BIM systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannnes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Voor het werk ben ik op zoek naar een 64 bit werkstation, we stappen binnenkort over op archicad (BIM) en verder gebruiken we autocad, sketchup, photoshop en office. De pc is gekoppeld aan een Synology NAS, waar alle bestanden worden opgeslagen en waar gemiddeld zo'n 6 pc's gebruik van maken. Daar ik tot nu toe altijd prima met gamers-pc's heb gebruikt met een niet al te hoog prijskaartje, 600-900 euro, wilde ik het budget niet veel verder ophogen maar ik hou wel rekening met ca 1400,-

een mooie, stille en als het kan kleine kast zou mooi zijn.
Ik heb na opmerkingen van de reageerders een wenslijst aangemaakt, die ziet er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4790 Boxed€ 322,95€ 322,95
1ASRock H97M Pro4€ 86,50€ 86,50
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,80€ 359,80
1Aerocool QS-200 Lite White Edition€ 34,99€ 34,99
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 72,48€ 72,48
1Aerocool DS White Edition, 120mm€ 13,50€ 13,50
1Logitech K280e qwerty€ 18,34€ 18,34
1Logitech Wireless Mouse M280 Zwart€ 26,95€ 26,95
1Corsair Vengeance 16GB 1600MHz CL10€ 81,-€ 81,-
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 21,90€ 21,90
1Aerocool Xpredator 500W€ 0,-€ 0,-
1Crucial BX200 480GB€ 134,95€ 134,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.173,36

Ik ben tevreden met standaard instellingen, overklokken begin ik niet aan.
Past dit allemaal in de micro ATX behuizing die ik heb gekozen, hoe verhoudt de combinatie moederbord-processor-videokaart zich, kan het beter of heb ik ergens in een component overdreven?
Alle feedback is welkom.

[ Voor 67% gewijzigd door johannnes op 13-12-2015 13:16 . Reden: opmerkingen reageerder, dubbele processor ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16
Maak even een wenslijst aan om te beginnen. Nu heb je 2x de proc genoemd. De grafische kaart lijkt me veel te duur en je moet veel meer geheugen nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door lothar op 12-12-2015 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

Als je rendert met archicad via cinerender zou ik eens een 6 of 8 core overwegen, ofwel de oudere haswell- e 5820k 5930k of 5960x, en anderzijds de nieuwere broadwell-e die gaat uitkomen, heb je wel een socket 2011-v3 mobo en ddr4 nodig

Form follows whatever the f*ck I want

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pr5
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-09-2023

pr5

Misschien kun je een netjes lijstje maken met de producten via de Pricewatch.

Handleiding Pricewatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-07 23:20
Maak inderdaad zo`n mooi Pricewatch lijstje.

Als je in Archicad met grote projecten gaat werken dan lijkt me een Professional GPU aan te raden. Bijvoorbeeld een Firepro W5100 of Quadro K1200. Deze kosten ongeveer evenveel als de GPU die nu in je lijstje staat. Nadeel is dat de photoshop prestaties iets achteruit gaan, maar ik vermoed dat je het grootste deel van je 'wachttijd' door gaat brengen in Archicad.

http://helpcenter.graphis...eo-cards-for-archicad-19/

http://www.aecmag.com/sof...chicad-19-performance-bim

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannnes
Bedankt voor de reacties zover. De voorgestelde componenten heb ik in een pricewatch wenslijstje gezet.
De link van busscherski met de opmerkingen over de gamers vs professionele grafische kaarten had ik ook gezien, maar onderop in dat artikel stonden ook een aantal geforce kaarten vermeld en ik kreeg al snel de indruk dat de professionele kaarten enorm prijzig zijn. Maar dat valt bij de K1200 wel weer mee, zie ik nu. althans t.o.v.de gtx 970 die ik had meegenomen. Nu is de vraag hoeveel de photoshop prestaties afnemen, maar ik heb momenteel oudere systemen die nog uitstekend met photoshop overweg kunnen, dus dat lijkt me geen probleem.

Archi_wouter, Zou jij ook eerder voor de Nvidia K1200 gaan?
Als ik beide verbeteringen honoreer kom ik nu opo de volgende wenslijst uit. en iets boven budget. ik heb verder niet gekeken of het allemaal nog wel in een microATX behuizing past overigens

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 5820K Boxed€ 419,-€ 419,-
1Gigabyte GA-X99M-Gaming 5€ 219,-€ 219,-
1HP NVIDIA Quadro K1200€ 349,95€ 349,95
1Aerocool QS-200 Lite White Edition€ 34,99€ 34,99
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 72,48€ 72,48
1Aerocool DS White Edition, 120mm€ 13,50€ 13,50
1Logitech K280e qwerty€ 18,34€ 18,34
1Logitech Wireless Mouse M280 Zwart€ 26,95€ 26,95
1Kingston KTH-PL421/16G€ 136,-€ 136,-
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 21,90€ 21,90
1be quiet! System Power 7 450W€ 54,95€ 54,95
1Crucial BX200 480GB€ 134,95€ 134,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.502,01

[ Voor 79% gewijzigd door johannnes op 13-12-2015 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Je hebt nog een CPU koeler nodig bij een 5820K. Ik zie in de pricewatch alleen zwarte Sata300 dvd branders, als je dit te lelijk vind in een witte behuizing zou je voor een zwarte behuizing kunnen gaan. Ik ben overigens geen Archicad BIM gebruiker, dus ik weet niet uit eigen ervaring wat belangrijk is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

idd zoals aangegeven mis je nog een koeler
De 5820k heb ik zelf, en is een mooie processor
Qua GPU heb ik zelf geen quadro, ik heb een gtx970 omdat ik ook soms games wil spelen, en heb voor de rest nog niet echt pc's gebouwd dus heb niet zo'n ervaring met quadro's,... ik zou ze echter ook wel gebruiken als het systeem puur voor BIM is, normaal zijn de drivers beter afgesteld, ze hebben betere floating point voor renders (als die GPU zijn toch zoals octane) en zouden stabieler moeten zijn :)

Form follows whatever the f*ck I want

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
johannnes schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:39:
Bedankt voor de reacties zover. De voorgestelde componenten heb ik in een pricewatch wenslijstje gezet.
De link van busscherski met de opmerkingen over de gamers vs professionele grafische kaarten had ik ook gezien, maar onderop in dat artikel stonden ook een aantal geforce kaarten vermeld en ik kreeg al snel de indruk dat de professionele kaarten enorm prijzig zijn. Maar dat valt bij de K1200 wel weer mee, zie ik nu. althans t.o.v.de gtx 970 die ik had meegenomen. Nu is de vraag hoeveel de photoshop prestaties afnemen, maar ik heb momenteel oudere systemen die nog uitstekend met photoshop overweg kunnen, dus dat lijkt me geen probleem.

Archi_wouter, Zou jij ook eerder voor de Nvidia K1200 gaan?
Als ik beide verbeteringen honoreer kom ik nu opo de volgende wenslijst uit. en iets boven budget. ik heb verder niet gekeken of het allemaal nog wel in een microATX behuizing past overigens

-voorstel-
Een 5820k is maar een klein beetje sneller met renderen of andere multithreaded taken, terwijl de 6700k de vloer met de 5820k aanveegt als het op singlecore snelheid aankomt. Als je belang hecht aan de snelst mogelijke interactie van het daadwerkelijk werken in autocad, Ps, Archicad en Sketchup dan kun je imho alleen maar voor de 6700k gaan. Een 5820k is alleen interessant als je zo'n beetje 100% van de tijd renders aan het maken bent, en dan nog is dat discutabel. Een 5820K presteert singlecore technisch op het niveau van AMD cpu's! Dat ga je overal merken, vooral in CAD apps.

Ik ga er even van uit dat je niet overclocked. (Een 5820K met OC is juist weer overal superieur.)

Het probleem met veel Quadro VS GTX benchmarks zoals boven aangehaald (die benchmark van Archicad is bagger imho) is dat je er niet aan af kan lezen of in jouw context een GTX voldoende is. Het grote voordeel van Quadro's is dat ze vaak in OpenGL interfaces meer fps geven, ook bij zware belasting, (ook ten opzichte van de hardware die er onder zit.) Maar wat belangrijker is, is dat de gpu voor jouw scenes en modellen voldoet.

Als deze machine alleen voor cad is kun je er best een quadro in zetten, alleen ik vind het zo sneu als een 750 ti van 120 euro ook zou voldoen. Ik zou zelf wat proberen, ik neem aan dat een shop inruilen voor iets duurders vast geen issue vind :) )Het is ook de wetenschap dat een quadro 1200 feitelijk bagger hardware is maar omdat Nvidia z'n gtx opengl performance capped hij er nog goed van af komt..)
archi_wouter schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:33:
idd zoals aangegeven mis je nog een koeler
De 5820k heb ik zelf, en is een mooie processor
Qua GPU heb ik zelf geen quadro, ik heb een gtx970 omdat ik ook soms games wil spelen, en heb voor de rest nog niet echt pc's gebouwd dus heb niet zo'n ervaring met quadro's,... ik zou ze echter ook wel gebruiken als het systeem puur voor BIM is, normaal zijn de drivers beter afgesteld, ze hebben betere floating point voor renders (als die GPU zijn toch zoals octane) en zouden stabieler moeten zijn :)
Een Quadro biedt per euro zeer slechte compute performance in renderers zoals Octane en hebben ook geen betere floating point (fp 64) performance meer.. Je zou ze hier vooral nemen voor drivers, certificiëring en opengl performance, of in andere context ook voor speciale in en outputs, ecc vram en vram hoeveelheid...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 19:35

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

busscherski schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:57:
Maak inderdaad zo`n mooi Pricewatch lijstje.

Als je in Archicad met grote projecten gaat werken dan lijkt me een Professional GPU aan te raden. Bijvoorbeeld een Firepro W5100 of Quadro K1200. Deze kosten ongeveer evenveel als de GPU die nu in je lijstje staat. Nadeel is dat de photoshop prestaties iets achteruit gaan, maar ik vermoed dat je het grootste deel van je 'wachttijd' door gaat brengen in Archicad.

http://helpcenter.graphis...eo-cards-for-archicad-19/

http://www.aecmag.com/sof...chicad-19-performance-bim
moah ik denk dat je wel even naar prijs prestatie zou moeten kijken in het lijstje is een 100 euro kostende 260x on par (zelfs iets beter) met een 300 euro kostende professionele kaart. Qua ratio. Wat verder stom is dat er met een ratio wordt uitgedrukt. Wat als de Quadro 600 al 50 frames per seconden kan ophoesten? Dan kan de 260x er dus 100. Als ze nu ook aangaven wat de quadro 600 presteerde zou je een veel beter beeld ervan hebben maar goed. Iets met certificaten enzo. Tuurlijk kan het ook de andere kant op werken. Als die Q600 maar 2 fps heeft dan zijn alle kaarten natuurlijk ruk. (voor referentie zie lijstje hieronder)

Die K1200 staat trouwens voor ongeveer 360 euro in de PW en dan heb je een ratio van 6. (zie zelfde verhaal hierboven) Verder rent een GTX970 natuurlijk rondjes rondom de 260x. Hoeveel rondjes durf ik je niet te vertellen. Maar qua performance zal je er veel op vooruit gaan. Verder op BimgX gaat de 260x al over de 4. Maar volgens mij is dit de ifc viewer van Graphisoft. Dus dat is irrelevant. Als uptime sowieso heel belangrijk is zou ik niet eens kijken naar zelfbouw maar gewoon bij een PC boer zoals Dell/HP een pc inkopen.

Stabiliteit van Gamekaarten is bij mij tot nu toe goed bevallen uit de volgende use cases:
  • Thuis GTX 780 Geen crashes gehad sinds begin.
  • Thuis GT520m Geen crashes gehad
  • Thuis GT920m Alleen maar problemen tot nu toe met de hardware acceleratie aan laatste drivers lossen dit nog niet op.
  • Werk GTX960 in het begin paar problemen daarna niks meer aan het handje.
.

Die tweede link krijg ik om een of andere reden alleen een grijs scherm.

Large project (10M polygon) – FPS ratio:
Afbeeldingslocatie: http://helpcenterint.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/06/radeon_win7_10M-FPS.png

Afbeeldingslocatie: http://helpcenterint.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/06/quadro_win7_10M-FPS.png
Ik zou eerst even prioriteiten stellen om tot een betere wensen pakket te komen. En mijzelf een paar vragen stellen
  • Wat zijn mijn werkzaamheden?
  • Hoelang doe ik elke handeling gemiddeld per maand/week?
  • Hoelang kan/mag ik zonder pc zitten?
  • Hoe regel ik de support?
  • Dan speelt budget natuurlijk ook nog een rol.
Verder, zoals ook Maratropa zegt, bij de CPU is een hoge clock leuk voor modeleren en veel cores leuk voor renderen.

Mischien is een gamekaart van het amd kamp dan een leukere keuze.

Voor de kast mischien een leuk alternatief: pricewatch: Fractal Design Define R4 Arctic White

Verder zou ik er een 250gb SSD inzetten 480 lijkt mij niet echt nodig (tenzij de 'persoonlijke' schijf hier zich natuurlijk op bevindt ipv op de nas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
maratropa schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:10:
Een 5820K presteert singlecore technisch op het niveau van AMD cpu's!
Ik ben het met je hele verhaal eens, alleen deze stelling vind ik wat overdreven. Cinebench singlecore van 5820K = 139. AMD FX-8370 = 98 punten. (Ja ik heb bewust die waanzinnige 9590 weggelaten, die valt onder overclocken 8)7) Maar goed, ondanks dat Archicad BIM claimt goed multithreaded te zijn zou ik inderdaad ook een 6700k aanraden.
Splitinfinitive schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:31:
Als uptime sowieso heel belangrijk is zou ik niet eens kijken naar zelfbouw maar gewoon bij een PC boer zoals Dell/HP een pc inkopen.
Ook jouw uitleg vind ik juist en goed onderbouwd. Mijn ervaring/gedachte is dat Dell workstations relatief heel duur zijn, maar ik heb net als test bij Dell een bijna vergelijkbaar systeem samen gesteld (E3-1240 v5 die maar 7% trager dan 6700k is, geen ECC en de SSD zal ook wel wat trager zijn) en dan ben je klaar voor € 1.630 euro excl btw en inclusief 3 jaar ProSupport en 4-Hour Mission Critical. (ik gebruik zelf een Dell workstation, die doet het redelijk maar is niet echt snel te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannnes
Dank voor alle verdere reacties. Morgen maar eens een knoop doorhakken. Vanuit de archicadleverancier werden we de iMacs ook als optie meegegeven.
Even de vragenlijst,
Dagelijks: modelleerwerk in sketchup of archicad
Renderen enkele keren per week
Office, webbrowsing dagelijks. Daarmee voldoet een snellere quadcore dus misschien toch meer dan een tragere 6 core begrijp ik
Pagina: 1