Lenovo/Medion helpdesk, lange reparatie laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Update: zie post hier

Op dit moment is het maand geleden (2015-11-16) dat ik mijn Lenovo laptop heb ingeleverd ter reparatie.
Reden van reparatie was een kapotte (inbouw) accu, waardoor ik deze niet zelf mag vervangen.
De reviews (van de Medion helpdesk) op het internet zijn erg slecht helaas, en als ik dit had geweten, dan had ik de accu zelf vervangen. :/

Volgens de website (en telefonisch-contact met Lenovo/Medion) is de notebook nog steeds in reparatie, en dus nog niet klaar om terug te sturen naar mij.

Het vervelende is dat ik diverse keren heb gebeld, en elke keer wordt vastgehouden aan een vaste reparatietermijn (iets over zoveel werkdagen, andere spreken weer over weken?).
Inmiddels is deze afgelopen (volgens Lenovo-helpdesk), en zou ik binnen 2 werkdagen (vanaf 11-12-2015) door een Lenovo-medewerker worden teruggebeld met een status update, maar verwacht ik wederom geen (behulpzaam) antwoord.

Wat kan ik nu het beste doen? Stel ze willen de reparatietermijn verlengen, heb ik dan recht op iets? Bedoel hier niet meteen een vergoeding mee, maar gaat er nu een bepaald 'recht' voor mij in? Ik ben namelijk klaar met wachten, en een maand voor een 'simpele' accu lijkt mij wel voldoende. :?
Ik wil de laptop dan ook terug laten sturen, maar ik heb hem dus een maand voor niks moeten missen.

Thanks! :)

PS. Ik heb foto's gemaakt van de staat van het apparaat voor verzending, en ik heb alle info (zoals email, etc.).

[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 17-12-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
4 tot 6 weken wordt door veel winkels gehanteerd.

Misschien hebben zij de accu niet op voorraad?

wacht het nog een week af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

De verkoper is verplicht de overlast redelijkerwijs te beperken. Dat betekent dat er bij een significante wachtperiode iets geregeld dient te worden, of dat nu een leenlaptop, geld om zelf iets te regelen of iets anders is. In de huidige wereld kan je niet zomaar weken zonder computer zitten. Dat valt redelijkerwijs onder ernstige overlast. Was het nu een föhn, dan was het een ander verhaal.
U koopt in een computerwinkel een dure computer van een A-merk. Na tien maanden gaat de computer stuk en gaat u terug naar de winkel. De winkelier zegt dat hij de computer terug naar de fabrikant in het buitenland moet sturen. Het gaat zeker drie maanden duren voordat u hoort wat er met uw computer aan de hand is.

U hoeft dit niet te accepteren. De verkoper kan zich niet achter de fabrikant verschuilen. Hij moet u dan maar tijdelijk een leencomputer geven. Ook kan hij ervoor kiezen om u dan maar een nieuwe computer te geven. De verkoper zal het probleem dan zelf maar met de fabrikant moeten oplossen.
Bron.
Hoe snel moet een verkoper een oplossing bieden?

De reparatie of vervanging mag de consument geen ernstige overlast bezorgen of extra geld kosten. Hoe kan een verkoper die overlast voorkomen? Hij kan de consument bijvoorbeeld tijdelijk een leenexemplaar aanbieden. Is een snelle oplossing niet mogelijk? Dan kan de consument in bepaalde gevallen de koopovereenkomst ontbinden. Dit houdt in dat de consument het product terug moet geven aan de verkoper. En de consument heeft dan het recht om zijn geld terug te krijgen.
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mr.Joker schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:43:
4 tot 6 weken wordt door veel winkels gehanteerd.

Misschien hebben zij de accu niet op voorraad?

wacht het nog een week af.
Dat vind ik ook geen probleem, alleen word ik niet op de hoogte gehouden.
Zo weet ik totaal niet of er dus een accu is besteld.
De reputatie van de helpdesk is niet echt top. :/
Anoniem: 172410 schreef op maandag 14 december 2015 @ 01:21:
De verkoper is verplicht de overlast redelijkerwijs te beperken. Dat betekent dat er bij een significante wachtperiode iets geregeld dient te worden, of dat nu een leenlaptop, geld om zelf iets te regelen of iets anders is. In de huidige wereld kan je niet zomaar weken zonder computer zitten. Dat valt redelijkerwijs onder ernstige overlast. Was het nu een föhn, dan was het een ander verhaal.

[...]

Bron.

[...]

Bron.
Zal er eens na kijken, thanks. :)
Het vervelende is dat het vaak erg moeilijk is om als consument je recht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door HollowGamer op 17-12-2015 15:21 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Ik heb een reactie gekregen van mijn notebook:
- Batterij niet op voorraad, apparaat dagwaarde is 418 euro (i.v.m. meer dan 12 maanden geleden gekocht)

Ik kan kiezen de notebook terug te laten sturen of de dagwaarde te accepteren.
Laptop (Lenovo Z510 met i5-4200M) aankoop bedrag was € 589,- + € 69,99 8GB DDR3 = 658,99

Dan heb ik een verlies van € 240,99 op een apparaat van 1 jaar en 6 maanden. :/
Lijkt me niet echt een goede deal, al is het meer dan een tweedehands prijs.

Ik kan de batterij zelf vervangen, door er een op Ebay te bestellen bijvoorbeeld.
Maar ik vroeg mij af de BIOS dit een probleem vindt, of dat er gecheckt wordt op serialnummer (van de batterij)?

Lenovo wilt mij de batterij niet opsturen, is er iets wat ik daaraan kan doen?
Ik heb namelijk wel gewoon nog garantie op de batterij. Kan ik niet om een korting vragen (bij aankoop nieuwe notebook)?

Thanks! :)

[ Voor 12% gewijzigd door HollowGamer op 17-12-2015 15:23 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Waar heb je de noteboook gekocht? Als je deze laptop bij een winkel hebt gekocht moet je daar mee communiceren, niet met Lenovo...

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 14:42
Je hebt nog garantie op de batterij? Staat dit in hun voorwaarde? Garantietermijn voor een batterij is toch wettelijk vastegesteld op een half jaar dacht ik?
Even gewoon een vraag tussen neus en lippen door hoor ;-)

• HollowGamer
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:44:
Waar heb je de noteboook gekocht? Als je deze laptop bij een winkel hebt gekocht moet je daar mee communiceren, niet met Lenovo...
Kan via de winkel of via Lenovo zelf. In dit geval Lenovo, omdat de winkel het apparaat ook standaard daar naartoe stuurt.
Het maakt niet zo heel veel uit, er zit tevens een persoon minder tussen.
EdjeCageman schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:23:
Je hebt nog garantie op de batterij? Staat dit in hun voorwaarde? Garantietermijn voor een batterij is toch wettelijk vastegesteld op een half jaar dacht ik?
Even gewoon een vraag tussen neus en lippen door hoor ;-)
In dit geval niet omdat deze batterij ingebouwd is in het apparaat, ik kan hem zelf niet vervangen.
Tenzij ik hem openmaakt natuurlijk, maar bij deze notebook is de case dichtgeklikt waardoor beschadiging kan voorkomen. Lenovo wilt daarom ook geen andere toesturen en staan erop dat zij hem maken.
Ik heb daar wel de tools voor overigens, maar aangezien ik nog garantie heb. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 17-12-2015 16:43 ]

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:29
Dagwaarde ?
de wet schrijft volgensmij iets anders.

consuwijzer in ieder geval wel.

https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is

lees vanaf: Wat zijn mijn rechten en plichten?

[ Voor 7% gewijzigd door Jackxl op 17-12-2015 16:49 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

HollowGamer schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:21:
Ik kan kiezen de notebook terug te laten sturen of de dagwaarde te accepteren.
Laptop (Lenovo Z510 met i5-4200M) aankoop bedrag was € 589,- + € 69,99 8GB DDR3 = 658,99

Dan heb ik een verlies van € 240,99 op een apparaat van 1 jaar en 6 maanden. :/
Lijkt me niet echt een goede deal, al is het meer dan een tweedehands prijs.
~30% op zulke laptops vind ik niet eens zo'n slechte deal, zeker niet op laptops die enorm snel worden vervangen door wat nieuwere versies (zie ook waarom ze de accu al niet meer hebben).

Dat kan je toch gebruiken als 'korting' voor een nieuwe laptop?

En anders gewoon vragen of je nog kan wachten, je zit even zonder, maar is dan ook je eigen keuze.
Jackxl schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:49:
Dagwaarde ?

Voor accu's gelden aparte regels, buiten de normale afloop van een accu bepaald ook de gebruiker veelal de levensduur van zo'n ding.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mad-dog
  • Nu online
HollowGamer schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:42:
[...]

Kan via de winkel of via Lenovo zelf. In dit geval Lenovo, omdat de winkel het apparaat ook standaard daar naartoe stuurt.
Het maakt niet zo heel veel uit, er zit tevens een persoon minder tussen.

[...]

In dit geval niet omdat deze batterij ingebouwd is in het apparaat, ik kan hem zelf niet vervangen.
Tenzij ik hem openmaakt natuurlijk, maar bij deze notebook is de case dichtgeklikt waardoor beschadiging kan voorkomen. Lenovo wilt daarom ook geen andere toesturen en staan erop dat zij hem maken.
Ik heb daar wel de tools voor overigens, maar aangezien ik nog garantie heb. ;)
Dat maakt dus wel uit. Lenovo heeft alleen met de fabrieksgarantie te doen. De winkel is verantwoordelijk voor de overige garantie(lees consumentenrecht).

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:43
Dagwaarde ?

Het stuk dat jij quote gaat volgens mij over de wettelijke verplichtingen van de verkoper, voor de fabrikant gelden deze wettelijke verplichtingen normaliter niet, tenzij de fabrikant in dit geval ook de verkopende partij is.

• HollowGamer
  • Niet online
Dagwaarde ?

"Gaat het om een klein gebrek? Bijvoorbeeld een kras op uw nieuwe aankoop? Dan is het de vraag of u kunt ontbinden of dat u alleen een korting kunt vragen. Dat hangt een beetje af van de situatie."
M.a.w. de consuwijzer kan mij niets anders vertellen dan het hangt allemaal af van de situatie, soort probleem en mogelijke oplossingen. ;)
SinergyX schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:03:
[...]

~30% op zulke laptops vind ik niet eens zo'n slechte deal, zeker niet op laptops die enorm snel worden vervangen door wat nieuwere versies (zie ook waarom ze de accu al niet meer hebben).

Dat kan je toch gebruiken als 'korting' voor een nieuwe laptop?

En anders gewoon vragen of je nog kan wachten, je zit even zonder, maar is dan ook je eigen keuze.
Opzicht mee eens, maar aangezien ik nog garantie heb + geen oplossing, vind ik het bedrag te laag. Het is niet dat de notebook total los is, enkel de batterij.

Het is opzicht netjes aangeboden, maar met de garantie dus nog intact, en de specs. niet veel beter zullen zijn voor een nieuwe, is het beetje jammer. :/
mad-dog schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:06:
[...]

Dat maakt dus wel uit. Lenovo heeft alleen met de fabrieksgarantie te doen. De winkel is verantwoordelijk voor de overige garantie(lees consumentenrecht).
Ik kan nog contact opnemen met de shop, notebook is overigens online gekocht bij AmeComputers.

• mad-dog
  • Nu online
HollowGamer schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:15:
[...]

"Gaat het om een klein gebrek? Bijvoorbeeld een kras op uw nieuwe aankoop? Dan is het de vraag of u kunt ontbinden of dat u alleen een korting kunt vragen. Dat hangt een beetje af van de situatie."
M.a.w. de consuwijzer kan mij niets anders vertellen dan het hangt allemaal af van de situatie, soort probleem en mogelijke oplossingen. ;)

[...]

Opzicht mee eens, maar aangezien ik nog garantie heb + geen oplossing, vind ik het bedrag te laag. Het is niet dat de notebook total los is, enkel de batterij.

Het is opzicht netjes aangeboden, maar met de garantie dus nog intact, en de specs. niet veel beter zullen zijn voor een nieuwe, is het beetje jammer. :/

[...]

Ik kan nog contact opnemen met de shop, notebook is overigens online gekocht bij AmeComputers.
Je moet er rekening mee houden dat Lenovo je niks verplicht is, alles wat ze je aanbieden is een gunst. Je hebt een koopovereenkomst met de verkoper, niet net Lenovo.
Dus.. als een gek naar de verkoper en je niet laten afwimpelen

• HollowGamer
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:19:
[...]

Je moet er rekening mee houden dat Lenovo je niks verplicht is, alles wat ze je aanbieden is een gunst. Je hebt een koopovereenkomst met de verkoper, niet net Lenovo.
Dus.. als een gek naar de verkoper en je niet laten afwimpelen
Net even gebeld, kan hem opsturen naar hun finaal in Nunspeet, maar dan ben ik hem opnieuw een paar weken kwijt. :/

• mad-dog
  • Nu online
HollowGamer schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:28:
[...]

Net even gebeld, kan hem opsturen naar hun finaal in Nunspeet, maar dan ben ik hem opnieuw een paar weken kwijt. :/
Had je je beter in consumentenrecht moeten inlezen voordat je de laptop direct bij Lenovo aanleverde ;)
Een kijkje op het shopping forum was al genoeg geweest

• HollowGamer
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 17 december 2015 @ 17:32:
[...]

Had je je beter in consumentenrecht moeten inlezen voordat je de laptop direct bij Lenovo aanleverde ;)
Een kijkje op het shopping forum was al genoeg geweest
Klopt, alleen ben ik bang dat de notebook nu weer wordt opgestuurd naar Lenovo.. :F

• mad-dog
  • Nu online
HollowGamer schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:02:
[...]

Klopt, alleen ben ik bang dat de notebook nu weer wordt opgestuurd naar Lenovo.. :F
Het is maar net wat je belangrijker vindt. In je recht staan en uiteindelijk niks bijlappen of snel je geld terug hebben minus 200 euro

• HollowGamer
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:11:
[...]

Het is maar net wat je belangrijker vindt. In je recht staan en uiteindelijk niks bijlappen of snel je geld terug hebben minus 200 euro
Tja, geen idee eigenlijk, daarom vraag ik het hier nogmaals na. ;) :)

Je kan zeggen 200,- verlies is inderdaad niet veel, anderzijds is het niet mijn probleem dat het onderdeel niet op voorraad is/zou zijn.
Bij een 'normale' laptop had ik niet gezeurd en gewoon een vervangende accu gekocht. Helaas is het hier niet mogelijk i.v.m. case.

Daarom vind ik de -200 euro en geen reparatie, een oplossing van niks. Ik ben er namelijk niet mee geholpen.

Ik denk dat ik hem terugstuur en zelf maar openmaak en een vervangende accu online ergens koop, weer opsturen en wachten heb ik niet zo'n zin in. ;)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Best wel een achterlijke reactie van Lenovo ook uit het oogpunt van duurzaamheid. Ik vind het niet echt normaal om je klant na 1 jaar te forceren een verder goed functiorende laptop weg te doen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Datafeest schreef op donderdag 17 december 2015 @ 23:32:
Best wel een achterlijke reactie van Lenovo ook uit het oogpunt van duurzaamheid. Ik vind het niet echt normaal om je klant na 1 jaar te forceren een verder goed functiorende laptop weg te doen.
Je kunt het achterlijk vinden, maar ze doen hier niks verkeerd. Lenovo is niet de verkopende partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo te lezen kan je ook nog wat langer wachten tot dat lenovo de accu weer heeft zodat ze hem kunnen maken? Je zit alleen er mee dat het nog wat langer gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Heb het creditiatiebedrag niet geaccepteerd, twijfel of het wel de goede keuze is geweest. NB wordt nu teruggestuurd.
Ik zou hem nog kunnen opsturen naar de winkel, i.p.v. Lenovo, denk dat zij mij hetzelfde zullen aanbieden.

De accu wordt namelijk nergens meer geproduceerd, en ook de medewerker van Lenovo wist mij dit uit te leggen.
Er is een replacement batterij, al hoop ik niet dat de winkel daarmee komt aanzetten. :|

Had het misschien toch moeten accepteren, bedrag was toch wel netjes. Anderzijds nog steeds garantie. :X
Twijfel is geen goede raadgever. :/

[ Voor 11% gewijzigd door HollowGamer op 18-12-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 13:10
Je kan speculeren tot je een ons weegt, maarals je hem niet aanbied voor garantie aan de winkel waar je hem hebt gekocht zal je t nooit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Basement schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 22:22:
Je kan speculeren tot je een ons weegt, maarals je hem niet aanbied voor garantie aan de winkel waar je hem hebt gekocht zal je t nooit weten.
Dat gaan we dan maar eens doen. :)
Kan ik inderdaad ook alles op een rij zetten. ;)
Pagina: 1