Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-07 19:31
Nu ik een warmtepomp gebruik om aardgas te reduceren gaat mijn elektriciteit gebruik fors omhoog.
Ik wil groene stroom inkopen waardoor mijn warmtepomp nog milieu vriendelijker wordt. Voor mijn warmtepomp berekening wil ik weten hoeveel CO2/kWh ik moet inzetten.

Wat is een realistische benadering gebaseerd op de actuele maatschappelijke situatie:
1) 100% duurzaam(Wind zon enz) kun je wel inkopen, maar maatschappelijk gezien niet realistisch omdat fossiele centrales nog dalen en pieken , dag/nacht en seizoen moeten opvangen om 100% beschikbaarheid te houden.
2) Wel kun je nu al afdwingen om centrales op meer milieuvriendelijke brandstoffen te laten draaien b.v. aardgas en steenkool uit te sluiten.
3) De duurzame opwekking van dit moment voor NL meenemen.

Ik ga uit van een realistische productie in de huidige situatie 15% duurzaam CO2 vrij en 85% op aardgas:
1 kWh(e) = 0,85*0,398 = 0,338 kgCO2 voor mijn duurzaamheids berekening.

Uiteraard sluit ik wel een contract af met 100% groen om duurzame ontwikkeling te stimuleren, maar voor mijn berekening is dat niet realistisch op dit moment. Het gaat dus om de emissie van mijn warmtepomp als ik hem nu aan zet.

Uiteraard tel ik wel de energie mee die mijn zonnepanelen expliciet voor mijn warmtepomp leveren. Dat is maar 500kWh van de 4000 kWh voor de WP i.v.m. de ongunstige seizoen opbrengst van de panelen.
Wat vinden de forum leden van deze benadering? Dit is niet off-topic omdat het over de WP gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Tomexergie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:45:
Nu ik een warmtepomp gebruik om aardgas te reduceren gaat mijn elektriciteit gebruik fors omhoog.
Ik wil groene stroom inkopen waardoor mijn warmtepomp nog milieu vriendelijker wordt. Voor mijn warmtepomp berekening wil ik weten hoeveel CO2/kWh ik moet inzetten.

Wat is een realistische benadering gebaseerd op de actuele maatschappelijke situatie:
1) 100% duurzaam(Wind zon enz) kun je wel inkopen, maar maatschappelijk gezien niet realistisch omdat fossiele centrales nog dalen en pieken , dag/nacht en seizoen moeten opvangen om 100% beschikbaarheid te houden.
2) Wel kun je nu al afdwingen om centrales op meer milieuvriendelijke brandstoffen te laten draaien b.v. aardgas en steenkool uit te sluiten.
3) De duurzame opwekking van dit moment voor NL meenemen.

Ik ga uit van een realistische productie in de huidige situatie 15% duurzaam CO2 vrij en 85% op aardgas:
1 kWh(e) = 0,85*0,398 = 0,338 kgCO2 voor mijn duurzaamheids berekening.

Uiteraard sluit ik wel een contract af met 100% groen om duurzame ontwikkeling te stimuleren, maar voor mijn berekening is dat niet realistisch op dit moment. Het gaat dus om de emissie van mijn warmtepomp als ik hem nu aan zet.

Uiteraard tel ik wel de energie mee die mijn zonnepanelen expliciet voor mijn warmtepomp leveren. Dat is maar 500kWh van de 4000 kWh voor de WP i.v.m. de ongunstige seizoen opbrengst van de panelen.
Wat vinden de forum leden van deze benadering? Dit is niet off-topic omdat het over de WP gaat.
oei gevaarlijke vraag.
onze stad: is nog aan gesloten op het 150kV net.
(er loopt wel een 380kV lijn langs de stad, maar zijn we niet op aan gesloten.)
ik zit op de verdeelstation van de katsebochten, ik denk dat jij op het station van de kalverstraat zit.
(wees blij dat je niet zit aangesloten op de verdeler van de lange nieuwstraat.
in dat stuk van de stad is de elektra nog zo ouderwets, die zitten nog op 220V ;) )

van die verdeelstations is het vrij wel rechtstreeks naar Geertruidenberg of de amer centrale.
en dat is gewoon een kolen centrale.
(er word wel een hoop biomassa gestookt daar, als ze het nog doen met de lage kolen prijs van het moment.
en een beetje wind, maar dat gaat naar breda.)

in Eindhoven staat op het 150kV net wel nog een gas centrale (stripe-s).
maar ik denk niet dat die veel draait nog dat er maar een Wtje onze kant op komt.

de fuji heeft wel een stel mooie windmolens staan, maar die zitten op het net van de reeshof (zeusstraat).
dus die Wtjes komen niet bij ons te recht.

verder natuurlijk veel kleine pv setjes, maar dat zijn maar druppeltjes op een hete plaat.
zet niet veel zoden aan de dijk.

er zijn wel plannen om windmolens op de spinder te gaan zetten, en dat zou de eerste serieuze groene stroom voor ons zijn.
(de spinder heeft nu al wat kleine afvalverbranding, maar denk niet in grote getallen, dat komt noord nooit voorbij.)

de sluis in het kanaal word nu vervangen, in de nieuwe sluis zit ook een water pomp die omgedraaid kan gaan worden en elektra kan gaan op wekken. (reeshof of kalverstraat? ik gok kalverstaat omdat hij er al zolang licht. reeshof is veel later gebouwd.)
dus we gaan wel water energie krijgen misschien.

als we een beetje mazzel hebben dan staat de amer centrale uit, en worden we in Geertruidenberg overgeschakeld naar het 380kV net en dan kan er per ongeluk iets groens er tussen zitten.

onze stad is niet bepaalt een voorbeeld van groene stroom.
misschien als je atoom stroom ook als groen wil zien dat er wel eens wat van Borsele af kan komen.
we hebben verder bijna alleen maar de keuze om groene stroom certificaten te kopen en grijs te gebruiken.
(ik kwam een paar weken geleden nog vlak langs almere, best jaloers op al die mooie windmolens daar.
kijk dat zet zoden aan de dijk.)

edit:
ik hou de zaak wel in de gaten natuurlijk, misschien krijgen we nog een paar projectjes waar we wel aan mee kunnen gaan doen in de toekomst. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-07 19:31
Inderdaad heb ik die bergen steenkool al jaren zien liggen in Geertruidenberg. Ik zie NL als een grote elekronenpot waarbij het om de landelijke mix gaat. Ik ga ervan uit dat binnen kort de kolen centrales zullen sluiten. Mijn contract loopt af en na vele lobby telefoontjes van Essent ga ik toch het contract opzeggen omdat ze in hun mix nog steeds steenkoolstroom leveren. Als ze mij groen leveren, dan gaan anderen die er niet om vragen automatisch meer kolenstroom krijgen. Daar schieten we dus niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Tomexergie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 14:41:
Inderdaad heb ik die bergen steenkool al jaren zien liggen in Geertruidenberg. Ik zie NL als een grote elekronenpot waarbij het om de landelijke mix gaat. Ik ga ervan uit dat binnen kort de kolen centrales zullen sluiten. Mijn contract loopt af en na vele lobby telefoontjes van Essent ga ik toch het contract opzeggen omdat ze in hun mix nog steeds steenkoolstroom leveren. Als ze mij groen leveren, dan gaan anderen die er niet om vragen automatisch meer kolenstroom krijgen. Daar schieten we dus niets mee op.
jep, als je kijkt naar hoe wij het lokaal krijgen is er weinig groens te verzinnen. :-(
maar dat betekend natuurlijk niet dat je niet kunt stemmen met de geldbuidel en een groenere leverancier kunt kiezen.
niks doen veranderd natuurlijk niks.
gelukkig maken wij de stad net ietsjes groener. ;)
(en toch zijn er stiekem allerlei kleine stapjes in de stad die het beter maken, snel gaat het nog niet maar langzaam aan beginnen er steeds meer projecten te draaien, maar andere steden gaan een stuk rapper heb ik wel eens het idee.)

voor de warmte pomp maar werken met de algehele elektra mix, aan de elektronen kun je niet zien waar ze vandaan komen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 706893

Als je het echt onafhankelijk wilt zijn en voldoende dak hebt kan je altijd nog het hydrogen home concept nadoen. Ik zou dan wel voor metaal hydride gaan als opslag medium (minder ruimte nodig bij lagere druk, gaat niet kaboom als er iets mis gaat). Fuel cell van 1kw geeft 24kwh op een dag, zou voldoende moeten zijn voor de meeste geisoleerde huizen bij -10 en een wp. De fuel cell geeft ook nog rest warmte die je nuttig kan inzetten. Natuurlijk heb je dan nog wel een accu nodig die +/- 48 uur meekan om pieken op te vangen en je zit met een conversie die een roundtrip efficientie heeft van 40-50% (hoger als je de restwarmte mag meetellen).

Niet eenvoudig of goedkoop, maar het kan wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 706893 op 12-12-2015 16:03 ]