Welke Nas + hoe een backup nemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06-2021
Beste tweakers,

Ik ben van plan een Nas te kopen voor een gezin met ongeveer 6 computers en een paar smartphones (omgerekend 4tb aan bestanden).

De voornaamste functie:
•wekelijks een backup
•media streamen
•torrentserver

Na wat websites en reviews zeg ik dezen:
•WD Ex2
•Synology Ds215j
•Synology Ds214

Het zou aangenaam zijn moest er software beschikbaar zijn op Windows en mac om direct een backup te maken naar deze schijven.

Wat echt noodzakelijk is, is dat toch zeker elke week gebackupt wordt; hierover twijfel ik nog. Het is echt niet nodig dat de backupschijf in het netwerk beschikbaar is dus ik overweeg zeker geen tweede Nas. Waar ik wel aan dacht is om een harde schijf van 5/6tb in een case te plaatsen en hem direct aan de Nas te koppelen en zo elke week een backup te maken. Of kan ik twee HDD's inplanten waarbij de eerste automatisch gebackupt wordt naar de andere zonder raid?

Ook vraag ik me ook af of WD Red 6tb/5tb schijven betrouwbaar zijn.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonfox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik zit met precies hetzelfde vraagstuk.

De NAS heb ik al werkend (al jaren) maar nu wil ik aandacht besteden aan een goede backup. Dat doe ik nu door alle computers individueel te backuppen naar Crashplan Family. Daar wil ik vanaf, dus een backup rechtsreeks van de NAS heeft de voorkeur.

Het gaat bij mij om 10 computers, waarvan 5 remote, die loggen nu in via een VPN en kunnen op die manier bij de NAS.

Mijn NAS is een Synology DS410j met 4 x WD RED 2TB, met raid goed voor 6TB opslagruimte. In combinatie met een APC Back-UPS CS 500 is dit al meer dan 3 jaar stabiel.

Voor de backup zat ik zelf te denken aan een tapedrive. En dan iedere week een complete kopie op een tape. Zo kan ik bijvoorbeeld iedere maand de tape behouden en heb je aan het eind van het jaar 12 tapes die het archief in kunnen.

Nu heb ik geen enkele ervaring met tapes, maar het leek mij een betere strategie dan een losse externe hardeschijf aangezien je die steeds overschijft en dus geen oude backups kan behouden.

Nu weet ik niet of een Synolgy zo'n goede combinatie is met een tapedrive, maar het is natuurlijk een optie om te kijken naar een andere NAS, bijvoorbeeld een zelfbouw NAS met FreeNAS software erop.

Ik ga je draadje in ieder geval volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Eenvoudig een USB schijf op de NAS aansluiten en je hebt al een mooie backup oplossing.

Uitgebreidere optie is idd een extra NAS (bijv zelfbouw FreeNAS) inzetten maar dan ben je al snel duurder uit.

Voor Windows en OSX kan je gewoon de eigen backup software gebruiken om naar de NAS een backup te maken. Windows Backup kan gewoon naar een directory op de NAS schrijven en OSX via Time Machine wat op de Synology in ieder geval goed werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 12-12-2015 19:07 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
othellods schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:22:
Beste tweakers,

Ik ben van plan een Nas te kopen voor een gezin met ongeveer 6 computers en een paar smartphones (omgerekend 4tb aan bestanden).

De voornaamste functie:
•wekelijks een backup
•media streamen
•torrentserver

Na wat websites en reviews zeg ik dezen:
•WD Ex2
•Synology Ds215j
•Synology Ds214
Kijk niet meer naar verouderde modellen van Synology maar probeer een DSx16 te vinden die je bevalt. Zo is de DS216 goedkoper dan de DS214 maar biedt dezelfde mogelijkheden qua snelheid en software. Ook scheelt het je in de toekomst 2 jaar aan software updates.
Het zou aangenaam zijn moest er software beschikbaar zijn op Windows en mac om direct een backup te maken naar deze schijven.
Mac OS heeft hiervoor TimeMachine ingebouwd. Voor Windows kun je kijken naar "File History" in Windows zelf of maar een pakket als Veeam Endpoint Protection als je de hele PC wilt back-uppen. Zowel TimeMachine als Veeam Endpoint Protection kunnen een volledige PC restoren naar een lege schijf of alleen losse bestandjes uit de back-up plukken. Beiden hebben ze de "set-and-forget" strategie.
Wat echt noodzakelijk is, is dat toch zeker elke week gebackupt wordt; hierover twijfel ik nog. Het is echt niet nodig dat de backupschijf in het netwerk beschikbaar is dus ik overweeg zeker geen tweede Nas. Waar ik wel aan dacht is om een harde schijf van 5/6tb in een case te plaatsen en hem direct aan de Nas te koppelen en zo elke week een backup te maken. Of kan ik twee HDD's inplanten waarbij de eerste automatisch gebackupt wordt naar de andere zonder raid?
Ja en ja. Je kunt een externe schijf aan een NAS hangen om een kopie naar te maken of je kunt de kopie naar de tweede schijf in de NAS zelf maken. Voor een "echte" back-up zorg je er voor dat de back-up zich niet in hetzelfde pand bevindt als de NAS. Het is toch lullig als je NAS en je back-up van de NAS tegelijk affikken of zwemles krijgen. Daarom heeft een externe schijf de voorkeur. Deze kun je bij ouders, vrienden, op kantoor of ergens anders een flink eind van huis opslaan.
Ook vraag ik me ook af of WD Red 6tb/5tb schijven betrouwbaar zijn.
Betrouwbaarheid van harde schijven wordt gemeten in het aantal falende exemplaren per hele grote groep harde schijven. Omdat jij slechts een handvol aanschaft, is het niet van belang of de schijven betrouwbaar zijn maar slechts of JOUW schijven het blijven doen. Voorbeeld: WD geeft aan dat deze schijf gemiddeld een miljoen uur mee gaat (MTBF = Mean Time Between Failure). Geweldig! Maar het is een gemiddelde. JOUW schijf zou zomaar een uur mee kunnen gaan voor hij ratelend tot stilstand komt. Of hij blijft zonder problemen tien jaar doordraaien...
Zelfs als je een "betrouwbare" harde schijf hebt, zijn back-ups van belang. Het is nooit de vraag of ie stuk gaat maar alleen wanneer hij stuk gaat.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Ik zou het wel zo inrichten dat die backups automatisch gaan, persoonlijk. In de praktijk werkt dat m.i. het beste.
Aangezien er ongetwijfeld wel een synchronisatie functie in zit is een tweede nas, die ik dan gelijk fysiek ergens anders neer zou zetten, toch niet zo'n gek plan?
Dan zit je ook niet aan die wekelijkse backups maar sync je incrimenteel gewoon alle aangepaste en aangemaakte bestanden bij wijze van spreke elk uur.

Of een schijf wel of niet betrouwbaar is is niet zo boeiend. Wellicht kan je de fabrikant opzoeken met de minste uitval maar in principe moet je er altijd van uit gaan dat zo'n schijf elk moment het loodje kan leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 12-12-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 80487 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:14:
Ik zou het wel zo inrichten dat die backups automatisch gaan, persoonlijk. In de praktijk werkt dat m.i. het beste.
Aangezien er ongetwijfeld wel een synchronisatie functie in zit is een tweede nas, die ik dan gelijk fysiek ergens anders neer zou zetten, toch niet zo'n gek plan?
Dan zit je ook niet aan die wekelijkse backups maar sync je incrimenteel gewoon alle aangepaste en aangemaakte bestanden bij wijze van spreke elk uur.
Is inderdaad geen gek plan afhankelijk van hoe kostbaar je data is. Je moet wel een externe locatie hebben bijvoorbeeld.
Of een schijf wel of niet betrouwbaar is is niet zo boeiend. Wellicht kan je de fabrikant opzoeken met de minste uitval maar in principe moet je er altijd van uit gaan dat zo'n schijf elk moment het loodje kan leggen.
Mwah er zijn wel series die een significant hogere uitval hebben. Die vermijd je toch liever al is het maar omdat schijven vervangen stom werk is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Tsurany schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:19:
[...]

Is inderdaad geen gek plan afhankelijk van hoe kostbaar je data is. Je moet wel een externe locatie hebben bijvoorbeeld.

[...]
Nouja, in principe is iedereen met internet (ouders/schoonouders/goede vriend) een optie.
Ik had zelf een tijd met een vriend de backup zo ingericht dat onze backups bij elkaar neergezet werden.
Hoeft ook niet persé buiten de deur als je dat niet wil. Kan ook aan de andere kant van je huis zijn, of een beetje fatsoenlijk geïsoleerde schuur/garage.
Ging me er meer om dat je ze niet op elkaar zet want als er in de ruimte iets gebeurt ben je ze allebei kwijt.
Mwah er zijn wel series die een significant hogere uitval hebben. Die vermijd je toch liever al is het maar omdat schijven vervangen stom werk is.
Eens hoor, maar vanuit data perspectief is betrouwbaarheid van de schijf niet zo boeiend. Je moet gewoon een kloppende backup strategie hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
Reeds bedankt voor alle reacties ;-)
Voor een "echte" back-up zorg je er voor dat de back-up zich niet in hetzelfde pand bevindt als de NAS. Het is toch lullig als je NAS en je back-up van de NAS tegelijk affikken of zwemles krijgen. Daarom heeft een externe schijf de voorkeur. Deze kun je bij ouders, vrienden, op kantoor of ergens anders een flink eind van huis opslaan.
Kan ik deze dan bij een vriend zetten, aan zijn PC aansluiten en dan bij hem instellen dat er automatisch een backup gemaakt wordt aan mijn schijf die aan zijn computer hangt?
Kijk niet meer naar verouderde modellen van Synology maar probeer een DSx16 te vinden die je bevalt. Zo is de DS216 goedkoper dan de DS214 maar biedt dezelfde mogelijkheden qua snelheid en software. Ook scheelt het je in de toekomst 2 jaar aan software updates.
Heb je het hier dan over de DS216play? En hebben jullie aanraders qua Nas, schijven en externe hdd's? Ook ben ik nu aan het twijfelen of ik 1 5tb neem of 2x 3tb (ter info: ik ga niet met raid werken).
Heb ik ook overwogen maar dit gaat ietsje te veel geld kosten ;-)

[ Voor 50% gewijzigd door othellods op 12-12-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonfox
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:06:
Eenvoudig een USB schijf op de NAS aansluiten en je hebt al een mooie backup oplossing.

Uitgebreidere optie is idd een extra NAS (bijv zelfbouw FreeNAS) inzetten maar dan ben je al snel duurder uit.
Dit is natuurlijk waar, je bent dan beschermd tegen een kapotte harde schijf / brand / diefstal e.d. maar niet tegen gebruikersfouten.

Op een USB hardeschijf of extra NAS maak je eenmalig een volledige kopie en later ga je een incrementele back-up doen. Met andere woorden, je kijkt alleen naar wat er veranderd is en dat kopier je naar de backup schijf/NAS.

Maar stel nu dat je een jaar geleden per ongeluk de vakantiefoto's weg hebt gegooid, dan werkt je backup nog wel maar heb je dit niet door gehad en ben je alsnog die foto's kwijt.

Liever zou je dus ook terug in de tijd willen kunnen, dat kan natuurlijk ook met een harde schijf / NAS, maar dan moet die wel meer opslag hebben dan de hoofd NAS.

Vandaar het idee om met die backup tapes te gaan werken, maar geen idee of dat ook haalbaar is.

Iemand daar ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
Vandaar het idee om met die backup tapes te gaan werken, maar geen idee of dat ook haalbaar is.
Mag ik vragen wat backup tapes zijn? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonfox
  • Niet online
Zoiets bijvoorbeeld:
pricewatch: HP StorageWorks LTO-6 Ultrium 6.25TB MP RW Data Cartridge

Een tape, zoals een casette vroeger waar veel data op past (in dit geval 6,25TB). In vergelijking met hardeschijven redelijk goedkoop.

Volgens mij gebruiken ze dat nogal eens in datacenters om backups te maken. Geen idee of het handig voor thuis, maar het is best veel data wat je er op kwijt kan voor relatief weinig geld. Ik zie alleen dat de schrijvers nogal duur zijn, dus misschien is dit niet een haalbare optie.
hans_lenze schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:07:
Ik kan dit in ieder geval bevestigen, de DSx10 serie krijg nu bijvoorbeeld geen updates meer, dus koop inderdaad een DSx16 model, dan heb je nog jaren updates, zonde om een ouder model te kopen voor een paar tientjes winst op de korte termijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

YorickS schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:42:
Maar stel nu dat je een jaar geleden per ongeluk de vakantiefoto's weg hebt gegooid, dan werkt je backup nog wel maar heb je dit niet door gehad en ben je alsnog die foto's kwijt.
Naar mijn mening is het vrij dom om het verwijderen van bestanden ook door te voeren in je backup. Het idee van een backup is juist dat je de backup bestanden niet aanpast. Eenmalig maken en daarna incrementeel bijwerken. Maar enkel nieuwe bestanden toevoegen en nieuwe versies neerzetten, geen bestanden overschrijven of verwijderen.

En ja, dan moet je meer ruimte hebben voor backups dan voor originelen.

Iemand daar ideeën over?
Tapes versus schijven is puur een kwestie van een medium kiezen. Dat heeft niks te maken met de manier waarop je backupped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
Naar mijn mening is het vrij dom om het verwijderen van bestanden ook door te voeren in je backup. Het idee van een backup is juist dat je de backup bestanden niet aanpast. Eenmalig maken en daarna incrementeel bijwerken. Maar enkel nieuwe bestanden toevoegen en nieuwe versies neerzetten, geen bestanden overschrijven of verwijderen.

Ja, maar ik vraag me af: je hebt toch maar een maximum plaats voor backups, dus je zal toch ooit wel eentje moeten wegdoen om een nieuwe te kunnen plaatsen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonfox
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:31:
[...]

[...]

Tapes versus schijven is puur een kwestie van een medium kiezen. Dat heeft niks te maken met de manier waarop je backupped.
Klopt, maar stel je kiest er voor de hoofd NAS te backuppen naar een tweede NAS. En je gaat daarbij uit van 4TB aan data zoals de TS heeft, dan moet je tweede NAS het eerste jaar misschien 6TB aan data kunnen opslaan, maar daarna loopt dit alleen maar op en past het niet meer qua schijven.

In deze gedachte zou de keuze voor verwisselbare mediums (tapes of losse hardeschijven) die je eenmalig vol laad met een backup en dan eeuwig bewaart een betere strategie kunnen zijn. Dan loop je in ieder geval niet tegen een limiet aan van een tweede NAS aan opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom dus incrementele backups. Je maakt een volledige backup van je data en vervolgens sla je enkel de wijzigingen op. Dus nieuwe versies en nieuwe bestanden, niet nieuwe exemplaren van de ongewijzigde bestanden. Als je bestanden niet al te vaak wijzigen dan is je backup niet veel groter dan je originelen. Maar er zit dus altijd wel een verschil in.

De grote bulk aan data zijn bij de meesten foto's en films. Films wijzigen zelden en foto's ook niet. Je gaat af en toe wel foto's bewerken maar in principe doe je dat eenmalig en sla je ze daarna op voor lange termijn.

Als voorbeeld. Ik heb 604,65 GB aan data die in aanmerking komt voor mijn offsite backup. Dit is een Rsync backup vanaf Synology met block-level backup aan. Dan slaat hij ook nog eens enkel de verschillen op tussen de twee versies van de bestanden bij de tweede backup. De totale grootte van de backup is 619,1GB. Dus slechts ~15GB aan overhead omdat bestanden gewijzigd zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Tsurany op 12-12-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
YorickS schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:13:
Zoiets bijvoorbeeld:
pricewatch: HP StorageWorks LTO-6 Ultrium 6.25TB MP RW Data Cartridge

Een tape, zoals een casette vroeger waar veel data op past (in dit geval 6,25TB). In vergelijking met hardeschijven redelijk goedkoop.

Volgens mij gebruiken ze dat nogal eens in datacenters om backups te maken. Geen idee of het handig voor thuis, maar het is best veel data wat je er op kwijt kan voor relatief weinig geld. Ik zie alleen dat de schrijvers nogal duur zijn, dus misschien is dit niet een haalbare optie.
Nogal duur vind ik een understatement. Voor een tape back-up oplossing betaal je een paar duizend piek pricewatch: HP StoreEver LTO-6 Ultrium 6250 External Tape Drive voor de tapedrive, 70 euro voor de kabel en paar honderd euro voor een SAS HBA (pricewatch unsorted: IBM 6gb sas hba). Daarna kost het natuurlijk meer geld omdat je een PCI-E kaart niet zomaar in een NAS duwt. De tapedrive zul je moeten aansluiten op een PC of server.
Ik denk dat de pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T de goedkoopste optie zal zijn. Dan mis je nog wat software om de boel met elkaar te laten werken maar dat is met wat weekenden prutsen in Linux ook gratis te regelen. Totale kosten: tegen de 3000 euro om de mogelijkheid te hebben een tape vol te schrijven.

Na al deze moeite kost het 35 euro per LTO-6 tape waar 2,5TB tot 6,25TB op past (afhankelijk van compressie). 10TB aan opslag voor je back-up kost dus 3140 euro en een aantal weekenden aan inzet.
Als je over x jaar een keer een bestandje terug wilt zetten, moet je er voor zorgen dat de hele opstelling nog steeds werkt en de database (ja, er is een database die bijhoudt welk bestandje op welke tape staat) nog steeds beschikbaar is, de server het nog doet en de tapedrive nog functioneel is.

Dit alles versus: Koop een winkelmandje vol USB schijven en zorg er voor dat je een NAS koopt met een USB aansluiting. Waarna je back-up te gebruiken is op elk apparaat met een USB aansluiting.
10TB aan back-up op deze manier kost dus 3x pricewatch: Intenso Memory Center 3.5" USB 3.0 5TB Zwart = 420 euro.
Tape of USB disk zijn even duur (als ik de prijzen van vandaag aanhoudt) bij ongeveer 29 USB schijven/tapes. Op dat moment heb je (29x 4,3TB) 124TB aan USB schijf of 72TB tot 180TB opslag op tape, afhankelijk van compressie.
Natuurlijk worden USB schijven over de komende jaren groter/goedkoper waardoor je hoger uitkomt dan 124TB. Omdat je vastzit aan je tapedrive, kun je er geen grotere tapes in stoppen en tapes worden niet echt goedkoper.

Ik heb net een tape oplossing neergezet voor een klant. Deze klant gaat in de komende vijf jaar (afschrijvingstermijn apparatuur) ongeveer 250 tapes volschrijven en heeft een harde eis dat de back-up niet in een gedeeld datacentrum staat en/of online beschikbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door hans_lenze op 13-12-2015 09:15 . Reden: Ik kan echt niet hoofdrekenen, al zijn de sommen nog zo simpel... ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:31

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor *thuis* gebruik zijn tapes voor off-site backup gewoon erg 'mal' wat mij betreft.

De cloud, zoals Backblaze werkt prima, ik zie niet in waarom dat niet werkt voor de meeste mensen, zelfs met een grote data set en een relatief trage internet verbinding.

Sterker nog, je kunt beter je geld stoppen in je internet upload snelheid verbeteren en gewoon de fee van backblaze betalen, er is geen data size limiet, 4 TB aan data is peanuts.

En het belangrijkste: je hebt er geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 21:28
Ik ben op zoek naar een Netwerk harde schijf.
Momenteel heb ik gewoon een harde schijf via usb op me pc maar die valt iedere keer uit.
Een Netwerk harde schijf lijkt me daarom een perfecte oplossing, Maar welke kan ik het beste nemen?
Het belangrijkste is eigenlijk dat hij stabiel is en dus niet weg valt en als er 1 of 2 TB op zit is genoeg. Er zullen uiteindelijk maar 2pc's verbonden mee worden.
Ik wil met me budget onder de 200 euro blijven zitten.

Welke adviseren jullie?
En is een netwerk harde schijf ook geschikt voor games en andere software of alleen voor documenten en foto's etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alleen voor data die niet snel benaderd hoeft te worden. Ga je er games vanaf spelen dan zullen de laadtijden erg oplopen.
Welke voldoet is erg afhankelijk van je eisen. Hoe snel moet hij zijn? Wil je extra applicaties draaien? Backups van de NAS naar extern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Tsurany schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:57:
Alleen voor data die niet snel benaderd hoeft te worden. Ga je er games vanaf spelen dan zullen de laadtijden erg oplopen.
Welke voldoet is erg afhankelijk van je eisen. Hoe snel moet hij zijn? Wil je extra applicaties draaien? Backups van de NAS naar extern?
Hij moet wel snel zijn, Ik wil hem echt gaan gebruiken als externe opslag. Dus applicaties hoeven er niet op! Wel is het makkelijk dat ik overal in deze schijf kan.
Wat bedoel je precies met backups van NAS naar extern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een aantal NAS apparaten leveren diverse applicaties die je ook in staat stellen data te backuppen naar externe providers zoals Amazon. Of om via diverse tooltjes een rsync backup te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Tsurany schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 17:57:
Een aantal NAS apparaten leveren diverse applicaties die je ook in staat stellen data te backuppen naar externe providers zoals Amazon. Of om via diverse tooltjes een rsync backup te maken.
Nee dat hoeft van mij niet. Het belangrijkste is dat de netwerkschijf stabiel is. Maar ook dat ik hem rechtstreeks via mijn computer kan bereiken zonder naar een website te hoeven gaan ofzo.
Heb je suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan voldoet vrijwel elke NAS aan je eisen. De instap Qnap, Synology, Netgear of WD zullen allemaal voldoen.

Pagina: 1