Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appDeveloper
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-08-2020
Goedemorgen allemaal,

Tijdens mijn studie ben ik begonnen met het ontwikkelen van applicaties. Op dat moment waren de inkomsten nog niet heel denderend. Na het succesvol afronden van de studie ben ik in fulltime loondienst gegaan (zomer 2015). Al vrij snel nadat ik in loondienst ben gegaan zijn de inkomsten van de apps snel opgelopen (10k-15k per maand winst), louter advertentie gelden uit US.De afgelopen maanden heb ik gemiddeld 5-10 uur per maand besteed aan mijn apps. Op dit moment heb ik het geld niet nodig en ik zit te kijken naar een handige constructie mbt belastingen. Idealiter stop ik het ergens in een potje met minimale uitkering aan mijzelf. Ik ben me er maar al te goed van bewust dat het zo kan stoppen en ben ook niet opzoek naar complexe en dure oplossingen.

De opties die ik volgens mij heb zijn:

1. Box 1, Inkomsten uit overig. (evt 3 jaar middelen)

2. Eenmanszaak, (geem startsaftrek, besteede uren << 1240)

3. BV (DGA, 44k/pj, startende bedrijven lager?)

4. Buitenlandse constructie (veel werk, niet aantrekkelijk ivm te lage winst)

5. anders..?

Heb het een maand geleden ook op higher level geplaatst en naar aanleiding daarvan wat contact gehad met mensen in deze 'business' en ook de belastingdienst. Hoe doen anderen het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het bedrag dat je noemt is hoog genoeg om eens met een accountant om tafel te gaan zitten. Dat kost een paar honderd euro, maar zij doen dit elke dag, en weten je waarschijnlijk voor een hoop fouten te behoeden die je zelf zou maken. Zorg wel dat je altijd alles zelf 100% begrijpt.

Een BV is meestal pas fiscaal interessant vanaf iets hogere winst. Voor die optie, maar vooral ook de buitenlandse constructie zou ik me niet vergissen in de hoeveelheid werk en administratie die er in kan gaan zitten, zelfs met accountant. Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik niet op het moment dat ik dat nu gedaan heb een BV-constructie opzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door kunnen op 13-12-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:13
Met bovenstaande alleen dan ipv accountant een fiscalist.

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appDeveloper
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-08-2020
Ja klopt, die buitenlandse constructies klinken eenvoudig maar onderwater moet er veel werk voor worden verzet. Van wat ik gelezen heb kan een bv uit vanaf ongeveer 100k/j. Met de huidige ontwikkelen zou dat met gemak moeten lukken, wel met de nodige onzekerheid omtrent het gebruik van de apps...

Voordat ik geld aan advies ga uitgeven wil ik me er zelf al wat in hebben verdiept en in de eventuele mogelijkheden/opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:22

Tribits

Onkruid vergaat niet

appDeveloper schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:50:
4. Buitenlandse constructie (veel werk, niet aantrekkelijk ivm te lage winst)

5. anders..?
Ik mis de optie BV plus holding een beetje. Daar kwam een kennis van mij in ieder geval op uit na het inwinnen van het nodige advies. Dat speelde wel een jaartje of vijftien terug dus zou kunnen dat het inmiddels anders uitpakt. Was overigens een beginnend ondernemer, dus geen enorme omzet (<100k per jaar). Zie bijvoorbeeld Online Flex BV: voordelen van een holding.

Die buitenlandse constructie zou ik eigenlijk maar snel vergeten. Er doen tal van wilde verhalen de ronde over, maar ik betwijfel sterk hoe betrouwbaar het allemaal is. Aan de ene kant loop je het risico dat er iemand met je geld vandoor gaat, aan de andere kant het risico dat de fiscus de regeling achteraf afkeurt en alsnog de achterstallige belasting plus boete komt innen. Ik weet dat er ook internationale ondernemers zijn die er in slagen nergens belasting te betalen, maar ik denk niet dat het verstandig is om daar op dit punt naar te streven.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt jezelf ook naar het buitenland verplaatsen, maar dat hangt er vanaf wat voor werk je doet. Zelfs al ga je maar voor een jaar ergens heen kun je al veel voordeel halen, niet alleen qua belastingvoordeel maar ook qua ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
werk-BV + holding is gangbaar, je opereert vanuit de werk-BV, factureert je uren vanuit de holding naar de werk-BV en spaart zo geld op in je holding. Je zult jezelf een directeurssalaris moeten uitkeren, zolang er feitelijk activiteiten zijn maar kunt ook 'sparen' in de holding. Daar betaal je pas loonbelasting & winstbelasting over als je het uitkeert.

Ook kun je zo een hypotheek nemen bij je holding en ook nog je hypotheekrente die je 'aan jezelf' betaalt aftrekken. Een van de weinig aardige constructies die nog mogelijk zijn als je wat geld hebt. Accountant legt je dit binnen een uur uit en BV's zijn in een mum van tijd opgericht, mocht dat in jouw geval inderdaad handig zijn. Succes!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
Ik denk dat een BV bij deze omzetten interessant is, zeker omdat je in een eenmanszaak geen ondernemersaftrek geniet (urencriterium). De details gaan te diep voor dit forum, maar een DM is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Heb geen advies voor je maar: _/-\o_ voor een heel deftig inkomen voor de apps die je gemaakt hebt!

En hulde dat je niet reageert zoals veel mensen zouden doen: TOOOOOP, 10k per maand! en vervolgens elke maand 8k kapot slaan zodat ze wel 2k per maand sparen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
appDeveloper schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:50:
Ik ben me er maar al te goed van bewust dat het zo kan stoppen en ben ook niet opzoek naar complexe en dure oplossingen.
Zeer rationeel gedacht! Kies de eenmanszaak, daar kan je nog makkelijk uitstappen, terwijl je al veel meer kosten (denk internetverbinding, apparatuur, boekhouding...) kan aftrekken. Zoek goed naar een boekhouder die iets weet van internationaal zakendoen. Een goede boekhouder betaalt zichzelf terug.

Een BV, of internationale constructies zijn ook interessant maar hebben doorgaans flinke opstartkosten, en je komst er niet zomaar van af. Omdat je niet kan inschatten hoe lang je in deze situatie blijft zou ik het niet doen.

En het middelen van inkomsten over drie jaar is een heel goed idee! En dat werkt ook voor een eenmanszaak.
Pagina: 1