Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Op IndieGoGo zag ik een project dat m'n aandacht trok: Turris Omnia

Afbeeldingslocatie: https://c1.iggcdn.com/indiegogo-media-prod-cld/image/upload/c_limit,w_620/v1447061114/jsbyevxurdtbykflb8r2.jpg

De organisatie achter het project is CZ.NIC, de beheerder van het .cz TLD. Ze hebben eerder de Turris router uitgebracht voor een project binnen Tsjechië:

Afbeeldingslocatie: https://www.turris.cz/media/uploaded/turris_krabicka_v_pozadi-600.jpg

De Turris Omnia is de opvolger en is ook beschikbaar buiten Tsjechië. Het gaat om een router met het open source Turris OS, gebaseerd op OpenWRT, waarbij verdacht netwerkverkeer geanalyseerd wordt en security updates volgend op analyse automatisch uitgerold worden.
Tweede USP is dat de hardware gericht is op netwerkprestaties: de Gb WAN-poort is direct verbonden met de SoC (ARM 1,6 GHz dual core, 1 GB RAM, 4 GB flash opslag), er zijn 5 Gb ethernet LAN-poorten, er is een 1 Gb SFP-aansluiting voor glasvezel, er zitten 3 mini PCIe sloten in, waarvan 1 voor een Atheros 3x3 MIMO 802.11ac kaartje, 1 voor een Atheros 2x2 MIMO 802.11b/g/n kaartje en een extra slot dat mSATA 3.0 compatible is. Daarnaast nog 2x USB 3.0, GPIO pin headers en een SIM-kaart slot voor een 4G backup verbinding (waarvoor dan een mPCIe modem geplaatst moet worden).

Afbeeldingslocatie: https://c1.iggcdn.com/indiegogo-media-prod-cld/image/upload/c_limit,w_620/v1448439678/tuvtidjxfqhvrfwgm2ep.jpg

Uiteraard is het analyseren van netwerkverkeer een gevoelig punt qua privacy. Aan de andere kant gaat het om een (non-profit) organisatie zonder commerciële belangen bij het vergaren van data van gebruikers en wordt er op de website van het al eerder in CZ lopende Turris-project vrij uitgebreid ingegaan op de privacy van gebruikers en hoe data geanonimiseerd verwerkt wordt. Via reddit vond ik een presentatie van CZ.NIC op de OpenWrt Summit waarin de Omnia aangekondigd wordt.

Heeft iemand op GoT besloten om het project wel of juist niet te backen? Hoor graag meningen van andere Tweakers! :)

Schijnbaar is het project al een tijdje geleden bij "tip de redactie" gesubmit, maar nog niet in het nieuws verschenen in tegenstelling tot sommige andere tech websites. En nog wat.

[ Voor 22% gewijzigd door ESteg op 13-12-2015 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi ding ja.... Gaat verdacht veel op Mikrotik platform te lijken, maar dan met OpenWRT i.p.v. Router OS.

En 4 Gb om een OS'je te draaien.... wauw..... dat is veel....

En dat er een mSATA erin zit: Je kan dus een SSD inzetten, en een soort "NAS'je" maken. Leuk.

En de LED's kan je zelf dimmen, zelf een kleur aanwijzen etc.... Als je die presentatie zie op Youtube, zie je dat die jongens een "knight rider" licht gemaakt hebben met die leds (dat heen en weer gaan).... Grappig.

Hier meer op de site van Turris zelf:

https://omnia.turris.cz/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:45:
mooi ding ja.... Gaat verdacht veel op Mikrotik platform te lijken, maar dan met OpenWRT i.p.v. Router OS.
Yup, dus meer vrijheid maar minder kant-en-klaar.
En 4 Gb om een OS'je te draaien.... wauw..... dat is veel....
Euh, hij heeft 1GB (8Gb) RAM en 4GB (64Gb) flash. Dat is nog meer zelfs ;)
En dat er een mSATA erin zit: Je kan dus een SSD inzetten, en een soort "NAS'je" maken. Leuk.
Als je een NAS wilt maken, dan wil je ws veel opslag en zijn seektijden nauwelijks relevant. Dat ga je niet via een mSATA SSD doen. Dit lijkt mij veel meer als opslag voor programmatuur of databases voor wat uitgebreidere serverwerk. NAS doe je wel via USB-HDD met die twee USB 3.0 aansluitingen.

Ik vind dit een erg interessant doosje. Er zijn meer open-platform routerbordjes beschikbaar, maar qua performance zijn die doorgaans meer geschikt voor erg trage DSL-verbindingen zoals in de US gangbaar zijn, met 100MbE en WAN-to-LAN dat dat vaak niet haalt. Hier roepen ze dat 1Gbps WAN-to-LAN haalbaar moet zijn, dus alles wat je in NL als consument kunt krijgen kan hier prima mee werken.

Qua WiFi vind ik het een beetje tegenvallen. 3x3 MiMo WiFi-ac is nogal 2014, ik zou van een high-end apparaat in 2016 toch echt 4x4 en MU-MIMO verwachten. Er staat niet bij welke chip gebruikt wordt, maar gezien open-source enzo zal het vrijwel zeker de QCA9880 zijn. Prima ding, maar de 9980 is er al en wordt gebruikt in apparaten die nu al in zelfde prijscategorie zitten en voor Q2 2016 zullen er aanzienlijk goedkopere opties zijn (de aankomende TP-Link Archer C2600 bijv). Natuurlijk kun je met zo'n open platform zelf een andere mPCIe-module erin zetten, lastige is alleen dat een vierde antenne bijplaatsen niet zo eenvoudig gaat, je zult dus de hele behuizing moeten modden wil je die extra antenne hebben (vooral aangezien je voor goede RF-eigenschappen niet zomaar een antenne ergens moet steken, maar het gehele plaatje moet herzien, ook voor de bestaande drie antennes). Frappant is dat hun prototype wel vier antennes had 8)7

Maar goed, je kunt het board-only of zonder WiFi kopen. Dan zoek je het lekker zelf uit. Moet zeggen dat ik daar best wel interesse in heb, vooral omdat ik router in meterkast wil plaatsen en dat toch een shitlocatie is voor WiFi. De mPCIe sloten kun je dan voor andere zaken gebruiken, bijv volwaardige SATA-aansluitingen. Wordt dat ding alsnog een NAS :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc7919
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-07 10:17
Ik kwam het project gisteren tegen op indiegogo en heb vandaag besloten om het project te steunen door er 1 te bestellen. Ik vind dit een leuk project dat een goede boost zou kunnen zijn voor de opensource router software, wat voor mij de doorslag vormde om het project te steunen.

Het kan misshien beter, sneller & goedkoper, als je maar lang genoeg wacht totdat andere mensen al het moeilijke werk verricht hebben.

Ik had het project ook nog naar de tweakers redactie gestuurd voordat ik deze post tegen kwam. Jammer dat het niet opgepikt wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door luc7919 op 23-12-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antartic
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 09:58
Ook maar 1 genomen nu het nog op indiegogo staat, het is wel meteen mijn duurste router ooit. Eens kijken of ik er later spijt van krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Interessant bordje. Wat ik mij afvraag: wanneer ik op mijn router (ASUS) OpenWRT installeer, dan haal ik bij lange na niet de Gb-snelheid die Tweak mij biedt (RMerlin firmware er op en hij gaat over de 900Mb). Schijnt te maken te hebben met het feit dat OpenWRT moeite heeft met hardware acceleration.
Zal deze router met OpenWRT wel het maximale uit een Gb-verbinding kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonDüren
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06-2021
Hallo,

Ik wou me even aanmelden met de boodschap dat ik ook deze router heb aangeschaft + optie van extra ram.

Veel ervaring met zelfbouw routers en/of linux heb ik niet maar mss kan ik nog het één en ander leren en delen. In een ver verleden (+-10 jaar geleden) had ik ooit nog een smoothwall express draaien in het gebouw waar ik op kot zat. Dit voor +- 16 man. Werkte toen heerlijk. Ik was al langer opzoek naar een iets of wat 'kant en klare' oplossing maar met de mogelijkheid van tweaking, open source en iets of wat performance.
Het is afwachten naar wat de Turris Omnia zal brengen.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Knoop doorgehakt:

Heb zojuist de no-WiFi variant besteld :)

Reden dat ik het nu doe en dat ik die versie neem is simpel: heb zojuist m'n kabelmodem van woonkamer naar meterkast verbannen, en geconstateerd dat zoals verwacht WiFi vanuit meterkast ruk is. AP's heb ik al elders in huis, dus geen drama, maar het is doodzonde om een router met krachtige WiFi in de meterkast te zetten en die WiFi niet te gebruiken. En ik wil makkelijk van modem kunnen wisselen zonder m'n hele LAN overhoop te halen, dus eigen router is een duidelijke pre.

Ik heb wel ervaring met zelf routers bouwen. Is helemaal niet zo moeilijk, heb het o.a. gedaan met een P3-500E met Debian en een Intel D945GCLF (originele Atom 230-bordje) met Ubuntu Server. De mogelijkheid om het nog een stuk zuiniger te doen en toch volle flexibiliteit te behouden trekt me wel. Heb ondertussen waslijst aan dingen die ik erop zou willen draaien, van WiFi controller tot domotica gedoe. We zullen zien :)

Ironie is dat ik het mogelijk in CZ zou kunnen ophalen rond de tijd dat het klaar is, maar zoals gezegd op de site, 'verzendkosten' zijn vooral BTW en moeten daar ook betaald worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik doe veel zaken met CZ. Belachelijke verzendkosten. Van rond de 35 euro. Vanuit Polen (Interproject.pl) rekenen ze "gewoon" 10 euro (inclusief).

Maar goed, als je iets speciaals wilt, of dingen zo belachelijk goedkoop kan krijgen in CZ... dan valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, die 'verzendkosten' omvatten ook BTW over het aankoopbedrag, dus 20% van USD 169 in dit geval. Dat komt neer op USD 33.80 BTW. Ze rekenen USD 37 voor verzendkosten naar EU-landen, dus de daadwerkelijke verzendkosten zijn USD 4.20. Niks belachelijks aan - sterker nog erg redelijk - het is alleen een erg rare praktijk om BTW bij de verzendkosten op te tellen. Daarom dat het zo duur lijkt. Zal vast een CZ-trekje zijn.

Die BTW zou ik ook moeten betalen als ik in Praha de boel kwam ophalen, dus de totale besparing is nauwelijks meer dan een liter bier. Daarvoor blijf ik liever in de kroeg dan dat ik de heuvel van Vinohrady richting TV-toren op moet kruipen :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is interessant. Als ik als een ZZP-er dit ga bestellen, kunnen ze mij dan dat ex BTW leveren als zijnde een intra communaire levering (binnen de EU betalen bedrijven met een BTW nummer geen BTW)... Ben beniewd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:36
Zal deze zomer mijn ogen eens openhouden in CZ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gadgeteer schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:12:
Zal deze zomer mijn ogen eens openhouden in CZ ;)
Ze zitten zoals gezegd om de hoek bij de TV-toren, bij metrohalte Jiri z Podebradu. Iirc had ik al aangeraden om daar restaurantjes te zoeken, die biergarten/restaurant met spotgoedkope dagschotels zit op andere hoek van zelfde gebouw. Dus wie weet :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 20:34
hij is binnen!
deze week maar eens uitproberen, ik lees dat er erg veel mee mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u7YBzoL.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bastv schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:40:
hij is binnen!
deze week maar eens uitproberen, ik lees dat er erg veel mee mogelijk is.

[afbeelding]
wOOt!!!

Hoop dat de mijne dan ook zeer spoedig te verwachten is. Had jij van tevoren track & trace data gekregen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 08:52

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Cool! Ik hoor graag je bevindingen! Vooral het stukje security ben ik benieuwd naar. Bedoelen ze daarmee echte FW functionaliteit, of een openvpn client draaien?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 17:29

Releases

Ja maar!

Wat ik nog niet helemaal begreep, is het nu mogelijk met de Turris om deze ipv je Experiabox bijvoorbeeld neer te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Releases schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:55:
Wat ik nog niet helemaal begreep, is het nu mogelijk met de Turris om deze ipv je Experiabox bijvoorbeeld neer te zetten?
Je zou je Experiabox kunnen bridgen en die Turris erachter zetten. Die doos er zelf achter hangen wordt lastig (denk ik).

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Releases schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:55:
Hangt helemaal af wat je Experiabox nu exact doet.

De Turris Omnia heeft een Ethernet WAN, maar kan ook WAN via SFP-module doen, waarmee je dus glas rechtstreeks in de Omnia kunt termineren. Maar het heeft geen DSL-interface, dus als je xDSL doet heb je nog steeds een modem (zoals de Experiabox) nodig.

Verder is dit ding geheel op internet gericht en dus niet op telefonie of IPTV. Telefonie is technisch eenvoudig, maar de meeste providers (eigenlijk iedereen muv XS4All iirc) geven je geen eigen SIP-credentials waarmee je dat zelf kunt regelen, dus vaste telefonie gaat in dat geval niet lukken. IPTV kan routed of bridged zijn. Beide zijn met WRT dus met de Omnia te regelen, maar dat is een pokkenwerk, zeker als je niet zo diep in de materie zit. Gezien je vraagstelling gok ik dat je beter af bent de Experiabox te blijven gebruiken als je TV kijkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 17:29

Releases

Ja maar!

dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:10:
[...]

Hangt helemaal af wat je Experiabox nu exact doet.

De Turris Omnia heeft een Ethernet WAN, maar kan ook WAN via SFP-module doen, waarmee je dus glas rechtstreeks in de Omnia kunt termineren. Maar het heeft geen DSL-interface, dus als je xDSL doet heb je nog steeds een modem (zoals de Experiabox) nodig.

Verder is dit ding geheel op internet gericht en dus niet op telefonie of IPTV. Telefonie is technisch eenvoudig, maar de meeste providers (eigenlijk iedereen muv XS4All iirc) geven je geen eigen SIP-credentials waarmee je dat zelf kunt regelen, dus vaste telefonie gaat in dat geval niet lukken. IPTV kan routed of bridged zijn. Beide zijn met WRT dus met de Omnia te regelen, maar dat is een pokkenwerk, zeker als je niet zo diep in de materie zit. Gezien je vraagstelling gok ik dat je beter af bent de Experiabox te blijven gebruiken als je TV kijkt.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik was al bang dat het wat rot zou worden met IPTV want dan zit je volgens mij weer met allemaal vlan geneuzel etc. Dusdanig ben ik daar helaas niet in thuis om dat uitgebreid te doen.
Dacht wellicht dat dit een leuke zou zijn om eens alles wat stabieler te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:00:
[...]

wOOt!!!

Hoop dat de mijne dan ook zeer spoedig te verwachten is. Had jij van tevoren track & trace data gekregen?
nee dat is het gekke, op twitter lees ik dat iedereen (vooral duitsland) een track en trace code heeft gekregen. ik heb geen mail/sms gehad, hij was er opeens vanmorgen.

en net wat @dion_b hierboven aangeeft, indien je glasvezel hebt zal je ook telefonie en tv via de turris kunnen routeren maar ADSL/COAX heb je nog steeds je provider modem/router nodig.
Ik heb zelf (helaas) nog ziggo dus de modem van ziggo gaat in DMZ modus. bedoeling is dat er in 2017 glasvezel komt waar ik woon dus dan gaat die @#$# modem van ziggo helemaal de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij Ziggo hoef je niet met DMZ te werken, de modem kan gewoon in bridge mode - exact wat ik hier ga doen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

dion_b schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:23:
Bij Ziggo hoef je niet met DMZ te werken, de modem kan gewoon in bridge mode - exact wat ik hier ga doen :)
Jup. Wel een belletje naar de helpdesk, of kan die optie tegenwoordig zelf aangezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yariva schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:33:
[...]

Jup. Wel een belletje naar de helpdesk, of kan die optie tegenwoordig zelf aangezet worden?
Hangt ervan af of je in oud-Ziggo of oud-UPC gebied woont. Bij oud-UPC wel, bij oud-Ziggo niet. Maar verder wel één bedrijf en één netwerk enzo :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
bridge mode is inderdaad beter, zal ik wel ziggo voor moeten bellen :/

todo lijstje voor mijn omnia:
  • tracking/ad blocker op router niveau
  • lxc containers testen
  • home assistent draaien in een lxc container en kijken als ik dan ook de gpio headers kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier naast basic routing:
- Ubiquiti UniFi controller
- RADIUS AAA-server

Later komt vast meer, maar hier kan ik al aardig mee vooruit (en m'n Raspberry Pi die nu UniFi doet vrijmaken voor inzet elders) :)

Trouwens, nog iets bedacht: 3G backup/failover implementeren. Heb toch een SIM die hier ligt te niksen :z

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 04-10-2016 17:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

bastv schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 17:05:
bridge mode is inderdaad beter, zal ik wel ziggo voor moeten bellen :/

todo lijstje voor mijn omnia:
  • tracking/ad blocker op router niveau
  • lxc containers testen
  • home assistent draaien in een lxc container en kijken als ik dan ook de gpio headers kan gebruiken
Dat laatste lijkt mij wel erg tricky... De GPIO headers doorgeven op VM niveau is behoorlijk advanced. Ik betwijfel of die gasten daar wel hun tijd hebben ingestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
Daar ben ik ook bang voor. Usb zal misschien nog wel lukken zodat je een arduino oid kan aansluiten. Achjah gewoon lekker aanklooien met dat ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
ok kon het niet laten om hem even snel uit te pakken en te installeren.
heb vanavond en de rest van de week bijna geen tijd meer om er verder mee te spelen dus hierbij mijn eerste reactie.

- router ziet er zeer gelikt uit!
- installatie wizard is zeer gemakkelijk en gebruiksvriendelijk
- default een fixed ip address (voor tweakers geen probleem maar kan onhandig zijn voor onervaren mensen)
- beheer interface erg mooi en gebruiksvriendelijk
- default wifi kaart kan of 5ghz of 2.4ghz, niet beide.
- router is modulair (dus je kan er zo een andere wifi kaart in zetten)
- connectoren aan de achterkant schieten los bij het bevestigen van de atenne's (zie video)
- open source dus oneindig veel mogelijkheden
- lxc containers op een router 8)
- nu al enkele handige standaard packages via de gui te activeren (tor, proxy, dvb tuner, en ook standaard home-assistant
- advanced settings zijn advanced..... wow wat een mogelijkheden _/-\o_

enkele fotos:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AOb0VsCl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/akz9fQPl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IPVSOkpl.jpg

en een video van de loszittende connectoren:
https://vid.me/rnWu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
bastv schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:42:
- default wifi kaart kan of 5ghz of 2.4ghz, niet beide.
Volgens mij zie ik 2 kaartjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
Mijzelf schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:59:
[...]
Volgens mij zie ik 2 kaartjes zitten.
je hebt gelijk, je kan 1 kaart op 5ghz en de ander op 2.4ghz zetten. gui was wat onduidelijk hierover.
hele discussie hierover op: https://discourse.labs.ni...band-or-single-band/54/35
So in fact there are 2 cards: 1) to use the 2.4 Ghz freq. and 2) another to use the 5 Ghz dedicatedly / at the same time as the latter - the dual-band one - can not do both at the same time (if it were to be the only one).

[ Voor 15% gewijzigd door bastv op 04-10-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hele discussie? Zo ja dan door mensen die er weinig van snappen.

Een enkele radio kan maar een enkele band tegelijk bedienen. Wil je twee banden doen, dan moet je twee radio's hebben. Aldus twee kaarten, waarbij eentje alleen 2.4GHz WiFi-n hoeft te kunnen dus wat meer low end kan zijn.

Prima ontwerp dit. En idd, niet mee eens, koop zelf een andere.

* dion_b heeft de eerste 4x4 MiMo kaarten - met QCA9984 - gezien, maar die zijn zo lomp dat er dan gelijk geen tweede of derde kaart meer in past :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Heb m nu een half jaar, en de meeste basic bugs zijn er wel uit. Zeker voor een kickstarter project is het een bijzonder rap lopende router. Draait hier als een zonnetje, en vroeg me af, heeft iemand hier snort draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nope. Heb ook nog niet die optische zooi aan de praat zoals ik wil - ik krijg communicatie tussen de Turris en m'n server zonder een switch met optische modules ertussen niet aan de praat, en aangezien ik hooguit 1Gbps SFP-poorten op m'n switches heb is de meerwaarde boven koper afwezig.

Dat gezegd, ik heb hier wel een paar lompe switches die ik mogelijk voor genoeg kan verkopen om een switch met 10GbE SFP+ poorten te bekostigen.

Wel sindskort OpenVPN erop aan de praat. Doet wat het moet doen, verder weinig over te melden :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
die van mij draait nog op 3.6 maar vind het wel een enorme verbetering met gasten wifi en openvpn standaard modules.
zelf installeren/configureren is echt een b*tch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antartic
Hij loopt bij mij ook als een zonnetje, vooral geweldig dat hij zich zelf update en dan een "dreig" email stuurt dat hij zichzelf reboot op x datum als je voor de tijd dat niet zelf doet.

Ik moet alleen eens wat tijd vrijmaken om de mogelijkheden beter te gebruiken. Wellicht eens beginnen met een container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zet9
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Omnia toegevoegd naar Pricewatch lijst: pricewatch: Turris Omnia 2GB ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siteoptimo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-07 00:16
Werkt iemand van jullie met de 3G/4G fallback? Ik zie dat de oorspronkelijke module die je hiervoor nodig hebt niet meer verkrijgbaar is via de makers zelf.

Ik heb de 2Gb versie gisteren besteld en zou onder meer gebruik willen maken van NextCloud. Heeft hier iemand ervaring met NextCloud op de Omnia Turris (of andere NAS oplossingen icm Turris)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.Bas.Bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07-2023
Heeft een van jullie deze router al met Ziggo werkend weten te krijgen? Ik heb de Ziggo modem in bridge mode laten zetten door de klantenservice. Als ik mijn laptop direct op de Ziggo modem aansluit werkt alles prima.

Maar als ik de Turris aansluit op dezelfde port (LAN1 op de Ziggo modem, kabel in de WAN port van de Turris) kan ie in de configuration wizard geen verbinding maken met het internet. Voor WAN settings gebruik ik de default DHCP settings.

Iemand een idee hoe de verbinding tussen de Turris en het internet werkend te krijgen?

[ Voor 23% gewijzigd door Bas.Bas.Bas op 12-01-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antartic
Ik had geen enkel probleem om Ziggo met een modem in bridge mode met de wizard te gebruiken. Wellicht heb je de kabel niet in de juiste WAN poort gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.Bas.Bas
Ik denk dat ik een schele kaketoe ben, want ik zie maar 1 WAN port :+

Dit is hoe mijn turris er van achteren uitziet. Ik heb de kabel in de WAN port gestoken, en in LAN1 in de Ziggo modem.

https://images.mironet.cz.../Turris-Omnia-NW_back.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Bas.Bas.Bas op 12-01-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antartic
De glasvezel poort is ook een WAN poort, maar ik merk dat dit het probleem dus niet was. Als ik weer thuis ben zal ik eens kijken hoe het bij mij staat.

Heb je de Ziggo modem al eens een keer geboot nadat de router verbonden was?

[ Voor 20% gewijzigd door antartic op 12-01-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bas.Bas.Bas schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:43:
Ik denk dat ik een schele kaketoe ben, want ik zie maar 1 WAN port :+

Dit is hoe mijn turris er van achteren uitziet. Ik heb de kabel in de WAN port gestoken, en in LAN1 in de Ziggo modem.

https://images.mironet.cz.../Turris-Omnia-NW_back.jpg
Je bedoeld dat je de WAN poort verbonden hebt met Ziggo modem, en je PC in één van LAN poorten. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 15:05
Even ziggo modem rebooten wil wel eens helpen, er zijn modems die niet kort achter elkaar een verschillend IP willen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.Bas.Bas
Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:29:
[...]

Je bedoeld dat je de WAN poort verbonden hebt met Ziggo modem, en je PC in één van LAN poorten. Klopt dit?
Klopt. De kabel gaat van LAN01 op de Ziggo modem naar WAN op de Turris. Mijn laptop is verbonden met LAN01 op de Turris (dat werkt, anders kon ik niet in de configuration wizard komen :P).

Ik ben morgen pas weer op locatie, dus ik ga dan proberen om de Ziggo modem opnieuw op te starten, misschien dat dat helpt. Bedankt voor de hulp mannen!

[ Voor 11% gewijzigd door Bas.Bas.Bas op 12-01-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bas.Bas.Bas schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:32:
Heeft een van jullie deze router al met Ziggo werkend weten te krijgen?
Ja, sinds dag 1 dat ik het heb hangt mijn Omnia achter een Ziggo Compal CH7465LG modem. Nul problemen gehad tussen modem en Omnia in.
Ik heb de Ziggo modem in bridge mode laten zetten door de klantenservice. Als ik mijn laptop direct op de Ziggo modem aansluit werkt alles prima.

Maar als ik de Turris aansluit op dezelfde port (LAN1 op de Ziggo modem, kabel in de WAN port van de Turris) kan ie in de configuration wizard geen verbinding maken met het internet. Voor WAN settings gebruik ik de default DHCP settings.

Iemand een idee hoe de verbinding tussen de Turris en het internet werkend te krijgen?
Een reboot ;)

Je probleem is dat in bridge mode je via de modem (van de DHCP server van Ziggo) welgeteld één IP lease kunt krijgen. Als je die op je laptop hebt, kan de Omnia geen IP krijgen omdat het als tweede een lease probeert te krijgen achter die modem. Oplossing is om de modem een reboot te geven zodat er geen IP leases actief zijn. Dan als het weer online is je Omnia aanzetten en je krijgt waarschijnlijk netjes via DHCPv4 een publiek IP :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.Bas.Bas
dion_b schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:22:
[...]

Ja, sinds dag 1 dat ik het heb hangt mijn Omnia achter een Ziggo Compal CH7465LG modem. Nul problemen gehad tussen modem en Omnia in.

[...]

Een reboot ;)

Je probleem is dat in bridge mode je via de modem (van de DHCP server van Ziggo) welgeteld één IP lease kunt krijgen. Als je die op je laptop hebt, kan de Omnia geen IP krijgen omdat het als tweede een lease probeert te krijgen achter die modem. Oplossing is om de modem een reboot te geven zodat er geen IP leases actief zijn. Dan als het weer online is je Omnia aanzetten en je krijgt waarschijnlijk netjes via DHCPv4 een publiek IP :)
Goed verhaal, weer wat geleerd (ben programmeur, geen sysop :P). Reboot van de Ziggo modem gedaan en de Turris kan wel verbinding maken. Bedankt voor de hulp mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powerburner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedeavond,

Heeft 1 van jullie heel toevallig IPTV van T-mobile thuis werkend gekregen op de Turris?
Ben ermee aan het stoeien, maar het lukt nog niet echt. :/

Mvg,
Peter

SELECT * FROM users WHERE clue > 0 ; 0 rows returned

Pagina: 1