Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Internet sneller/stabieler maken

Pagina: 1
Acties:

• dj_jari
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-04 15:32
Wij ondervinden de laatste tijd veel haperingen bij het gebruik van draadloos internet, en dan vooral in de avond. Bedraad is geen enkel probleem.
Filmpjes op de iPad/iPhone die blijven bufferen en sites die niet laden.

Overdag hebben we hier (bijna) geen last van.
Zelf heb ik het idee dat ons signaal wordt weggedrukt door de buren of iets in die lijn.

Zelf heb ik een ander kanaal ingesteld, maar dat helpt helaas niet.

Ik heb een internetabonnement bij ziggo, met een Cisco EPC3925 router.

Hoe kan ik er voor zorgen dat het internet stabieler wordt? En wat zou dat eventueel kosten?

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Lastig om te zeggen.
Het kan door gebrek aan signaalsterkte komen maat inderdaad ook door de buren.

Als je een Android device hebt kun je Wi-Fi analyzer installeren en kijken welke kanalen er gebruikt worden en deze wijzigen indien nodig.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• dj_jari
Die heb ik niet, maar die zullen er vast ook voor Apple devices zijn. Ik ga eens op zoek.

• RobinF
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12-10 21:06
dj_jari schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:44:
Die heb ik niet, maar die zullen er vast ook voor Apple devices zijn. Ik ga eens op zoek.
Tot op heden heb ik geen goed alternatief voor WiFi Analyzer gevonden voor iPad.

Gaat het om 2.4Ghz alleen?

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dj_jari schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:38:
Wij ondervinden de laatste tijd veel haperingen bij het gebruik van draadloos internet, en dan vooral in de avond. Bedraad is geen enkel probleem.

Zelf heb ik het idee dat ons signaal wordt weggedrukt door de buren of iets in die lijn.

Hoe kan ik er voor zorgen dat het internet stabieler wordt? En wat zou dat eventueel kosten?
Je hebt het hier over internetproblemen, maar je schrijft alleen over problemen met je draadloze netwerk.

Eerst en vooral onderscheid maken tussen die twee. Is je internet stabiel als je bedraad verbonden bent met die EPC3925?

Zo nee moet je eerst en vooral in contact treden met Ziggo, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het signaal tot aan de modem/router.

Als het bedraad wel goed werkt heb je *geen* internetprobleem maar een WiFi-probleem.

In dat geval is het wel eigen verantwoordelijkheid. Dat is goed nieuws want je kunt het dus zelf oplossen :)

Eerst en vooral de vraag wat de oorzaak is. Dat is te herleiden tot ofwel verstoring (van andere WiFi-netwerken of van andere soorten draadloze apparaten, van babyfoons tot drones), danwel tot demping (door muren, vloeren). Daarvoor twee vragen:
- is het probleem constant? Of heb je het alleen op bepaalde tijden?
- speelt het probleem overal in huis? Hoe is de verbinding vlak naast de modem/router/AP?

De EPC3925 is al wat ouder en staat niet bepaald bekend om goede WiFi-ontvangst. Wat een betere WiFi-oplossing zou zijn hangt helemaal af van:
- Hoe je huis eruit ziet en hoe de buurt is. Hebben we het over een relatief nieuwe eengezinswoning met veel beton en vooral boven WiFi-problemen? Of over een klein appartementje in een oude binnenstad met dunne muren en weinig isolatie?
- Wat voor apparaten heb je exact (je noemt iPad/iPhone: welke?) - het gaat hier vooral om de vraag welke frequentiebanden ze ondersteunen?
- Welke verwachtingen heb je? Gaat het alleen om verbinding hebben? Of heb je ook een bepaalde minimale performance in gedachten?

Soittakaa Paranoid!

• Zombymario
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-10 17:01
dj_jari schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:38:

Het WiFi op de EPC3925 is ronduit bagger. Alleen als je bijvoorbeeld op een (houten) hutje op de hei woont zou je misschien geen problemen hebben.

Het beste wat wordt aangeraden is om de EPC3925 in bridge modus te zetten, en zelf een betere router te kopen (onder de €100 kan je al hele goede routers kopen) waardoor je met WiFi geen gezeur meer hebt.

Maar ik lees ook dat je vooral 's avonds last hebt van haperingen. Je kan ook dan 's avonds via lan-kabel testen of dat ook zo is, want dan kan het misschien ook nog een capaciteitsprobleem zijn (meestal zijn 's avonds de wat drukkere tijden op het internet).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine. My signature is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life.

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 02:17
Zoals je schrijft, is bekabeld geen probleem. Aparte router met betere Wifi is inderdaad vaak de oplossing. (Wifi op je Ziggo modem kan je dan uitzetten)

Zit je op 2.4 of 5 Ghz?
Als je de kans hebt alles op 5 Ghz zetten, is vaak minder druk bezet qua kanalen (is te analyseren met Wi-Fi analyzer), en nieuwere hardware kan dit meestal aan.

[Voor 7% gewijzigd door The_Vice op 13-12-2015 12:55]

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Nu online
Zombymario schreef op zondag 13 december 2015 @ 12:41:
[...]

Het WiFi op de EPC3925 is ronduit bagger. Alleen als je bijvoorbeeld op een (houten) hutje op de hei woont zou je misschien geen problemen hebben.

Het beste wat wordt aangeraden is om de EPC3925 in bridge modus te zetten, en zelf een betere router te kopen (onder de €100 kan je al hele goede routers kopen) waardoor je met WiFi geen gezeur meer hebt.

Maar ik lees ook dat je vooral 's avonds last hebt van haperingen. Je kan ook dan 's avonds via lan-kabel testen of dat ook zo is, want dan kan het misschien ook nog een capaciteitsprobleem zijn (meestal zijn 's avonds de wat drukkere tijden op het internet).
"Het beste wat wordt aangeraden is om de EPC3925 in bridge modus te zetten"

Voor mensen die niet technisch onderlegd zijn of verstand hebben van routeringen, beveiligingen en onderhoud, naast het feit dat dit helemaal niet nodig is om WiFi problemen op te lossen, is dit een heel slecht advies om te geven.

Je kunt ook gewoon een Access Point of router met uitgeschakelde DHCP server inzetten om een WiFI probleem op te lossen, zonder als een kip zonder kop aan te raden om direct de Ziggo modem in Bridget modus te laten zetten.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• dj_jari
Bedankt allen!

Ik heb inderdaad een probleem met mijn interne draadloze netwerk. Bedraad haal ik prima snelheden.
Het probleem speelt zich overal af. Boven is het internet nog minder dan beneden, maar ook hier is het om te janken zo af en toe.

De router hangt in de meterkast, welke in de hal zit, die vervolgens met een dun wandje van de woonkamer is gescheiden. Ons huis is van 1996, kortom veel beton.

Apparaten waarmee ik gebruik maak van het het draadloze internet zijn:
- 2x iphone 6
- Ipad 3
- Macbook uit 2010
- Dell I5 laptop
- Sony Vaio uit 2010

Wat ik wil bereiken is dat ik in ieder geval filmpjes op Youtube zonder haperingen kan afspelen.

[Voor 16% gewijzigd door dj_jari op 14-12-2015 21:21]

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Gebruik even InSSIDer en kijk welke wifi kanalen er in gebruik zijn, en probeer jouw router dan zo in te stellen dat je de minste overlap met je buren hebt.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dj_jari
Microkid schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:23:
Gebruik even InSSIDer en kijk welke wifi kanalen er in gebruik zijn, en probeer jouw router dan zo in te stellen dat je de minste overlap met je buren hebt.
Zal het morgen eens downloaden en testen, kan het helaas niet op mijn werklaptop installeren.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Zoek wel even een oudere versie, want de laatste is niet meer gratis helaas.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dj_jari
Microkid schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:41:
Ik zag het inderdaad. Via Computer Idee was de gratis versie in ieder geval nog wel te downloaden.

• dj_jari
Microkid schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:41:
Eindelijk aan toegekomen om het programma te installeren.

Ik zie enkel bij 2.4 GHz scores staan, waarbij mijn eigen netwerk niet het hoogst scoort.
Tevens zie ik rechts staan co-channel 13 en overlapping 9.

Is het dan zaak om simpelweg op mijn router een ander channel te selecteren die minder gebruikt wordt?

• PerfectPC
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21-10 16:20
dj_jari schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:29:
[...]
Is het dan zaak om simpelweg op mijn router een ander channel te selecteren die minder gebruikt wordt?
Je omschrijft het (allicht per ongeluk) net goed: je stelt die best in op een -liefst niet overlappend- kanaal in dat het minst gebruikt wordt. Let wel: gebruikt, dus niet zomaar afgaan op wat je in inssider ziet. Je kan beter met 5 SSID's op kanaal 1 ziten waar bijna enkel jij gebruik van maakt, dan alleen op kanaal 5 waar je voor de helft overlapt met kanaal 7 waar een grootgebruiker op zit.

Al is kanaalkeuze niet alles. Signaalsterkte en signaalkwaliteit zijn uiteraard even belangrijk. Als dit niet goed zit, moet je hier eerst aan werken, ofwel door je huidige router/AP te verplaatsen ofwel door AP's bij te plaatsen.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

dj_jari schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:29:
[...]

Eindelijk aan toegekomen om het programma te installeren.

Ik zie enkel bij 2.4 GHz scores staan, waarbij mijn eigen netwerk niet het hoogst scoort.
Tevens zie ik rechts staan co-channel 13 en overlapping 9.

Plaatje?

3000Wp zonnestroom

• 176232
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-02-2016
Wellicht ter aanvulling: het beste is tenminste 2 kanalen tussen het sterkste signaal van anderen en jouw kanaal te hebben. Zit het sterkste externe signaal op kanaal 7, kies dan kanaal 4 of kleiner, of kanaal 10 of hoger. Magnetrons zijn ook zeer bekende stoorzenders.

• dj_jari
En nu wel zichtbaar.

Wat is verstandig om nu te doen? En wat heeft het meeste nut?

[Voor 28% gewijzigd door dj_jari op 06-01-2016 20:11]

• 176232
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-02-2016
Op basis van de grafiek zou ik kiezen voor kanaal 2 of 3.
Tsja, ik heb gemakkelijk praten, hier zijn amper signalen, maar mijn moeder woont in een flat en daar stikt het ervan. Ik heb zelfs 1,5 jaar geinternet op het account van een buurman, want die had zijn router niet beveiligd (nou ja, standaard wachtwoord van, even opzoeken, 0000 of 1234 of admin).

Ik zie in jouw grafiek ook twee keer 'Open' staan, die kun je volgens mij zo gebruiken. Ik ben bang dat je zelf de eerste in de lijst bent en als iemand jouw verbinding 's avonds vol gebruikt, dan blijft er voor jou geen bandbreedte meer over. Vraag: heb je je Wifi wel beveiligd?
Vraag 2: wat is je SSID ?

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

czar2020 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:15:
Op basis van de grafiek zou ik kiezen voor kanaal 2 of 3.
Precies, dan heb je namelijk maximale storing van die gasten op kanalen 1, 2, 3, 4, 5 en die gast die met 80MHz op kanaal 9 zit.

Je kiest beter voor kanaal 1, ondanks dat daar al wat op zit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:22:
[...]

Precies, dan heb je namelijk maximale storing van die gasten op kanalen 1, 2, 3, 4, 5 en die gast die met 80MHz op kanaal 9 zit.

Je kiest beter voor kanaal 1, ondanks dat daar al wat op zit.
80mhz breed in de 2.4ghz band? neem aan dat je 40 bedoelt :)

en 40mhz breed in 2.4 ghz had gewoon verboden moeten zijn :(

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SMSfreakie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:24:
[...]

Ik zie nu dat ik dat verkeer zag idd, twee naast elkaar die nagenoeg even hoog komen.

40 idd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RobinF
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12-10 21:06
SMSfreakie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:24:
[...]

40Mhz in de 2.4 band is ook verboden zodra er een er een kanaal in de buurt ook gebruikt maakt van die kanalen

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

czar2020 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:59:
Magnetrons zijn ook zeer bekende stoorzenders.
Hoe lang staat bij jou thuis de magnetron aan? Ik weet dat ze kunnen storen, maar dat is vnl tijdens het bereiden van het eten in de avond. Hooguit een kwartier of zo. En overdag nog een paar keer anderhalf tot twee minuten.
En dat zijn dan ook gelijk de tijden dat i niet druk bezig ben met mijn netwerk. Een dipje is dan nauwelijks van belang. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit last van een magnetron gehad. Maar dat kan voor andere situaties anders zijn.

Maar het is hoe dan ook nuttig om zo veel mogelijk bedraad te werken. Dat werkt altijd goed

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Pizzalucht
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21-10 17:14

Pizzalucht

Snotneus.

czar2020 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:59:
Magnetrons zijn ook zeer bekende stoorzenders.
Bij mij is de PS4 controller echt een enorme stoorzender (nooit problemen op Wifi, zodra de PS4 aan gaat begint het gezeik, om de zoveel tijd opeens een enorme ping), bekabeld werkt nog prima. De laptop is op dat moment ook wel echt naast de controller.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ongeacht storingsbron is het hier vrij duidelijk: van 2.4GHz kanaal wisselen is gerommel in de marge. Als je draadloos storingsvrij wilt werken zul je linksom of rechtsom naar 5GHz moeten.

Aangezien die EPC3925 niet beide tegelijk kan en je vast nog ergens apparaat hebt (of bezoek krijgt met) dat alleen 2.4GHz aankan heb je een ander AP nodig.

Daarmee kun je gelijk ook de slechte locatie van de modem/router/AP neutraliseren.

Dus:
1) koop een dualband AP (mag router zijn, kun je namelijk ook als AP inzetten, zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point )
2) hang die op voor WiFi best haalbare plek (=iig niet in de meterkast)
3) schakel WiFi uit op de EPC3925
4) laat alle apparaten die het kunnen via 5GHz verbinden met de nieuwe AP

Beste prijs/prestatie op dit moment is KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99 - EUR 50 voor een 3x3 MiMo WiFi-ac AP die ook nog slimme features heeft als band steering (zelfde SSID gebruiken voor 2.4GHz en 5GHz, de AP sluist alle apparaten die het aankunnen automatisch door naar 5GHz).

Soittakaa Paranoid!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
RobinF schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:04:
[...]

40Mhz in de 2.4 band is ook verboden zodra er een er een kanaal in de buurt ook gebruikt maakt van die kanalen
oke? maar geen draadloos apparaat die dat gaat vertikken?

mijn netgear R7000 boeit t op de 2.4ghz allemaal niks.. op de 5ghz kom je ineens beperkingen tegen als in DFS kanalen en radar detecties.. waardoor die ineens bepaalde kanalen niet meer wil gebruiken ( tot je hem reboot )

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Ivo1976
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 08-06 18:29
Bel Ziggo en zeg dat je een kabelmodem/router wil die van deze tijd is. Die zowel 2.4 als 5 GHz tegelijk ondersteund. Met een beetje mazzel sturen ze een Technicolor. Prima apparaat met een zeer behoorlijk WIFI signaal. Is het daarna nog niet goed, kan je altijd nog investeren in een extra router. Als je een Horizon TV-box van Ziggo hebt is deze trouwens ook in te stellen als Access Point.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ivo1976 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:51:
Bel Ziggo en zeg dat je een kabelmodem/router wil die van deze tijd is. Die zowel 2.4 als 5 GHz tegelijk ondersteund. Met een beetje mazzel sturen ze een Technicolor. Prima apparaat met een zeer behoorlijk WIFI signaal. Is het daarna nog niet goed, kan je altijd nog investeren in een extra router. Als je een Horizon TV-box van Ziggo hebt is deze trouwens ook in te stellen als Access Point.
Nope.

Probleem 1 is een brakke oude EPC3925, probleem 2 is locatie in meterkast.

Mbt Technicolor, bedenk dat Ziggo verschillende Technicolors uitlevert in voormalig UPC en voormalig Ziggo-gebied. In oud-UPC is het een TC7200 die hooguit marginaal beter is dan de EPC3925 en nog altijd niet simultaneous dualband kan doen. In oud-Ziggo maak je kans op een TC7210, wat inderdaad een echt goed apparaat is, maar die moet je nog altijd in de meterkast - slechtste plek in huis - hangen.

Voor mensen bij wie coaxkabel in meterkast binnenkomt is AP in modem/router geintegreerd gewoon geen goede oplossing. Voor TS dus ook niet. Je wilt een losse AP die niet in de meterkast staat.

Soittakaa Paranoid!

• Ivo1976
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 08-06 18:29
dion_b schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:51:
[...]

Nope.

Probleem 1 is een brakke oude EPC3925, probleem 2 is locatie in meterkast.

Mbt Technicolor, bedenk dat Ziggo verschillende Technicolors uitlevert in voormalig UPC en voormalig Ziggo-gebied. In oud-UPC is het een TC7200 die hooguit marginaal beter is dan de EPC3925 en nog altijd niet simultaneous dualband kan doen. In oud-Ziggo maak je kans op een TC7210, wat inderdaad een echt goed apparaat is, maar die moet je nog altijd in de meterkast - slechtste plek in huis - hangen.

Voor mensen bij wie coaxkabel in meterkast binnenkomt is AP in modem/router geintegreerd gewoon geen goede oplossing. Voor TS dus ook niet. Je wilt een losse AP die niet in de meterkast staat.
Eens. Ik haal met een goede router in de meterkast ook maar 40 Mbps. Met een router in de woonkamer het dubbele. (max abonnement/bedraad is 120Mbps). Ook is het signaal dan veel stabieler.

• Simich
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 06-10 16:05
dj_jari schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:07:
[...]

En nu wel zichtbaar.

(Plaatje)

Wat is verstandig om nu te doen? En wat heeft het meeste nut?
Als ik zo door de reacties scrol zie ik niemand benoemen dat de beste kanalen 1,6,11 zijn.
Dit komt door de overlap van kanalen. Ik persoonlijk zou voor kanaal 6 kiezen.

Wat ik zou doen in deze situatie is:
- Wi-Fi kanaal 6
- DNS 1 ISP
- DNS 2 8.8.8.8

' Als er meerdere draadloze netwerken in de buurt zijn, is het vaak beter om over hetzelfde kanaal (bij voorkeur 1, 6 of 11) te gaan zenden, dan te kiezen voor een overlappend kanaal. Kies in dit geval het kanaal die het minst gebruikt wordt bij de sterkste netwerken. De sterkte van het netwerk wordt in negatieve waardes aangegeven: hoe dichter bij 0 hoe sterker. Dus -40 is sterker dan een signaal van -80. '
Bron: http://www.allesoverdraad...lleren/beste-wifi-kanaal/
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True