Bijlagen in e-mail plotseling geblokkeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Merkwaardig.
Mijn vrouw en ik hebben allebei onze eigen PC met ieder een eigen e-mail account bij Ziggo, ik heb zelf het hoofdadres, mijn vrouw een sub-adres, destijds heette dat bij UPC een familieadres.
We gebruiken allebei Windows Live Mail als mailprogramma met tot nu toe dezelfde instellingen. Hetgeen dus ook geldt voor de beveiligingsinstellingen. Tot gisteren werkte dit perfect.
Bij haar dan, bij mij gaat het nog steeds zonder een enkel probleem.

Gisteren keek ze terloops even naar de pas geleden verzonden e-mails waarin ze een paar foto's als jpg-bestand had verstuurd. Deze mails waren ook goed aangekomen, maar in de map Verzonden items waren plotseling die afbeeldingen geblokkeerd met de vermelding dat ze geblokkeerd werden omdat ze mogelijk schadelijke inhoud konden bevatten. In alle mappen, ook de In-box, waren de bijlagen geblokkeerd en vervangen door een rood wapentje met een kruis. Ze konden niet meer worden geopend, maar wel doorgestuurd naar mij en dan waren de bijlagen weer gewoon te openen.
Zij stomverbaasd, ik in wat mindere mate, want er stond een verklaring bij met een link naar de uitleg ervan van Microsoft. De remedie is als het probleem zich voordoet in Windows Live Mail:
Ongewenste e-mail > Beveiligingsopties > Tabblad Beveiliging > Vinkje verwijderen bij vierde regel "Bijlagen die mogelijk een virus bevatten niet opslaan of openen".

Hiermee was het euvel helemaal opgelost en het resultaat was een blij verraste echtgenote :) .
Alleen rest me de vraag waarom ik dat probleem (tot nu toe) niet ondervond en zij wel.
Allebei dezelfde Windows 10, zij voorheen Windows 8.1 ik Windows 7. Zij antivirus Eset, ik Kaspersky.
Misschien de meest recente update die hiermee annex was, die bij mij nog moet plaatsvinden?
Hoe dan ook niet wereldschokkend, maar wel merkwaardig.
Heeft iemand dezelfde ervaring?

Oh ja, die link naar Microsoft is: http://windows.microsoft....tachments-troubleshoot-ui

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 13-12-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Windows heeft sinds 1995 last van virussen, malware, trojans, ransomware. etc.
Omdat bijna elke Windows OS gebruiker onachtzaam elke attachment aanklikt om te openen, was dit een doorn in het oog van Microsoft.

Om die reden hadden ze bedacht om Outlook zo aan te passen dat attachments niet te openen zijn.
Dus in plaats van dat mensen onachtzaam dingen gingen openen/installeren wordt hun gewoon de hele toegang ontzegt.
En ja het gebeurt nog steeds: jay123 in "Fake e-mail ANWB met ransomware"

Het kan dus zijn dat je vrouw ten prooi is gevallen aan de Microsoft perikelen om die optie steeds maar aan te zetten, om wat voor reden dan ook.

In plaats daarvan kan je ook kiezen voor een ander e-mail programma (die hebben de optie niet).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken.
Maar als het waar is wat je hier oppert als mogelijke oorzaak, waarom bij haar dan wel dat probleem en bij mij met precies dezelfde instelling niet? Bovendien geeft Microsoft zelf de oplossing, die bij haar meteen ook het gewenste effect heeft. En die bij mij gewoon nog staat aangevinkt zonder dat het nodig is dat vinkje te verwijderen. Merkwaardig ook dat het een hele tijd nooit een probleem was en nu plotseling optreedt.

Met andere woorden, opzich wel prima van Microsoft dat die optie desgewenst aan of uitgezet kan worden met het al of niet plaatsen van dat vinkje, ik vind mezelf namelijk niet tot de categorie die je noemt behoren die onachtzaam elke attachment aanklikt. Maar dan zou je tenminste verwachten dat waar dat wel is aangevinkt die blokkering ook zou optreden. Vandaar dat ik me afvraag of er misschien elders iets zit in Windows Live Mail of elders met een opsomming van toegestane extensies. Ik heb hiernaar tot nu toe zonder succeszitten zoeken,

[ Voor 38% gewijzigd door Techneut op 13-12-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ik ben geen programmeur bij Microsoft, ik kan je daarom niet precies vertellen waarom.

Wat ik wel weet is dat het misschien afhankelijk is van welk programma er wordt gestart om afbeeldingen te bekijken.
Als je gewoon een jpg opent op de computer, welk programma start er dan op?
Wordt er dan ook een beveiligingswaarschuwing getoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 21:05
Dit mailtje kreeg ik deze week, en misschien heb je de update gedaan waardoor het vinkje weer aanstaat ( is bij mij ook het geval)

Beste gebruiker,
Over enkele weken brengen we een aantal wijzigingen in onze e-mailservices aan die van invloed kunnen zijn op uw e-mailaccount voor @outlook.com, @hotmail, @live of @msn. Door deze wijzigingen kan het zijn dat uw e-mail niet wordt afgeleverd bij het door u gebruikte Windows Live Mail 2012.
Om Windows Live Mail 2012 te kunnen blijven gebruiken om e-mail voor uw account te ontvangen of te verzenden, dient u de nieuwste update te installeren die hier staat.
Als u Windows Live Mail 2012 in Windows 8, Windows 8.1 of Windows 10 gebruikt, raden we u aan over te stappen op de ingebouwde Mail-app in Windows als u verbonden wilt blijven en de nieuwste functie-updates voor Windows 8, Windows 8.1 en Windows 10 wilt blijven ontvangen.
Windows Live Essentials 2009 en 2011 worden niet meer ondersteund en u dient te upgraden naar Windows 8/8.1 of Windows 10 en de Mail-app of www.outlook.com te gebruiken. Klik hier voor meer informatie over de Mail-app.
We raden alle gebruikers van Windows Live Mail in Windows 7, Windows 8 en Windows 8.1 ook aan om te upgraden naar Windows 10 en de ingebouwde Mail-app te gebruiken om verbonden te blijven en de nieuwste functie-updates te kunnen ontvangen.
We raden u aan deze e-mail voor eventuele referentie te bewaren.
Bedankt voor uw begrip en bedankt dat u het programma blijft gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Het Outlook-team

Edit: link toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 13-12-2015 17:17 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DJMaze schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:06:
Ik ben geen programmeur bij Microsoft, ik kan je daarom niet precies vertellen waarom.

Wat ik wel weet is dat het misschien afhankelijk is van welk programma er wordt gestart om afbeeldingen te bekijken.
Als je gewoon een jpg opent op de computer, welk programma start er dan op?
Wordt er dan ook een beveiligingswaarschuwing getoond?
Nee, die kan gewoon naar keuze met elk programma dat ik aan boord heb voor afbeeldingen probleemloos worden geopend. Dit heeft niets met Windows Live Mail te maken. Bovendien is het probleem als zodanig met het verwijderen van dat vinkje opgelost. Ik vroeg alleen maar of iemand een antwoord heeft op de vraag waarom ik dit probleem niet heb met exact dezelfde instellingen. En dat is het wat mij leidde tot de vraag of er misschien op een andere plaats een lijst met toegestane extensies voor bijlagen in mails bestaat. Die heb ik nog niet gevonden.
mell33 schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:12:
Dit mailtje kreeg ik deze week, en misschien heb je de update gedaan waardoor het vinkje weer aanstaat ( is bij mij ook het geval)
<knip>
Ja best mogelijk, maar hoe verklaar je dan wat ik ik al vertelde, dat ik geen problemen er mee heb terwijl het bij mij ook stond/staat aangevinkt. Geen idee of dat sinds een recente update er (weer?) staat, of dat het er altijd al stond.

Oh ja, nog even dit, we hebben Windows 10, allebei dezelfde versie Home.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 13-12-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 21:05
Techneut schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:47:

[...]
Ja best mogelijk, maar hoe verklaar je dan wat ik ik al vertelde, dat ik geen problemen er mee heb terwijl het bij mij ook stond/staat aangevinkt. Geen idee of dat sinds een recente update er (weer?) staat, of dat het er altijd al stond.

Oh ja, nog even dit, we hebben Windows 10, allebei dezelfde versie Home.
Missc heeft je vriendin wel in de mail geklikt en de update gedaan.
ik weet ook niet zeker (maar het viel mij op dat mijn vinkje opeens aan stond)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:47:
Nee, die kan gewoon naar keuze met elk programma dat ik aan boord heb voor afbeeldingen probleemloos worden geopend. Dit heeft niets met Windows Live Mail te maken.
Moet er een keuze worden gemaakt of welk programma wordt "standaard" geopend bij dubbel-klik?

Want ja, hoe staan jouw en haar smartscreen filter instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DJMaze,
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit ook maar iets met het verschijnsel heeft te maken. Het gebeurt volledig binnen Windows Live Mail, evenals de remedie, het verwijderen van dat vinkje.
Maar goed, als je met deze gegevens een idee denkt te hebben, vrijwel alle instellingen zijn bij ons eender, evenals het standaard programma dat geopend wordt, dat is bij allebei de betreffende toepassing in Microsoft Office 2010. Overigens maakt het helemaal niets uit welk mogelijk programma in plaats daarvan als standaard kiezen. Windows Live Mail weet helemaal niet welk programma als standaard hiervoor gekozen is en kan dat ook niet zien.

Voor dat dit niet ondersneeuwt nog even herhaald, het blijft merkwaardig dat heel begrijpelijk zelfs bij mijn vrouw dat vinkje verwijderd moest worden en op mijn computer helemaal niet. Dat is wat mij intrigeert.

En hoezo smartscreen? We gebruiken allebei hiervoor alleen maar ieder onze eigen desktop PC. En volgens mij zit daar niet een smartscreen op :).

[ Voor 44% gewijzigd door Techneut op 14-12-2015 23:04 ]

Pagina: 1