Kabel of toch glasvezel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 16:31

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Het antwoord op mijn vraag in de titel lijkt een inkoppertje, maar dit is het niet helemaal. Mijn situatie is als volgt:

Ik ga verhuizen naar een appartement waar in eerste instantie alleen van bekend was dat er kabel lag (geen glasvezel). In het appartement zijn geen ethernetaansluitingen in de muur, alleen coax en zo'n vierpuntsstekker voor DSL.

Mijn meterkast bevindt zich 20 meter van het appartement en toen ik die open trok zag ik daar naast de aansluiting van UPC ook zo'n oranje kastje van, ik meen, Packetfront. Ik weet niet wat er is veranderd tussen de bezichtiging en de verhuizing, maar Providercheck en Breedbandwinkel bevestigen dat er nu opeens wel glasvezel beschikbaar is op mijn adres.

Nu heeft een van mijn makelaars (5 betrokken instanties, rare wereld dat vastgoed gebeuren) een bedrijf ingeschakeld (IedereenBespaart) dat mij een recommendation gaf voor G/W/E en internet. Op basis van verkeerde informatie heb ik me nu Ziggo aan laten smeren door die club, maar ik zit nog in mijn bedenktijd en ik denk... dat ik me bedenk :+ kijk even mee:

Optie 1: ik blijf bij het Ziggo pakket dat ik heb aangevraagd, alleen internet, 120/12, eerste 6 maanden 35 euro/mnd daarna 50 euro/mnd -O-

Optie 2: ik ga naar een glasvezelprovider, bijvoorbeeld Vodafone: 100/100 voor 35 euro per maand of 500/500 voor 45 euro per maand *O*

Lijkt me _iets_ gunstiger. Here's the catch:

- Er is geen ethernetaansluiting beschikbaar in mijn appartement, alleen coax of die achterhaalde meuk
- Mijn meterkast bevindt zich op zo'n 20 meter afstand van mijn appartement in een andere ruimte
- Elke instantie die ik vraag om opheldering zorgt alleen maar voor meer verwarring: wij zijn alleen tussenpersoon, wij doen alleen adviezen, wij doen alleen het beheer, vraag maar bij Ziggo, vraag maar bij Reggefiber |:( etc.

Werkelijk niemand kan mij vertellen hoe ik een ethernet (glasvezel) aansluiting krijg van mijn meterkast naar mijn appartement. Toen kreeg ik de volgende brainfart: Optie 2 i.c.m. Powerline Modem van 500 mbit/s.

Daar ik geen ervaring heb met Powerline modems vraag ik me even af of het de moeite waard is om bijvoorbeeld 500/500 af te nemen, daar ik zeker weet dat powerline modems een verlies hebben, maar ik niet weet hoeveel dan en zeker niet over zo'n afstand. Ik kan me goed voorstellen dat de laatste 20 meter lichtnet roet in het eten gooit na al die kilometers glasvezel.

Graag jullie 0.02$ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33

Speedmaster

Make my day...

Vanuit je meterkast lopen er stroomkabels door buizen naar je huis, maak 1 buis open en trek er een netwerkkabel doorheen, switch plaatsen in je woning en klaar, je kan vanaf die switch verder verdelen in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Speedmaster schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:37:
Vanuit je meterkast lopen er stroomkabels door buizen naar je huis, maak 1 buis open en trek er een netwerkkabel doorheen, switch plaatsen in je woning en klaar, je kan vanaf die switch verder verdelen in je huis.
:N dat is not done

Loopt je coax ook door je meterkast? denk dan een aan moca

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 12:36
Of gebruik de telefoonkabel om een UTP kabel naar je appartement te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Hmm ja, dat oranje kastje is een FTU :
Afbeeldingslocatie: http://pommi.nethuis.nl/storage/private/xs4all/fiber1.jpg

Zoiets neem ik aan? Wellicht zonder sticker.

Optie 1 : Moca adapter inderdaad (http://www.hirschmann-multimedia.nl/montagefilmmoka16) geen ervaring mee, maar sommige mensen hebben daar goede ervaringen mee.

Optie 2 : RF contacteren, vragen of ze de FTU/NT kunnen afmonteren in de woning zelf.

Optie 3 : Order inleggen bij Vodafone/KPN oid en kijken wat er gebeurt. Kijken wat hun voor oplossing bieden in dit soort situaties. Beetje afhankelijk wat de monteur er van vind, NT + Modem in de meterkast ver van je huis + kabel doortrekken naar je woning door die buis kan wel. Of het lekker werkt is een 2e.

Optie 3 is wel het beste, zo kun je erachter komen wat hun zelf kunnen bieden om te zorgen voor een stabiele omgeving. Je hebt al Ziggo/UPC dus daar kun je waarschijnlijk wel makkelijk vanaf komen.

Je kunt het ook aan de buren etc vragen, of te kijken hoe hun het hebben geregeld (tenzij ze allemaal Ziggo hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Waarom kan je niet gewoon een kabel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ligt je telefoonkabel niet toevallig vanaf de meterkast naar je woning?
Trek je die los in de huiskamer, knoopt er 1 of 2 UTP kabels aan vast en sjort ze dan door de leiding naar de meterkast.
Telefoonkabel rol je netjes op zodat die later terug gezet kan worden indien nodig, en in de telefoonaansluiting in de wand van je woning zet je een paar UTP outlets.

Edit: en je kan telefonie eventueel ook over de UTP trappen trouwens. Moet je alleen ff een RJ45 stekker aan je vaste telefoon maken ipv zo'n 4-pin stekker.
In de meterkast knup je dan gewoon 1 UTP kabel aan de telefoonlijn.
Als je er twee trekt, kan je dan zowel internet als vaste telefonie doen.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 14-12-2015 00:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:26

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou voor moca gaan i.p.v. powerline.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat er geen Ethernet in je huis ligt is niet echt relevant voor de keuze voor glasvezel vs kabel. Of mis ik nou iets?

Ook bij kabelinternet gaat je interne netwerk gewoon over Ethernet, niet over coax.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Compizfox schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:08:
Dat er geen Ethernet in je huis ligt is niet echt relevant voor de keuze voor glasvezel vs kabel. Of mis ik nou iets?

Ook bij kabelinternet gaat je interne netwerk gewoon over Ethernet, niet over coax.
Het 'probleem' is dat als hij voor glasvezel gaat, de modem/router in de meterkast komt te staan, en die zit 20m van de woning af.
Kabel komt rechtstreeks de huiskamer in, net als telefonie (ADSL).

Hij heeft bij glas dus geen optie om het ethernet gedeelte van de meterkast naar de woning te krijgen.

Kortom zijn er dus een aantal opties:
-MoCa, omdat de coax in de meterkast omhoog komt en daar vandaan naar de woning gaat.
-Powerline/PowerLAN, for obvious reasons.
-UTP trekken (maar welke mogelijkheden bestaan daar voor?)
-Vragen aan de ISP wat ze kunnen doen om dat glaskastje in de woning te parkeren ipv de meterkast.
-Toch maar gewoon ADSL of Kabel nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 14-12-2015 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

McKaamos schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:10:
[...]

Het 'probleem' is dat als hij voor glasvezel gaat, de modem/router in de meterkast komt te staan, en die zit 20m van de woning af.
Kabel komt rechtstreeks de huiskamer in, net als telefonie (ADSL).

Hij heeft bij glas dus geen optie om het ethernet gedeelte van de meterkast naar de woning te krijgen.
Zou de kabelmodem niet ook gewoon in de meterkast moeten komen te staan? Heeft 20 meter extra coaxkabel geen invloed op de signaalkwaliteit?

Anyway, is het niet mogelijk die coaxkabel (die er blijkbaar wel ligt) eruit te trekken en te vervangen door UTP?

Powerline zou ik niet doen, het lijkt me dat dat de voordelen van glasvezel nogal teniet doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 14-12-2015 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 23:16
Ik zou of de telefoniekabel vervangen, mits de vierpuntsstekker in je apparatement niet de IS/RA is. Ik vermoed eigenlijk dat dat wel je IS/RA is. Staat er KPN op? Als het je IS/RA is dan mag je er niet aanzitten en lijkt het me eigenlijk ook niet dat het via de meterkast loopt.

Anders de telefoniekabel vervangen door UTP, of zelfs twee keer UTP als dat past. Als dat niet kan, dan de coax eruit trekken en vervangen door UTP. Kun je later altijd weer in originele staat herstellen, maar coax is uit de tijd dus lijkt me sterk dat een volgende bewoner dat wil.

Hoe hebben de buren het gedaan?

Powerline is geen optie als je 500/500 gaat, dat ga je nooit halen. MoCA is betrouwbaarder maar lijkt me ook niet de mooiste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Compizfox schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:14:
[...]

Zou de kabelmodem niet ook gewoon in de meterkast moeten komen te staan? Heeft 20 meter extra coaxkabel geen invloed op de signaalkwaliteit?

Anyway, is het niet mogelijk die coaxkabel (die er blijkbaar wel ligt) eruit te trekken en te vervangen door Ethernet?
In theorie heeft elke centimeter extra invloed. De vraag is hoeveel ;)
20meter is in de regel peanuts. De versterkers in de verdeelkast zijn er ook gewoon op ingesteld hoe lang de afstand naar de woning in totaal is. (dat houd Ziggo/UPC netjes bij voor elk adres)
Dat is van versterker/verdelerkast tot aan het zogenoemde AOP, aka Abbonee Overname Punt. En die zit gewoon in de woning, want dat is het doosje aan de wand waar de groene coaxkabel eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koophuis? Kabel trekken. Die telefoonkabel is een goede kandidaat om te vervangen als die vanuit je meterkast komt. (Zo niet heb je er natuurlijk niks aan.)

Als 't een huurhuis is kan dat laatste trouwens ook prima aangezien je die situatie prima kunt herstellen (door de varkensneus weer aan te sluiten, maar dan op je nieuwe kabel.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Allereerst even bedankt voor de vele reacties zo laat op de avond.

@Rolandos: zoiets ja, ik weet zo even niet precies of het die is, ik kijk van de week wel weer even (zit halverwege de verhuizing, voorlopig nog even veilig in het vaderlijk huis op 100/100 bij Onsbrabantnet)

Ik lees een aantal dingen:

een MoCadapter: ik heb een soortgelijk ding gekregen bij mijn Ziggo starterspakket (groter dan een splitter, kleiner dan die Hirschmann), er staat iets in de handleiding over de hoofdaansluiting en dat je daar iets mee moet doen... kkan er niet zo veel mee. Ik kijk van de week nog even.
EDIT: ik heb het filmpje even bekeken en ik denk dat we het niet over hetzelfde ding hebben.

Kabel trekken: ik heb helaas geen ervaring met/kennis van het trekken van kabels over lange afstanden in allerlei bochten en hoeken. Verder weet ik ook niet precies hoe die kabel door het appartementencomplex loopt. Wat niet echt helpt is dat ik niet zo goed weet wat ik kan flikken bij de beheerder (of de eigenaar of een andere instantie die wel iets te zeggen heeft maar mij geen duidelijkheid kan verschaffen over zaken en dingen), al ben ik het wel met jullie eens dat je ook de volgende huurder er een plezier mee doet om een ouderwetse telefoonkabel te vervangen door een Cat6 of hoger. Wat dat betreft vind ik het idee van Nielson en McKaamos wel een goeie: de nieuwe kabel laten trekken door de oude.

- Provider vragen om aanbod en aansluiting: altijd een goed idee natuurlijk. En anders Reggefiber zoals idd ook al geopperd werd.

- Buren vragen: tsjah, mn buren hebben een beetje tunnelvisie heb ik het idee, elke keer als ik ze spot mijden ze oogcontact en ik heb niet het idee dat ze doorhebben dat er een nieuwe bewoner is voor het appartement of het interesseert ze domweg geen homofiel. Ik ga er wel een proberen te strikken van de week: "Hoi, ik ben de nieuwe bewoner van #. Jij hebt vast internet! Hoe dan?" :P

Verder weet ik niet wat mijn IS/RA is maar het gedeelte voor de slash heb ik het liefst zo ver mogelijk van mijn appartement af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Neophyte808 schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:53:
Allereerst even bedankt voor de vele reacties zo laat op de avond.

@Rolandos: zoiets ja, ik weet zo even niet precies of het die is, ik kijk van de week wel weer even (zit halverwege de verhuizing, voorlopig nog even veilig in het vaderlijk huis op 100/100 bij Onsbrabantnet)

Ik lees een aantal dingen:

een MoCadapter: ik heb een soortgelijk ding gekregen bij mijn Ziggo starterspakket (groter dan een splitter, kleiner dan die Hirschmann), er staat iets in de handleiding over de hoofdaansluiting en dat je daar iets mee moet doen... kkan er niet zo veel mee. Ik kijk van de week nog even.
EDIT: ik heb het filmpje even bekeken en ik denk dat we het niet over hetzelfde ding hebben.
Nope. Ken geen kabelaars in Europa die je standaard MoCA meeleveren.

Het is heel simpel: Ethernet over coax laten lopen. Kastje waar je Ethernet erop wilt zetten, tweede kastje waar je het eraf wilt halen. Zolang er coaxverbinding is tussen die twee punten heb je verbinding. Enige adder onder het gras is dat veel versterkers maar signaal onder de GHz doorlaten en MoCA werkt >1150MHz. Je moet er dus voor zorgen dat beide MoCA adapters aan zelfde kant van de versterker staan.

Mbt performance: MoCA 2.0 levert je zo goed als 100% zeker >400Mbps. Ik heb point-to-point wel eens 475Mbps gemeten (TCP, 5 streams, dus zelfde als wat je met een fatsoenlijke speedtest meet).

Goedkoop is het niet, ga uit van EUR 70 ofzo per adapter, en daar heb je er dus twee van nodig. Enige breed verkrijgbare in NL is de Hirschmann MOKA-32. Vermijd de MOKA-16, dat is verouderde MoCA 1.1, met max 175Mbps en bovendien erg zwakke beveiliging.

Ter vergelijking, met PLC (Powerline, Homeplug) haal je veel minder. Er wordt met onrealistisch hoge snelheden geadverteerd. "500Mbps" wordt doorgaans met 100Mb Ethernetpoorten geleverd. Dat zegt al genoeg - de 94Mbps die je daarmee haalt is al geen bottleneck. Ga uit van 50Mbps bij erg goede verbinding, <5Mbps of geen verbinding als je pech hebt. "1200Mbps" PLC is andere koek, dat doet MiMo (lang technisch verhaal - TLDR: sneller en minder storingsgevoelig) en kan als je geluk hebt 250Mbps leveren, en bij pech <25Mbps. Maar "1200Mbps" PLC is niet zoveel goedkoper dan MoCA en je weet nooit van tevoren of je geluk hebt of pech mbt verbinding. Plus dat ieder apparaat dat je aan je stroomnet hangt (tot en met de kerstverlichting 8)7 ) negatief invloed kan hebben op je netwerkverbinding. Wmb echt niet aan te raden tenzij je setje van iemand kan lenen en daarmee bepaalt dat je ver boven verwachting presteert in jouw huis.
Kabel trekken: ik heb helaas geen ervaring met/kennis van het trekken van kabels over lange afstanden in allerlei bochten en hoeken. Verder weet ik ook niet precies hoe die kabel door het appartementencomplex loopt. Wat niet echt helpt is dat ik niet zo goed weet wat ik kan flikken bij de beheerder (of de eigenaar of een andere instantie die wel iets te zeggen heeft maar mij geen duidelijkheid kan verschaffen over zaken en dingen), al ben ik het wel met jullie eens dat je ook de volgende huurder er een plezier mee doet om een ouderwetse telefoonkabel te vervangen door een Cat6 of hoger. Wat dat betreft vind ik het idee van Nielson en McKaamos wel een goeie: de nieuwe kabel laten trekken door de oude.
Yep. UTP kost niet eens EUR 1/meter, dus al gaat het om 30+ meter gaat dit veel goedkoper zijn dan MoCA. Ik zou daarentegen in jouw situatie juist NIET gaan voor hoger dan Cat6, aangezien hogere spec niets toevoegt qua snelheid (1Gbps max) of kabellengte (100m max), maar wel flink stugger wordt. Als je uitdagingen verwacht bij het trekken wil je absoluut geen onnodig stugge kabel. Alles vanaf Cat5e is prima, zolang het geen CCA is (slechte meuk). Bij allekabels.nl is alle Cat5e CCA, dus dan kom je vanzelf uit op Cat6. Dat is meer dan vriendelijk genoeg voor het trekken.
- Provider vragen om aanbod en aansluiting: altijd een goed idee natuurlijk. En anders Reggefiber zoals idd ook al geopperd werd.
Want? Providers leveren op tot aan je overnamepunt. Die staat in de meterkast. Vanaf de meterkast is hun verantwoordelijkheid niet. Jouw uitdagingen vanaf de meterkast zijn niet hun probleem.
- Buren vragen: tsjah, mn buren hebben een beetje tunnelvisie heb ik het idee, elke keer als ik ze spot mijden ze oogcontact en ik heb niet het idee dat ze doorhebben dat er een nieuwe bewoner is voor het appartement of het interesseert ze domweg geen homofiel. Ik ga er wel een proberen te strikken van de week: "Hoi, ik ben de nieuwe bewoner van #. Jij hebt vast internet! Hoe dan?" :P
Zou het niet doen, nog los van sociale vaardigheden is de kans dat ze daadwerkelijk technisch verstand hebben van de situatie verwaarloosbaar (tenzij het overduidelijk geeks zijn). Beter om hen gewoon kop koffie aan te bieden ipv gelijk lastig te vallen over moeilijke zooi :z
Verder weet ik niet wat mijn IS/RA is maar het gedeelte voor de slash heb ik het liefst zo ver mogelijk van mijn appartement af.
:?

ISRA is KPN overnamepunt voor koperpaar (telefonie). Het is een kastje, dus er is geen 'gedeelte voor de slash' oid.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik zou bij het trekken van een nieuwe kabel overigens niet adviseren om de nieuwe kabel met de oude kabel te trekken. De oude kabel trek je makkelijk stuk, en dan heb je weer een extra probleem. Trek eerst met de oude kabel een flexibel maar sterk touw (niet dat dunne vlastouw) door de leiding (met het oog op de toekomst zou ik twee touwen erdoor trekken). Vervolgens trek je met het touw de nieuwe kabel erdoorheen.

Gebruik een goede knoop om het touw aan je kabel vast te binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Reggefiber monteur legt graag voor een paar tientjes een kabel aan, heeft hij bij mijn vader in het appartementencomplex ook gedaan voor iets van 40 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het overwegen om bekabeling te vervangen zou je eerst kunnen kijken of het mogelijk zou kunnen zijn..

Als je de bestaande aansluiting los haalt kan je heel ligt aan de kabel trekken ( met 2 vingers voorkeur niet je goede hand). In dien (persoon 2) de kabel in de meterkast ziet bewegen, dan is vervangen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Om dat even te verduidelijken; hoogspanning naast laagspanning aanleggen is verboden vanwege brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:39
Hoe oud is het gebouw? Als het relatief nieuw is, dan is meestal je telefoonkabel al een UTP. Dan die ff lostrekken van je ISRA, utp stekker eraan knijpen aan beide kanten en je bent klaar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Friespeuk schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:57:
[...]

Om dat even te verduidelijken; hoogspanning naast laagspanning aanleggen is verboden vanwege brandgevaar.
220 is gewoon laagspanning hoor ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Fish schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:21:
[...]

220 is gewoon laagspanning hoor ;)
Okay ik meende dit ergens gelezen te hebben. maar wat is dan de juiste reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat er een telefoonkabel ligt vanaf de meterkast je huis in? Persoonlijk zou ik dan óf die kabel gebruiken óf die vervangen door een netwerkkabel.

Over een telefoonkabel kan je prima ethernet laten lopen, maar niet te snel vaak. Ik heb het wel vaker gebruikt als er toevallig al wel telefoniekabel lag. Het is dus even een kwestie van uitproberen, toegegeven meer dan 100mbit gaat het sowieso niet worden. Ik verwacht dat je niet tevreden gaat zijn hiermee.

Dan dus vervangen door netwerkkabel, daar kan je ook telefonie overheen laten lopen (niet tegelijktijdig met gbit) mocht je weer terug willen/moeten.

Daarnaast kan je heus wel een netwerkkabeltje met een stroomkabel combineren. Daar krijg je echt geen brand van of anderszins last. Het mag officieel niet nee, maar in een thuissituatie is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Aikon schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:50:
Het mag officieel niet nee, maar in een thuissituatie is het geen probleem.
Het is een appartement met de meterkast in een andere ruimte. Geen woning waar alles intern zit. Je zit aan andermans eigendom zaken te wijzigen die in extreme situaties tot een afkeuring van de installatie kunnen leiden. Dat wil je niet: herstelkosten gaan linea recta naar jou.
Of het nu moeilijk gaat of niet, je kunt niet heen om overleg met de eigenaar en beheerder van het gebouw.

[ Voor 10% gewijzigd door DeBolle op 14-12-2015 10:07 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niemand gaat natuurlijk ooit doorhebben dat er een kabel teveel door een buis loopt, maar in die "extreme" situatie trek je gewoon je netwerkkabeltje weer uit die buis en ben je klaar. TS is op zoek naar een oplossing, niet naar bureaucratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:02
Eerste wat ik in mijn huurhuis gedaan heb is alle Coax de deur gewezen, Coax kabels direct vervangen voor Ethernet, wand contactdoosjes vervangen en door een aantal lege leidingen nog wat extra Ethernet kabels gelegd.

Als ik er ooit uit ga overleg ik wel even met de verhuurder of het terug moet
(heb de oude Coax troep gewoon in een kastje liggen)

moet heel wat gebeuren wil ik ooit weer van glasvezel afstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er moeten haast wel loze leidingen liggen (lege leidingen zonder kabel erin) van de meterkast naar je woning en anders kun je inderdaad de telefoonkabel vervangen (dat mag je gewoon doen, als het huur is kun je het later altijd weer in de oude staat herstellen). Post eens wat foto's (o.a. van het plafond van je meterkast en telefoon/kabel aansluitingen in de meterkast).

Bij de meeste providers kun je gewoon een installatiemonteur krijgen die ook extra werk als het doortrekken van een kabel naar de woonkamer doet. Bij XS4ALL kost dat bijvoorbeeld 17,50 per kwartier. Zo'n monteur doet daar maximaal een half uur over. Je kunt altijd de verkoopafdeling bellen en je situatie voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:28
Friespeuk schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:57:
[...]

Hoogspanning is >= 1000VAC dus er is hier geen sprake van hoogspanning, desalniettemin klopt het dat het niet is toegestaan om een utp samen in een buis te trekken met 230VAC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CUnknown
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 09:13
davidoffm schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:42:
[...]

Hoogspanning is >= 1000VAC dus er is hier geen sprake van hoogspanning, desalniettemin klopt het dat het niet is toegestaan om een utp samen in een buis te trekken met 230VAC
Daarnaast zal UTP, unshielded twisted pair, enorm veel interferentie van de 230 lijnen oppakken die er strak naast liggen. Dit zorgt waarschijnlijk voor een hoge packet loss en dus lagere transmissiesnelheden over die kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
CUnknown schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:02:
[...]

Daarnaast zal UTP, unshielded twisted pair, enorm veel interferentie van de 230 lijnen oppakken die er strak naast liggen. Dit zorgt waarschijnlijk voor een hoge packet loss en dus lagere transmissiesnelheden over die kabel.
En met shielded dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CUnknown
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 09:13
Ik denk dat dat al een stuk zou helpen. Maar shielded is vaak een stuk dikker en stugger. Ik denk dat als je standaard 16mm buizen hebt voor je elektra dat je dit er niet meer door heen krijgt.

Maar dan nog klinkt het erg aannemelijk dat er wordt afgeraden om data kabels te combineren met 230V lijnen. Vooral als je de stroomdraden zwaar belast (16A afgezekerd, vol belasten), kunnen ze warm worden. In uitzonderlijke gevallen kan ik me voorstellen dat als er dan een data kabel strak langs ligt dat deze zou kunnen gaan smelten. Wanneer ze samensmelten heb je 230V op je datakabel staan, wat ongunstig is. Maar dit is enkel speculatie. Ik ben wel benieuwd of iemand de officiele reden weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
CUnknown schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:10:
Ik ben wel benieuwd of iemand de officiele reden weet...
Wat jij denk ik al aangaf; brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 13:27
Ik zit in een zelfde soort schuitje, met kabels (laten) trekken, maar jullie vergeten 1 ding:
In een appartement heb je een VVE, daar kan je eventueel toestemming vragen, maar de meterkast en je appartement zijn de zelfstandige ruimtes, daar hoef je geen toestemming voor te vragen. Mijn ISRA-punt zit trouwens in de meterkast, en de rest van de glasvezel ook.

Ik heb trouwens het hele topic doorlezen, maar niet zo heel goed, dus het kan zijn dat bovenstaande al vermeld is, het meterkast verhaal net iets anders is als bij mij.

Ps. Offtopic maar wat mijn buurman heeft gedaan kan dus niet. Die heeft zonder toestemming een kabel van een elektriciteitsoplaadpaal zomaar door mijn schuur heen getrokken naar de makelaar. Dus als ik zin had in doorknippen had ik dat mogen doen, maar ja dat levert weer ander zure gezichten op.

[ Voor 11% gewijzigd door Johandmc op 14-12-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Neuh daar merk je niks van. Het is vanwege brandgevaar geen goed idee, maar signaaltechnisch is 't in deze situatie weinig interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 12:51
coax eruit, UTP erin.

of

telefoon eruit, UTP erin.

of lekker gaatjes boren in het pand en losse utp kabel naar je kamer :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 12:51
Aikon schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:50:
Begrijp ik het goed dat er een telefoonkabel ligt vanaf de meterkast je huis in? Persoonlijk zou ik dan óf die kabel gebruiken óf die vervangen door een netwerkkabel.

Over een telefoonkabel kan je prima ethernet laten lopen, maar niet te snel vaak. Ik heb het wel vaker gebruikt als er toevallig al wel telefoniekabel lag. Het is dus even een kwestie van uitproberen, toegegeven meer dan 100mbit gaat het sowieso niet worden. Ik verwacht dat je niet tevreden gaat zijn hiermee.
UTP over RJ11 wordt heul langzaam.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-10 17:37
Ondanks dat glas in de meterkast uit komt hier, is gedoe met televisie ook de reden dat ik nog geen glas heb genomen. Geen zin om via ethernet tv te moeten kijken en nog steeds twijfels bij de kwaliteit van tv via over het algemeen KPN.

Maar op zich zou het wel leuk zin om Ziggo en de nieuwe eigenaren het nakijken te geven, blijf wel even meelezen met de opties.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:43:
Geen zin om via ethernet tv te moeten kijken en nog steeds twijfels bij de kwaliteit van tv via over het algemeen KPN.
Waarom niet? Als ik ergens blij mee ben is m'n overstap van (destijds) UPC naar KPN. Flexibel je apparatuur neerzetten (in tegenstelling tot het antieke coax met bijbehorend signaalverlies) m.b.v ethernet-tuners en overal fijn HD kijken waar je bij UPC dik bijbetalen moest om bijvoorbeeld extra zenderpaketten op extra mediaboxen te kunnen zien. Opnemen op de DVR was ook verschrikkelijk slecht geregeld en nu in de cloud werkt het perfect.

Heerlijk.... ik ga echt nooit meer terug.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 14-12-2015 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:39
CUnknown schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:10:
Maar dan nog klinkt het erg aannemelijk dat er wordt afgeraden om data kabels te combineren met 230V lijnen. Vooral als je de stroomdraden zwaar belast (16A afgezekerd, vol belasten), kunnen ze warm worden. In uitzonderlijke gevallen kan ik me voorstellen dat als er dan een data kabel strak langs ligt dat deze zou kunnen gaan smelten. Wanneer ze samensmelten heb je 230V op je datakabel staan, wat ongunstig is. Maar dit is enkel speculatie. Ik ben wel benieuwd of iemand de officiele reden weet...
Als de isolatie van je 230V bekabeling smelt, dan is er iets grondig mis met de elektrische installatie. De zekeringen of automaten zitten er niet alleen om kortsluiting af te schakelen, maar ook om overbelasting te voorkomen.
Ervan uitgaande dat de elektrische installatie in orde is, hoef je je echt geen zorgen te maken om smeltende isolatiematerialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Friespeuk schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:47:
[...]

Waarom niet? Als ik ergens blij mee ben is m'n overstap van (destijds) UPC naar KPN. Flexibel je apparatuur neerzetten (in tegenstelling tot het antieke coax met bijbehorend signaalverlies) m.b.v ethernet-tuners en overal fijn HD kijken waar je bij UPC dik bijbetalen moest om bijvoorbeeld extra zenderpaketten op extra mediaboxen te kunnen zien. Opnemen op de DVR was ook verschrikkelijk slecht geregeld en nu in de cloud werkt het perfect.

Heerlijk.... ik ga echt nooit meer terug.
Begint er al mee dat ik eerst een prima werkende COAX infa moet vervangen door extra UTP netwerk. Of met zo'n powerline ding, wat ik liever ook niet heb. Ik heb overigens maar 1 tv en diverse mobiele devices, waar ik met een app op tv kan kijken. Dan heb ik nog de WAF-factor van de decoder/recorder, ik lees dat de KPN box traag is maar wel veel opgenomen tv biedt. Standaard zenderpakket is beperkt via KPN, dus ik gok dat je voor meer zenders ook gewoon bijbetaalt?

Dus het levert een goede middag werk op terwijl de voordelen me nog niet duidelijk zijn. Heb overigens 200/20 (voor de upload) en zou het niet erg vinden inderdaad meer upload te hebben, maar verder is de kabel helemaal prima.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Out.of.Control schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:48:
[...]

Als de isolatie van je 230V bekabeling smelt, dan is er iets grondig mis met de elektrische installatie. De zekeringen of automaten zitten er niet alleen om kortsluiting af te schakelen, maar ook om overbelasting te voorkomen.
Ervan uitgaande dat de elektrische installatie in orde is, hoef je je echt geen zorgen te maken om smeltende isolatiematerialen.
Die regelgeving bestaat juist voor de situatie waarbij dat soort dingen niet 100% werkt zoals de bedoeling is. En zeker als je die kabel er later bij zou trekken kun je de mantel zodanig beschadigd hebben dat er weinig nodig is om 't fout te laten gaan.

Ik hoop, met andere woorden, niet dat je voorstelt om gewoon maar een UTP'tje bij de 230V te trekken want dat zou hoogst onverantwoordelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Het is ook doodzonde dat KPN en dochters sinds de overname van Reggefiber de coax uitfaseren, een coax uit met analoog, FM en DVB-c was heerlijk.

Maar voor de TS: met ziggo heb je mogelijk zelfde probleem. Als het beeld of de snelheid tegen valt doen ze niks als je niet meteen bij begin aansluit.
Qua glasvezel:
Installatie door providers is ook wisselend. Ze hebben geregeld de neiging zich er met een powerline connector zich er van af te maken. Kan je zelf ook. Die dingen zijn erg onbetrouwbaar, zeker met afstanden en via meer groepen. Je moet ze geregeld herstarten in veel gevallen.
Geef de man koffie met een koek, sta op die kabel. Schroom niet bij botte weigering desnoods te suggereren hem enjele tienftkrs in de hand te doen als hij toch een kabel trekt. Of laat een lokaal computerbedrijfje het doen. Een UTP kabel trekken (let op echt koper en niet cupper cladded iron) is de enige duurzame remedie.

Is het wellicht niet een soort systeemplafond? Plaatje opwippen en kabel er over.

Wat ook nog goed te weten is dat TV vaak over een eigen UTP ingang gaat! Je moet dan dus 2 UTP kabels trekken. En misschien ook nog wel een telefoonkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:39
CyBeR schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:55:
[...]

Die regelgeving bestaat juist voor de situatie waarbij dat soort dingen niet 100% werkt zoals de bedoeling is. En zeker als je die kabel er later bij zou trekken kun je de mantel zodanig beschadigd hebben dat er weinig nodig is om 't fout te laten gaan.

Ik hoop, met andere woorden, niet dat je voorstelt om gewoon maar een UTP'tje bij de 230V te trekken want dat zou hoogst onverantwoordelijk zijn.
Dat wil ik zeker niet voorstellen. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het beeld dat de isolatie kan smelten lichtelijk overdreven is en dat er dan heel wat meer aan de hand moet zijn.

Overigens is beschadiging (en het risico op aanraakspanningen op data-bekabeling) m.i. inderdaad de reden dat de NEN1010 voorschrijft dat je het moet scheiden en niet brandgevaar of interferentie wat je hier vaak leest.
Maar ook dat is wat mij betreft voldoende om die regels gewoon te volgen, laat dat duidelijk zijn. Al is het niet voor de mogelijke financiële gevolgen, dan is het wel voor het welzijn van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Powerline heb ik zelf geen goede ervaringen mee. Ik moest circa 15 meter overbrugen met een 200/200 en dat werdt uiteindelijkk 20 mb/s (huis uit 2004). Uiteindelijk toen de snelheid verder inzakte toch maar een kabel getrokken, helaas geen loze leiding.

De voorkeur heeft een bestaande loze leiding te gebruiken, maar als die er niet zijn zou ik als je KPN aansluiting in je meter kast zit deze kabel laten vervangen door UTP, en het liefst 2 kabels. Je kan over 1 UTP altijd nog je telefoon aansluiting aansluiten zonder de kabel te vervangen. Een alternatief is de kabel aansluiting opofferen, danwel een kabel ernaast trekken (heb ik zelf ook gedaan).
(Heb je bij de verhuurder, vorige eigenaar/bouwer gevraagd of er loze leidingen zijn)

Ik weet niet of je ook nog belt met een vast toestel, maar check dan waar deze aangesloten wordt (meestal bij het modem)

Er zijn genoeg bedrijven te vinden die een kabel voor je kan trekken, google en je vind zo http://www.kabelstrekken.nl/

Laatste punt, check welk (merk) schakel materiaal is er gebruikt in je woning. Dan kan je direct als je iemand de kabel laat trekken vragen of hij een afdekplaat & binnenwerk in die serie heeft. Zo niet, bestel of haal hem zelf. Of je moet het niet het zelfde willen als wat het nu is.

[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 20-03-2016 10:34 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:40
NiGeLaToR schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:55:
[...]

Begint er al mee dat ik eerst een prima werkende COAX infa moet vervangen door extra UTP netwerk. Of met zo'n powerline ding, wat ik liever ook niet heb. Ik heb overigens maar 1 tv en diverse mobiele devices, waar ik met een app op tv kan kijken. Dan heb ik nog de WAF-factor van de decoder/recorder, ik lees dat de KPN box traag is maar wel veel opgenomen tv biedt. Standaard zenderpakket is beperkt via KPN, dus ik gok dat je voor meer zenders ook gewoon bijbetaalt?

Dus het levert een goede middag werk op terwijl de voordelen me nog niet duidelijk zijn. Heb overigens 200/20 (voor de upload) en zou het niet erg vinden inderdaad meer upload te hebben, maar verder is de kabel helemaal prima.
De iptv box van Kpn is behoorlijk snel kan ik je melden, je hoeft je daar echt geen zorgen over te maken. Sneller dan de geweldige horizon box van ziggo.
Lees je eerst even in, leg de zender overzicht van kpn naast die van Ziggo. Welke zenders mis je?

Je kan ook een combi kabel trekken, coax en utp in 1

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:40
TS: je kan aan reggefiber vragen om het FTU te laten verplaatsen naar je woning. Kost wel geld, maar dan heb je het tenminste wel in je woonkamer.

Reggefiber noemt dat FTU verplaatsing. Soms moet het via je serviceprovider gevraagd worden, andere keer kan je het rechtstreeks aan Reggefiber zelf vragen.

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 17:12
De meterkast is van jou? van jou alleen?
Mooi. als al eerder omschreven, De telefoon kabel vervangen door een deugdelijke Cat-'lekker hoog" kabel.
Modem van je provider in de meterkast, jouw intelligente router/switch aan het andere eind van het touwtje.
Als je met de telefoon zit die ook perse in dat pijpje moet blijven. Checken of de diameter van de buis voldoende is. zoja, twee keer die CAT er doorheen (en van de 8 polen heb je er maar 4 nodig (en als je twee lijnen hebt.. fijn verdelen) en anders gewoon een dunne telefoon kabel mee trekken.

Om een en ander lekker soepel te kunnen trekken.. die zachte rubberachtige mantels, die trekken niet zo makkelijk. En wat ook handig is om lekker wat talk poeder mee te sturen die pijp in.

Breekt je trekkoord? Neem een klein knoopje, een klosje garen van moeders en een stofzuiger..
Knoopje aan touwtje aan de ene kant en stofzuiger aan de andere kant... ook handig om het talkpoeder ff te "verdelen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
White_Collar schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:28:
[...]

De iptv box van Kpn is behoorlijk snel kan ik je melden, je hoeft je daar echt geen zorgen over te maken. Sneller dan de geweldige horizon box van ziggo.
Lees je eerst even in, leg de zender overzicht van kpn naast die van Ziggo. Welke zenders mis je?

Je kan ook een combi kabel trekken, coax en utp in 1
Coax kan weg neem ik aan met KPN?
Heb overigens ook geen Horizon box gelukkig, gewoon nog een vertrouwde Humax in eigen beheer.
Overigens mis ik geen zenders, al vond ik bij KPN ook geen zenders erbij zitten waarvan ik dacht - top.

Maargoed, dan moet ik nog kiezen welke provider het gaat worden - XS4all heeft niet op een aantal vragen gereageerd dus die viel al af voor ik klant was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Friespeuk schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:11:
[...]

Wat jij denk ik al aangaf; brandgevaar.
Hoe werkt dat dan? Ik zie het nog niet helemaal voor me. Hoe kan een netwerkkabel die in dezelfde buis ligt als een elektriciteitsdraad brand veroorzaken?

Schrudde schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:58:
Wat ook nog goed te weten is dat TV vaak over een eigen UTP ingang gaat! Je moet dan dus 2 UTP kabels trekken. En misschien ook nog wel een telefoonkabel.
De router komt gewoon in TS' appartement te staan lijkt me. In de meterkast staat alleen de NTU, waarvan er één netwerkkabel naar de router gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Dat lijkt je, en dat is vaak ook zo bij zo'n experiaboxconstructie. Of vervangende eigen routers.Maar er zijn er ook waarbij het al in het glasvezelmodem wordt opgesplitst. Wel zie je dat steeds minder omdat KPN graag met experiaboxen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De kabel wordt doorgerekend op een bepaalde warmte afvoer. Als je de leiding volstopt met iets anders dan kan ie zijn warmte minder goed kwijt. En als er op een of andere manier kabelbreuk ontstaat kan er 220V op je ethernetkabel komen staan. Het zal in de praktijk niet zo'n probleem zijn. Maar de regels zijn wel zo en de verzekering kan dit aangrijpen om niet uit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inderdaad ook een glasvezelmodem met 1 (Gigabit) UTP aansluiting.
De internet/tv/bel signalen worden door de router verdeeld, en niet (meer) door
het glasvezelmodem. Al zullen er vast nog wel oude situaties zijn waarbij dat wel zo is.

Bij mij is het dan zoals ik zei, maar ik ben klant bij Tweak. :) Op hun eigen netwerk.
Geen idee of dat qua aansluiting afwijkt van KPN.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Valt allemaal wel mee, nog nooit problemen mee gehad in een huissituatie. Gaat hoogstens problemen opleveren wanneer er motoren, magnetrons en andere apparatuur op de zelfde groep zit welke ook nog eens slechte filters hebben.

Overigens.Gewoon je telefoonkabel vervangen door een UTP als deze er al niet ligt. Dan behoud je je coax aansluitingen en heb je UTP naar je meterkast liggen. Die telefoonaansluiting ga je toch niet meer gebruiken omdat je of Fiber of Coax gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 14-12-2015 14:03 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 15:03

immetjes

HIER is BERN-E

dion_b schreef op maandag 14 december 2015 @ 01:10:
[...]

[...] Bij allekabels.nl is alle Cat5e CCA, dus dan kom je vanzelf uit op Cat6. [...]
Dit verbaasde me en heb ik even gecontroleerd. Ze hebben namelijk gewoon CU Cat5E. Zie hier. €0.20 per meter duurder dan CCA. (€0.75/m ipv €0.55/m).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:49
Waarnemer schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:36:
Breekt je trekkoord? Neem een klein knoopje, een klosje garen van moeders en een stofzuiger..
Knoopje aan touwtje aan de ene kant en stofzuiger aan de andere kant... ook handig om het talkpoeder ff te "verdelen"...
Zo'n knoopje aan een touwtje heeft voor mij nooit gewerkt. Het touwtje rolt op maar gaat nooit genoeg verder door de buis. Wat wel werkt is een cassettebandje door de buis laten zuigen met een stofzuiger langs de andere kant. Daarmee een dun touwtje, daarmee een dikker touw, en daarmee je kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 07:15
@ issues ivm 230V combineren met netwerkkabel: in België schrijft het AREI voor dat je kabels mag combineren voor verschillende functies zolang de isolatie van alle kabels in dezelfde buis volstaat voor de hoogste spanning die er door loopt (bijvoorbeeld om de laagspanning van de bel te kunnen combineren met 230V voor een lampje aan de deur).
Standaard is UTP kabel geisoleerd tot 500V dus mag in principe zelfs samen met krachtstroom (3*380V) lopen in dezelfde buis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:15:
@ issues ivm 230V combineren met netwerkkabel: in België schrijft het AREI voor dat je kabels mag combineren voor verschillende functies zolang de isolatie van alle kabels in dezelfde buis volstaat voor de hoogste spanning die er door loopt (bijvoorbeeld om de laagspanning van de bel te kunnen combineren met 230V voor een lampje aan de deur).
Standaard is UTP kabel geisoleerd tot 500V dus mag in principe zelfs samen met krachtstroom (3*380V) lopen in dezelfde buis.
Volgens mij gaat het hier om een Nederlands installatie. Buitenlandse normering er bij pak heeft weinig meer waarde voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsluijter
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-01-2023
monteur van XS4ALL (Guideon) legde destijds gratis maximaal 20 meter utp kabel aan vanaf NTU in meterkast naar de FritzBox (router) in mijn werkkamer boven, door dezelfde buis waar al de kabel van de (A)dsl/ISDN verbinding zat.Vanaf die plek begint mijn homenetwork.

Loek Sluijter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bdbfz schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:22:
[...]

Zo'n knoopje aan een touwtje heeft voor mij nooit gewerkt. Het touwtje rolt op maar gaat nooit genoeg verder door de buis. Wat wel werkt is een cassettebandje door de buis laten zuigen met een stofzuiger langs de andere kant. Daarmee een dun touwtje, daarmee een dikker touw, en daarmee je kabel trekken.
Ik heb dit een keer gedaan met een losjes opgeblazen ballonnetje in een mantelbuis onder de grond van ~5cm doorsnee waarin de meegeleverde nylon trekdraad stuk was gegaan. Werkte als een fucking tierelier. Hele dag gekut om een trekveer er doorheen te duwen en hiermee was 't in nog geen 5 seconden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb een van mijn buurmannen te pakken gekregen en die vertelde mij dat hij idd de telefoonlijnen heeft vervangen voor ethernet. Helaas heb ik me te laat gerealiseerd dat ik buiten mijn bedenktijd zat: ik heb de aanvraag in laten dienen door die IedereenBespaart club op 30 november dus ik zat al buiten de bedenktijd toen ik dit topic aanmaakte. Ik denk dat er daarom niet veel anders op zit dan een jaartje bij Ziggo te blijven en daarna over te stappen op iets snellers danwel goedkopers met de input uit dit topic. Bedankt iedereen voor de 0.02$!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Neophyte808 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:24:
Ik heb een van mijn buurmannen te pakken gekregen en die vertelde mij dat hij idd de telefoonlijnen heeft vervangen voor ethernet. Helaas heb ik me te laat gerealiseerd dat ik buiten mijn bedenktijd zat: ik heb de aanvraag in laten dienen door die IedereenBespaart club op 30 november dus ik zat al buiten de bedenktijd toen ik dit topic aanmaakte. Ik denk dat er daarom niet veel anders op zit dan een jaartje bij Ziggo te blijven en daarna over te stappen op iets snellers danwel goedkopers met de input uit dit topic. Bedankt iedereen voor de 0.02$!
Opzeggen kan bij Ziggo tijdens de eerste twee weken na oplevering. Als je het pakket nog geen twee weken hebt ben je dus op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
ANdrode schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:44:
[...]

Opzeggen kan bij Ziggo tijdens de eerste twee weken na oplevering. Als je het pakket nog geen twee weken hebt ben je dus op tijd.
Volgensmij begint je bedenktijd al zodra je je contract afsluit. Niet bij oplevering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RobinF schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:37:
[...]

Volgensmij begint je bedenktijd al zodra je je contract afsluit. Niet bij oplevering
Dat zou lekker zijn met de levertijd van een week of twee die DSL-toko's hanteren. En makkelijk te misbruiken door een minimale levertijd van twee weken aan te houden, zodat iedereen er lekker aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 09:45

WeirdEye

Eindbaas

CyBeR schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:59:
[...]

Dat zou lekker zijn met de levertijd van een week of twee die DSL-toko's hanteren. En makkelijk te misbruiken door een minimale levertijd van twee weken aan te houden, zodat iedereen er lekker aan vast zit.
Van Tele2 weet ik dat een order pas na 2 weken gaat "lopen" door het systeem.
Dit vanwege die bedenktijd.

Ziggo doet het inderdaad anders, die starten de bedenktijd pas als het het pakket aangenomen hebt van de postbode. Naar mijn idee ook zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:02

Dazzler2120

FP ProMod
CyBeR schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:59:
[...]

Voor DSL en Glasvezel gebeurt dit ook. Zodra de ISP een order inschiet bij de wholesaledienst / netwerkbeheerder betaalt de ISP voor deze lijn. Veel ISP's kiezen er dan ook voor om pas ná de bedenktijd, wanneer de klant er dus wettelijk aan verbonden is, de aanvraag te doen.

Ziggo maakt gebruik van haar eigen netwerk, geen wholesaledienst. Vandaar dat zij meteen beginnen met leveren, ze hoeven niet een 'jaarcontract' af te sluiten voor een adres/aansluiting.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Bij XS4ALL had ik na 2 weken en 3 dagen een functionerende lijn, met daarbij telefonisch (opgenomen) vastgelegd dat als de snelheid (want DSL dus koperlengte etc.) tegenviel de order geannuleerd kon worden zonder direct vast te zitten aan het jaarabonnement.

Keurige service van XS4ALL imho.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Dazzler2120 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:56:
[...]

Voor DSL en Glasvezel gebeurt dit ook. Zodra de ISP een order inschiet bij de wholesaledienst / netwerkbeheerder betaalt de ISP voor deze lijn. Veel ISP's kiezen er dan ook voor om pas ná de bedenktijd, wanneer de klant er dus wettelijk aan verbonden is, de aanvraag te doen.

Ziggo maakt gebruik van haar eigen netwerk, geen wholesaledienst. Vandaar dat zij meteen beginnen met leveren, ze hoeven niet een 'jaarcontract' af te sluiten voor een adres/aansluiting.
Jep, en bij mobiel gebeurt dit ook vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Compizfox schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:07:
[...]

Hoe werkt dat dan? Ik zie het nog niet helemaal voor me. Hoe kan een netwerkkabel die in dezelfde buis ligt als een elektriciteitsdraad brand veroorzaken?

[...]

De router komt gewoon in TS' appartement te staan lijkt me. In de meterkast staat alleen de NTU, waarvan er één netwerkkabel naar de router gaat.
Eddy Currents, my friend.
Of in het nederlands, 'wervelstroom'.

Dat zijn stromen die worden veroorzaakt door elektromagnetisme. Zelfde princiepe als waar een inductie kookplaat op werkt.
Alleen heb je in een buis met een kabel geen voedsel wat de hitte opneemt en kan de kabelmantel dus in de fik vliegen.

En ja, shielding helpt wel om de aders in de kabel tegen wervelstromen te beschermen (door het op te vangen) zodat je signaal er geen last van heeft, maar die shielding is netzogoed onderhevig aan wervelstromen, dus dan vliegt dat in de fik terwijl je lekker ongestoord aan het surfen bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 17:12
bdbfz schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:22:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk ergens een las met braampjes.. cassettebandje oplossing is ook leuk inderdaad. Lekker glad.. (geen last van de braampjes)... ik heb alleen geen cassettebandjes meer :(
Pagina: 1