze schakelaartjes op de muur te plakken. Één in de lijn van midden naar de elf waar de kleine wijzer bij kan en één in de lijn naar de twaalf waar alleen de lange wijzer bij kan.
Deze twee schakelaartjes zouden samen als een soort AND moeten werken, en hier begint t wat lastiger voor me te worden.

De huidige constructie die ik in gedacht heb snap ik qua logica, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omzetten naar een complete schakeling. Hier vraag ik jullie hulp dan ook voor, welke componenten zijn hier het meest praktisch voor:

- Batterij (ik zat te denken aan een type C, de 9volt)
- Dan de twee schakelaartjes in serie
- Indien beide schakelaars aan, door naar een paar ledjes die het cijfer verlichten (zijn 2volt, dus 5 ledjes zou gelijk een 10% buffertje voor piekjes moeten geven?)

Voorbeeld schakeling

Ik wil dit zo klein mogelijk. De platste schakelaar die ik gevonden heb is 6.4mm, als iemand nog platter weet zou dat top zijn, zoveel ruimte heb ik niet echt. De batterij en eventuele printplaatjes/prikbordjes zou ik nog achter de letter kunnen verstoppen.
Ik zal als ik tijd heb even tekenen hoe ik het in gedachte heb voor als dat helpt.

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn.C.V op 14-12-2015 14:28 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:56

Cheezus

Luiaard

Een magneetschakelaar (zoals een fietscomputer) en een magneetje aan de wijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Heb ik ook aan gedacht, maar ik heb echt maar heel weinig ruimte, Ik weet niet of ik dat weggewerkt ga krijgen. Merk dat ik even exact moet gaan meten, gaat wat praktischer zijn.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:12

Standeman

Prutser 1e klasse

Voor het zelf knutselen aan elektronica hebben we toepasselijke forum: Elektronica :)

Dus schopje AZ > EL

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Standeman schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:04:
[mbr]
Voor het zelf knutselen aan elektronica hebben we toepasselijke forum: Elektronica :)

Dus schopje AZ > EL
[/]
Dankjewel. Was er al naar op zoek, had m zo snel niet gezien.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je zou ook de schakelaars achterwege kunnen laten en de cijfers aansturen met een aparte RTC.
RaspberryPi zou 't kunnen doen, of misschien wel een Arduino

't Enige probleem wat ik zie is dat je mechanische klok gaat driften van de RTC

BTW: in je schakeling zet je de beide schakelaars in serie; volgens mij moeten ze parallel staan.
Je wilt toch dat 't lampje gaat branden als of het uur klopt of de minuten?

[ Voor 27% gewijzigd door Brahiewahiewa op 14-12-2015 14:38 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Brahiewahiewa, Ik wil dat het lampje aangaat als zowel de uren als minuten kloppen. Als ik m alleen bij elf uur doe, zal deze ook elke keer even branden als de grote wijzer langs gaat (1x per uur dus, 2x in uur elf->twaalf)

Maar terwijl ik mn voorbeeldschakeling aan t maken was, bedacht ik me dat dat in zn simpeltje vorm eigenlijk al wel voldoende is, meer hoeft t niet te kunnen. Ik ga het binnenkort eens bestellen en dan zal ik een fotootje plaatsen

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien een idee om er een 2e digitale uP gestuurde klok er naast te laten lopen?

Maar als de wijzers bepalend moeten zijn....

https://www.conrad.nl/nl/...24-v-to-92-ua-185120.html als sensoren 24 stuks nodig

Op de wijzers een klein magneetje:
https://www.conrad.nl/nl/...tuur-max-80-c-505868.html

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Als je een dun magneetje plaatst aan de wijzer gaat de klok volgens mij al langzamer lopen, wat je zou kunnen proberen is met een cny70 een schakeling te maken met analog read op een arduino. Als de wijzer er voor is en de analogport dus boven een bepaalde waarde komt, dan poef lampie aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
jctjekema: een 'beetje' klok gaat niet langzamer lopen tenzij hij echt mechanisch is.

Een klok van een meter doorsnede verwacht ik niet dat die volledig mechanisch is, maar electrisch/electronisch.

Ik zou zelf gaan voor magneetjes aan de wijzers en reedcontactjes aan de wijzerplaat. reedcontactjes heb je in maatje 'extreem klein' en zijn meestal prima weg te werken en zijn erg simpel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Als de wijzer van metaal is kun je misschien hetzelfde geintje uithalen als bij een verkeerslicht. Spoeltje op de muur, wisselspanning (paar kHz ofzo) er op en meten hoeveel stroom er loopt. Als een metalen wijzer boven je spoel komt veranderd de stroom door de kring. Kun je dan gewoon met een paar opamps doen. Ik heb geen idee of het op deze schaal gaat werken, maar het lijkt mij een interessant hobbyproject.

Optisch (IR ofzo) kan ook, led met een fotodiode er naast, als de wijzer er boven staat weerkaatst het licht op de wijzer wat je vervolgens opvangt met de fotodiode. Fotodiodes heb je met TTL output volgens mij.

Reedcontacten of hall sensoren en een magneetje is verreweg de simpelste oplossing.
Pagina: 1