Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week heb ik een MSI GS70 6QE-015NL voor mijn werk gekocht. Ik heb een MSI gekozen voor zijn goede hardwarecapaciteiten (RAM en GPU) omdat ik vrij zware grafische applicaties moet draaien, en de MSI biedt de beste specs voor de laagste prijs (<2000 euro).

Ik heb deze bij de BCC gekocht en wil er Linux (Ubuntu op zetten). LiveUSB aangemaakt en die erin geplugd. Alleen Ubuntu 15.10 werkte, ik moest meerdere settings uitzetten (ACPI en NOMODESET) voordat ik ook maar op de desktop kwam. Dit heeft dan weer te maken met de nouveau of Nvidia drivers o.i.d.

Omdat dit niet vlekkeloos ging heb ik even de BCC gebeld omdat ik graag de mogelijkheid wil hebben indien nodig terug te schakelen naar Windows. Zij hebben mij gemeld dat, neen, ik heb maar eenmaal recht op windows. Daarnaast wilden ze mij ook nog even vertellen dat mijn garantie verviel als ik linux installeerde.

Nu mijn vraag aan jullie: Zou ik deze laptop terug moeten sturen? Ik verwacht bij geen enkele laptop vlekkeloze linux installatie, maar zijn mijn hierboven genoemde problemen extreem? Zouden jullie bij terugsturen een andere webshop aanraden die wat linux-vriendelijker is ingesteld?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:46:Daarnaast wilden ze mij ook nog even vertellen dat mijn garantie verviel als ik linux installeerde.
Lijkt mij sterk dat ze dat kunnen maken..., je hebt gewoon garantie de hardware....

Heb je de laptop online gekocht, zo ja dan heb je 2 weken bedenktijd/afkoelperiode. Je kan hem gewoon zonder opgave van redene terug sturen.

Zo nee, dan heb je pech (volgens mij).

Ik denk wel dat het een probleem kan zijn dat je Windows verwijderd hebt, maar dat kun je gewoon oplossen door er een WIndows USB/DVD in te proppen en dan gaan met die banaan. Windows 8/8.1 & 10 hebben de key in de BIOS zitten en lezen deze uit tijdens de installatie. Waarna je hem gewoon terug kan sturen als ze zeggen dat Linux een probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door da_PSI op 14-12-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows nog niet verwijderd, maar wilde eerst van de BCC weten of ik die key ergens vandaan kon halen alvorens daadwerkelijk te installeren. Ik had enkel Try Ubuntu aangeklikt om te kijken of alles werkte. Je post beantwoord in ieder geval wel mijn vraag over die key, wat BCC dus niet kon :) Nu ben ik alleen nog benieuwd.

Ik kan de laptop inderdaad terugsturen maar wil wel goede specs voor mijn geld en was daarom benieuwd naar wat ik kon verwachten van andere laptops waarop ik linux installeer, in vergelijking met MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:02
Garantie vervalt niet als je Linux installeert. Maar als je Linux installeert en hem onder wkoa terugstuurt mag bcc volgens mij wel kosten rekenen om de laptop weer in originele staat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:59:
Ik heb Windows nog niet verwijderd, maar wilde eerst van de BCC weten of ik die key ergens vandaan kon halen alvorens daadwerkelijk te installeren. Ik had enkel Try Ubuntu aangeklikt om te kijken of alles werkte. Je post beantwoord in ieder geval wel mijn vraag over die key, wat BCC dus niet kon :) Nu ben ik alleen nog benieuwd.

Ik kan de laptop inderdaad terugsturen maar wil wel goede specs voor mijn geld en was daarom benieuwd naar wat ik kon verwachten van andere laptops waarop ik linux installeer, in vergelijking met MSI.
Waarvoor ga je de laptop gebruiken? Dell heeft specifieke Dell notebooks in het assortiment ;)

http://www.dell.com/nl/be...workstation&ref=ubuntu-LP

Momenteel niet beschikbaar, maar deze heeft een vriend van mij gekocht +/- 1300 euro
http://www.dell.com/suppo...s-13-9343-laptop/diagnose

[ Voor 20% gewijzigd door da_PSI op 14-12-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Key voor Windows 8.1 of 10 zit gewoon ingebakken.

Zodra je dus een juiste installatie pakt die erbij hoort zoekt hij automatisch de key erbij.

Maar je kan hem altijd uitlezen hoor met diverse tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 09:15
Ik zou direct terugsturen en bij een winkel kopen met betere service, dan maar een paar tientjes meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij de MSI krijg ik 16GB RAM, goede GPU, 17.3 inch scherm en 128GB SSD +1TB HDD. Ik doe grafische data-analyse met beelden van een paar gigabyte en heb dus die specs wel nodig. Helaas blijft dan alleen MSI over en een paar ASUS ROG laptops, dus eigenlijk zou mijn vraag moeten zijn of iemand ervaring heeft met welke van die twee Linux-vriendelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Key zit idd gewoon in bios/uefi.
En je garantie vervalt niet als je linux (of een ander OS installeert). Wel kan men moeilijk doen over support omdat sommige zaken gewoon niet getest zijn. Een VGA kaart die niet lekker werkt onder linux is geen garantie dat MSI/BCC iets mee kan doen. Daar dien je zelf voor te zorgen.

Wel zou je de laptop gewoon terug kunnen sturen. En kijken of je ergens een laptop kan vinden waarbij linux volgens de fabrikant oob ondersteund word.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BCC gaat zijn boekje behoorlijk te buiten als ze aanzeggen dat garantie vervalt als je er linux op installeert. Wat eerder aangegeven is: ALS je de laptop terugstuurt meet het verzoek de laptop in originele staat te brengen, mogen ze daar wel kosten voor in rekening brengen.

Je kan overigens zelf de ISO voor W10 downloaden van de MS website: https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO
De key zit in je uefi ingebakken, dus daar zal je geen omkijken naar hebben.

Je geeft verder aan dat je de laptop voor je werk wil gaan gebruiken. Dan zou ik zeker aanraden om de Ubuntu LTS versie (14.04) te gaan gebruiken en niet 15.10
Als je steeds de laatste versie gebruikt, moet je iedere 6 maanden je OS updaten. Dat zou je niet moeten willen. Gewoon op 14.04 zetten en zodra de eerste update van de volgende LTS (16.04-1) versie uitkomt, DAN pas overgaan op de nieuwe versie. Dan zijn de meeste kinderziektes van de nieuwe versie er uit en kan je weer 2 jaar verder.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je de laptop onder Windows hebt gebruikt, zal BCC hem ook in de originele staat moeten terug brengen door Windows op nieuw te installeren. Waar zit daar het verschil dat je er Linux op hebt gezet?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:15:
Bij de MSI krijg ik 16GB RAM, goede GPU, 17.3 inch scherm en 128GB SSD +1TB HDD. Ik doe grafische data-analyse met beelden van een paar gigabyte en heb dus die specs wel nodig. Helaas blijft dan alleen MSI over en een paar ASUS ROG laptops, dus eigenlijk zou mijn vraag moeten zijn of iemand ervaring heeft met welke van die twee Linux-vriendelijker is.
Mogelijk dat BTO/Clevo dan uitkomst bied? Deze laptops hebben een normaal uiterlijk maar kunnen van de beste hardware worden voorzien, PCIe 3.0 x4 M.2(+NVMe ondersteuning) slot is bijvoorbeeld aanwezig en ze de zwaarste grafische kaart kan er in, tot 32GB RAM is mogelijk en zeer eenvoudig zelf te upgraden.

Hoe ze overigens met Linux werken, geen flauw idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Azerion op 14-12-2015 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 00:04
Indien de sleutel niet in de BIOS/UEFI zit, met Jellybean keyfinder vis je de sleutel zo eruit.

https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

(gratis variant is voldoende)

En anders gewoon via Windows register (hier gaat het om Windows 8(.1) maar je kan dit ook bij Windows 10 doen).

http://www.isunshare.com/...ows-8-or-8.1.html#option1
Pagina: 1