dj_jari schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:38:
Wij ondervinden de laatste tijd veel haperingen bij het gebruik van draadloos internet, en dan vooral in de avond. Bedraad is geen enkel probleem.
Filmpjes op de iPad/iPhone die blijven bufferen en sites die niet laden.
Overdag hebben we hier (bijna) geen last van.
Zelf heb ik het idee dat ons signaal wordt weggedrukt door de buren of iets in die lijn.
Zelf heb ik een ander kanaal ingesteld, maar dat helpt helaas niet.
Ik heb een internetabonnement bij ziggo, met een Cisco EPC3925 router.
Hoe kan ik er voor zorgen dat het internet stabieler wordt? En wat zou dat eventueel kosten?
Je hebt het hier over internetproblemen, maar je schrijft alleen over problemen met je draadloze netwerk.
Eerst en vooral onderscheid maken tussen die twee. Is je internet stabiel als je bedraad verbonden bent met die EPC3925?
Zo nee moet je eerst en vooral in contact treden met Ziggo, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het signaal tot aan de modem/router.
Als het bedraad wel goed werkt heb je *geen* internetprobleem maar een WiFi-probleem.
In dat geval is het wel eigen verantwoordelijkheid. Dat is goed nieuws want je kunt het dus zelf oplossen
Eerst en vooral de vraag wat de oorzaak is. Dat is te herleiden tot ofwel verstoring (van andere WiFi-netwerken of van andere soorten draadloze apparaten, van babyfoons tot drones), danwel tot demping (door muren, vloeren). Daarvoor twee vragen:
- is het probleem constant? Of heb je het alleen op bepaalde tijden?
- speelt het probleem overal in huis? Hoe is de verbinding vlak naast de modem/router/AP?
De EPC3925 is al wat ouder en staat niet bepaald bekend om goede WiFi-ontvangst. Wat een betere WiFi-oplossing zou zijn hangt helemaal af van:
- Hoe je huis eruit ziet en hoe de buurt is. Hebben we het over een relatief nieuwe eengezinswoning met veel beton en vooral boven WiFi-problemen? Of over een klein appartementje in een oude binnenstad met dunne muren en weinig isolatie?
- Wat voor apparaten heb je exact (je noemt iPad/iPhone: welke?) - het gaat hier vooral om de vraag welke frequentiebanden ze ondersteunen?
- Welke verwachtingen heb je? Gaat het alleen om verbinding hebben? Of heb je ook een bepaalde minimale performance in gedachten?