Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DOS] Oude "scandisk" gezocht voor DOS 720k

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik beschik sinds kort over oude laptop Toshiba T1100 Plus. Een kenner zal de laptop herkennen met zijn dubbele 720k 3,5" diskdrives.
Er bestaat ook externe 5,25" diskdrive met 360k opslag floppies. Die heb ik ergens kunnen pakken en hij doet het ook nog prima! Nou kan ik erg oude floppies lezen...
Ik ben even begonnen met afhalen en backuppen zeer oude software op 360k floppies.
Sommigen zijn zeldzaam en daarom wil ik ze veilig opslaan voordat er bad sectors ontstaan.

Helaas heb ik ondanks aantal programma's succesvol gekopieerd ook paar met bad sectors erin. De programma's zijn Nederlands gemaakt en dus mogelijk nergens te vinden. Zeldzaam dus. En veel mensen gooien floppies allang weg.... omdat XT machines ook weg zijn en niemand 5,25" gebruikt. Alleen verzamelaars.

Bijvoorbeeld Lingo is Nederlands en zit op 360k diskettes. Deze Lingo ondersteunt z/w tot VGA kleur. Hij start wel op de laptop, maar door ene bad sector kan ik niet alle bestanden kopieren.

Om te recoveren zoek ik dus eigenlijk smalle variant van "scandisk" welke te vinden is op DOS 6.22. Oudere DOS versies zijn er ook, maar ze passen bijna allemaal op 1,44 MB diskettes. En ik weet ook dat er bugs zijn bekend bij oudere scandisk. Dat is met kleinere 720k DOS diskette en dus eigenlijk te riskant om te gebruiken - dit kan leiden tot dataverlies.

Echter er zouden ook alternatieven bestaan die ook diskette kan recoveren gemaakt door andere bedrijven. Ze zijn alleen zo zeldzaam en praktisch niks te vinden.
Google helpt te weinig mee en heeft alleen te grote programma's - dan kan niet zonder kleine harde schijf...

Ik zoek daarom hulp van andere oude hobbisten die vroeger met oude XT machines hebben gewerkt en dus kennen aantal DOS programma's voordat harde schijven verschijnen.
Heb je misschien wat liggen in je stoffige DOS archief die ik goed kan gebruiken voor redden van data op oude diskettes? Het moet makkelijk op 720k diskette passen + command.com erbij en nog wat ruimte voor schrijven data vanaf 360k diskettes.

Alvast hartelijk dank!

Natuurlijk mag je ook - als je toevallig weet waar oude DOS programma's te vinden is op internet - dan kan ik die pakken, of mij geven vanuit je archief.

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Let wel, latere versie diskettes zijn 1,44 MB en er staan meer bestanden op dat het niet meer past op 720k.
Ik ken ook CHKDSK.EXE maar ik moet opletten dat het geen bugs bevat, en moet optie hebben om te kunnen recoveren.

Alle images zijn 1,44 MB, ik weet niet of ik wel zomaar kan omvormen tot 720k image met winimage.
Welke is veilig te gebruiken?

[ Voor 16% gewijzigd door MrDummy op 13-12-2015 16:09 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je images niet naar diskette geschreven krijgt, dan kan je ze ook gewoon uitpakken en de data er zelf op plempen.
Het is niet alsof een diskette speciale bootsectors heeft, dus zelfs als het bootable images zijn, voldoet het om de boel uit te pakken en de data naar de diskette te kopieren.

Nu ben ik niet bekend met eventuele problemen in Scandisk/Chkdsk onder DOS, maar anders pak je toch FreeDOS of Caldera DRDOS?
Compatible, maar wel moderner. Dus allicht ook minder bugs.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je niet ergens nog een oude Windows 98 CD liggen? Die bevat nog de scandisk dat je zoekt.

Ik (of eigenlijk m'n ouders) heb nog een la vol met oude 3,5" diskettes. Lingo zit daar volgens mij ook tussen. Die geweldig goede oude tijd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
http://www.minuszerodegre...MS-DOS%20CHKDSK%20bug.pdf

Bug CHKDSK dus tot dos 5.0.
Ga even nakijken of bootdisk website veilige versie heeft.

Ik lees in pdf zelfs dat alternatief voor CHKDSK programma "Norton Disk Doctor" bestaat. Die heeft ook mijn interesse. Die wil ik wel even proberen :)

[ Voor 4% gewijzigd door MrDummy op 13-12-2015 16:20 ]

Verwijderd

Kijk of je nog PC-Tools kan vinden, daar kan je echt veel mee doen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oeh, die heeft m'n vader ook nog ergens! Maar een checkdisk heb ik 'm er niet mee zien uitvoeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Norton Disk Docter. Vroeger veel mee gewerkt, werkt prima. Als je die te pakken kunt krijgen en op je disk kunt draaien kun je meer fixen dan een scandisk of chkdsk kan. Duurt wel even wat langer dan je gewend bent ;)

Wat je ook nog kunt proberen: gebruik xcopy ipv copy. Xcopy leest naar geheugen en kan daardoor wat meer keren opnieuw proberen als een disk niet te lezen is.
Wat ik vroeger zelf ook nog wel eens deed bij leesfouten is disk er even uit, schudden en nog eens proberen.
Trouwens: heb je de drives zelf al eens goed schoongeblazen? Kan een hoop ellende voorkomen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

NDD inderdaad; onderdeel van Norton Utilities. Uit m'n hoofd moet je voor DOS-based versions NU 6.0 hebben. En chkdsk gaat geen data van bad sectors recoveren; het voorkomt alleen dat die rotte sectoren opnieuw gebruikt gaan worden.

Er is echter prima speciale copieer/recovery software voor floppies die ruwe track-based IO doen met allerlei aanvullende truukjes en echt resultaat kunnen leveren. Maar niet makkelijk in gebruik; eentje die ik zelf veel gebruikt heb is Formula v2.51 is voor de MSX, of DiskSalv voor de Amiga. NDD voor DoS is goed voor logische recovery, maar niet voor echte low-level recovery. Zijn er ook voor de PC (DOS/Linux) waslijsten aan goede low-level tools, maar die zijn veel obscuurder tegenwoordig :(

Kijk anders ook even op http://www.archiveteam.or...tle=Rescuing_Floppy_Disks voor een aantal mogelijkheden; de meeste copieer- en recovery-software (zeker de laatste 20 jaar) is vrijwel allemaal high-level logische recovery gebaseerd en aan dat soort 13-in-dozijn software heb je iets met floppies of CDs/DVDs.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als het je om deze versie van Lingo gaat kun je je de moeite van het recoveren besparen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ywEzrwXoWxe414Qq3rAMPcJP/full.jpg

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als die 360k floppy ook op een andere pc aangesloten kan worden, heb je de mogelijkheid om op te starten met een Linux "live cd" zoals Ubuntu. Vervolgens kan je dan met ddrescue de floppy naar een image bestand kopieeren. ddrescue probeert bad sectors een aantal keren te lezen en als het echt niet lukt maakt hij op de kopie een lege sector aan op die plaats. Zolang die sector geen FAT-tabel is kun je zo nog heel veel data redden.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En kijk eens wat ik nog in een hoekje van mijn harde schijf gearchiveerd vind. :P

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GA8TRoOaklWNRqE5yVUMqo7Q/full.png

Laat het maar even niet op mijn HD los want dat zou wel eens veuls te nieuw kunnen zijn. ;)

En: Herinnert U Zich Deze Nog..Nog..Nog...!

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Htfma9jz524FRvX6Q6nW7cf4/full.png

En ik heb nog véél meer van zie lekkere ouwe zooi.

Omdat harde schijven alleen maar veel en veel groter werden heb ik dat soort dingen steeds weer meegenomen naar een nieuwe schijf omdat het toch geen significante ruimte meer in beslag neemt en het me niet in de weg zit.

In een folder genaamd WD4 (van een 4GB harde schijf afkomstig) zitten zipjes waarin ik indertijd van de diverse logische partities van die schijf dingen die ik wou meenemen ingepakt heb. Totaal 1,7GB. Voor die tijd heel wat dus er zit alleen daarin nog aardig wat oud spul. En ik heb ook nog lekker ouwe kleine harde schijven liggen van iets van 80 en 320 MB (WD en Conners) die het best nog eens zouden kunnen doen. Alhoewel daar ook wel dingen op staan die ik al weer meegenomen had naar die 4GB schijf want daar staan ook folders in genaamd Conner en Conner2. :P

Ik zie zo even gauw bijv. een PageMaker 3 en 4 staan. En een Fontasy en dBase 3 denk ik. :+
Ook nog de echte VGACOPY versies 4 en 5 in elk geval en DiskDupe, en CheckItPro. :P

Blast from the past! 8)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo te horen staat er vast ook nog ergens een WP5.1 document met daarin de pinouts voor een nullmodem en een laplinkkabel :P
* The Eagle nog een shitload aan DOS meuk liggen heeft, maar net vader dus ik ben al blij dat ik uberhaupt de tijd heb om even deze regels te tikken :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik was thuis niet echt een WP liefhebber maar heb er werkgerelateerd wel een computer (Tulip PC-AT) mee voorzien en mee gewerkt en daar zelfs fonts voor een laserprinter voor geïnstalleerd. Dat was een procedure op zich met speciale software met een heel boekwerk erbij. Maar het was netjes gelukt.

Maar ik kom nog wel een Framework 3 tegen. :*) Hele coole software was dat. Office avant la lettre met een hele goede outliner. 8)

Edit:

Deze wil ik jullie even niet onthouden. Ik vond het weer terug in dat archief van oude software. Het is de help file van de meest briljante add-on voor Windows 3.1x genaamd PlugIn. Wellicht de eerste keer dat ik dat begrip Plug-In hoorde.

Het voegde nestbare Program Manager Groepen toe EN.... een rechts-klik snelmenu (quick-run of instant menu) waarmee je door rechts-klikken op een PM-groep met in totaal twee muisklikken zo'n beetje elk programma in Windows 3.1x kon starten. De reden waarom ik de UI van Windows 95 en later met de Startknop nooit een goede en logische evolutie heb gevonden. Met dat PlugIn kon ik toen al veel sneller wat later met Windows 95 veel omslachtiger is geworden.

http://filetrip.net/dl?acXsmMYeOH

Die oude helpbestanden zijn als je er geen ondersteuning meer voor hebt met hulptooltjes of een KB add-on van Microsoft wel weer te bekijken.

[ Voor 50% gewijzigd door CaptJackSparrow op 13-12-2015 22:43 ]

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@ CaptJackSparrow : dan kan je (Corel) Ventura Publisher ook nog wel.
Dat was destijds één van de eerste grafische software dat ook de HP500 Deskjet kon aansturen.
Windows 2.03/3.0/3.1, ik weet het zo niet meer, maar die had toen geen driver voor die printer.

Edit:

En met een scsi kaart erin, en een stukje software kon ik de externe HP Dat als hdd/streamer gebruiken.
Wow wat een opslagcapaciteit had je toen, maar ging ook vaak fout...

[ Voor 26% gewijzigd door PE4000 op 15-12-2015 01:58 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:15

lordsnow

I know nothing

VGA-COPY is mischien de moeite waard om te proberen. Dit was destijds de bees-knees
http://www.bttr-software.de/freesoft/disk2.htm

SCANDISK en CHKDSK heb ik even van een DOS6.22 floppy geplukt en hier neer gezet:
http://www.faveotechnica.com/upload/CHKDSK-SCANDISK.zip

En Norton Disk Doctor:
http://www.faveotechnica.com/upload/NDD.zip

[ Voor 11% gewijzigd door lordsnow op 15-12-2015 02:24 ]

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Wij gebruikten altijd Copy II PC.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Let wel, er zijn verschillende LINGO programma's gemaakt.

Die van mij komt nog uit historische deel waar grafische niveau heel laag is.
Deze bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://img.squakenet.com/snapshot/4143/6989-Lingo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.squakenet.com/snapshot/4143/53301-Lingo.jpg

is heel wat anders dan:
Afbeeldingslocatie: http://www.coenmartinus.nl/programmeren/plaatjes/lingo2.jpg

Amiga heeft al mooiere:
Afbeeldingslocatie: http://s.emuparadise.org/GameBase%20Amiga/Screenshots/L/Lingo_2.png

Die van mij wijkt zelfs af, mogelijk eigen makelij. Zal screenshot proberen maken, maar nu heb ik even boot problemen, zal diskdrive even omwisselen... Er is geen timer, je kan valsspelen (onjuiste woorden of tekenbrabbels plaatsen)

[ Voor 14% gewijzigd door MrDummy op 15-12-2015 14:59 ]

Pagina: 1