Laptop voor wereldreis i.c.m. hobbymatig videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvanmol
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07 19:11
Beste Tweakers,

Een vriendin van me gaat een wereldreis maken. Nu wil ze hiervoor een nieuwe laptop aanschaffen voornamelijk geschikt voor videobewerking (hobbymatig) tijdens haar reis. Zelf heeft ze al wat informatie ingewonnen bij de MediaMarkt en die kwam met deze twee adviezen: Apple macbook air 13" en een Apple macbook 12" Gold. Argumentatie van de verkoper was o.a. dat videobewerkingsprogramma's al aanwezig waren.

Volgens mij was het inderdaad zo dat vroeger Apple de fabrikant was voor ontwerpers/videobewerking. De inhaalslag van andere fabrikanten is volgens mij allang geweest. Tevens ben ik van mening dat je voor minder geld vaak krachtigere laptops kan aanschaffen. Zelf bewerk ik geen video's dus ik ben erg benieuwd naar andere meningen.

Wat gaat ze met haar laptop doen?
Typen in documenten (word), mail, presentaties maken, skype, filmpjes bewereken (hobbymatig).
Ze is wel gewend aan Microsoft. Maar maakt er geen probleem van om een eventuele overstap te maken.

Wat is je budget?
Liefst zo goedkoop mogelijk maar ze is bereid om een investering te maken. Ik zet hem op max. €1500,00.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Op reis, maar ze wil hem ook gebruiken op haar werk tegen de tijd dat ze weer terug is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, Alleen heeft ze van Acer op de 1 of andere manier geen hoge pet op. Ze gaf aan dat dit nergens op gebaseerd was :D.

Verder merk ik nog op:

- Gewicht is erg belangrijk (Prioriteit 1, verschil 930 gram en 1.4 kilo was al veel in haar ogen)
- Ze heeft al een Iphone
- Misschien valt een Macbook teveel op in Zuid Amerika?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-07 17:04
Goedkoopste modelletje air (11 of 13")? Dit is een lichte, relatief krachtige (dwz ze kan erop doen wat ze van plan is erop te doen) met ook een zeer goede bouwkwaliteit. Dit laatste ontbreekt helaas vaak bij Windows laptops, in de prijsklasse <1000€. Je hebt er wel, maar deze zijn ook meteen zwaarder.

Wat evt ook nog een optie is: de HP Envy 13. Even licht (of zelfs lichter, gevoelsmatig) dan een Air en goeie specs (kost 900€ geloof ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Je gaat op wereldreis, dus er is een grote kans dat het ding ergens onderweg zoek raakt of een ruwe behandeling van een tas niet overleeft. Een apparaat met een Apple logo heeft een grotere kans om onderweg van eigenaar te wisselen.

Als het nieuw moet, vind je hiervan?
pricewatch: Asus Zenbook UX305CA-FC004T

Ik zou op zoek gaan naar een nette tweedehands ultrabook.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-07 12:27
Die macbook is dan wel licht, maar de cpu eigenlijk te zwak om echt aan videobewerking te doen. Dat ding is vooral gemaakt voor licht werk en om overal mee te nemen. Tenzij extreme lichtheid echt een eis is, zou ik eerder naar de macbook pro's kijken dan naar de air en macbook 12 inch. Goedkoper dan een macbook, en een stuk krachtiger. Een equivalente windowspc kost tegenwoordig eigenlijk niet veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvanmol
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07 19:11
Bedankt voor de reacties na de kerstdagen zal ik laten weten wat het uiteindelijk gaat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 23:05
Vind wel lastig om vast te stellen wat wordt bedoeld met 'videobewerking'. Heb laatst wat HD filmpjes gemonteerd met m'n telefoon - dat duurde enkele minuten en toen nog even uploaden. Voilà! HD materiaal voorzien van tekstjes, muziekje en fade-in fade-out!

Je kunt mij dus niet wijsmaken dat een moderen middenklasse notebook in staat zal blijken hetzelfde te doen in korte tijd. Gaat het alleen om urenlange reportages dan is er nog een ander probleem en dat is de opslag. Want in fHD gaat de opslag ook snel op - zeker als je met lage compressie filmt.

Dus, wat gaat de vriendin gebruiken om te filmen? Haar telefoon, of een HD filmcamera? En, wat is het doel van de filmpjes, gewoon korte impressies voor thuis of een yt kanaal of moeten het semi-profi reportages worden?

Vond hier een epische film-omvang-versus-kwaliteit calculator btw.

H.264 uurtje in fHD filmen kost 35Gb
Canon 5D mk2 fHD uurtje kost 17Gb

Wereldreis insinueert wel meer dan een uurtje filmen. Dan bewerkingsruimte - dan heb je veel en snelle storage nodig. Film je met je telefoon dan is de boel al meer gecomprimeerd en maak je wellicht kortere films.

Hoe hoger de kwaliteit en langer de film, hoe zwaarder de laptop zal moeten zijn om in schappelijke tijd tot een bewerking te komen - ik denk dat je het zo wel kunt verwoorden. Kan me dus niet direct vinden in bovenstaande advies :>

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Pagina: 1