Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat draaien op Windows 10 voor Libre office + eenvoudige foto/vector bewerking (GIMP/Inkscape) + browsen. Niet heel spannend denk ik, enige is dat ik altijd heel veel programma's tegelijk open heb staan. Ook werk ik veel in de cloud, waardoor er 4 browsers met 8 tabbladen open staan. Gamen wordt er niet op gedaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is € 400 - € 600, moet volgens mij ruim genoeg zijn voor mijn wensen. Wel wil ik voor dit bedrag ook nog een Windows 10 Home licentie erbij hebben. Randapparatuur is aanwezig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en monitor zijn gewoon aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als de kast nog ruimte biedt voor een cd/dvd brander komt die erin, anders niet. Verder wil ik er 2 monitors op aansluiten. Qua opslag een SSD voor de software en er moet ruimte zijn voor een tweede HDD. Eisen moederbord:
Mini-ITX
DDR4
WiFi (802.11n)
DVI-D i.v.m. huidige monitor + mogelijkheid nog extra monitor aan te sluiten met ik denk HDMI?
Bluetooth (geen keiharde eis, maar wel handig voor mijn huidige muis en toetsenbord van Apple)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel I5 6e generatie processor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt op mijn bureau te staan. Daarom wil ik het graag zo compact en stil mogelijk houden. PC staat iedere dag de gehele dag aan tot laat, dus geen overdreven stroomverbruik door overkill onderdelen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb grotendeels de BBG van november overgenomen, dus in de basis denk ik goed. Belangrijkste vragen zijn:
Huidige samenstelling ziet er zo uit (zonder case nog en de voeding is even afhankelijk van welke behuizing het gaat worden):
Ik ben heel erg benieuwd wat je op- of aanmerkingen zijn. Hiervoor al een mini-itx systeem gebouwd voor mijn ouders. Nu ben ik zelf eindelijk aan de beurt (mijn Mac mini bevalt niet qua performance). Dus kan niet wachten om tot de bouw over te gaan. Alvast heel erg bedankt voor je bijdrage!
Het systeem gaat draaien op Windows 10 voor Libre office + eenvoudige foto/vector bewerking (GIMP/Inkscape) + browsen. Niet heel spannend denk ik, enige is dat ik altijd heel veel programma's tegelijk open heb staan. Ook werk ik veel in de cloud, waardoor er 4 browsers met 8 tabbladen open staan. Gamen wordt er niet op gedaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is € 400 - € 600, moet volgens mij ruim genoeg zijn voor mijn wensen. Wel wil ik voor dit bedrag ook nog een Windows 10 Home licentie erbij hebben. Randapparatuur is aanwezig.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en monitor zijn gewoon aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als de kast nog ruimte biedt voor een cd/dvd brander komt die erin, anders niet. Verder wil ik er 2 monitors op aansluiten. Qua opslag een SSD voor de software en er moet ruimte zijn voor een tweede HDD. Eisen moederbord:
Mini-ITX
DDR4
WiFi (802.11n)
DVI-D i.v.m. huidige monitor + mogelijkheid nog extra monitor aan te sluiten met ik denk HDMI?
Bluetooth (geen keiharde eis, maar wel handig voor mijn huidige muis en toetsenbord van Apple)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel I5 6e generatie processor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt op mijn bureau te staan. Daarom wil ik het graag zo compact en stil mogelijk houden. PC staat iedere dag de gehele dag aan tot laat, dus geen overdreven stroomverbruik door overkill onderdelen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb grotendeels de BBG van november overgenomen, dus in de basis denk ik goed. Belangrijkste vragen zijn:
- welke behuizing adviseren jullie? (zie hieronder een selectie van mijn bevindingen, de Fractal vind ik heel mooi, maar eigenlijk te groot)
- Heeft het zin om i.p.v. 8GB geheugen voor 16 GB te gaan in mijn situatie (altijd veel programma's open staan)?
- Ik heb weinig verstand van moederborden, overklokken ga ik niet doen en budget van rond de 100 euro, heb ik dan een geschikt exemplaar uitgekozen?
- Is de standaard processor koeling voldoende?
- andere tips/ suggesties om het maximale uit mijn budget te halen (of onnodig geld uit te geven)?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Cooler Master Elite 110 | € 40,95 | € 40,95 |
| 1 | Fractal Design Node 304 Wit | € 77,66 | € 77,66 |
| 1 | LC-Power 1360MI Mini-ITX | € 50,51 | € 50,51 |
| 1 | Silverstone Milo ML05B | € 48,50 | € 48,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 217,62 | |
Huidige samenstelling ziet er zo uit (zonder case nog en de voeding is even afhankelijk van welke behuizing het gaat worden):
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4460 Boxed | € 184,90 | € 184,90 |
| 1 | Gigabyte GA-H97N-WIFI | € 113,- | € 113,- |
| 1 | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM | € 62,48 | € 62,48 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | Antec VPF Series 450W | € 56,89 | € 56,89 |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 80,95 | € 80,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 534,17 | |
Ik ben heel erg benieuwd wat je op- of aanmerkingen zijn. Hiervoor al een mini-itx systeem gebouwd voor mijn ouders. Nu ben ik zelf eindelijk aan de beurt (mijn Mac mini bevalt niet qua performance). Dus kan niet wachten om tot de bouw over te gaan. Alvast heel erg bedankt voor je bijdrage!
[ Voor 1% gewijzigd door leader1000 op 15-12-2015 17:29 . Reden: Eigenschappen moederbord uitgebreid + processor ]