Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Router als accespoint, WiFi valt weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen. Mijn huurbaas beneden heeft een modem met internet. Boven kan ik daar op aansluiten met mijn router door deze aan te sluiten als een accesspoint. De modem beneden heeft een bereik van 192.168.0.100 t/m 192.168.0.200. Als ik bijvoorbeeld in de instellingen van mijn modem vastleg dat deze een vast IP moet hebben van 192.168.0.123 en hem vervolgens aansluit op het kabeltje boven dan werkt alles perfect. Voor een paar minuten. Dan klapt WiFi er uit en kan ik niet eens verbinding maken met mijn router. Even de stroom er af en dan weer er op werkt even, maar na een paar minuten klapt hij er weer uit.

Iemand enig idee waar het probleem kan zitten? Heb bijvoorbeeld ook al het adres 192.168.0.12 geprobeerd, maar dat geeft hetzelfde probleem.

Mijn router is een Sitecom WL-351.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Netwerkkabeltje in de LAN van je Sitecom zitten?

IP adres van je Sitecom moet (tenzij een ander subnetmask gebruikt is) buiten je DHCP scope vallen. Oftewel onder de .100 of boven de .200.

Wat bedoel je precies met klapt WiFi eruit? Zie je nog wel jouw netwerk? Hoe staan de WiFi instellingen en hoe zit het met andere draadloze netwerken bij jou in de buurt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ja, netwerkkabeltje zit er in :)

Ik heb juist gelezen dat mijn router binnen die DHCP scope moet vallen. De hoofd router/modem heeft een adres van 192.168.0.100 t/m 200. Dan moet ik daar toch juist binnen vallen? Bedoeling is dat mijn router het signaal doorgeeft met een statisch IP adres. Of heb ik het mis?

WiFi klapt er uit in de zin dat het WiFi signaal na een paar minuten helemaal weg is, kan geen verbinding maken met mijn router en ook niet met internet dus.

Er zijn genoeg draadloze netwerken in de buurt. Misschien storen die op mij?

Instellingen van mijn router:
IP adres: 192.168.0.123
IP subnet masker: 255.255.255.0
802.1d Spanning Tree: Uitgeschakeld
DHCP-server: Uitgeschakeld

Instellingen van de hoofd router/modem:
IP adres: 192.168.0.1
IP subnet masker: 255.255.255.0
DHCP-server: Aan
Start-IP: 192.168.0.100
Eind-IP: 192.168.0.200

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2015 17:50 ]

Verwijderd

Nee. Je IP adres van de router MOET juist buiten het bereik zijn van de DHCP. heck, hij mag zelfs 10.1.1.1 zijn. Of whatever.... (172.1.1.15 is ook goed). Maakt geen zak uit.

De router wordt nu een "domme" doorgeefluik van de WiFi gedeeltje naar ethernet kabel. Wat voor adres de router heeft, maakt niet uit. Het is de modem van de huisbaas die het oppakt en verder afhandelt.

Je router moet wel een IP adres hebben, want je moet hem kunnen configureren. Maar dat adres mag ook in een heel ander subnet zijn. Als JIJ heb maar kan bereiken (dat betekent bv. dat de PC tijdelijk een vast IP adres moet krijgen in de 172.1.1.xxxx serie). Dan kan je de router bereiken, SSID aanmaken etc.... Als je daar mee klaar bent, zet je de PC op automatisch DHCP adres verkrijgen.

Klaar.
.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Waar exact zit de kabel erin, in de WAN poort of een van de Lan poorten?

Het IP van je modem is dus 192.168.0.1, dhcp loopt van 100-200 en zolang het subnet standaard is moet je dus tussen die 1-100 of 200-255 gaan zitten.
Verder dit probleem met meerdere draadloze apparaten?

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ok... Snap er niks van. IP adres is nu ingesteld op 192.168.0.222 en de kabel zit in één van de LAN poorten. Nog steeds niks.

Misschien router die het gewoon niet meer goed doet? Ik kan nog wel gewoon inloggen en wijzigingen doorvoeren.

Verwijderd

doe eens in een DOS box de commando ipconfig /all en zet het resultaat hier in de post.

• RGAT
  • Niet online
Wordt de router erg warm anders?
Eventuele wifi settings zoals channel op auto ingesteld? Probeer dan met een tool zoals InSSIDer (Windows) of Wifi Analyzer (Android) te bekijken welke kanalen het minst gebruikt worden en daarmee te kijken of dat het verbeterd.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je zou nog even kijken controleren of je Sitecom de laatste firmware versie heeft.

Heb je een uniek SSID gebruikt?
Heb je security ingesteld (WPA2/AES)?
Bandbreedte op 20MHz ingesteld?
Heb je een goed wachtwoord voor je Sitecom ingesteld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 23:12:
Wordt de router erg warm anders?
Eventuele wifi settings zoals channel op auto ingesteld? Probeer dan met een tool zoals InSSIDer (Windows) of Wifi Analyzer (Android) te bekijken welke kanalen het minst gebruikt worden en daarmee te kijken of dat het verbeterd.
Router wordt wel erg warm ja.. Zal Wifi analyser eens proberen. Zit wel op een apple laptop trouwens

Verwijderd

Topicstarter
Ok, wifi lijkt nu te werken. Maar het vreemde is dat ik een IP heb ingesteld van 192.168.0.222 en als ik gegevens bekijk in wifi analyser zijn ze zoals dit:

"SitecomD70B54"(00:0c:f6:d7:0b:54)

IP adres: 192.168.0.102
Lease duur: 604800 sec(7 dgn)
Gateway: 192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0
DNS1: 192.168.0.1
DNS2: 0.0.0.0
Server IP: 192.168.0.1
Snelheid: 52 Mbps
Verborgen SSID: Nee
Lokale MAC: bc:6e:64:e4:aa:94

Een heel ander IP adres dus. En ik zie net ook dat ie hem er weer uit gooit. Wat doe ik toch fout.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, op de een of andere manier wil mijn router de instellingen niet bewaren en valt constant het wifi signaal weg. Ik zal wellicht iets niet goed doen, of deze router (WL-351 van sitecom) is niet geschikt voor wat ik wil. Ik kijk wel of ik ergens een goedkoop accesspoint kan halen.

• RGAT
  • Niet online
Staat prima toch? ;)
IP Adres is hier het IP dat jij krijgt, niet de access point.
Pas als jij hetzelfde IP krijgt als je access point moet je je zorgen gaan maken daar over, dit gaat dus gewoon goed, je AP heeft ip 222 en je client krijgt 102.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:35:
[...]

Router wordt wel erg warm ja.. Zal Wifi analyser eens proberen. Zit wel op een apple laptop trouwens
Een router kan wel warm worden, maar erg warm / heet (onaangenaam om aan te raken) is doorgaans geen goed teken. In dit geval zou ik je willen adviseren om hierover contact op te nemen met onze helpdesk via live chat of e-mail.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare
Pagina: 1