Toon posts:

Airport netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

In mijn nieuwe woning wil ik een Airport netwerk aanleggen met Airport extremes op de verschillende verdiepingen, bedraad in brugmodus aangesloten (roaming netwerk).

In mijn meterkast heb ik modem met router van mijn provider. Ik kan die IP adressen laten uitdelen, en op dit apparaat alle Airports aansluiten (Wifi van de modem/router wel uit). Alternatief is dit apparaat op brugmodus zetten en in de meterkast een Airport extreme erbij die IP adressen uitdeelt, en hier de Airports van de andere verdiepingen op aansluiten. Nadeel is dan dat het Wifi signaal voor de begane grond dan uit de meterkast moet komen, in het geval van gebruik van routerfunctie van het apparaat van de provider zou ik de Aiport die dan over is in de woonkamer zetten in brugmodus. Maar wellicht heeft het ook voordelen om de routerfunctie van de Airport ipv apparaat van provider te gebruiken omdat dit de basis van het netwerk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
En wat is nu je vraag ? Je airport sowieso niet in de meterkast zetten, is de slechtste plek om je wifi vandaan te laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 07:25
Hier in huis in de meterkast een ziggo modem (nog een oude zonder WiFi en routerfunctionaliteit gelukkig). AirPort extreme er op aangesloten. Van daaruit loopt er een draad naar zolder. Op zolder een tweede AirPort extreme. Overal in huis perfect draadloos bereik. Totaal geen probleem met het feit dat op de begane de extreme in de meterkast staat. In voortuin en achtertuin ook uitstekend bereik.

Bij anderen inmiddels ook dezelfde config geïnstalleerd. Daar overigens wel ziggo WiFi modems. Deze altijd in bridge modus laten zetten. De eerste AirPort is de baas in het netwerk. Je AirPort gaat anders melding geven dat er een tweede NAT device in je netwerk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
z1rconium schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:11:
En wat is nu je vraag ? Je airport sowieso niet in de meterkast zetten, is de slechtste plek om je wifi vandaan te laten komen.
Ik bedoel: kun je routerfunctie van modem provider gebruiken en dan vandaaruit bekabeld op alle etages een AirPort basisstation (router van provider staat dan aan basis van het netwerk)? Of moet er aan de basis van een AirPort netwerk een AirPort staan waarbij routerfunctie van apparaat provider wordt uitgezet? Wat zijn de voor- en nadelen van beide opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:00:
[...]

Ik bedoel: kun je routerfunctie van modem provider gebruiken en dan vandaaruit bekabeld op alle etages een AirPort basisstation (router van provider staat dan aan basis van het netwerk)?
ja.
Of moet er aan de basis van een AirPort netwerk een AirPort staan waarbij routerfunctie van apparaat provider wordt uitgezet? Wat zijn de voor- en nadelen van beide opties?
nee.
( 1 LAN kabel van de ISP router naar de Airport waar de Airport op de beste plek staat en gaan )

ik ben systeem netwerk beheerder van beroep ( krijg er voor betaald )
ik heb thuis internet, daar aan heb ik 1 airport extreme gekoppeld.
in de router van mn ISP Wifi uitgezet.
in de airport wifi aangezet, naampje geven, wachtwoord er op en klaar!

5 hectare land rondom, eerste buur op 500 meter, en dus overal dekking, geen enkel ander Wifi in de buurt ( dat helpt wel enorm )

[ Voor 5% gewijzigd door talin op 14-12-2015 13:53 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
@Talin. In de bebouwde kom werkt dat helaas anders. Heb momenteel 4 airports thuis staan en nog steeds heb ik op verschillende plekken in huis "deadspots" (20mbit van de 120) helaas. Het is nog steeds supersnel op alle locaties waar ik vaak kom (huehue), maar op mn zusjes kamer bv niet. Ik heb overigens de routers niet in brugmodus staan denk ik. Ik laat ze gewoon zelf een nieuw draadloos netwerk opzetten (en dus niet uitbreiden) met allemaal dezelfde credentials. het switchen wordt dan door het apparaat afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Je hebt ze wel in de brugmodus staan denk ik, anders zou het volgens mij helemaal niet werken. Alleen je hoofd-airport staat niet in brugmodus.

Ik heb zelf gisteren mijn Airport netwerk voorzien van een upgrade, waarbij het in eerste instantie ook de bedoeling was om de nieuwe Airport uit de meterkast te krijgen. maar helaas is dit niet gelukt.

Modem => Switch meterkast => Hoofd Airport huiskamer (WAN) en Switch meterkast => Airport Zolder

Maar dit gaat dus niet werken omdat ik geen verbinding heb van de huiskamer terug naar de switch...

Dus nu de Airport toch maar weer in de meterkast gezet

Modem => Hoofd Airport => (Switch =>) Airport Zolder.

Als iemand een oplossing weet graag... In ieder geval wil ik mijn nieuwe Airport (nu in de meterkast) het internet laten afhandelen..

[ Voor 6% gewijzigd door M@cer op 14-12-2015 15:04 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:33

Quakie

quakelen

Volgens mij kan het wel. Er zijn gewoon vier verschillende netwerken in huis (die elkaar wel storen). Nadeel is alleen dat ie niet ongestoord kan schakelen bijv filmpje kijken, kan je kans hebben dat film stopt.

Ik ondervind zelf 2 nadelen van apple's roaming network.. Ik heb een 2 airport extremes (waarvan 1 in metrkast....Ik denk niet dat apple aan alles wat kan doen.

1) Standaard wordt het beste netwerk gekozen. Je kunt instellen dat het netwerk 1 naam heeft voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz netwerk.. 9van de 10 is 2.4Ghz het sterkst en verbind daar dus mee.. Oplossing is dus toch netwerk scheiden.
2) 5Ghz dropt niet gauw zijn netwerk, waardoor het dus ook niet snel overschakelt naar een ander punt. Roaming heeft dan dus weinig nut. Hoe vaak ik niet op tussenverdieping sta en gewoon nog verbonden ben met beneden terwijl er een veel krachtiger signaal voorhanden is..

wifi vanuit meterkast ligt aan opstelling en noodzaak:

Ik heb het in mijn huis getest. Mijn hoofd airport staat in meterkast en ik haal 55 a 60MB in kamer er naast (gips en deuren tussen)... Als airport in mijn woonkamer staat is het iets hoger ... Ik zal misschien een beter signaal spreiding hebben, maar ja niet echt boeiend aangezien ik al in mijn woonkamer zit...
Signaal naar boven toe (beton) had het geen impact en dus weer teruggeplaatst. Nu uit het zicht.

@ TS

Zou even bij apple zoeken. Er zijn oude documenten te vinden hoe je roaming moet opzetten.
Ik zie niet zo in waarom het niet werkt, of die nu ip van isp router krijgt of van een apple maar zou het dubbel checken.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:49
M@cer schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:03:

Modem => Hoofd Airport => (Switch =>) Airport Zolder.

Als iemand een oplossing weet graag... In ieder geval wil ik mijn nieuwe Airport (nu in de meterkast) het internet laten afhandelen..
Ik wil precies hetzelfde doen.
Modem ISP alleen op modem-functie, dus geen router en wifi functie.

Mijn idee:

Apparaten op gewenste plek zetten, 1 extra kabel trekken en je bent er.
Modem meterkast => kabel1.1 => airport woonkamer => kabel 1.2 => switch in meterkast => kabel 2.1 => airport zolder

Kabel 1.1 en 1.2 lopen door dezelfde buis.
De switch in de meterkast kan er zelfs tussenuit als je verder geen bekabelde apparaten hebt.
Je hebt immers ook je airport uitgang(en) nog (behalve bij de oude express).
Airport woonkamer is nu de hoofd-router.
De switch zit nu achter de hoofdrouter die het netwerk beheerd.
Zit de switch voor de hoofdrouter, dan doet ie (lijkt mij) niet mee in jouw aangemaakte netwerk.
En de andere airport in dat geval dus ook niet.
Airport zolder is nu een bekabelde extender.

Ik denk dat dit de oplossing is en dat het niet lukt zonder die extra kabel.
Als het anders kan hoor ik het graag.
Anders ga ik dit proberen ergens in de komende dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door dlare op 15-12-2015 01:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor de reacties.
Ik heb het uiteindelijk als volgt gedaan: routerfunctie van modem provider in meterkast aan laten staan. Vervolgens daarop een gigabit switch, en van daaruit kabels naar Airports op alle verdiepingen, alle drie in brugmodus. Werkt prima, overal snel internet en kan ook op zolder de Time Capsule benaderen die op begane grond staat (dus kennelijk gaat retour toch via de switch (@M@cer)

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:46:
Dank allen voor de reacties.
Ik heb het uiteindelijk als volgt gedaan: routerfunctie van modem provider in meterkast aan laten staan. Vervolgens daarop een gigabit switch, en van daaruit kabels naar Airports op alle verdiepingen, alle drie in brugmodus. Werkt prima, overal snel internet en kan ook op zolder de Time Capsule benaderen die op begane grond staat (dus kennelijk gaat retour toch via de switch (@M@cer)
Goed opgelost lijkt mij. Met het trekken van Ethernet naar je Airports heb je het snelst mogelijke internet.
Pagina: 1