Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Photo-editing PC; upgrade advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• PsychoBram
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 28-07 11:04
Beste Tweakers,

enkele jaren geleden was ik vrij actief met mijn pc bezig en had toen een leuk setje bij elkaar. De afgelopen jaren heb ik deze door mijn studie vrijwel niet meer gebruikt. Ik deed toen alles op mijn laptop. Nu ben ik afgestudeerd en vind ik het fijner om op mijn desktop te werken, al kan deze wel een goede upgrade gebruiken.

Ik ben voornamelijk bezig met Photoshop en Illustrator, zo nu en gebruik ik ook een video-editing programma, maar dit is zelden. En eens in de maand speel ik een keer een game (niet het nieuwste/zwaarste werk; Rocket League, Battlefield 2 o.i.d.)

Ik zoek een? - Videokaart + werkgeheugen (+ eventueel HDD/SSD)
Naar mijn weten is het minste component in mijn kast de videokaart, hier heb ik dus een voorkeur aan om deze te upgraden, hiernaast denk ik extra werk-geheugen en een HDD (of SSD).
HDD/SSD kan ik later nog aanschaffen als mijn budget dit mij op dit moment niet toelaat.

Wat is je budget?
Tussen de €200-400.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: GA-MA780G-UD3H
CPU:AMD Phenom II x4 940 ~3.0GHzz
Memory:4096MB RAM (DDR2))
Voeding: BeQuiet, 400watt
GPU: Sapphire Radeon X1950 Pro - 256mb
HDD: 2x - Seagate Desktop HDD ST3250410AS - 250 GB

Ik heb linkjes naar de producten toegevoegd voor extra informatie.
Hopelijk weten jullie zo voldoende, mocht je meer informatie nodig hebben; vraag maar :)

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

DDR 2 PC8500 geheugen is vrij lastig te vinden/relatief prijzig. Om die reden ben ik toen der tijd met mijn Phenom II overgestapt op een AM3 bordje met DDR3 geheugen. Misschien dat een tweedehands AM3 bordje en DDR3 geheugen een optie is ?

Qua videokaart voor gaming, even aannemend dat je op fHD speelt. Zo goed als ieder simpel kaartje zal BF2 in fHD kunnen draaien. Ik had een HD4670 en die deed dat al met gemak. Rocket league is wel iets zwaarder maar ook niet bijzonder zwaar zo te zien. Misschien een GTX 950 een idee?

Welke HDD/kast heb je overigens nu ?

Gabriël ITX

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Je GPU is zwak, maar je CPU ook. Alles end of life.

Misschien een goed idee maar eens aan een nieuwe bak te gaan denken.

• PsychoBram
@sapphire
Ik heb er 2x een Seagate Desktop HDD ST3250410AS - 250 GB inzitten, ik zal dit even in de OP bijzetten.
Kast was een of ander goedkope kast die ik toendertijd gecasemod heb, durf zo niet te zeggen wat het was. het 'gaming' gedeelte kan je wat mij betreft wel verwaarlozen aangezien ik dit vrijwel nooit doe ;)

Ik ben er te lang niet meer mee bezig geweest om te weten wat een degelijk bordje/geheugen is (prijs/kwaliteit), dus als je opties/voorstellen hebt, graag!

@Reepje
Ja ik weet dat alles wat ouder is, ik vroeg om advies voor nieuwe componenten, niet om een gehele nieuwe kast.. Dus beetje nutteloze toevoeging in dit topic als je het mij vraagt.
Een geheel nieuwe kast kan ik namelijk nog niet veroorloven aangezien ik geen zekerheid heb in werk op langere termijn.

• Reepje
  • Niet online
Dank u. Wat me bezielt om nog te reageren weet ik niet, maar het gaat erom wat slim is, en wat dom.

Elke cent die je in die bak stopt is weggegooid geld. Je budget is 400 euro, en wat kost een veel sneller nieuw systeem? Bijna 400 euro. Dus ja, wat is nutteloos.

reviews: Desktop Best Buy Guide - november 2015

Pas je daar wat aan, bijv geen kast, geen voeding, geen harde schijf wel SSD, kom je op nog geen 300 euro uit.

• PsychoBram
Reepje schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:16:
[...]

Dank u. Wat me bezielt om nog te reageren weet ik niet, maar het gaat erom wat slim is, en wat dom.

Elke cent die je in die bak stopt is weggegooid geld. Je budget is 400 euro, en wat kost een veel sneller nieuw systeem? Bijna 400 euro. Dus ja, wat is nutteloos.

reviews: Desktop Best Buy Guide - november 2015

Pas je daar wat aan, bijv geen kast, geen voeding, geen harde schijf wel SSD, kom je op nog geen 300 euro uit.
Zo bedoelde ik het helemaal niet. Maar met 'nieuw systeem' komen al meteen grotere bedragen in mij naar boven, wat niet helemaal gek is lijkt mij? ;) Mijn excuses voor de uitspraak.
Aan de rest van je reactie heb ik wel veel, bedankt daarvoor! Ik zal het even doorlezen.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

So dat is best een goeie!
Heb je sowieso een mooi systeem, even over de €300 zonder videokaart
Kun je je oude hardeschijven eventueel nog meenemen en de rest verkopen. En een videokaartje en/of andere/extra hdd kopen :)

Gabriël ITX

• Reepje
  • Niet online
Of helemaal luxe, de hele zooi nieuw (ik vind altijd, met een nieuwe kast is het echt nieuw) dan de oude bak verkopen voor zeg 100 euro. Dan zijn de totale kosten nog steeds ongeveer 300 euro.

Hou er ook rekening mee dat nieuwe onderdelen een veel kleinere kans hebben om kapot te gaan dan 7 jaar oude onderdelen.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

idd!

De basisguide met een 1TB WD Blue ofzo, ben je voor ruim onder de €400 klaar en alles nieuw :)
Oude pc verkopen en daar eventueel een videokaart voor kopen. Gezien dit geen snelle hoeft te zijn kun je denk wel af met een kaart van een paar tientjes, ben je totaal inderdaad misschien nog steeds 'maar' €300 kwijt :)

Gabriël ITX

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
PsychoBram schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:45:

Voeding: BeQuiet, 400watt

Ik heb linkjes naar de producten toegevoegd voor extra informatie.
Hopelijk weten jullie zo voldoende, mocht je meer informatie nodig hebben; vraag maar :)
De kans is heel groot dat deze voeding kapotte elco's heeft en zo de rest van de PC stuk maakt door gevaarlijk hoge ripple op de gelijkspanning te zetten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True