Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34027

Topicstarter
Hoi allemaal, ik heb een probleem waar ik niet uitkom.

Ik heb Windows 7 Home Premium op mijn Dell Laptop.

Op een zeker moment verscheen er reclame voor Windows 10 in het systeemvak. In het begin ergerde ik me eraan, omdat ik op een betaald syteem geen reclame wens die niet te verwijderen is. Maar ik heb toch toegegeven en Windows 10 geprobeerd. Helaas beviel Windows 10 niet, dus heb ik weer een clean install gedaan met de Windows 7 recovery CD.

Na een dag update-hell was mijn computer weer up en running.

Nu het probleem. Ik krijg nu weer Windows 10 adware in het systeemvak te zien.

Het lijkt me dat Microsoft wel een mogelijkheid heeft ingebouwd om deze reclame te verwijderen om betalende klanten niet op te schepen met ongewilde reclame. Ik heb op internet gezocht en kan niets vinden.

Weet iemand waar de Windows 10 reclame kan uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
http://www.cnet.com/how-t...dows-10-system-tray-icon/
Betreffende Windows update verwijderen

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 23:09
GWX Control Panel (formerly GWX Stopper)

This is a free tool that can remove and disable the 'Get Windows 10' notification area icon on Windows 7 and Windows 8. Newer versions can also disable 'Upgrade to Windows 10' behavior in the Windows Update control panel. See the user guide at the Ultimate Outsider blog. You can still download GWX Control Panel as a standalone executable if you don't like installers. Please see the "GWX CONTROL PANEL RELEASE NOTES" section at the user guide for MD5 and SHA-1 checksums of all official releases.

Zelf een paar moeten gebruiken, en werkt prima :)

Hier kun je de portable download (miss handig voor op de USB)

[ Voor 10% gewijzigd door da_PSI op 13-12-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Belachelijk dat Microsoft betalende klanten zo lastig valt.

Kun je al voorstellen dat Mercedes elke keer dat je je auto start eerst reclame maakt voor de nieuwe serie?

Om te kotsen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
Jeroenneman schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:23:

Kun je al voorstellen dat Mercedes elke keer dat je je auto start eerst reclame maakt voor de nieuwe serie?

Om te kotsen.
Dat is nog eens een goede oplossing die je geeft.... }:O
Wat kan de topic starter met dit antwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

da_PSI schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:25:
[...]

Dat is nog eens een goede oplossing die je geeft.... }:O
Wat kan de topic starter met dit antwoord?
Jij hebt het antwoord al gegeven. Ik wilde alleen duidelijk maken dat deze praktijken, waarbij Windows 10 op steeds irritantere manieren wordt gepushed ook anderen de neus uit komen.

En maar trots zijn op " nu al xx% market share"

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-07 19:00
Jeroenneman schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:28:
[...]

Jij hebt het antwoord al gegeven. Ik wilde alleen duidelijk maken dat deze praktijken, waarbij Windows 10 op steeds irritantere manieren wordt gepushed ook anderen de neus uit komen.

Dan zal ik je geruststellen, Microsoft pusht nog meer updates zodat Windows 10 gedownload en automatisch geïnstalleerd wordt.

Ik zou je updates op handmatig zetten, anders kan het zomaar ergens vanaf 2016 voorkomen dat je ineens een melding krijgt dat je PC bezig met installatie van Windows 10 is.

Ik heb mijn updates op handmatig, dus mijn tip voor de topic starter is, hou alle updates in de gaten en zet Windows update op handmatig, Microsoft gaat namelijk vanaf 2016 nog meer hun best doen om jouw Windows 10 te laten gebruiken.

Niet dat elke laptop dat probleemloos aankan, maar dat terzijde ik heb tot nu toe al 4 updates uitgevist in Windows 7 die je maar al te graag achter de rug om helpen aan Windows 10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-07 17:47
Jeroenneman schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:28:
[...]

Zo pushy is het nu ook weet niet, 1 update niet installeren (of de-installeren en hiden) en je hebt er geen last meer van.

Om even op je eerdere vergelijkingen in te gaan, Ik vind het een stuk irritanter dat ik nog steeds van iedere auto fabrikant waar ik ooit een auto van gereden heb nog steeds aan mij persoonlijk gerichte reclame ontvang (waar ik nooit om gevraagd heb) terwijl ik die merken allang niet meer rijd.

Dan vind ik een Windows update die ik zelf goedgekeurd heb een stuk minder erg inderdaad.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 13-12-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik ontvang de Windows 10 reclame al lang niet meer op Windows 8.1. Heb eigenlijk alleen Windows Update uitgezet (zet ik een keer in de week of zo aan) en ''GWX Pictogram en meldingen verbergen'' bij ''Selecteer welke pictogrammen en meldingen op de taakbalk worden weergegeven''.

Je ontkomt er tegenwoordig helaas niet aan om sites al Tweakers regelmatig te bezoeken i.v.m. windows update toestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Updates in het algemeen uitschakelen is een slecht, gevaarlijk idee. Schakel dan wel in dat automatisch wordt gecontroleerd of er updates zijn. Vervolgens eerst kijken welke updates klaar staan is sowieso goed. Al was het maar om (te weten dat er is geupdatet zodat je na afloop evt. problemen kunt herleiden naar de oorzaak en) dan meteen eventuele optionele updates te zien.

notactive: lees ook de vele andere topics over dezelfde vraag even door :Y) (Zoeken op GWX helpt (maar dat is voorkennis).

offtopic:
Nooit in de bioscoop geweest? ;)
Ja, het is irritant. Dat weten we nu wel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-07 16:44

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Om te kotsen.
ALS ik een oude Mercedes zou rijden van pak 'm beet 6 jaar oud, en Mercedes zou mij aanbieden om gratis de auto om te ruilen voor een exemplaar uit 2015 dan zou ik dat wel doen :+

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
CAP-Team schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:47:
[...]

ALS ik een oude Mercedes zou rijden van pak 'm beet 6 jaar oud, en Mercedes zou mij aanbieden om gratis de auto om te ruilen voor een exemplaar uit 2015 dan zou ik dat wel doen :+
Nou klopt je rendering niet helemaal, je krijgt alleen een nieuwe Windows gratis, niet de PC er omheen.

Probleem is, als jij een desktop hebt, het liefst eentje die je zelf in elkaar gezet hebt of van een fabrikant die geen legacy drivers gebruikt is Windows 10 een leuke deal, echter zie nog vaak laptops die soms amper 1jaar oud zijn en waar Windows 10 onstabiel op werkt (vooral doordat Windows 10 zo graag hun eigen drivers door je strot duwt).

Hoe vaak ik het tot nu toe wel niet had meegemaakt dat ik langs kennis en kwam, netjes alles installeerde en achteraf uren aan het klooien was omdat Windows 10 een nieuwe driver wil installeren, misschien wil ik wel de oude driver omdat die stabiel werkt?

Vooral met chipsets gedoe gehad, soms bij laptops zelfs van slechts 1 jaar oud.

Dat terzijde, nogmaals een verkeerde vergelijking, zie dit meer als Mercedes die een nieuwe motor in je oude Mercedes wil inbouwen en jij moet maar hopen dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties. Ik ga ermee aan de slag. Wanneer ik het antwoord heb, post ik het hier zodat mensen met hetzelfde probleem de oplossing kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
Anoniem: 34027 schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:24:
Bedankt voor de suggesties. Ik ga ermee aan de slag. Wanneer ik het antwoord heb, post ik het hier zodat mensen met hetzelfde probleem de oplossing kunnen vinden.
Je hebt mijn post gelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:19
Waarom geeft niemand hier gewoon een fatsoenlijk antwoord als je het weet?

De oplossing is simpel:
- Eerst open taakbeheer, zoek het proces GWX.exe en sluit het af.
- Dan ga naar Windows Updates, zoek naar geinstalleerde update KB3035583
- Deinstalleer deze update
- Herstart de computer
- Kies in updates om handmatig updates te installeren ipv automatisch (tijdelijk)
- Laat de computer opnieuw zoeken naar updates
- Zodra KB3035583 weer tevoorschijn komt kun je deze afvinken en vervolgens de optie kiezen om het te verbergen.
- Zet (indien je dat wil) automatische updates weer aan.

Mijn YouTube Channel

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat gaat niet helpen, zie http://www.theregister.co...about_pushing_windows_10/, dit gaat alleen erger worden. Zelfs verbergen werkte maar tijdelijk, je moet meer doen als je het echt kwijt wilt.

Dit werkt: http://www.askvg.com/how-...nd-its-icon-from-taskbar/. Dwz, de registry edits en meerdere keren herstarten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mizgala28
gambieter schreef op donderdag 17 december 2015 @ 02:26:
Dat gaat niet helpen, zie http://www.theregister.co...about_pushing_windows_10/, dit gaat alleen erger worden. Zelfs verbergen werkte maar tijdelijk, je moet meer doen als je het echt kwijt wilt.

Dit werkt: http://www.askvg.com/how-...nd-its-icon-from-taskbar/. Dwz, de registry edits en meerdere keren herstarten.
Ik zou graag Windows 10 willen gebruiken, maar aangezien het onstabiel op mijn laptop werkt, helaas nee.

Dat dwingen is zo irritant, mensen krijgen alleen meer hekel aan een product op deze manier.

Daarnaast zijn de eisen of je de update voorgeschoteld krijgt of niet gewoon bizar, mijn moeder heeft een dood simpele Dell met een single core 1,5ghz CPU, 40gb schijf en 2gb ram (ze gebruikt vooral de tablet dus de laptop voldoet voor die ene keer per jaar).

Maar goed, dat ding had 1gb ram, was te traag dus nog eens 1gb erbij en plots voldoet hij aan de eisen van Windows 10 upgrade...

Belachelijk.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:40
Tot nu toe heb ik succes met alleen die DisableGwx registry key. Al die andere dingen heb ik nog nooit hoeven doen (toegegeven, dit betreft allemaal win 8 pro, misschien is het voor meer consumenten edities een ander verhaal)

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Op een gegeven moment staat ie gewoon in Windows Update. Dan zijn die pop-ups weg, neem ik aan. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de Windows 10 update verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:22
Ik heb de titel even aangepast, want wat je bedoelt is natuurlijk dat je de Windows 10 Update notificatie in Windows 7 wilt verwijderen....typo is snel gemaakt, maar ik heb hem voor je hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-07 23:36
anboni schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:45:
[...]

Tot nu toe heb ik succes met alleen die DisableGwx registry key. Al die andere dingen heb ik nog nooit hoeven doen (toegegeven, dit betreft allemaal win 8 pro,
+1

Met W8.1 (Geen pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
Mizgala28 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 03:15:
[...]

Ik zou graag Windows 10 willen gebruiken, maar aangezien het onstabiel op mijn laptop werkt, helaas nee.

Dat dwingen is zo irritant, mensen krijgen alleen meer hekel aan een product op deze manier.

Daarnaast zijn de eisen of je de update voorgeschoteld krijgt of niet gewoon bizar, mijn moeder heeft een dood simpele Dell met een single core 1,5ghz CPU, 40gb schijf en 2gb ram (ze gebruikt vooral de tablet dus de laptop voldoet voor die ene keer per jaar).

Maar goed, dat ding had 1gb ram, was te traag dus nog eens 1gb erbij en plots voldoet hij aan de eisen van Windows 10 upgrade...

Belachelijk.
Als hij Vista, Windows 7 of Windows 8(.1) kan draaien, dan kan die in de meeste gevallen ook Windows 10 draaien.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-07 23:36
Ramon schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:28:
[...]

Als hij Vista, Windows 7 of Windows 8(.1) kan draaien, dan kan die in de meeste gevallen ook Windows 10 draaien.
Iets kunnen draaien maakt het nog niet werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Ramon schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:28:
[...]

Draaien is 1 ding, stabiel draaien is 2.

Ik kan ook op mijn oude P4 die stof hapt Windows 10 draaien, maar alles behalve stabiel omdat de drivers ontbreken.

Zo ook in het geval van mijn laptop, ik moet legacy drivers ervoor hebben, onder Windows 8(.1) kan dat prima, maar met Windows 10 is mijn laptop te onstabiel.

En betreffende de laptop van mijn moeder, onder Windows 10 draait deze traag en onstabiel, daarnaast wordt de videokaart niet meer ondersteund, klein probleem op zich maar de resolutie is gelocked op 800x600 (en ja, ik heb meerdere uren aan gespendeerd om dat via omwegen te wijzigen, kan niet punt uit) en daarnaast is de boel laggy omdat de videokaart drivers ontbreken en er alleen vga zijn.

En dan kan ik tegen mijn moeder zeggen "vervang je laptop uit 2006 omdat je geen Windows 10 kan draaien" maar dat is onzinnig, ze gebruikt hem heel zelden en dan is Windows 7 ruim zat (aangezien ze 90% van de tijd de tablet gebruikt).

Punt uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Mizgala28 op 19-12-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

anboni schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:45:
Tot nu toe heb ik succes met alleen die DisableGwx registry key. Al die andere dingen heb ik nog nooit hoeven doen (toegegeven, dit betreft allemaal win 8 pro, misschien is het voor meer consumenten edities een ander verhaal)
Dat kan, ik heb het alleen in Windows 7 gedaan :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Het wordt wel te gek voor woorden.
Ik heb dat kb3035583 kreng nu al minimaal 3x verwijderd en verborgen (Win7 Prof) Ook alle GWX-shit en toch komt het steeds weer terug.
Ik had updates automatisch installeren al uitstaan, maar ik denk dat mijn vriendin de update per ongeluk heeft geïnstalleerd met afsluiten.
Ik had in augustus nog de ijdele hoop dat de Microsoft ook naar zijn eigen aanwijzingen zou luisteren:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3080351
To suppress this offer through the registry, specify the following registry value:
Subkey: HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate
DWORD value: DisableOSUpgrade = 1
Maar helaas, ik moet dus ook nog een sleutel HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\OSUpgrade maken, met 2 waarden AllowOSUpgrade = 0 EN ReservationsAllowed = 0.
Nou, eens kijken hoe lang het dit keer duurt, voordat het weer door mijn strot geramd wordt...

[ Voor 3% gewijzigd door Vaan Banaan op 20-12-2015 03:14 ]

500 "The server made a boo boo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier blijft die helaas ook telkens terugkomen. Blijkbaar zit MS telkens de releasedatum te wijzigen waardoor ie telkens weer als nieuwe update gezien wordt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Same here, ik ken de update nummer helaas inmiddels uit mijn hoofd en ook hier komt deze keer op keer terug.

Gelukkig heb ik de updates op handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Ik heb eens een XPath filter met KB3035583 installed op mijn Windows setup logboek losgelaten (Systeembeheer, logboeken, Setup, knop huidig logboek filteren, tab XML, vinkje handmatig):
code:
1
2
3
4
5
<QueryList>
  <Query Id="0" Path="Setup">
    <Select Path="Setup">*[UserData[CbsPackageChangeState[(PackageIdentifier="KB3035583") and (IntendedPackageState="installed")]]] and *[System[EventID=2]]</Select>
  </Query>
</QueryList>

12 april, 22 mei, 7 juli, 18 juli, 2 oktober en 18 december.
Inmiddels dus 6x, ongelooflijk...

500 "The server made a boo boo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond_
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
hier een handig programma die het voor jou doet. Windows 10 When I Want It.
http://win10wiwi.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Raymond_ schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:33:
hier een handig programma die het voor jou doet. Windows 10 When I Want It.
http://win10wiwi.com/
Hoewel dat handig klinkt is het toch te belachelijk voor woorden dat ik nota bene een tool nodig heb om Windows 10 te weigeren!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Hmm knap dat je dell problemen heeft met windows 10. Heb hier een dell liggen van 2008 waar vista op stond. 10 werkt daar prima op!
met wat loopt hij onstabiel?
Maar fijn dat je probleem al is opgelost!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
coolbvrobin schreef op maandag 21 december 2015 @ 00:57:
Hmm knap dat je dell problemen heeft met windows 10. Heb hier een dell liggen van 2008 waar vista op stond. 10 werkt daar prima op!
met wat loopt hij onstabiel?
Maar fijn dat je probleem al is opgelost!!
Als je het tegen mij hebt, probleem is opgelost omdat er gewoon Windows 7 op draait.

Punt is dat de Intel videokaart die erin zit na Vista niet meer ondersteund is door intel, onder Windows 7 werken die drivers wel, op Windows 8 en hoger niet.

Dan nog, het is te erg voor woorden dat Microsoft je alsnog dwingt om over te stappen, ook als de boel gewoon niet werkt, Microsoft is met Windows 10 enorm "gebruikers aantal geil" geworden, het boeit hun niet of het uberhaupt werkt als mensen het maar gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Damn, hij stond toch weer bij de optional updates. Mijn laptop zal zich zo ongeveer gestalkt voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
gambieter schreef op maandag 21 december 2015 @ 02:55:
Damn, hij stond toch weer bij de optional updates. Mijn laptop zal zich zo ongeveer gestalkt voelen.
Microsoft begint net een deur verkoper te worden, en daar heb ik een hekel aan aangezien als ik iets wil of wens koop (of upgrade) ik het zelf wel.

Dit werkt eigenlijk afschrikwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Mizgala28 schreef op maandag 21 december 2015 @ 03:45:
[...]

Microsoft begint net een deur verkoper te worden, en daar heb ik een hekel aan aangezien als ik iets wil of wens koop (of upgrade) ik het zelf wel.

Dit werkt eigenlijk afschrikwekkend.
Misschien moet MS de volgende keer wat voorzichtiger zijn. Een update aanbieden die de hardware helemaal niet ondersteunt is op z'n zachtst gezegd een recept voor klachten en problemen. Ik heb het ook fout zien gaan bij het upgraden van een Windows 7-machine naar Windows 10. PC was 6 of 7 jaar oud. De chipset (of iig de onboard graphics) werd niet door Windows 10 ondersteund (een nForce nogwat). Dus na de upgrade kon de resolutie niet terug naar de normale resolutie want er was geen driver.
Voor ik een werkende driver had was ik een week verder. Pas de tweede poging was een versie die niet om de haverklap de boel liet bevriezen (alleen een reset hielp nog). Ze hebben nog een lange weg te gaan bij Microsoft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Cyphax schreef op maandag 21 december 2015 @ 07:22:
[...]

Misschien moet MS de volgende keer wat voorzichtiger zijn. Een update aanbieden die de hardware helemaal niet ondersteunt is op z'n zachtst gezegd een recept voor klachten en problemen. Ik heb het ook fout zien gaan bij het upgraden van een Windows 7-machine naar Windows 10. PC was 6 of 7 jaar oud. De chipset (of iig de onboard graphics) werd niet door Windows 10 ondersteund (een nForce nogwat). Dus na de upgrade kon de resolutie niet terug naar de normale resolutie want er was geen driver.
Voor ik een werkende driver had was ik een week verder. Pas de tweede poging was een versie die niet om de haverklap de boel liet bevriezen (alleen een reset hielp nog). Ze hebben nog een lange weg te gaan bij Microsoft. :)
Wat dat betreft snap ik MS wel, de systeem eisen van Windows 7 zijn hetzelfde als die van Windows 10

1 Ghz CPU
1GB Ram (32bit) of 2GB (64bit)
16GB Diskruimte (32bit) of 20GB (64bit)
DX9 Compatible videokaart
Minimaal 800x600 resolutie scherm.

Ieder systeem dat Windows 7 draait en aan deze specificaties voldoet zou dus in de basis ook Windows 10 moet kunnen draaien. Mijn ervaring is trouwens dat Windows 10 op oudere systemen zelfs iets soepeler draait dan Windows 7.

Dat Nvidia zijn zaakjes niet op orde heeft en geen werkende driver heeft aangeleverd bij MS of de Nforce niet geflagged heeft als incompatible kan je MS natuurlijk niet direct kwalijk nemen daar fabrikanten verantwoordelijk zijn voor alle drivers m.u.v. van de standaard MS drivers. MS zal verwacht ik alleen het Windows 7 systeem checken, voldoet deze aan de eisen dan zal de update beschikbaar gemaakt worden en zal tijdens de upgrade hardware waarvoor de fabrikant geen nieuwe driver beschikbaar heeft gemaakt op o.a. Windows update inderdaad voorzien worden van een standaard MS driver, waarna zelf de driver geupdate zal moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dennism schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:53:
[...]

Dat Nvidia zijn zaakjes niet op orde heeft en geen werkende driver heeft aangeleverd bij MS of de Nforce niet geflagged heeft als incompatible kan je MS natuurlijk niet direct kwalijk nemen daar fabrikanten verantwoordelijk zijn voor alle drivers m.u.v. van de standaard MS drivers.
Microsoft heeft blijkbaar het model zo aangepast dat Windows 7's drivers niet gewoon meegenomen worden. Dan heeft het geen enkele zin om er vanuit te gaan dat een systeem dat Windows 10 kan draaien ook beter een upgrade kan krijgen. Het is niet alsof MS zich niet vaker aan deze steen heeft gestoten (ik kan het me herinneren bij Windows XP en bij Vista waarbij die laatste grotendeels flopte door het ontbreken van drivers van fabrikanten; dat zullen ze in Redmond niet voor herhaling vatbaar achten)

Het maakt verder ook niet zoveel uit wiens "schuld" het is. Desnoods houdt MS een lijst bij van hardware die wel of geen ondersteuning hebben vanuit de fabrikant, maar wat je als MS echt moet willen voorkomen is dat je mensen pusht om een hippe nieuwe versie van je OS te installeren, maar ze achteraf achterlaat met een systeem waar drivers voor ontbreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Cyphax schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:14:
[...]

Microsoft heeft blijkbaar het model zo aangepast dat Windows 7's drivers niet gewoon meegenomen worden.
Dat klopt niet geheel, windows 10 heeft ook ondersteuning voor WDDM 1.0 (Vista), WDDM 1.1 (Windows 7), WDDM 1.2 (Windows 8) en WDDM 1.3 (Windows 8.1). Dit staat ook gewoon in de systeem eisen er is minimaal een DX9 Compatible kaart nodig met minimaal WDDM 1.0 drivers. Ik heb zelf redelijk wat oudere kaarten gewoon aan de praat gekregen met Windows 7 drivers, dus dit is zeker geen algemeen issue (vista drivers heb ik niet getest, maar zouden wanneer correct geprogrammeerd gewoon moeten werken).

Wat wel zo is, en misschien dat daar jouw comment vandaan komt is dat je om gebruik te maken van DX12 exclusieve features een WDDM 2.0 driver moet hebben. Deze zullen lang niet altijd voor oudere kaarten beschikbaar zijn, waardoor deze terug zullen vallen op de features van oudere DX versies.

Uiteraard zal het beter zijn wanneer incompatible devices geflagged worden (iets wat MS voor zover ik weet ook gewoon doet via het programma waarbij fabrikanten dat soort zaken kunnen opgeven bij MS naast de zaken die MS zelf test), maar ik kan me ook voorstellen dat MS niet alle hardware kan testen en dat voor een deel, zeker bij verouderde hardware deze informatie vanuit de fabrikanten moet komen. Het is niet zo dat de fabrikanten niet al ruim een jaar voor release wisten waaraan de drivers zouden moeten voldoen.

Edit: Ik zie trouwens net dat bepaalde Nforce modellen ook gewoon als incompatible geflagged staan, en waarbij een upgrade naar Windows 10 geweigerd wordt als je deze probeerd uit te voeren, MS (en mogelijk Nvidia) zijn er iig dus wel deels van op de hoogte.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 21-12-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dennism schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:39:
[...]

Wat wel zo is, en misschien dat daar jouw comment vandaan komt is dat je om gebruik te maken van DX12 exclusieve features een WDDM 2.0 driver moet hebben.
Dit was een PC die helemaal niet gebruikt wordt voor games, DX is/was daar niet zo relevant voor. Het ging erom dat ie terugviel op de standaarddriver (die helemaal niet voldeed) terwijl de vorige driver het prima deed in Windows 7. Dus als het allemaal compatible is gebleven had ie die driver gewoon mee mogen nemen.
Maar pas na veel teveel pijn en moeite (ik bedoel, dat was echt iets meer dan even Googlen en dan de eerste link volgen :() kon ik een driver vinden, bij Nvidia, die het gewoon deed. Dit had geen enkele leek eventjes zelf kunnen fixen. Ik ben in elk geval snel afgestapt van het idee dat Windows zonder problemen een upgrade kan krijgen.
Dennism schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:39:
[...]
Edit: Ik zie trouwens net dat bepaalde Nforce modellen ook gewoon als incompatible geflagged staan, en waarbij een upgrade naar Windows 10 geweigerd wordt als je deze probeerd uit te voeren, MS (en mogelijk Nvidia) zijn er iig dus wel deels van op de hoogte.
Okee dus er is wel rekening mee gehouden.
Het suffe is dat dit model NForce eigenlijk gewoon helemaal prima werkt, met die juiste driver, en hij loopt ook echt als een trein. Maargoed; dan is het een foutje in een systeem waarvan ik vond dat het er moet zijn, en het is er dan, dat scheelt alweer in het risico. Ik verwacht ook niet dat het in 100% van de gevallen goed gaat, en ik heb 4 andere upgrades naar Windows 10 uitgevoerd bij verschillende mensen en dat is in die gevallen wel goed gegaan (maar was ook wel wat jongere hardware). :)

[ Voor 32% gewijzigd door Cyphax op 21-12-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Cyphax schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:46:
[...]

Dit was een PC die helemaal niet gebruikt wordt voor games, DX is/was daar niet zo relevant voor.
Dat geloof ik direct, mijn comment ging er echter over dat je regelmatig informatie ziet over het feit dat Windows 10 een nieuw driver model vereist dit eigenlijk enkel gaat over (het ontbreken van) DX12 compatibiliteit. Iets wat er niet altijd duidelijk bij staat, waardoor mensen al snel kunnen vermoeden dat je voor Windows 10 altijd drivers nodig hebt gebaseerd op het nieuwe driver model. Wat dus niet noodzakelijk is als DX12 geen (meer)waarde voor je heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
da_PSI schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:35:
[...]

Je hebt mijn post gelezen?
Hoi da_PSI,

Ik heb je post gelezen en de tool gedownload en uitgevoerd. Het lijkt erop dat het werkt! Geen vervelende tray icons en pop-ups meer :D

Hiermee lijkt het probleem opgelost.

Ik zal weer een reactie plaatsen als de situatie verandert.
Pagina: 1