iMac slome startup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Mijn iMac (27-inch, eind 2012, 3.2 i5) is ontzettend traag met opstarten.

Gedurende de dag komt de snelheid er meer in en werkt alles zoals je verwacht maar bij het opstarten kost het ontzettend veel moeite allemaal.

Ik heb hem een half jaar geleden een volledige clean instal gegeven maar dit gaf niet echt veel verbetering.

Een jaar geleden was mijn OSX opeens kreupel. Vloeiende overgangen bijvoorbeeld naar launchpad gingen heel schokkerig.
Toen met de helpdesk van apple een oplossing gezocht en dit bleek uiteindelijk een clean install te zijn. Wat toen werkte.

Ik heb zelf het idee dat dit komt door een niet goed werkende hard disk. Daarom disk speed test geinstalleerd en gedraaid en ik zag hier niets geks op. Hij haalt 85 tot 100 mb/s write en zo'n 90 mb/s read.

Vanmorgen was het echter weer slecht en heb ik meteen na het opstarten een test gedaan. Hier haalt die maar 10 mb/s write en 12 mb/s read. Veel lager dus en niet zo gek dat de imac heel traag is.

Klopt mijn idee dat er iets niet goed is met de HDD? Of is het normaal dat die bij opstarten trager is. Ik heb geen garantie meer dus wel jammer.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 10:53
ik zou idd voor een nieuwe SSD gaan, maak de machine ook gelijk even schoon van binnen want stof kruipt overal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn256
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 13:46
martijnberk schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:25:
ik zou idd voor een nieuwe SSD gaan, maak de machine ook gelijk even schoon van binnen want stof kruipt overal...
dit is echter wel zeer moeilijk om zelf te doen zonder de nodige skills en tool. en zeer prijzig om te laten doen.
hier bijvoorbeeld: http://www.macservice.nl/product/imac-retina-2012_60
dan betaal je ongeveer het dubbelen van wat dezelfde ssd los kost.

EDIT: ik heb net het zelfde getest om mijn iMac late 2013. en kwam tot een gelijk resultaat maar niet zo extreem ik heb kwam eerst op write 95 read 90 en na reboot ongeveer 65 write te 60 read.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn256 op 14-12-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 10:53
martijn256 schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:51:
[...]

dit is echter wel zeer moeilijk om zelf te doen zonder de nodige skills en tool. en zeer prijzig om te laten doen.
hier bijvoorbeeld: http://www.macservice.nl/product/imac-retina-2012_60
dan betaal je ongeveer het dubbelen van wat dezelfde ssd los kost.

EDIT: ik heb net het zelfde getest om mijn iMac late 2013. en kwam tot een gelijk resultaat maar niet zo extreem ik heb kwam eerst op write 95 read 90 en na reboot ongeveer 65 write te 60 read.
ik doe er 2 per week, kost bij mij €200,- incl 500Gb SSD van crucial.. zie:

YouTube: How To: Replace the Hard Drive in your 27" iMac (Late 2012)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn256
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 13:46
martijnberk schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:17:
[...]

ik doe er 2 per week, kost bij mij €200,- incl 500Gb SSD van crucial.. zie:

YouTube: How To: Replace the Hard Drive in your 27" iMac (Late 2012)
Dan zou ik dat zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voordat we gelijk naar een SSD grijpen is het misschien handig om eerst de oorzaak vast te stellen van dit probleem. Je zou om te beginnen de Apple Diagnostic kunnen draaien. Daarnaast zou je de S.M.A.R.T. waarden van de harde schijf kunnen bekijken met bijvoorbeeld smartmontools. Daarnaast zou ik de het geheugen testen met bijvoorbeeld memtest86. Zeker met een OS X dat op een gegeven moment kreupel is, vermoed ik corrupt geheugen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Daedalus schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:25:
Voordat we gelijk naar een SSD grijpen is het misschien handig om eerst de oorzaak vast te stellen van dit probleem. Je zou om te beginnen de Apple Diagnostic kunnen draaien. Daarnaast zou je de S.M.A.R.T. waarden van de harde schijf kunnen bekijken met bijvoorbeeld smartmontools. Daarnaast zou ik de het geheugen testen met bijvoorbeeld memtest86. Zeker met een OS X dat op een gegeven moment kreupel is, vermoed ik corrupt geheugen.
Dank je,
SSD is misschien leuk voor in de toekomst, maar ik vind het nog niet nodig in mijn Imac.

De diagnose test zegt dat er geen problemen zijn. Die andere twee programma's begrijp ik niet :X

Met geheugen, bedoel je dan de HDD of het werkgeheugen?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 10:34
Daarmee bedoelt hij het werkgeheugen. En hij zou zeker wel eens gelijk kunnen hebben over het werkgeheugen. Draai inderdaad even memtest86. Kan je op internet wel vinden hoe je dat moet draaien op een iMac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Heb geprobeerd memtest86 te gebruiken maar het lukt me niet. Met een bootusb ect.

Op internet stond dat een andere manier van testen gewoon de apple hardware test is. En een programma rember maar die kon ik niet goed vinden voor download (en niet uit de tijd van osx lion).
Heb de aht gedraaid en die geeft geen foutmelding aan. Ik ga later vandaag nog een uitgebreide test doen.
En misschien er dan iets naar boven komt.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Is het een idee om de kaartjes te testen door ze er een bij een uit te halen?
Dus de computer draaien op 4 gb. en daarna op de andere 4gb?

[ Voor 10% gewijzigd door RobertJRB op 16-12-2015 10:52 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:33
Kan je altijd proberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ik heb een uitgebreide test laten lopen met apple hardware test en rember laten testen (memtest wat gewoon als programma te gebruiken is)

Hij gaf dit aan bij rember;
All tests passed! Execution time: 1275 seconds

Bij de Aht gaf die aan dat er geen problemen zijn.

Ik ga bovenstaand nog proberen en ga dan eens met apple bellen om te zien of zij iets kunnen betekenen. Misschien een test in de winkel oid.

Bedankt voor de hulp!

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1