Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal ik zit volledig vast betreft opstarten moederbord.
Fantastisch mobo en ben er niet goed van dat ie het niet meer doet ,
en dan bedoel ik ook totaal niks meer.
Enkel de powerled brand na het insteken van de 24 stekker en cpu power dat is het
Ik heb erna alles gedemonteerd en enkel de voeding erop aan gehangen.
Wat ik merk is dat een condensator na 2min emorm warm is , je ruikt de warmte.
Kan dit kwaad weet ik niet.Ik trek ook meteen de stroom er weer uit.
Allesinds zien alle condensatoren er nog heel gezond uit.
Wat heb ik gecontroleerd , voeding , geheugen , cpu , gpu alles in orde
op een andere mobo.
Zou dit ernstig kunnen zijn, ik heb gezien
dat er Mobo-analyzers te koop zijn die alles checken ze zijn niet zo duur , kortom
loont het nog de moeite voor dit bord.
De link onderaan duidt aan om welke condensator het gaat , weet niet als jullie hier iets aan hebben.
trouwens alle sugesties zijn welkom waarvoor dank.

http://i1308.photobucket..../DSCN1192_zps4ka8rhbf.jpg

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

waarom denk je dat het specifiek die condensator is? het is behoorlijk logisch dat een condensator warm wordt namelijk. ruik je warmte of brandlucht? daar zit nogal verschil in. heb je ook al de papercliptest gedaan om de schakelaar van je kast uit te sluiten?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Voor je gekke dingen gaat doen, batterij er al uit gehad, BIOS reset, nieuwe batterij? Geen idee hoe oud dit moederbord is, maar het type is al een jaar of drie/vier op de markt. Het kan zijn dat de batterij op is.

Verwijderd

Hoe zit dat met de 2 condensators linksonder op de foto? Een kleine en een grote. Het lijkt alsof ze bruin zijn van boven.

Edit: Je kan ook nog een andere PSU proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2015 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:36:
waarom denk je dat het specifiek die condensator is? het is behoorlijk logisch dat een condensator warm wordt namelijk. ruik je warmte of brandlucht? daar zit nogal verschil in. heb je ook al de papercliptest gedaan om de schakelaar van je kast uit te sluiten?
Hallo , neen ruikt absoluut niet verbrand maar je kan je vinger aan verbanden na 2 min.
Ja ook gestart zonder power switsh , hij geeft geen kik.

Verwijderd

Topicstarter
empheron schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:00:
Voor je gekke dingen gaat doen, batterij er al uit gehad, BIOS reset, nieuwe batterij? Geen idee hoe oud dit moederbord is, maar het type is al een jaar of drie/vier op de markt. Het kan zijn dat de batterij op is.
Ja splinternieuwe batterij geeft 3,4V onbelast dus is goed.
Moederbord is idd van 2011 en bios gereset via de jumper.

• ToFast
  • Laatst online: 25-01-2025
Proberen te vervangen die hete condensatoren?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:07:
Hoe zit dat met de 2 condensators linksonder op de foto? Een kleine en een grote. Het lijkt alsof ze bruin zijn van boven.

Edit: Je kan ook nog een andere PSU proberen.
Hallo , dat is maar een gedacht nog eens extra gekeken met het vergrootglas ,
nogmaals kan geen beschadigde vinden.
Ja er zitten een paar ic's op en nog een paar triacs? ja die kan ik niet doormeten ,
het is raar dat ie het een keer niet meer doet.
Wat bedoel je precies met een PSU?

• ToFast
empheron schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:00:
Meestal gaat dat soort batterijtjes wel een jaar of 10-15 mee :). En als die dan leeg is, dan moet het mobo ook wel starten, alleen vergeet hij constant de bios instellingen.

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:43:
Proberen te vervangen die hete condensatoren?
Tsja dan zal ik die moeten bestellen , maar ik zie er niks abnormaal aan
ook onderkant printbaan alles zeer keurig.

• ToFast
Ik zal even wachten daarmee. Grote kans dat er iets anders niet goed is. Geen gemolten mosfets voor de CPU? 24p stekkerblok niet aangefikt binnenin?

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:52:
Ik zal even wachten daarmee. Grote kans dat er iets anders niet goed is. Geen gemolten mosfets voor de CPU? 24p stekkerblok niet aangefikt binnenin?
Ow mosfets nou ga je te technisch :) neen stekker heel keurig , ben er nou mee bezig enkel de 24 pin stekker erin , trafo insteken zonder te starten en die ene condensator wordt gloeiend heet alle andere blijven normaal. Ja er moet een oorzaak zijn , maar mosfets
daar ken ik niks van en weet ook niet waar die precies zitten of hoe ze eruit zien
kan je die bvb doormeten?

• ToFast
Voorbeeld mosfet:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQSgr8wW8tV92-k1OKKD99oTLVNWYnHeqmZDwqhvBdQB4gDpB4O

Dan lijkt me die condensator toch echt niet goed.

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 14-12-2015 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:01:
Voorbeeld mosfet:
[afbeelding]

Dan lijkt me die condensator toch echt niet goed.
Ah zijn dat de mosfets ik dacht dat dit triacs waren , ja hoe kan ik die checken , zoals ik al toelichte er bestaan moederbord analyzers zouden die dat kunnen constateren?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:05:
[...]

Ah zijn dat de mosfets ik dacht dat dit triacs waren , ja hoe kan ik die checken , zoals ik al toelichte er bestaan moederbord analyzers zouden die dat kunnen constateren?
Het type trouwens condensator is een 5KT09 560 6,3V , waar kan ik die bvb het beste bestellen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eens op youtube wezen kijken , ja daar staat wel heel veel op.
Misschien dat ik daaruit iets ga leren.
Ik wil jullie alvast allemaal bedanken voor de reacties.
En... sugesties blijven welkom. ;)
Pagina: 1