• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo,

Ik heb even een technisch vraagje.

Ik heb hier een wat ouder systeem in elkaar gezet.

Asus P5KPL-AM Mobo, Intel Core2Quad...
en een wat oudere Huntkey LW6400 400W ATX voeding.

Ik heb van de voeding de 20 pins connector op de 24pins aansluiting van het moederbord aangesloten,
en uiteraard ook de 4pins 12v connector op de juiste plaats op het moederbord aangesloten.

De PC gaat aan, maar start niet door, en geeft geen beeld.

Kan het zijn dat ik dit euvel simpel kan verhelpen door de 20 naar 24 pins adapterkabel er tussenin te zetten? Of moet ik het probleem elders zoeken....?

Alle hulp is welkom.

Alvast bedankt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door gwbuiter74 op 12-12-2015 18:59 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:05

Nemesizz

Untouchable

Misschien iets duidelijker aangeven wat de specs zijn.

Want voor Core2Quad (ook afhankelijk wélke Core2Quad) is soms een bepaalde BIOS versie nodig voordat het pas werkt. Dus als je een oudere BIOS versie hebt, en een latere C2Q dan kan het dus zijn dat het niet werkt.

Komt bij, dat Asus borden, metname uit die periode, extreem picky zijn met RAM geheugen wat wel of niet werkte. Dus daarom is het belangrijk om uitgebreide specs te geven.

Komt bij, dat die voeding ook niet echt geweldig is. 't Zou moeten werken, een PC moet ook starten met alleen 20 pins en de 4pin voor de CPU.

Ook videokaart is handig om te weten, want als het een vrij recent model is (waarschijnlijk niet maar je weet maar nooit) kan het ook zijn dat daar geen support voor is.

• gwbuiter74
Bedankt voor je antwoord Nemesizz, maar ik denk dat ik de oorzaak al heb..... (vermoed ik)

Hier even wat meer specs:

Core2Quad 8200.
Asus P5KPL-AM
4GB DDR2 (2x 2GB)
Asus Geforce 8500GT

Ik heb even het een en ander uitgetest, en ben er net achter gekomen dat het probleem in mn geheugenslot zit.....
Heb 2 geheugensloten erop zitten, en om en om de geheugenbankjes beide getest.
In het eerste Dimm slot start hij prima op, maar zodra ik de 2e DIMM in het slot ernaast erbij plaats, houdt hij ermee op, en start hij niet door, en krijg ik ook geen beeld.

Ook alleen getest met 1 module in het andere DIMM slot, om uit te sluiten dat niet mijn geheugen zelf defect is... maar die zijn prima.

Ik kan dus maar 1 ding concluderen, en dat is dat m'n 2e DIMM slot dus defect is....
Vorige week werkte het systeem nog als een zonnetje. Ik heb eigenlijk alleen puur en alleen de voeding vervangen....

Vrees niet dat hier nog wat aan te redden valt....

[ Voor 9% gewijzigd door gwbuiter74 op 12-12-2015 20:25 ]

• gwbuiter74
Ik heb toch een beetje mijn twijfels over bovenstaande....

Vreemd dat ineens m'n DIMM slot problemen geeft, althans 1 DIMM slot..... Zodra ik de module uit dat slot verwijder is er niets aan de hand, en start hij gewoon. En dat puur en alleen doordat ik de voeding vervangen heb door een andere. De geheugenmodules ben Ik totaal niet aan geweest.
Zal het toch een brakke voeding zijn? of toch het 20 >25 pins adapterkabeltje er tussen zetten?

Bij een andere pc heb ik even de proef op de som genomen, en deze ipv met de 24 pins, ook even met 20 pins aangesloten, door de 4 pins connector die ernaast zit even los te halen, en dan start hij ook gewoon.

Dan vraag ik mij af....Wat is dan uberhaupt het nut van de 4 pinnen extra?