Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw monitor 144Hz

Pagina: 1
Acties:

• Bats13
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 03-06 09:35
Beste tweakers,

Ik ben sinds kort opzoek naar nieuwe monitor maar zie door de bomen het bos niet meer. Ben ook tot de volgende 4 gekomen maar daar tussen kiezen vind ik toch erg moeilijk.

Eisen:
Minimaal 1080p
144hz
24 inch
budget rond 300 euro.
Merk maakt niet uit als het maar goede kwaliteit is.

http://tweakers.net/price...631;421432;322233;475132/
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VG248QE Zwart€ 289,-€ 289,-
1BenQ XL2411Z Zwart€ 285,-€ 285,-
1Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart€ 255,50€ 255,50
1Iiyama ProLite GB2488HSU-B2 Zwart€ 298,49€ 298,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.127,99

Ik speel voornamelijk Fps en daarom kijk ik ook naar een 144hz scherm.
Enige verschil tussen de schermen is prijs, contrast ratio en verbruik.

Huidige setup:
I7 4790k
GTX970
16gb Ram

Mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie mij adviseren? en waar moet ik opletten?

Grtz,

[Voor 56% gewijzigd door Bats13 op 14-12-2015 13:15]

• Milanees
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20-10 00:19
Zijn allen prima. Denk aan de uitgangen van de monitor en videokaart. Ik zou zeggen kies de goedkoopste. Heb zelf de asus vanwege displayport. Die benq is alleen dvi.

• Bats13
Milanees schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:51:
Zijn allen prima. Denk aan de uitgangen van de monitor en videokaart. Ik zou zeggen kies de goedkoopste. Heb zelf de asus vanwege displayport. Die benq is alleen dvi.
Thnx,

Twijfel eigenlijk alleen nog tussen de Benq en de Asus. Mijn gpu kan beiden aan, die heeft namelijk: DisplayPort, DVI-D, DVI-I, HDMI.

Zit er nog veel verschil met ondersteuning als je Displayport gebruikt of DVI-D?

• Milanees
Nee, welke aansluiting maakt niet uit. Ik gebruikte mijn dual link dvi al voor een andere monitor (DP is wel de toekomst volgens mij). In jou situatie zou ik persoonlijk voor de benq kiezen, geen pianolak bezel.

• Dutchredgaming
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21:25

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Waarom TN?

Review QNAP TS-230 NAS

• Milanees
Niet TS maar ik neem aan omdat een 144 Hz IPS bakken met geld kost?

• Aiyvae
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 28-09 14:57
Wss vanwege het budget van 300 euro?

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Aiyvae schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:21:
[...]

Wss vanwege het budget van 300 euro?
TN is wel leuk met 1ms reactietijd en 144hz, maar ten eerste moet je pc settings lagerzetten om 144 fps te krijgen. Ook de kijkhoeken zijn lelijk en de kleuren zijn doffer.

IPS integen is heeft wel mooie kleuren en kijkhoeken, maar de nadeel is dat bij 1080P 75hz de max is

Ik weet niet wat je grafische kaart is, maar als je wat zwakkere hebt, ben je verplicht alles op low te spelen voor 144fps/hz

Review QNAP TS-230 NAS

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Dutchredgaming schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:12:
[...]
144hz, maar ten eerste moet je pc settings lagerzetten om 144 fps te krijgen.
[...]
144fps/hz
Hz =/= fps. Of 144hz nuttig is, is dan een tweede vraag. Dat kan met fps games best wel zo zijn. Ligt er alleen aan hoe enthousiast TS is. Dus, El-Diablo, aan welk niveau moeten we denken? Semi-pro no-lifend CS:GO of "joh-ik-heb-een-avond-over-laat-ik-eens-GTA5-aanslingeren"?

• Milanees
[...]

TN is wel leuk met 1ms reactietijd en 144hz, maar ten eerste moet je pc settings lagerzetten om 144 fps te krijgen. Ook de kijkhoeken zijn lelijk en de kleuren zijn doffer.

IPS integen is heeft wel mooie kleuren en kijkhoeken, maar de nadeel is dat bij 1080P 75hz de max is

Ik weet niet wat je grafische kaart is, maar als je wat zwakkere hebt, ben je verplicht alles op low te spelen voor 144fps/hz
Lees het topic. Hij zoekt een 144 Hz monitor en heeft een 970. Klaar.

• Aiyvae
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 28-09 14:57
[...]

Heb je de post van TS uberhaupt wel gelezen?

Minimale Eisen voor TS zijn 144hz /1080p, hij heeft een i7 4790k/GTX970.

Meer dan voldoende voor 200++++ fps in CSGO
En dan kom je aanzetten met het argument dat IPS mooier is dan TN maar deze er niet zijn in 144 hz?

• anessie
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16-10 02:36
Heb zelf Iiyama ProLite GB2488HSU-B1.

Vraag me soms af of die kleurtjes de moeite hadden geweest om 150 euro extra uit te geven, echter denk je daar verder weinig over na, tenzij je dualscreen met een PVA/IPS ernaast zou draaien of regelmatig een retina scherm als alternatief gebruikt.

Voor te gamen is het wel een mooie oplossing om voor een laag budget toch de 144hz voordelen te halen. Reden dat ik zelf niet duurder wou gaan was dat ik sneller een evolutie verwachtte van freesync en uhd op 120/144hz maar daar zitten we nog wel een tijd op te wachten.

[Voor 34% gewijzigd door anessie op 15-12-2015 21:37]

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Van videokaart had ik indd niet goed gelezen, maar FPS kan zijn CS:GO of The Hunter ofzo.

Ik zeg niet dat hij IPS moet nemen, maar kan vergelijken en voor-/nadelen van TN/IPS opnoemen.

offtopic:
Ik las bij andere topics als iemand TN wilde, zegt iedereen "Neem IPS, TN is duivel bla bla bla

[Voor 32% gewijzigd door Dutchredgaming op 15-12-2015 22:07]

Review QNAP TS-230 NAS

• Bats13
Zo wat een reacties opeens ;)!..

Maar speel vooral shooters: CSGO geen pro maar wel veel uurtjes, Squad, Arma, RB Siege.
Doe het inderdaad voor de hoge refresh rate. Heb al een keer bij maat van mij getest en dat beviel mij erg.
En de inkijk hoek, tjah ik zit altijd recht voor mijn scherm, dus dat zou toch niet heel erg moeten zijn dat die minder is dan bij een IPS.

Had ook snel gekeken naar schermen met freesync of Gsync maar deze waren allemaal al snel 200 euro duurder en vond dat toch echt te ver gaan.

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

El-Diablo schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:17:
Zo wat een reacties opeens ;)!..

[...]
Had ook snel gekeken naar schermen met freesync of Gsync maar deze waren allemaal al snel 200 euro duurder en vond dat toch echt te ver gaan.
Freesync/Gsync is gewoon vsync, maar dan de drops en fps impact minder wordt.
Als ik bijv. Cities Skylines speel met vsync aan krijg ik max 60 fps (kan aan spel liggen), maar voor jou als fps gek is het niet zo intressant.

Review QNAP TS-230 NAS

• Bats13
Vind daarom nu ook nog zonde van mij geld om daarin te investeren.

• Foritain
  • Registratie: augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Dutchredgaming schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:04:
offtopic:
Ik las bij andere topics als iemand TN wilde, zegt iedereen "Neem IPS, TN is duivel bla bla bla
Dat begint inderdaad een pijnlijke gewoonte te worden. aub niet aan meewerken en vooral niet blindelings overnemen. Ik zou sterk aanraden een keer op zoek te gaan naar wat verschillende schermen om ze te ervaren, want de praktijk is veel complexer (en interessanter) dan af en toe (te hard) wordt geroepen.
Dutchredgaming schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:21:
[...]

Freesync/Gsync is gewoon vsync, maar dan de drops en fps impact minder wordt.
Als ik bijv. Cities Skylines speel met vsync aan krijg ik max 60 fps (kan aan spel liggen), maar voor jou als fps gek is het niet zo intressant.
V sync geeft jou 'max 60 fps' omdat je een 60Hz scherm hebt. Ongeacht je game. Even de kort-door-de -bocht uitleg: vsync 'ziet' dat je een 60Hz scherm heeft, en geeft jouw scherm elke 1/60e netjes een beeldje om weer te geven. Zo heb je geen tearing etc. Als je GPU de 60FPS niet weet te redden dan zal je de FPS direct terug zien zakken naar 30 FPS als je vsync aan hebt (dus niets er tussen), zodat elke '2e' verversing een nieuw beeld klaar staat, wederom zonder tearing etc etc.

gsync/freesync werken in de praktijk juist andersom, daar geeft het scherm de volgende frame aan zodra de GPU hem uit weet te poepen. Zo heb je dus geen tearing ongeacht welke FPS je GPU beelden weet te produceren (Alhoewel, sommige schermen kunnen alleen syncen in een bepaalde FPS range). Omdat AAA games veelal niet op 60 FPS kunnen draaien (tenzij je een hele dikke GPU hebt), en 30 FPS voor deze weer veelal als 'niet soepel' worden ervaren, is gsync/freesync een heel krachtig voordeel vanwege het feit dat je een 'tearing vrij' en soepel beeld krijgt vooral in het 30 to 60FPS gebied. Het is iets complexer, maar daar komt het in de praktijk op neer.

144Hz is een ander verhaal, dan ververst je scherm gewoon veel en veel sneller waardoor tearing veel minder een issue wordt. Alles 'voelt' sneller, zowel op 30-40FPS, als bij 144+ FPS. Als je 144Hz hebt is gsync/freesync minder interessant dan bij een 60-75Hz scherm.

Terug on topic, en wellicht interessant voor TS. Mijn reactie elders in een vergelijkbaar topic
Foritain in "Gaming monitor - IPS v TN, 1080 v 1440, G-sync v freesync"

TL;DR, ik kan mij wel vinden in je keuze voor 144Hz/TN als je voor <300 euro vooral een gaming monitor zoekt. Je budget beperkt je keuze, maar dat houdt niet in dat je geen 'goed' scherm kan kopen.

Persoonlijk was ik te spreken over de eerste GB2488HSU, deze opgezocht nadat hij een award had gewonnen bij de buren, en ik kon mij vinden in de conclusie dat het een mooie all-rounder was en tevens een uitstekend gaming scherm. De nieuwe variant heb ik nog niet gezien, noch echt iets over kunnen lezen. Een kleine gok dus, al zou het op papier een mooie update moeten zijn ca 18 maanden na de release van de B1. Ik zou het er zelf op durven gokken.

[Voor 7% gewijzigd door Foritain op 16-12-2015 00:12]

Mr & Mrs Foritain YouTube, Discord, Instagram, Twitter, Reviews.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01:35
Er is ook een middenweg met een (VA?) paneel: pricewatch: Eizo Foris FG2421 Zwart

Je hebt 120/240hz en een mooi scherm met zeer goed contrast en kleuren. Ik heb hem soms voor 350 euro gezien, momenteel is die vanaf 400euro.

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Reeker
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 18-10 20:14
Geen Eizo doen, heel veel slechte verhalen over. De iiyama heb ik ook in mijn bezit, heerlijk scherm en al helemaal voor de prijs, zoals Fori al zegt. Zou er niet teveel denktijd in steken, voor jou budget kom je niet veel beters tegen, en je geeft al aan niet meer uit te willen geven. Conclusie; Iiyama, bang for buck, eizo met 240hz sprookjes niet doen.

• Foritain
  • Registratie: augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Reeker schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:35:
Geen Eizo doen, heel veel slechte verhalen over. De iiyama heb ik ook in mijn bezit, heerlijk scherm en al helemaal voor de prijs, zoals Fori al zegt. Zou er niet teveel denktijd in steken, voor jou budget kom je niet veel beters tegen, en je geeft al aan niet meer uit te willen geven. Conclusie; Iiyama, bang for buck, eizo met 240hz sprookjes niet doen.
Nou, 5 jaar on-site garantie, VA paneel, veel overtuigende reviews te vinden, en de korte tijd die ik er achter zat vond ik toch best indrukwekkend. En dan laat ik het 240Hz verhaal maar even achterwege, maar er zijn wel andere argumenten voor. Anderzijds gaat het scherm al wel weer even mee, en zie je toch veel verbeteringen in monitoren de laatste 2 jaar.

Maar hij valt ruim buiten het budget van de TS, dus dan is de keuze denk ik wel vlot gemaakt:D

Mr & Mrs Foritain YouTube, Discord, Instagram, Twitter, Reviews.

• Reeker
Bij Iiyama volgens mij ook, er was bij mij een defect scherm geleverd. 2 dagen een een gloednieuwe thuis gekregen plus nieuwe garantie voor 3 jaar dacht ik. Is geen 5, maar wel behoorlijk!

• daxcy
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 26-08 12:52
Wat ook een leuk scherm is: pricewatch: AOC G2460FQ Zwart

Ik heb deze ook, heeft vier aansluitingen, vga dvi hdmi en display port! Ook worden al die kabels mee geleverd. Heb deze nou bijna een jaar in gebruik en ben van deze nog 2 bij te kopen! Wat een klein nadeel kan zijn is dat het scherm een heel klein beetje wankelt, maar dit gebeurd pas als tegen je bureau stoot ofzo. En met die setup, zal je ongeveer 120~ fps draaien op GTA V!

PSN: daxcyy | XBL(WIN10): FataL Risky | I7 6700K / MSI GTX980Ti / 16GB RAM

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01:35
Reeker schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:35:
Er is over elk scherm wel een slecht verhaal 😜 Mijn 1e asus mg279q van 630 euro zat ook vol met dode pixels. Eizo geeft wel goede garantie?

Buiten budget nu inderdaad (zijn mensen die het scherm voor onder de 300eur hebben gekocht)

Als ik de hwinfo video review mag geloven is de "240hz" een leuke extra die (tevens) universeel is (amd/nvidia) als die iets groter was en in hoogte verstelbaar had ik liever zo'n scherm.

Ts:
Weet je al welke je wilt kopen :)?

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Bats13
Hahah bedankt voor alle informatie ;)! Sommige dingen worden gelijk duidelijker en sommige maken ook weer mijn keus moeilijker,

Momenteel leun ik nog erg naar de BenQ XL2411Z Zwart.
Maar heb besloten dat ik hem begin volgende week wil gaan bestellen *soort kerst/verjaardags kado voor mij zelf*

Dus ik heb nog even om laatste dingetjes uit te zoeken.
En al het advies is nog welkom :)!

• Milanees
Gewoon de benq doen! :) Geloof me dat wordt genieten. En fijn minder blue light en zwartwaarden goed instelbaar. Echt een goede gamingmonitor.

• Bats13
Milanees schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 01:20:
Gewoon de benq doen! :) Geloof me dat wordt genieten. En fijn minder blue light en zwartwaarden goed instelbaar. Echt een goede gamingmonitor.
thnx, heb de BenQ XL2411Z Zwart besteld en zit nu als braaf kindje voor de brievenbus te wachten :)!

• Toesoe
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-12-2015
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen:

Asus VG248QE Zwart
BenQ XL2411Z Zwart

Ik zit namelijk met dezelfde vraag als TS, ik kom er echter gewoon niet achter. Ik bedoel dan vervolgens niet de design/layout verschillen maar echt de kwaliteit verschil. Ik neig naar Asus omdat hij dan mooi aansluit bij mijn 2e scherm, maar een vriend van mij beweert:

'Benq heeft de beste balans tussen backlight intensiteit en motion clarity, op jouw preference. En je kan het zo doen dat de blur precies in het midden van je scherm het minst is. Kan asus niet.'

Kan iemand dat beamen? Of zelfs beter nog, aanvullen/verbeteren?

Ik hoor het graag

• Milanees
Ik denk dat de BenQ wat betere technologie heeft, maar de Asus met lightboost heeft gewoonweg voor mijn ogen 0 blur dus het is denk ik whatever. Zijn allebei geweldig. Denk benq iets beter, maar mist Displayport (wat best handig is kijkend naar alle nieuwe gpu's). Heb zelf de Asus en ik vind het geweldig.

Ik ben eerlijk gezegd van mening ik zou de goedkoopste doen, behalve als je displayport nodig hebt; kies dan de Asus voor dit budget.

[Voor 18% gewijzigd door Milanees op 18-12-2015 19:59]

• Bats13
Vandaag binnen gekomen, Erg mooi dingetje!

Vroeg mij wel af of iemand weet wat goede instellingen zijn?

• Reeker
Zorg ervoor dat je aansluiting in ieder geval 144 hz ondersteunt, HDMI doet dit zover ik weet niet. En, ik zou een youtube filmpje gebruiken om te kijken wat je het beste wel of niet kunt tweaken. Veel plezier ermee!
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True