Nut van netjes opsmeren van koelpasta..

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blakez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
Nog meer eens een topicje openen over m'n cpu temperatuur, deze keer over hoe belangrijk 't eigenlijk is dat je de koelpasta er netjes opsmeert en niet van een eindje er gewoon een beetje koelpasta erop doen en daarna gelijk de koeler erop, zoals ik gedaan heb. 'k Heb wellus gelezen dat men dat uistrijkt met een pasje eerst ofzo.. of met een wattenstaafje.. :? En er is vast ook wel een verschil 'welk' merk koelpasta je gebruikt.. Ik heb de standaard gebruikt die in 't doosje van m'n superorb zat..

Verwijderd

Hij moet gewoon vlak erop gesmeerd worden, en niet te veel. Het hoeft alleen maar de oneffenheden op tevullen die op je Cooler zitten.
Hoe minder is hoe beter..

En als je goede wil, neem Artic Silver... :)

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 19:41
als je er teveel op doet en je zet je koeler erop dan gaat de koelpasta die er teveel opzit naast je core zitten en kan de warmte misschien niet zo goed weg

en arctic silver is beter omdat er zilverdeeltjes in zitten die de warmte beter geleiden

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
Dat heeft er niet zoveel mee te maken hoor. Het probleem is dat een dikke laag koelpasta juist isolerend werkt. Het is inderdaad de bedoeling er zo weinig op te doen dat net de oneffenheden worden gladgestreken.

UNOX: The worst operating system

• Atteman146
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 12:09
Zorg dat er in ieder geval geen luchtbellen/gaten o.i.d. in zitten.

• blakez
Ik zal eens proberen om m'n superorb eraf te halen en er een normale, gladde, niet te vele laag erop te smeren. Maar hoe haal ik dan die koelpasta eraf zonder m'n core of de rest van m'n cpu te beschadigen?

• Rickysaint
  • Laatst online: 07-03-2025
niet teveel en gelijkmatig.
als je er genoeg druk opzet dat pers je vanzelf het overtollige ertussen uit.

every man is wise, until he speaks

Verwijderd

zie hieronder.

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 16:51 schreef MrK het volgende:

edit:
MrK leest niet goed :)

Het maakt niet zoveel uit, de kracht die je clips van je cooler zetten zorgt ervoor dat evetueel teveel gesmeerde pasta wordt weggedrukt.
Hierdoor blijft altijd een mooi laagje over.

Let wel dat je niet zoveel gebruikt dat je cache en zo doorverbonden wordt. vonk vonk.

• Barney
  • Laatst online: 12-09-2025

Barney

nee, ik kan niet darten

Nou, mijn ervaring is dat er best wel wat koelpasta onder dat koelblok mag. Toen ik een dun laagje onder de koeler deed werd mijn tbird binnen een paar minuten 63 graden (idle) :( . Vervolgens wat meer van die koeltroep onder m'n koeler gedaan > 48 graden stressed.

PW5 DH Deluxe | Conroe 6600 @ 3,4 GHz (380x9) | Zalman 8000 | 2GB DDR2 GEIL pc6400 | Sapphire 1900XTX | 2x Maxtor 250GB RAID0 | Acer 1951c |

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
*knip*
En als je goede wil, neem Artic Silver... :)
kosta?

• blakez
Gvd, nu voel ik me dus wel een beetje klote... Net computer op de tafel hier, stroom eraf. Wilde ik die superorb eraf halen kreeg ik dat maar niet voor elkaar zeg,
na enige 'best wel hard duwende' bewegingen ging ie toch los. Maar wat zag ik nadat m'n koeler eraf was: Een hoekstukje van m'n core was afgebrokkeld :( D'r zat ook wat aan de onderkant van m'n koeler. Ik beetje schoonpoetsten enzo. Daarna weer koelpasta ertussen (nu netjes uitgevloeid) koeler er weer terug op en snel weer alles aansluiten. Op goede hoop power knop indrukken. En Pfff hij draaide nog gelukkig.. Alleen hij loopt nu idle op naar 59C wat eerst rond de 53C was :( :(

Had ik 't maar lekker laten zitten |:( 't enige wat ik wijzer ben geworden is dat 't een axia is, dus wel redelijk overclockbaar :)

• salvador4
heb je koelvloeistof of je proc gedaan?? lijkt me niet verstandig maar ik neem aan dat je koelpasta bedoelt.

lol dit bewijst maar weer eens hoe verrot zo'n super orb wel niet is!!! gewoon altijd gebeurt er wel IETS slechts mee.
59 idle?? das toch niet normaal, pleur weg dat ding, ik had paar maanden terug een ordinaire coolermaster voor een geeltje en mijn tb@1,1 kwam stressed niet boven de 52 graden uit!

Verwijderd

JA je ziet maar weer geen orb is beter dan er een op hebben zitten, iedereen ergert zich mateloos aan die dingen, ik weet het wel wanneer ik weer eens een keer ga uppen.

Let's talk about money :)

• 1Mark
  • Laatst online: 18-05 16:02
ik lees dat iedereen blij is met een orb en een idle temp van 50 graden. dat is echt belachelijk hoog. die koeler is zo ontzettend slecht en gevaarlijk met afbrokkelen.

mensen koop toch een andere koeler !

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 21:04
Op woensdag 20 juni 2001 17:26 schreef blakez het volgende:
Gvd, nu voel ik me dus wel een beetje klote... Net computer op de tafel hier, stroom eraf. Wilde ik die superorb eraf halen kreeg ik dat maar niet voor elkaar zeg,
na enige 'best wel hard duwende' bewegingen ging ie toch los. Maar wat zag ik nadat m'n koeler eraf was: Een hoekstukje van m'n core was afgebrokkeld :( D'r zat ook wat aan de onderkant van m'n koeler. Ik beetje schoonpoetsten enzo. Daarna weer koelvloeistof ertussen (nu netjes uitgevloeid) koeler er weer terug op en snel weer alles aansluiten. Op goede hoop power knop indrukken. En Pfff hij draaide nog gelukkig.. Alleen hij loopt nu idle op naar 59C wat eerst rond de 53C was :( :(

Had ik 't maar lekker laten zitten |:( 't enige wat ik wijzer ben geworden is dat 't een axia is, dus wel redelijk overclockbaar :)
LOL

terwijl ik aan je post las waar staat "proberen m'n superorb eraf tehalen" dacht ik bij mezelf : "Proberen? Dat loopt nooit goed af ..." En ik heb nog gelijk gekregen, ROFL.

Wel sspijtig natuurlijk, ik lach dan ook niet uit leedvermaak, maar omdat ik een slecht "voorgevoel" had.

Anyway, de beste warmte geleiding verkrijg je door een 100% perfecte aansluiting tussen je core en je heatsink ZONDER koelprut, maar dit is uiteraard utopisch, er zijn altijd kleine oneffenhedden die gevuld zijn met lucht, zowat de slechtste geleider die je kan bedenken. JE koelpasta moet dus die oneffenheden vullen maar niet het contact verbreken tussen de stuken waar de core WEL perfect op de heatsink aansluit.

Dit is de reden waarom je zo weinig mogelijk koelpasta dient te gebruiken. Want koelpasta geleid nu eenmaal minder goed dan direct contact tussen core en heatsink.

Duidelijk zo?

• blakez
Ja is mij wel duidelijk hoor, maar m'n beslissing is al genomen en ik ga voor een nieuwe cpu cooler: ThermoEngine @ 6800rpm. Deze koeler komt overal wel als de beste uit de tests. Samen met deze koeler bestel ik ook nog een aantal casefans voor wat airflow in me kast. En ik neem ook gelijk een spuitje met arctic silver koelpasta... Hopelijk daarna echt wel verlost te zijn van die veels te hoge temperaturen van m'n cpu. Nu loopt ie 59C idle @ 1200MHz met superorb + 1 casefan. En na ff wat mp3tjes te converter naar wav schoot de temp. op naar 67C.. ;(

Ik ben dus nu ook echt anti-superorbs!! *D

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 17:26 schreef blakez het volgende:

na enige 'best wel hard duwende' bewegingen ging ie toch los.
Ja, hahaha
Dit wordt de quote van de week. :)

Weet je, dat je best geluk hebt dat je cpu het nog doet.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
ik heb zo'n tubetje Artic Silver II en als ik pasta op een cpu smeer, doek altijd eerst:
-beetje pasta op wattenstaafje
-dan smeer ik het uit, niet te dik (want heb een keer te dik gehad, nou dat scheelde zo een paar graden)

Verwijder altijd wel eerst de ouwe resten van andere koelpasta..... ook rond de core

Verwijderd

Artic Silver spul werkt in porties.. gewoon knijpen .. *klik* één portie. Beetje uitsmeren, heatsink erop en klaar.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:04
Op donderdag 21 juni 2001 01:48 schreef Mannekino het volgende:
Artic Silver spul werkt in porties.. gewoon knijpen .. *klik* één portie. Beetje uitsmeren, heatsink erop en klaar.
nou en wat voor porties 1 miniscuul drukje erop , en er komt al megaveel uit.
het is altijd vet teveel.
vind dat een beetje onhandig bedacht van de makers ervan

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op woensdag 20 juni 2001 18:53 schreef markclausing het volgende:
ik lees dat iedereen blij is met een orb en een idle temp van 50 graden. dat is echt belachelijk hoog. die koeler is zo ontzettend slecht en gevaarlijk met afbrokkelen.

mensen koop toch een andere koeler !
Ik kan het niet anders dan met je eens zijn, veel hogere temperatuur dat bij de default koeler, veeeeel meer lawaai, en :( zelfs bij het voorzichtig monteren vreet dat kreng core hoekjes eraf :( :( :( .

Wat een baggerkoeler is dat zeg!

En nog maar eens, het is niet Artic silver, maar ArCtic silver. (net als Antarctica dus)

Kan iemand me trouwens overtuigen waarom die Arctic zooo enorm goed is, ik lees meestal dat het een graadje of 5 scheelt. Nou, dat is wel heel wat voor zoveel geld (not dus :) )

Verwijderd

Tip aanbrengen pasta:

-Doe plastic zakje om je vinger.
-Doe beetje pasta op je core.
-Smeer het uit met je vinger (die met plastic erom).

Voordeel:

-Je vingers worden niet vies ;)
-Je brengt maar een heel dun laagje aan
-Wordt goed gelijkmatig verdeeld,.. en hebt geen gehannes met creditcard

• KeeP IT ReaL
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 15:42
Op donderdag 21 juni 2001 16:23 schreef DrJ het volgende:
Tip aanbrengen pasta:

-Doe plastic zakje om je vinger.
-Doe beetje pasta op je core.
-Smeer het uit met je vinger (die met plastic erom).

Voordeel:

-Je vingers worden niet vies ;)
-Je brengt maar een heel dun laagje aan
-Wordt goed gelijkmatig verdeeld,.. en hebt geen gehannes met creditcard
tja en je moet het wel met sommige pasta's doen omdat ze een beetje slecht voor je zijn

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Check anders hier even voor de instructies over hoe je Arctic Silver erop moet doen.

Verwijderd

http://www.arcticsilver.com/adhesive_instructions.htm

als de vorige het niet doet dan deze wel :)

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 15:34
Op vrijdag 22 juni 2001 01:08 schreef B.A. Baracus het volgende:
Check anders hier even voor de instructies over hoe je Arctic Silver erop moet doen.
LOL

Echte Amerikaanse toestanden, leest u mee?

Important Precautions:

1. Don't eat it.
2. Don't squirt it in your eye, nose, ear, or any other accessible body orifice.
3. Don't give it to children or leave it laying around where kids can get a hold of it.
4. Don't smoke it.
5. Clean it off your skin with dish detergent (Dawn, Lux, Palmolive, Etc.).

1. Mammie, mag ik nog wat arctic silver op mijn boterham?
2. Als ik die zooi in mijn oor smeer, zou ik dan beter kunnen horen omdat de geluidsgolven beter door mijn trommelvlies geleid worden?
3. Meisje, wil jij een snoepje?
4. Wassuppppppp!
5. Moeder: 'is de fles dreft nu alweer op?' 'Ja, ik heb een nieuwe processor mam'

En dit is helemaal ranzig. Check die nagels! >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/squeeze3.jpg

• salvador4
Hmm die zou ik wel is willen nagelbijten! ook lekker met die chemische arctic er tussen :7

• NEOTEK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

NEOTEK

Neotek

Op vrijdag 22 juni 2001 01:08 schreef B.A. Baracus het volgende:
:? Don't eat it.
Don't squirt it in your eye, nose, ear, or any other accessible body orifice.

Don't give it to children or leave it laying around where kids can get a hold of it.

Don't smoke it.

Clean it off your skin with dish detergent (Dawn, Lux, Palmolive, Etc.). :+

te laat :(

Kubuntu

• Dr.Q
  • Laatst online: 10-05 05:58
Op woensdag 20 juni 2001 16:53 schreef Barney het volgende:
Nou, mijn ervaring is dat er best wel wat koelpasta onder dat koelblok mag. Toen ik een dun laagje onder de koeler deed werd mijn tbird binnen een paar minuten 63 graden (idle) :( . Vervolgens wat meer van die koeltroep onder m'n koeler gedaan > 48 graden stressed.
hmmm daar zit wat in...ik denk dat er best een laagje van .25-.5mm op mag zitten, zo druk je em tenminste helemaal mooi vlak. IAW, er is genoeg pasta om over het oppervlak te "vloeien" als er druk op komt...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Tsssss... en bijna niemand heeft arCtic silver in dit topic goed geschreven >:)

edit:

Oei, beter opletten, was al iemand anders die dit opmerkte :o

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Dank je BrZ >:)

Irri he? :+
Pagina: 1