PC Upgrade: SSD inbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-07 13:07
Hallo lezers,

Ik ben van plan mijn PC een upgrade te geven door een SSD in te bouwen met als doel alles wat vlotter te maken. Ik heb zelf de Samsung 850 EVO 250GB in gedachten. Nu zijn er bij mij nog een aantal vragen die ik niet kan beantwoorden door middel van het internet.

Ik zal jullie eerst even een beeld geven van de relevante componenten die nu in mijn PC zitten:
Asus P8H67 Rev.3.0 H67
Asus GTX560 DCII OC/2DI
Intel Core i5-2500
Corsair CMPSU-600CXV2 600W
WD 500GB WD5000AAKX Blue
Corsair 8GB 1600 Vengeance
Windows 10 (Recent geupdate vanuit Windows 7)

En een screenshot van hoe op dit moment mijn harde schijf is opgedeeld (Dit is zo gedaan door Alternate):
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/thumb/200/_4f06550e7adeeb71a784fd5b6dcf9111.png

Nu wil ik graag de C partitie van deze schijf migreren naar de nieuwe SSD en deze SSD als nieuwe bootdrive gaan gebruiken. Ik vraag mij af of dit zomaar probleemloos kan en of ik misschien iets anders kan doen dat beter werkt.

1: Ik heb gelezen dat de update van Windows 7 naar 10 problemen op kan leveren met allignment (Allignment? 8)7 ), weten jullie hier meer over?

2: Is het mogelijk enkel de C partitie te kopieren naar de SSD en vervolgens de huidige HDD volledig als D partitie te gebruiken?

3: Waar kan ik de Recovery (E) partitie het beste plaatsen?

4: Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden / die ik over het hoofd zie?

5: De optie om een schone installatie van Windows te doen houd ik open, levert mij dit veel voordeel op tegenover het migreren van een bestaande installatie?

Ontzettend bedankt voor jullie hulp alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Vuurs op 12-12-2015 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Vuurs schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:25:

2: Is het mogelijk enkel de C partitie te kopieren naar de SSD en vervolgens de huidige HDD volledig als D partitie te gebruiken?
Ik gebruik voor het migreren altijd Acronis True Image. Dit is wel een betaald programma, maar je krijgt een gratis licentie bij bepaalde SSD's en upgrade kits. Je kan met dit programma heel eenvoudig aangeven welke partitie(s) je wel en niet naar je SSD wil zetten.

Vervolgens gebruik ik altijd EaseUS Partition Master om je partities goed te zetten. Je kan dan je oude C en E verwijderen en die ruimte bij D trekken.
3: Waar kan ik de Recovery (E) partitie het beste plaatsen?
Wat staat er momenteel op de Recovery partitie? Waar wordt deze voor gebruikt?
Windows 10 heeft een eigen recovery ingebouwd welke gebruik maakt van standaard systeem bestanden. Hierdoor is het niet meer nodig om losse recovery partities te hebben. Je zou deze dus ook kunnen verwijderen.

Wil je deze partitie behouden, zou ik aanraden om deze op je HDD te laten staan. (Zonde om 16GB van je SSD te gebruiken voor 'dood' opslag.
4: Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden / die ik over het hoofd zie?
Het kan voorkomen dat vanwege het kopiëren je MBR niet netjes mee gaat, waardoor Windows 10 niet meer opstart. Gelukkig wordt opstartherstel automatisch opgestart en lost dit probleem op
5: De optie om een schone installatie van Windows te doen houd ik open, levert mij dit veel voordeel op tegenover het migreren van een bestaande installatie?
Als je Windows nu perfect werkt en snel is. Levert het naar mijn mening geen voordeel op. Maar een clean instal is altijd fijn, omdat je Windows dan weer optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:41
rens-br schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:37:
...
Ik gebruik voor het migreren altijd Acronis True Image. Dit is wel een betaald programma, maar je krijgt een gratis licentie bij bepaalde SSD's en upgrade kits. Je kan met dit programma heel eenvoudig aangeven welke partitie(s) je wel en niet naar je SSD wil zetten.

Vervolgens gebruik ik altijd EaseUS Partition Master om je partities goed te zetten. Je kan dan je oude C en E verwijderen en die ruimte bij D trekken.
...
Let wel dat bij dit soort operaties er wel eens wat mis kan gaan. Zo had ik ooit jaren geleden met PartitionMagic dat de boel vast liep en mijn HDD's helemaal niet meer gezien werden. Een backup van je harddisk is natuurlijk het makkelijkst om in geval van nood weer terug te zetten. In mijn geval was de oplossing om met data recovery aan de gang te gaan.

Mocht je dat risico willen lopen zou je misschien alle vrije ruimte bitjes op 0 kunnen zetten zodat je bij data recovery geen halve oude files terug vind.

Desalniettemin zou mijn aanpak zijn Format en windows reinstalleren en alles terug zetten van een backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

analogworm schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:25:
[...]
Een backup van je harddisk is natuurlijk het makkelijkst om in geval van nood weer terug te zetten.
Een backup is altijd een goed idee voor het uitvoeren van zulke acties.
Desalniettemin zou mijn aanpak zijn Format en windows reinstalleren en alles terug zetten van een backup.
Als alles goed gaat in het migreren en opnieuw partioneren in zo'n 30 tot 45 minuten gedaan. Mocht het niet lukken kan je altijd nog opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-07 13:07
rens-br schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:37:
[...]

Ik heb ondertussen op de site van Samsung gevonden dat het met hun software ook mogelijk is om een enkele partitie te migreren, dus ik denk dat ik dan voor die "gratis" optie ga.
[...]

Wat staat er momenteel op de Recovery partitie? Waar wordt deze voor gebruikt?
Windows 10 heeft een eigen recovery ingebouwd welke gebruik maakt van standaard systeem bestanden. Hierdoor is het niet meer nodig om losse recovery partities te hebben. Je zou deze dus ook kunnen verwijderen.

Wil je deze partitie behouden, zou ik aanraden om deze op je HDD te laten staan. (Zonde om 16GB van je SSD te gebruiken voor 'dood' opslag.
Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt zover ik weet. Ik geloof dat dit onderdeel is van de backup software die Alternate op PC's zet.

Ik kan ook niet via de verkenner in de map kijken naar welke bestanden hier in staan;
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/1ce8aaa022d70dee99c8f01a4397970c.png

Het gaat hier ook maar om 14 GB dus is verder ook niet heel belangrijk voor mij.
[...]

Als je Windows nu perfect werkt en snel is. Levert het naar mijn mening geen voordeel op. Maar een clean instal is altijd fijn, omdat je Windows dan weer optimaal werkt.
Windows draait op dit moment prima, maar ik heb ook al ergens iets gelezen over "TRIM" wat prestatie's kan aanpassen wanneer een OS niet direct op een SSD is geinstalleerd.
analogworm schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:25:
[...]

Let wel dat bij dit soort operaties er wel eens wat mis kan gaan. Zo had ik ooit jaren geleden met PartitionMagic dat de boel vast liep en mijn HDD's helemaal niet meer gezien werden. Een backup van je harddisk is natuurlijk het makkelijkst om in geval van nood weer terug te zetten. In mijn geval was de oplossing om met data recovery aan de gang te gaan.

Mocht je dat risico willen lopen zou je misschien alle vrije ruimte bitjes op 0 kunnen zetten zodat je bij data recovery geen halve oude files terug vind.

Het maken van een backup van mijn belangrijke bestanden stond al op de planning alvorens met dit alles te starten, dus dat moet wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:41
rens-br schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:35:
[...]

Een backup is altijd een goed idee voor het uitvoeren van zulke acties.

[...]

Als alles goed gaat in het migreren en opnieuw partioneren in zo'n 30 tot 45 minuten gedaan. Mocht het niet lukken kan je altijd nog opnieuw installeren.
Is ook wel weer zo.
Vuurs schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:54:
[...]

Ik heb ondertussen op de site van Samsung gevonden dat het met hun software ook mogelijk is om een enkele partitie te migreren, dus ik denk dat ik dan voor die "gratis" optie ga.

[...]

Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt zover ik weet. Ik geloof dat dit onderdeel is van de backup software die Alternate op PC's zet.

Ik kan ook niet via de verkenner in de map kijken naar welke bestanden hier in staan;
[afbeelding]

Het gaat hier ook maar om 14 GB dus is verder ook niet heel belangrijk voor mij.

[...]
Volgens mij kan dat bij een clean install gewoon weg.
Windows draait op dit moment prima, maar ik heb ook al ergens iets gelezen over "TRIM" wat prestatie's kan aanpassen wanneer een OS niet direct op een SSD is geinstalleerd.
[...]

Het maken van een backup van mijn belangrijke bestanden stond al op de planning alvorens met dit alles te starten, dus dat moet wel goed komen.
TRIM is de functie die jouw SSD schoonmaakt na x aantal writes waardoor deze altijd genoeg schone blokken heeft om in te schrijven. Dat wordt hier mooi uitgelegd. Wat je dan bedoeld met dat TRIM prestaties kan aanpassen wanneer een OS niet direct op de SSD wordt geinstalleerd begrijp ik niet helemaal. Bedoel je misschien alignment?

Hoe dan ook, top dat je een backup maakt.

Volgens mij ben je er met de software van Samsung wel denk ik, of heb je nog andere vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Vuurs schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:54:
[...]
Ik heb ondertussen op de site van Samsung gevonden dat het met hun software ook mogelijk is om een enkele partitie te migreren, dus ik denk dat ik dan voor die "gratis" optie ga
Ik heb deze software ook uitgeprobeerd. Maar die werkte bij mij niet. Ik kreeg een melding dat de C schijf niet gekopieerd kon worden omdat deze in gebruik was. (wat ook logisch is) Maar er was verder geen optie om dit anders te doen. Ik verwacht dus dat je deze software op een andere PC moet draaien en vervolgens de SSD en HDD daarop moet aansluiten.

Maar misschien heb jij meer geluk.
analogworm schreef op zondag 13 december 2015 @ 00:20:
TRIM is de functie die jouw SSD schoonmaakt na x aantal writes waardoor deze altijd genoeg schone blokken heeft om in te schrijven. Dat wordt hier mooi uitgelegd. Wat je dan bedoeld met dat TRIM prestaties kan aanpassen wanneer een OS niet direct op de SSD wordt geinstalleerd begrijp ik niet helemaal. Bedoel je misschien alignment?
'Vroeger' (Windows XP, Vista en geloof ook 7) was het in ieder geval zo dat trim niet automatisch ingeschakeld werd bij een migratie. Maar dit is in Windows 8, 8.1 en 10 wel geregeld.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 13-12-2015 16:26 ]

Pagina: 1