Opzoek naar een gaming monitor (Console only)

Pagina: 1
Acties:

• SirWhiteBeard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06-2024
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe monitor om op te gamen, het gaat hierbij om console games only, enigszins competitive. De prijs ligt tussen de 200 en 400 euro. Ik heb momenteel een Iiyama prolite monitor van inmiddels alweer 4 jaar oud en ben toch van plan een kleine upgrade te maken. Het liefst zou ik dan ook een maatje groter willen (27"), maar door onvoldoende kennis heb ik nogal wat moeite met het kiezen van de juiste monitor. Hierbij spelen vooral het aantal Hz en de reactie snelheid een grote rol. Ik zat zelf te denken aan de nieuwe g-master lijn van Iiyama, aangezien mijn huidige monitor van Iiyama ook erg bevalt. Heeft het voor console gamers veel invloed wanneer ik bijvoorbeeld een 144 Hz monitor koop, of zou een 60Hz prima zijn? Ook over de response tijd is voor mij niet helemaal duidelijk wat 1ms response tijd nou bijvoorbeeld inhoudt, aangezien ik lees dat de response tijd verschillende dingen betekenen. (Input lag, of visuele vertraging.)

Ik hoop hier wat informatie op te kunnen doen,

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Witte Baard.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:55
Waarom wil je een monitor en geen tv? Consoles zijn gelimiteerd op 60fps, dus een hogere Hz heeft in ieder geval geen voordeel.

The devil is in the details.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat Hahn zegt, plus dat een PC monitor geen audio doorgeeft (meestal tenminste), dus moet je omslachtig gaan doen met HDMI Audio splitters e.d.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SirWhiteBeard
Bij een tv is de response tijd denk ik de grootste bottleneck? Vandaar dus mijn voorkeur voor een monitor. Hz houd dus in dat hij 144 keer zou kunnen verversen, terwijl games maar tot 60 frames zullen verzenden?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:55
SirWhiteBeard schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:05:
Bij een tv is de response tijd denk ik de grootste bottleneck? Vandaar dus mijn voorkeur voor een monitor.
Dat hangt er maar net af welke tv of monitor je neemt. Lees reviews :)
Hz houd dus in dat hij 144 keer zou kunnen verversen, terwijl games maar tot 60 frames zullen verzenden?
Ja.

The devil is in the details.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Je TV/monitor past zichzelf aan op basis van het input signaal.
Een 60hz output van een console zorgt dat de TV ook op 60hz gaat werken.

Bewegend beeld is letterlijk een serie van stilstaande plaatjes. Moet je voor de grap eens kijken naar een klassiek filmrolletje. Zelfde princiepe. We verzenden de beelden nu alleen digitaal ;)
Als er niet meer als 60 beeldjes per seconde worden doorgestuurd, kan je er ook niet meer weergeven, ondanks dat je scherm in staat is om meer dan 60 beeldjes per seconde te verwerken.

• SirWhiteBeard
Dus als ik het goed begrijp, zou het zonde zijn voor mij om de 144Hz g-master van Iiyama te kopen, aangezien mijn console dit toch niet zal benutten? En hierdoor zou ik dus beter kunnen kiezen voor de Black Hawk lijn, aangezien die 60Hz zijn en 100 euro goedkoper zijn?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SirWhiteBeard schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:16:
Dus als ik het goed begrijp, zou het zonde zijn voor mij om de 144Hz g-master van Iiyama te kopen, aangezien mijn console dit toch niet zal benutten? En hierdoor zou ik dus beter kunnen kiezen voor de Black Hawk lijn, aangezien die 60Hz zijn en 100 euro goedkoper zijn?
Dat begrijp je goed.
Maar ik snap je keuze voor een PC monitor voor een Console nogsteeds niet.
Ja, die monitor kent allerlei snufjes. Klinkt awesome, maar die snufjes zitten tegenwoordig standaard in een fatsoenlijke TV. Daar betaal je niks extra voor, maar op die monitor betaal je een premium prijs omdat het een gaming product is.
Black Tuner op die monitor is hetzelfde ding als Dynamic Black op een Samsung TV. Andere merken hebben daar uiteraard hun eigen termen voor, maar die stond me even bij ;)
Overdrive doet hetzelfde als Game-Mode op een TV.
1ms doet elk scherm tegenwoordig, of het nou een TV of een PC monitor is.

Waarom zou je een premium-prijs betalen voor een monitor, terwijl een TV exact dezelfde trucjes standaard aan boord heeft, en jou voor hetzelfde geld ook nog eens meer inches beelddiagonaal geeft?

• SirWhiteBeard
Het formaat, wil ik liever niet groter hebben dan 27", aangezien ik dan meer oppervlakte in de gaten moet houden, ook is de response tijd vaak niet aangegeven op bij televisies als ik me niet vergis. Ook betwijfel ik wat ik voor Tv zou krijgen voor 250 euro (Prijs 27" Black Hawk van Iiyama), maar ik snap dat de TV's van tegenwoordig er erg op vooruit zijn gegaan. Des al niet te min ben ik iedereen erg dankbaar voor de snelle reacties en heeft dit mij sowieso al aardig wat geld bespaard door niet te kiezen voor een scherm met een hoger aantal Hz.

Ik denk dat ik nu voldoende informatie heb op gedaan, om een besluit te vormen.

Allemaal super bedankt voor het delen van jullie kennis!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SirWhiteBeard schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:33:
Het formaat, wil ik liever niet groter hebben dan 27", aangezien ik dan meer oppervlakte in de gaten moet houden, ook is de response tijd vaak niet aangegeven op bij televisies als ik me niet vergis. Ook betwijfel ik wat ik voor Tv zou krijgen voor 250 euro (Prijs 27" Black Hawk van Iiyama), maar ik snap dat de TV's van tegenwoordig er erg op vooruit zijn gegaan. Des al niet te min ben ik iedereen erg dankbaar voor de snelle reacties en heeft dit mij sowieso al aardig wat geld bespaard door niet te kiezen voor een scherm met een hoger aantal Hz.

Ik denk dat ik nu voldoende informatie heb op gedaan, om een besluit te vormen.

Allemaal super bedankt voor het delen van jullie kennis!
Keus in 27inch TV's is idd vrij beperkt. Iedereen wil groter :P
Maja, in een huiskamer is dat alleen maar prettig. Schermdiagonaal moet dan passend zijn voor de afstand waarop je zit, en dat is dan meestal vrij veel verder dan aan een buro :P

27inch op een buro is trouwens ook huge-ass... Geen idee wat je afstand is, maar als het buro-stijl is, dan kan je mijns inziens beter nog iets kleiner gaan, kan ik je uit ervaring vertellen.
27inch op een buro is vaak genoeg voldoende voor tennis-wedstrijd-nekpijn :P

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
McKaamos schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:27:
[...]

Dat begrijp je goed.
Maar ik snap je keuze voor een PC monitor voor een Console nogsteeds niet.
Ja, die monitor kent allerlei snufjes. Klinkt awesome, maar die snufjes zitten tegenwoordig standaard in een fatsoenlijke TV. Daar betaal je niks extra voor, maar op die monitor betaal je een premium prijs omdat het een gaming product is.
Black Tuner op die monitor is hetzelfde ding als Dynamic Black op een Samsung TV. Andere merken hebben daar uiteraard hun eigen termen voor, maar die stond me even bij ;)
Overdrive doet hetzelfde als Game-Mode op een TV.
1ms doet elk scherm tegenwoordig, of het nou een TV of een PC monitor is.

Waarom zou je een premium-prijs betalen voor een monitor, terwijl een TV exact dezelfde trucjes standaard aan boord heeft, en jou voor hetzelfde geld ook nog eens meer inches beelddiagonaal geeft?
ik begrijp de keuze wel. 300 euro monitor geeft veel beter beeld als een 300 euro tv. ook voor console.

en 1ms input lag? tenzij je tn pannel g2g neemt is er geen tv nog monitor die echt 1ms heeft.

Bron : http://www.displaylag.com/display-database/

Maar eigenlijk alles tussen de 16-30 is meer dan prima.(echt gemeten dan).

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 12-12-2015 17:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SirWhiteBeard schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:33:
[...]
ook is de response tijd vaak niet aangegeven op bij televisies als ik me niet vergis.
Iedere opgave van fabrikant op dit vlak zou ik met kilo zout nemen. Ongeacht of je monitor of tv neemt, ga uit van onahfankelijke meting, oftewel goede reviews.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1