Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-07 13:46
Voor een paar maanden ben ik in bezit van een Asus N551JB-CN030H laptop.
Hier zit standaard 8GB werkgeheugen in, deze wil ik uitbreiden naar 16GB.

Alleen ben ik bang dat ik dan mijn garantie op de laptop kwijt ben.

In de garantie voorwaarden staat het volgende.
Uitzonderingen op deze beperkte garantie service
<A> Als er met het product geknoeid is, het gerepareerd en/pf aangepast is door niet-bevoegd personeel.
Voor de rest kan ik in de garantie voorwaarden er weinig over vinden.
Een ¨bevoegd¨ persoon, is iemand uit een winkel/opleiding ?
Ben zelf ook in bezit van een MBO4 ICT diploma, maakt mij dit dan een ¨bevoegd¨ persoon?

Ik vroeg me af of ik zelf het geheugen kan uitbreiden zonder verlies van mijn garantie.

Bij moederborden heb ik wel eens gezien dat ze een ¨recommend¨ pagina hebben, dat bepaalde hardware merken/types het beste erbij werken.
Wordt dit ook vaak gebruikt voor laptops? Wil weten welk geheugen er beste bij past. liefste het zelfde geheugen natuurlijk. Dit heb ik nergens kunnen vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door Zaratrass op 14-12-2015 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als in de Users Manual een procedure beschreven staat hoe het geheugen uit te breiden of te vervangen, dan zou je veilig kunnen aannemen dat het mag zonder je garantie te verliezen. Als dat niet zo is, maar de procedure staat alleen in de Service Manual (als die beschikbaar is) dan zou ik het niet zelf doen.
Kijk ook even of er geen sticker met "Warranty void if removed" geplakt is over schroeven of onderdelen die je zou moeten verwijderen om de geheugenuitbreiding te doen. De MSI PE60 en GE60 zijn voorbeelden hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
NxCPU schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:18:
Als in de Users Manual een procedure beschreven staat hoe het geheugen uit te breiden of te vervangen, dan zou je veilig kunnen aannemen dat het mag zonder je garantie te verliezen. Als dat niet zo is, maar de procedure staat alleen in de Service Manual (als die beschikbaar is) dan zou ik het niet zelf doen.
Kijk ook even of er geen sticker met "Warranty void if removed" geplakt is over schroeven of onderdelen die je zou moeten verwijderen om de geheugenuitbreiding te doen. De MSI PE60 en GE60 zijn voorbeelden hiervan.
Ahh, heb het gevonden in de manual inderdaad.
Purchase a Ram module from authorized of this notebook PC to ensure maximum compability and reliability
Dus ram kopen van een winkel die Asus hardware verkoopt (helaas worden de laptops niet meer verkocht/gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 14:32
asus hardware hebt je niet meer nodig, je kunt het best even googlen naar ram compatability maar het komt er op neer dat als je ram toevoegt met het zelfde type en snelheid je eigenlijk altijd wel geod zit.

(bijvoorbeeld pc* 12800 1333)

Dit staat op het ram zelf vermeld (tenzij kingston) en anders kun je het misschien opzoeken op de servicepagina van je laptop

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
aminam schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:38:
asus hardware hebt je niet meer nodig, je kunt het best even googlen naar ram compatability maar het komt er op neer dat als je ram toevoegt met het zelfde type en snelheid je eigenlijk altijd wel geod zit.

(bijvoorbeeld pc* 12800 1333)

Dit staat op het ram zelf vermeld (tenzij kingston) en anders kun je het misschien opzoeken op de servicepagina van je laptop
Ik schroef vanavond even de laptop open, kijken wat erin zit. Of ik die kan halen anders koop ik 2*8 gb nieuw in set vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-06 18:39
Even nog over de garantie. Als je er zelf of een andere winkel hem open maakt en er iets aan veranderd ben je altijd de garantie kwijt. Maar ik zou je daar niet door laten tegenhouden. Met die opleiding zou je genoeg moeten weten om het niet te verpesten. Mocht het nieuwe RAM bankje kapot zijn is dat wel gewoon garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:30

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wouter_96 schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:48:
Even nog over de garantie. Als je er zelf of een andere winkel hem open maakt en er iets aan veranderd ben je altijd de garantie kwijt. Maar ik zou je daar niet door laten tegenhouden. Met die opleiding zou je genoeg moeten weten om het niet te verpesten. Mocht het nieuwe RAM bankje kapot zijn is dat wel gewoon garantie.
Heb je hier een bron voor?

Als de harde schijf te vervangen is, mag je deze altijd zelf vervangen zonder daarbij de garantie te verliezen. Zie ook het onderstaande gelinkt topic.

Mocht de TS stikkers tegen komen, neem dan gewoon even contact op met de fabrikant. Deze geeft dan aan of de garantie vervalt bij het verbreken. Zie ook dit topic over een Lenovo laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-06 18:39
rens-br schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:56:
[...]

Heb je hier een bron voor?

Als de harde schijf te vervangen is, mag je deze altijd zelf vervangen zonder daarbij de garantie te verliezen. Zie ook het onderstaande gelinkt topic.

Mocht de TS stikkers tegen komen, neem dan gewoon even contact op met de fabrikant. Deze geeft dan aan of de garantie vervalt bij het verbreken. Zie ook dit topic over een Lenovo laptop.
Zoals te lezen is valt.

Als er met het product geknoeid is, het gerepareerd en/of aangepast is door niet-bevoegd personeel.

De kans is groot dat mocht je iets stuk maken ze het hier op gaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
manii, bij je volgende laptop aankoop laat je door de shop een aantekening op de factuur plaatsen wat je zelf mag vervangen en/of uitbreiden.
Nu kun je per email die vragen bij de shop waar je gekocht hebt stellen. Dan heb je het zwart op wit. Niet bellen! Niet de uitsluitingen in de Manual interpreteren.
Kunnen ze je gelijk vertellen wat geschikt is.
Zelfs in het geval van de twee genoemde MSI's doen ze meestal niet moeilijk.

[ Voor 18% gewijzigd door NxCPU op 14-12-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
Ik neem vanmiddag even contact op met asus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 19:43

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik lees hier allemaal rampscenario's maar schroef hem open, kijk welk reepje er nu inzit of gebruik op de website van de leverancier een geheugenconfigurator. Kies een setje en koop het.

Laptopgeheugen klepje openen , oude geheugen eruit en nieuwe erin. Werkt alles prima dan ben je klaar.

In mijn ogen zetten fabrikant dat soort teksten erin dat als je niet weet wat je doet je dan er ook niet aan moet zitten. Met een MBO4 papier verwacht ik niet dat ze moeilijk gaan doen. Als je al een laptop stukkrijgt tijdens of na het vervangen van geheugen dan ben je toch een hele knappe jongen (en geeft ook meer iets aan over de kwaliteit van de laptop)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Niet online
Er is er maar één hier in het draaidje die een ramp scenario beschrijft.
Van de anderen krijgt hij alleen maar geruststelling over zijn twijfel of de garantie vervalt en aanmoediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
gister avond een ticket aangemaakt en vanochtend vroeg netjes een mail terug!
Beste Denny,

Bedankt voor uw email.

Het is voor consumenten altijd mogelijk om het geheugen uit te breiden, of de SSD/HDD te vervangen zonder dat dit afbreuk doet aan de garantie, tevens zitten daar ook geen garantiezegels die u kunt doorbreken. Echter dient u er wel op te letten, dat wanneer u bijvoorbeeld uitschiet met een schroevendraaier waarna er een kras op het moederbord komt te zitten, dat dit niet binnen de garantievoorwaarden verholpen kan worden.

U kunt het geheugen uitbreiden naar maximaal 16GB. Wel dient u er op te letten dat er gebruik wordt gemaakt van DDR3L 1600 Mhz SD RAM wordt gebruikt, waarbij de L staat voor Low voltage, een ander type geheugen zal niet herkend worden. Het merk maakt in principe niet uit, uw toestel is geleverd met Samsung geheugen module's.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

ASUS TSD
Pagina: 1