Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:27
Ik had vrijdag een bestelling gedaan bij Azerty om vrijwel alles in m'n computer te vervangen,

Intel i5 6600k 3.5 GHz
Asus Z170 Pro Gaming
Crucial Ballistix Sport DDR 4 2x 4GB 2400 MHz
Sapphire Radeon HD 7850
XFX Pro Core 550W (zat in oude pc)

Zaterdag enthousiast begonnen alle componenten in de kast te zetten, om er achter te komen dat de computer helemaal niet wil starten.
- CMOS gereset
- CPU eruit gehaald, opnieuw koelpasta erop etc.
- Grafische kaart, overbodige HDD’s eruit gehaald.
- Alle RAM slots apart uitgeprobeerd met slechts één stick.
- Moederbord uiteindelijk op het bureau gelegd met alleen de CPU + koeler erop. Zodra ik de PSU inschakelde ging het moederbord knipperen, maar verder helemaal niets.

Er gingen nooit fans draaien, het leek wel alsof alleen het moederbord stroom had, maar ik begrijp alsnog niet waarom alle verlichting erop knippert en er verder niets gebeurt. Ik heb ook een andere voeding geprobeerd, die is een jaar oud (ook 550W), daar knippert het moederbord ook, maar dan sneller.
Ik weet nu echt niet meer wat ik kan doen, wellicht dat er iets mis is met het moederbord. In principe zou 550W voeding voldoende moeten zijn, zeker als alleen het moederbord en de CPU aangesloten zijn. Ik heb nu weer mijn oude PC in elkaar gezet, en daarop doet de oude voeding het prima.

Heb Azerty een mailtje gestuurd, en zij bieden aan de hele rommel op te sturen en dan gaan zij er voor 17,50€ per half uur naar kijken. Prima hoor, zij het niet dat ik echt al vanalles zelf geprobeerd heb en absoluut niets verbetering oplevert. Iemand anders suggereerde dat het misschien de PSU is, maar zelfs al werkt de mijne nog maar voor de helft van zijn vermogen, zou hij toch op z'n minst het moederbord en de CPU fan draaiende moeten krijgen?
Ik overweeg wel om toch maar een nieuwe PSU te kopen, aangezien de huidige m'n kast verstopt met onnodige kabels.

Ik wilde dan maar via mijn Azerty account het moederbord terugsturen, blijkt dat er dus geeneens garantie op dat moederbord zit, dus ik kan nu alleen aanvinken buiten garantie terugsturen, dat is toch ook raar?
Overigens zeiden hun ook dat de RAM te snel is? In de handleiding voor het moederbord worden deze RAM sticks gewoon gesupport, dus dat lijkt me ook niet het probleem.

Edit:
Ik krijg zojuist een e-mail dat de RAM die ik erbij heb besteld al vaker problemen heeft gegeven. Ik zou voor Corsair moeten gaan. Zou dit dan het probleem moeten verhelpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Ariandra op 14-12-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
Ariandra schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:21:
- Moederbord uiteindelijk op het bureau gelegd met alleen de CPU + koeler erop. Zodra ik de PSU inschakelde ging het moederbord knipperen, maar verder helemaal niets.
Hmm, zonder RAM weet ik niet of het meer zou moeten doen dan dit.
Heb Azerty een mailtje gestuurd, en zij bieden aan de hele rommel op te sturen en dan gaan zij er voor 17,50€ per half uur naar kijken.
Klinkt op zich redelijk: met wat jij hebt beschreven kan het het moederbord, CPU of RAM zijn. PSU lijkt mij niet waarschijnlijk. Of iets fout aangesloten.
En Azerty biedt aan om het voor jou te debuggen - dat aanbod kan je aannemen, of zelf debuggen.

Als je die processor op een ander MB uitprobeert, het RAM op een ander bord test en beide werken, dan heb je met dat 17,50€ niets te maken, dan weet je dat het moederbord kapot is en stuur je die onder garantie terug voor vervanging of reparatie.
Ik wilde dan maar via mijn Azerty account het moederbord terugsturen, blijkt dat er dus geeneens garantie op dat moederbord zit, dus ik kan nu alleen aanvinken buiten garantie terugsturen, dat is toch ook raar?
Yep, raar en zou (als ze dat volhouden) zelfs onwettelijk kunnen zijn. Maar heb je dat al bij Azerty gevraagd? Klinkt namelijk meer als een fout in de administratie.
Overigens zeiden hun ook dat de RAM te snel is? In de handleiding voor het moederbord worden deze RAM sticks gewoon gesupport, dus dat lijkt me ook niet het probleem.

Edit:
Ik krijg zojuist een e-mail dat de RAM die ik erbij heb besteld al vaker problemen heeft gegeven. Ik zou voor Corsair moeten gaan. Zou dit dan het probleem moeten verhelpen?
Wellicht. De handleiding noemt waarschijnlijk alleen "DDR4 2400MHz" als werkend geheugen, maar in werkelijkheid speelt er veel meer mee dan alleen dat: sommige borden/geheugens werken gewoon niet lekker samen. Daarom is er vaak een lijst van configuraties die door de moederbordproducent getest is: de QVL. En het zou mij niet verbazen als jouw geheugen (exacte "Part no") daar niet tussen staat...
Asus Z170 Pro Gaming memory QVL.

Dat wil niet zeggen dat het gegarandeerd niet werkt, als je geheugen er niet tussen staat, maar ook niet dat het gegarandeerd wel werkt. En wellicht dat die aangeraadde Corsair betere resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:54

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

CPU socket nog wel intact (alle pinnetjes precies het zelfde?)
12 Volt voeding aangesloten op moederbord?

Enige manier om te kijken of het ram is dan dus ander ram proberen.

Trial and error

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:18
Klinkt als een probleem wat ik ook met mijn z170 moederbord heb gehad.
Bij mij maakte de backplate van de koeler sluiting waardoor surge protection in werking trad.
De foamlaag van de backplate was te dun waardoor de soldeerpunten van het moederbord erdoorheen drukten.
Elke keer als ik startte gebeurde er dus niks.

Probeer is te booten zonder backplate maar even met de koeler handmatig op de processor gedrukt?
Zo is eenvoudig dit probleem uit te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door thijssie op 14-12-2015 12:52 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
Ik had eerder op MMO-C gepost, zie ik dat daar iemand met de revelation komt dat mijn CPU helemaal geen 2400MHz van RAM support...
Ik heb nu gevraagd of ze me https://azerty.nl/8-6121-839930/corsair-vengeance-lpx.html toe willen sturen.

Ik had inderdaad beide kabels vanuit de voeding aangesloten op het moederbord
thijssie schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:51:

Probeer is te booten zonder backplate maar even met de koeler handmatig op de processor gedrukt?
Zo is eenvoudig dit probleem uit te sluiten.
Als dat zo is, hoe los je dat dan op?
Ik had het moederbord wel compleet uit de kast gehaald en gewoon op m'n bureau gelegd, maar neem aan dat jij bedoelt dat het via het moederbord gewoon kortsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 17:02

MarvinJames

Theatermaker

Ariandra schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:55:
Ik had eerder op MMO-C gepost, zie ik dat daar iemand met de revelation komt dat mijn CPU helemaal geen 2400MHz van RAM support...
Dat geloof ik niet. Je hebt nota bene een i5 6600k, een overclockers processor.
Ja, er staat wel dat de CPU DDR4-1866/2133 ondersteund, maar dat staat ook bij de i7 6700k.
Die CPU's zijn getest op 2.133MHz en daar kan dus ook een officiële ondersteuning voor worden afgegeven.
Maar dat zou betekenen dat je nooit sneller geheugen dan 2.133MHz kan kopen. Dan kan je niet meer overclocken! :)
Wat wel zou kunnen is dat je moederbord jouw merk en / of type geheugen niet ondersteund. Daarvoor moet je even de supported memory lijst van jouw moederbord controleren (staat vaak online).
Ik had het moederbord wel compleet uit de kast gehaald en gewoon op m'n bureau gelegd, maar neem aan dat jij bedoelt dat het via het moederbord gewoon kortsluit?
thijssie heeft het over de backplate van de koeler. In je berichten staat echter niet welke koeler dat je in je pc hebt zitten, maar als het een grote tower cooler is, dan moet je vaak een backplate aan de achterkant van je moederbord installeren. thijssie stelde voor om die backplate eraf te halen, al weet ik niet of je die er dus überhaupt wel op hebt zitten.

Probeer het moederbord anders eens op een kartonnen doos te leggen, ik weet namelijk niet watvoor bureau dat je hebt. Maar als je ook een of ander elektrische geleidend bureaublad hebt, dan schiet dat ook niet op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
Het moederbord zou het wel moeten ondersteunen, volgens de handleiding.
Ik heb een Scythe Mugen 4, dus idd met zo'n backplate.

Ik heb dit al aan verschillende mensen uitgelegd, en vaak word ik ook niet begrepen als ik zeg dat de computer niet start. Er gebeurt letterlijk helemaal niks. Het maakt niet uit wat er op het moederbord gemonteerd zit of niet. In alle gevallen: PSU aan: mobo knippert -> druk startknop: Niks. Helemaal niks. geen fan, geen bliep, niks.

Mijn bureau is van hout, dus dat zou wel moeten kunnen :p

Ik ga voor de goede orde toch maar eens een andere PSU bestellen dan, kijken of dat wat uithaalt. Maar ik ben zelf bang dat het moederbord gewoon kuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

En voorzichtig geweest met plaatsen van de CPU? Nogal tricky uit ervaring.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:18
...
Als dat zo is, hoe los je dat dan op?
Ik heb uiteindelijk de foamlaag vervangen door een stevige rubberen laag op maat. ( eigen creatie )
Vervolgens geen problemen meer gehad.

In mijn situatie had ik inderdaad sluiting via het moederbord, ook dezelfde symptomen

[ Voor 9% gewijzigd door thijssie op 14-12-2015 14:58 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
Wim-Bart schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:35:
En voorzichtig geweest met plaatsen van de CPU? Nogal tricky uit ervaring.
Alleen aan de zijkanten vastgehouden en voorzicht erin laten zakken. Past er maar op een manier in, dus dat was ook niet moeilijk ofzo.
Dit is de 3e keer dat ik een computer zelf in elkaar zet, de eerste keer dat het zo'n dramatische problemen geeft.

Qua backplate, er zit aan elk uiteinde zo'n rubber laagje waar de schroef dan doorheen gaat.
http://imagescdn.tweaktow...wer_cpu_cooler_review.jpg
k ga het morgen eens uitproberen met de nieuwe PSU. Heb m'n eigen PC nodig om te werken, dus telkens alles eruit halen en weer erin doen is een beetje lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Heb je niet thuis een andere PSU liggen? Lijkt me zo zonde van het geld om een nieuwe PSU te kopen als dat straks helemaal niet het probleem lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
Heb ik, maar met de andere startte ie ook niet op. Het enige verschil was dat het moederbord twee keer zo hard ging knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ariandra schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:42:
Het moederbord zou het wel moeten ondersteunen, volgens de handleiding.
Ik heb eenScythe Mugen 4,, dus idd met zo'n backplate.

Ik heb dit al aan verschillende mensen uitgelegd, en vaak word ik ook niet begrepen als ik zeg dat de computer niet start. Er gebeurt letterlijk helemaal niks. Het maakt niet uit wat er op het moederbord gemonteerd zit of niet. In alle gevallen: PSU aan: mobo knippert -> druk startknop: Niks. Helemaal niks. geen fan, geen bliep, niks.

Mijn bureau is van hout, dus dat zou wel moeten kunnen :p

Ik ga voor de goede orde toch maar eens een andere PSU bestellen dan, kijken of dat wat uithaalt. Maar ik ben zelf bang dat het moederbord gewoon kuren heeft.
is dit niet zo mooie cooler die je proc/socket kan verknallen als je hem te strak aandraait?

bron: nieuws: Enkele Skylake-koelers van Scythe kunnen hardware beschadigen - update

ik zou dus even je proc controlleren dan wel de pootjes onder je proc

darnaast mocht je cpu 2400mhz memory niet ondersteunen dan zou hij het automatisch moeten terug klokken naar 2133 indien nodig.
al weet ik wel dat de H170 en Z170 moederborden wat selectief zijn kwa geheugen al zou dat niet snel dit probleem moeten veroorzaken alles zou moeten gaan draaien en eventueel zonder beeld een foutcode moeten gaan piepen (als een pc speaker is aangesloten)

ik zeg check je CPU + SOCKET

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
Oeh.. dat is wel erg lelijk, hoe kan ik dit nakijken? Gewoon de koeler loshalen, maar hoe zie ik aan de chipset dat er iets stuk is?
Ik had wel het idee dat de koeler wel schuift als ik er tegen de zijkant aan druk, maar ik wilde hem er niet te strak op draaien.

Qua RAM gaf Azerty aan dat het assembly team daar wel vaker problemen had met de Z170 en crucial geheugen.

update: Heb de koeler en cpu er voorzichtig weer afgehaald.
Socket: http://i.imgur.com/6dS71An.jpg
Cpu: http://i.imgur.com/DbZntjA.jpg die vlekjes boven het middelste gedeelte zijn van de flash. Zit verder niets op de cpu.

[ Voor 23% gewijzigd door Ariandra op 14-12-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Tja... Ik blijf het een vreemd verhaal vinden...

Ik zou gokken op enerzijds het geheugen wat niet compatible is (wat ik me bijna niet kan voorstellen omdat het heel courant geheugen is)

of

de socket moet inderdaad stuk gegaan zijn bij het monteren van CPU koeler. Dat gebeurt, volgens de verhalen, alleen als je hem te hard aan draait. Wat best gemakkelijk kan omdat de schroeven blijkbaar veel speling lijken te hebben. Maar goed, ik heb zelf geen ervaring met deze socket en koeler.

of

de simpelste reden: het moederbord is gewoon defect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
Ik vond de hele koeler sowieso al een dubieuze constructie. Ik heb er bewust voor gekozen om het niet met de meegeleverde moersleuteltjes vast te draaien, maar gewoon met de schroevendraaier.

Ik stuur deze week de RAM terug, dus dan kan ik het met een "compatibele" variatie proberen.

Mocht dit nou niet voldoende zijn en nog steeds niet werken, stuur ik het moederbord terug. Als ze dan zeggen dat ik de socket heb gemold, dan zeg ik dat het aan de koeler ligt. Zal ik waarschijnlijk alsnog de reparatie moeten betalen, maar proberen kan altijd toch :/

• Ariandra
Update: Ik heb inmiddels de nieuwe RAM binnen gekregen op aanraden van Azerty, maar helaas leverde dit ook geen ander resultaat op.
Ik heb zelfs een gloednieuwe PSU aangesloten (Corsair, 600W getest met paperclip), maar ook dit schijnt het probleem niet verholpen te hebben.
Door de feestdagen zal het helaas lang duren voordat ik het moederbord kan ruilen, dus dat zou nog wel eens januari kunnen worden. Ik zou verder echt niet weten wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windsurfing1983
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 11:06
Bij mij hetzelfde probleem alleen met een ander moederbord, de Gigabyte GA-Z170XP-SLI.
Heb het setje van Best Buy september gekocht inclusief hetzelfde geheugen, dan mag je toch wel aannemen dat je het geheugen werkt op het moederbord als Tweakers ermee getest heeft.

PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
windsurfing1983 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 12:24:
Heb het setje van Best Buy september gekocht inclusief hetzelfde geheugen, dan mag je toch wel aannemen dat je het geheugen werkt op het moederbord als Tweakers ermee getest heeft.
Dat hoeft helemaal niet. Zo staat er een disclaimer in diezelfde Best Buy Guide: "Let op: niet alle combinaties van hardware zijn getest. Waar mogelijk controleren we op de correcte werking van de verschillende onderdelen, maar we kunnen niet garanderen dat alle componenten 100% compatibel zijn."

Bij mijn weten worden er configuraties op basis van specificaties in elkaar gezet, in overleg met de Tweakers-community. Geen complete sets samengesteld en getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
Het probleem is inmiddels verholpen.

Nadat ik nogmaals contact had opgenomen hebben ze me aangeboden alles retour te sturen en het na te kijken. Ik kreeg een mailtje dat er inderdaad sprake was van een defect. 3 dagen later had ik alles weer thuis en deed de computer het.
Wat er nou precies stuk was weet ik niet, naar mijn idee hebben ze namelijk geen nieuw moederbord gestuurd (accessoires in doos zaten niet meer in verpakking).
Pagina: 1