Photoshop/Lightroom PC €1600

Pagina: 1
Acties:

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-12 15:06
Ik heb op het moment een Macbook Pro uit begin 2011 uitgerust met een 2ghz 2635QM (inmiddels bijna 5 jaar oud), 8gb RAM en een 840 Evo SSD erin. An sich houdt hij het goed uit maar ik merk toch dat hij bijvoorbeeld bij het kijken van filmpjes op youtube wel erg snel gaat blazen. Daarnaast gebruik ik laptop om scans van analoge foto's te bewerken (denk hierbij aan het retoucheren van stofjes, contrast bijwerken etc). Aangezien het hier om zwart wit foto's op middenformaat gaat zijn de scans in 16bit tussen de 150mb en 200mb per stuk. Echt heel snel gaat dit niet niet helaas. Inmiddels heb ik een ouder 23" 1920x1200 scherm aangesloten op de Macbook en dit maakt het bewerken wel een stuk fijner, ik zou dan ook niet meer terug willen naar een resolutie lager dan dit (vind 1080p toch wel beperkt verticaal).
Ook vind ik het gemis aan USB3 steeds vervelender worden, je merkt gewoon goed dat qua aansluitingen deze laptop echt van paar generaties terug is. Extreem gehecht aan een bepaald OS ben ik niet, op mijn werk ben ik dagelijks bezig met Windows en ik vind Windows 10 best wel fijn werken. Alle OS'en die ik dagelijks gebruik hebben wel gekkigheden en daar kan ik mee leven. Voor een desktop vind ik Apple te duur en te weinig keuze bieden dus vandaar dat ik weer een zelfbouw desktop wil.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste bezigheden zijn het scannen en bewerkenvan analoge foto's, hierbij moet worden gedacht aan bestanden beginnend bij 150mb en mocht ik ooit met grootformaat aan de slag gaan dan kan dit oplopen tot 2gb voor een 48bit kleurenscan. Hiervoor gebruik ik Lightroom CC en Photoshop CC. Een spelletje erop spelen zou leuk zijn, denk hierbij aan dingen als Wasteland 2 en iets oudere spellen die modbaar zijn op een computer. Ook lijkt een potje War Thunder me leuk op zijn tijd. Ik heb een PS4 dus gamen is zeker geen prioriteit. Daarnaast natuurlijk het huis tuin en keuken gebruik van internetten en office werk dat een student doet. Ook gebruik ik wel eens een linux VM om wat website knutsel dingen te doen maar dit heeft geen hoge prio, aangezien mijn MBP hier momenteel voor volstaat verwacht ik dat de computer dit makkelijk aankan

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 1600EU, dit is incl. de schermen. Assemblage doe ik zelf (leuk, laatste computer die ik heb gebouwd voordat ik overging op Apple was een i7 920 overkill apparaat, deze keer pak ik het wat zinniger aan)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mechanisch toetsenbord en muis heb ik al, externe DAC en koptelefoon heb ik al dus geluidskwaliteit van het moederbord maakt me niet heel veel uit. Ik heb ook nog een 4-tal oude 1tb SATA schijven die ik kan inzetten als meer opslag gewenst is, raid 5 lijkt me dan een gewenste optie. Windows 10 kan ik via de universiteit gratis krijgen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een i5 moet volstaan, LR/PS hebben niet heel veel voordeel van meer dan 4 cores dus hyperthreading van een i7 is niet nodig verwacht ik (https://www.pugetsystems....lti-Core-Performance-649/). Over de videokaart ben ik ook nog niet uit, als de 960 nagenoeg geen invloed heeft op de PS/LR dan laat ik hem er liever uit en dan speel ik mijn games wel op mijn PS4, denk dat de iGPU tegenwoordig iets al Wasteland 2 nog wel aan kan. Ik denk dat 16GB RAM voor nu genoeg is, er blijven twee slots over om er meer bij te prikken mocht dit in de toekomst nodig zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Meestal heeft ASRock wel fijne bang-for-buck moederborden, bij dit budget lijkt me een intel processor de standaard keuze. Daarnaast zou ik een moederbord met PCI-E slots handig vinden, de pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H bijvoorbeeld heeft als er een videokaart wordt gebruikt nog maar een PCI-E slot over voor uitbreidingen in de toekomst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst wil ik een M-ATX build die zo stil en zuinig mogelijk is. Ik heb voor een M.2 ssd gekozen in combinatie met een semi-modulaire voeding omdat ik dan geen onnodige sata kabels heb lopen. Waarschijnlijk kies ik toch wel voor een NAS bouwen met de overgebleven schijven uit een oud systeem dus dan staat het wel zo netjes.

Ga je overklokken?
Nu ik laatst op de frontpage las dat overklokken met non-K skylakes wellicht mogelijk wordt lijkt me dit een leuke optie. Een i5-6500 is dan makkelijk naar het niveau van zijn duurdere broer te tillen, een i5-6400 lijkt me met zijn matige multiplier een mindere keuze. Mocht dit niet beschikbaar komen dan verwacht ik dat een i5-6500 ook volstaat.

Wat verwacht je van ons?
Een kritische blik op de gekozen componenten en wat hulp met betrekking tot de keuze of een videokaart per se nodig is.

Hieronder het lijstje, alvast bedankt voor het meedenken!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,80€ 212,80
1ASRock H170M Pro4€ 100,40€ 100,40
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 213,-€ 213,-
1Cooler Master Silencio 352€ 57,28€ 57,28
2Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 306,95€ 613,90
1be quiet! Pure Rock€ 30,-€ 30,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 92,95€ 92,95
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 184,90€ 184,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.557,18

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:06
RAID 5 in een systeem waarbij weinig geluid een wens is, is wellicht niet handig. Sowieso zou ik dan hoogstens 1 mechanische schijf er in houden tbv data en eventueel rest voor een NAS/Server?