Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Techicolor TC7210 (Ziggo) Wifiprobleem met dual-band devices

Pagina: 1
Acties:

• rick77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 17:49

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Ik heb een Technicolor TC7210 modem/router van Ziggo. De wifi router is concurrent dual-band. Ik kan met een aantal dual-band devices (2.4/5 GHz; een laptop, Android smartphone en iPad) echter geen verbinding maken op de 2.4 GHz band. Vreemd genoeg is er geen probleem met 2.4 GHz-only devices.

Standaard is er een gedeeld SSID voor 2.4 en 5 GHz. Ik heb al geprobeerd met een apart SSID en wachtwoord en ook heb ik verschillende 2.4 GHz kanalen geprobeerd. De beveiliging heb ik teruggezet van WPA2/AES naar WPA/WPA2 met zowel TKIP als AES encryptie. Ook heb ik geprobeerd om mijn smartphone op 2.4 GHz only te zetten, maar ook dan krijg ik geen verbinding (authentication error), ook niet op een alternatief SSID voor de 2.4 GHz band.

Ik krijg het idee dat de router een device dat op 5 GHz verbonden is (geweest) niet meer toestaat om op 2.4 GHz te verbinden. Zijn er (wifi) instellingen die ik kan proberen te wijzingen om dit gedrag te veranderen?

Vervelende aan deze situatie is dat mijn wifi bereik voor dual band devices in huis lang niet zo groot is als het kan zijn als ik ook de 2.4 GHz band kan gebruiken en dat mijn smartphone, tenzij ik hem op 5 GHz only zet of gescheiden SSIDs maak, constant probeert om op de 2.4 GHz band te komen als het signaal beter wordt dan 5 GHz waardoor ik de verbinding verlies.

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 11:09

WeirdEye

Eindbaas

Op welk kanaal werkt je 2.4Ghz? Zet deze eens op een kanaal vast, bijvoorbeeld kanaal 6
En de melding authentication error lijkt op een verkeer wachtwoord, misschien deze gewijzigd?

Laat je smartphone het ww vergeten en probeer hem eens opnieuw te verbinden met het juiste wachtwoord.

Toevallig SSID van 2.4 en de 5Ghz gelijk?

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
WeirdEye schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:46:
Op welk kanaal werkt je 2.4Ghz? Zet deze eens op een kanaal vast, bijvoorbeeld kanaal 6
En de melding authentication error lijkt op een verkeer wachtwoord, misschien deze gewijzigd?

Laat je smartphone het ww vergeten en probeer hem eens opnieuw te verbinden met het juiste wachtwoord.
Kanaal staat vast en ik heb verschillende kanalen geprobeerd. Wachtwoord al gewijzigd en devices SSID laten "vergeten", maar het heeft allemaal geen effect.
Toevallig SSID van 2.4 en de 5Ghz gelijk?
Ja, standaard wel, maar ik heb beide hernoemd met hetzelfde resultaat.

Ik las op het Ziggo community forum wel een issue met het automatisch switchen van de 5 GHz band terug naar de 2.4 GHz band als dezelfde SSID's worden gebruikt. Dit probleem zou echter opgelost moeten zijn met twee verschillende SSID's omdat je de devices dan zelf deze functie laat uitvoeren (verbinden met het SSID met het beste bereik).

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb ergens gelezen dat zolang de router de DFS kanalen aan het afscannen is, er soms ook geen connectie op de 2.4ghz mogelijk is.

Wat ik bij dit modem meestal doe is: beide SSID's een verschillende naam geven, kanaal op handmatig, bandbreedte op 5ghz op 40mhz en dan een non-DFS kanaal kiezen, bijv. 36.
Met die instellingen heb ik de door jou beschreven problemen nooit ervaren.

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Ha, dat probleem had ik dus ook met de TC 7210. 5 en 2.4 GHz dezelfe ssid + key gegeven en op onverklaarbare redenen opeens geen verbinding meer krijgen.

dit komt vooral voor als bijv. je telefoon op 5 GHz geen bereik meer heeft en besluit over te stappen naar 2.4GHz. dan krijg ik geen verbinding.

Dit gedrag kan ik dan ook 'handmatig' door de telefoon de forceren door handmatig een frequency band te selecteren.

Uiteindelijk heb ik een accespoint gekocht en de tc 7210 wifi uitgezet. problem solved/avoided

Pak je rust!

• rick77

rick77

... get to the point!

Topicstarter
Ik heb nu 2 aparte SSIDs gemaakt en mijn modem opnieuw opgestart (dat had ik eerder volgens mij niet gedaan) en dual-band devices maken nu verbinding op zowel 2.4 GHz als 5 GHz netwerk.

Met hetzelfde SSID lijkt het dus niet te werken.
Pagina: 1