Bootsequence optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 09:34
Hallo,

Ik heb een HP Elitebook 6930p met Core2Duo P8700 met 2Gb RAM en een Samsung 830SSD op een SATA-300 poort. Nu draai ik sinds een tijdje (half jaar ofzo) Windows 8.1, maar merk dat het opstarten steeds langer gaat duren. In de WindowsXP-tijd had je daar Bootvis voor, die startte meerdere keren opnieuw op en dat merkte je behoorlijk.

Na wat zoekwerk kwam ik WinBootInfo tegen die een analyse doet van het bootproces en daar een grafische voorstelling van maakt, maar waar ik niets mee kan. Windows Performance Analyzer produceert een onbegrijpelijke brei van gegevens, waar ik nog minder mee kan.

Heeft er iemand een helpende hand in deze, zodat mijn laptopje weer lekker vlot wordt? Ik wil liever niet direct mijn OS opnieuw installeren of overstappen op een *nix-variant als het niet nodig is. Log files kan ik evt wel plaatsen hier als iemand daar wel iets mee kan, dit doe ik nog niet om het wat overzichtelijker te houden, dat kan altijd nog op verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Miglow schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:41:
Ik heb een HP Elitebook 6930p met Core2Duo P8700 met 2Gb RAM en een Samsung 830SSD op een SATA-300 poort.
Prik eerst even wat geheugen bij.Je hebt ook erg weinig geheugen in je laptop zitten. 2Gb is erg krap. Indien je geïntegreerde graphics hebt of iets met shared memory heb je nog minder over. Ik denk dat je laptop de helft van de tijd zijn swap file moet aanspreken. 4Gb is normaal zou ik zeggen. Windows kan dan het ingebouwde maximum van 2Gb pakken voor zichzelf en er is nog 2Gb over voor applicaties.

Geheugen is denk ik je grootste winst vermoed ik. Je hebt al een SSD die nu beperkt wordt door de Sata 300 aansluiting. Windows 8.1 (net als 7 en 10) probeert continu het opstarten efficiënter te maken. Je hebt zelfs in je task manager een tab waarin je kan zien wat de grootste invloed heeft op het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 14:13:
[...]

Prik eerst even wat geheugen bij.Je hebt ook erg weinig geheugen in je laptop zitten. 2Gb is erg krap. Indien je geïntegreerde graphics hebt of iets met shared memory heb je nog minder over. Ik denk dat je laptop de helft van de tijd zijn swap file moet aanspreken. 4Gb is normaal zou ik zeggen. Windows kan dan het ingebouwde maximum van 2Gb pakken voor zichzelf en er is nog 2Gb over voor applicaties.

Geheugen is denk ik je grootste winst vermoed ik. Je hebt al een SSD die nu beperkt wordt door de Sata 300 aansluiting. Windows 8.1 (net als 7 en 10) probeert continu het opstarten efficiënter te maken. Je hebt zelfs in je task manager een tab waarin je kan zien wat de grootste invloed heeft op het opstarten.
Huh? Na de eerste installatie was het opstarten vliegensvlug, dus met al het efficiënter maken wordt het dus alleen maar trager?

In de taskmanager heb ik die tab nog niet gezien, zal er eens naar zoeken. Hoe optimaliseer ik daar mijn opstartsnelheid?

[ Voor 0% gewijzigd door Miglow op 12-12-2015 16:45 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Miglow schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:44:
[...]

Huh? Na de eerste installatie was het opstarten vliegensvlug, dus met al het efficiënter maken wordt het dus alleen maar trager?
Dit begrijp ik niet "met al het efficiënter maken wordt het dus alleen maar trager". Wat heb je dan efficiënter gemaakt?

In het algemeen, een verse install van windows is razendsnel. Maar daarna ga je er programmas opzetten, en die maken de boel weer slomer. dat is de reden dat er wel mensen zijn die om de zoveel tijd een verse install van windows doen.

In de taskmanager heb ik die tab nog niet gezien, zal er eens naar zoeken. Hoe optimaliseer ik daar mijn opstartsnelheid?
Die kan je niet zelf optimaliseren. Dat doet windows zelf.

Wat je wel kan doen is nakijken wat er allemaal mee opstart. Als er zaken zijn die mee opstarten, maar die je eigenlijk niet -meteen- nodig hebt, kan je deze uitzetten bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

En maak je bureaublad leeg, al die films en documenten horen op een schijf directory te staan en niet in je bureaublad profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Speedmaster schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:10:
En maak je bureaublad leeg, al die films en documenten horen op een schijf directory te staan en niet in je bureaublad profiel
Hoe maakt dat je computer trager? Je Bureaublad is gewoon een map waarbij de bestanden en snelkoppelingen direct op je scherm te zien zijn. Dat heeft geen effect op de snelheid van de computer. Verplaatsen naar een andere locatie op de HDD/SSD gaat niets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Hann1BaL schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:15:
[...]

Hoe maakt dat je computer trager? Je Bureaublad is gewoon een map waarbij de bestanden en snelkoppelingen direct op je scherm te zien zijn. Dat heeft geen effect op de snelheid van de computer. Verplaatsen naar een andere locatie op de HDD/SSD gaat niets uitmaken.
Time je opstarttijd even en maak daarna maar een map op je bureaublad en flikker er maar even 20Gig aan video in, afsluiten en weer opstarten en je kan het verschil meten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Speedmaster schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:18:
[...]

Time je opstarttijd even en maak daarna maar een map op je bureaublad en flikker er maar even 20Gig aan video in, afsluiten en weer opstarten en je kan het verschil meten.....
28GB aan video op het bureaublad geparkeerd en ik kan geen verschil meten. Ik was echt benieuwd of het uit zou maken. Nu draai ik windows 10 en ik kan nu niet verifieren of dat met oudere windows versies anders is, maar ik zie toch ook in onze werkomgeving bergen laptops waarvan het bureaublad begraven is in data, zonder dat de laptops trager worden. (Win 7 Ent)

Ik heb meerdere tests gedaan en ik merk echt geen enkel verschil. Ik kan ook geen MS bron vinden die suggereert dat het een groot effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
En na installatie installeer je al je software. Die kan de boel trager maken. Een mooi begin is eigenlijk om alles wat mee wil starten met Windows uit te zetten. Denk bijvoorbeeld aan zaken als Steam en Origin, maar ook Spotify e.d.. Al dit soort applicaties willen standaard opstarten met Windows. Daar is totaal geen noodzaak voor.
Niet echt. Je kan alleen een programma uitzetten dat het niet met Windows mee opstart.

Maar verder zou ik wel het geheugen van je laptop uitbreiden naar 4Gb. Dat scheelt denk ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Upgrade naar 4 of zelfs 8GB zou ik ook aanraden, maar de vraag is dan nog steeds waar de vertraging vandaan komt. Wat staat er in msconfig? (Die bestaat vziw nog steeds op win 10 namelijk).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59
Speedmaster schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:10:
Wat een flauwekul. Zolang je geen gebruik maakt van roaming profiles of een andere oplossing om je profiel (waaronder desktop) centraal op te slaan is dit totale onzin.

Dit is zo'n leuk fabeltje wat mensen ergens op hun werk horen maar dus totaal niet van toepassing is op een eigen laptop.

Je kan even kijken in je task manager in de startup tab zoals hierboven al gezegd. Ik dacht dat die al bestaat op win8.1 anders moet je uitwijken naar msconfig.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZrQGMT7.png

Je kan eventueel ook nog met ccleaner aan de gang. Dat is de enige tool die ik ooit gebruik om mijn laptop een beetje schoon te houden.
The Eagle schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:22:
Upgrade naar 4 of zelfs 8GB zou ik ook aanraden, maar de vraag is dan nog steeds waar de vertraging vandaan komt. Wat staat er in msconfig? (Die bestaat vziw nog steeds op win 10 namelijk).
Nope bestaat niet. Op win10 moet je de startup tab in de task manager gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Craven op 12-12-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ccleaner gebruik ik met regelmaat, dat scheelt al iets blijkbaar en ik doe eigenlijk vrij weinig met m'n laptop. Zal eens in de V&A kijken voor wat goedkoop SO-DIMM DDR2, want 8GB doet nieuw €200, dat is me veel te gek. Verder ga ik kijken wat er in mijn startup-tab staat en vooral wat daar uitgezet kan worden. Alvast bedankt voor de hulp zover, ik ben nu aan het werk, maar thuis duik ik er ff goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Miglow schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:51:
Ccleaner gebruik ik met regelmaat, dat scheelt al iets blijkbaar en ik doe eigenlijk vrij weinig met m'n laptop. Zal eens in de V&A kijken voor wat goedkoop SO-DIMM DDR2, want 8GB doet nieuw €200, dat is me veel te gek. Verder ga ik kijken wat er in mijn startup-tab staat en vooral wat daar uitgezet kan worden. Alvast bedankt voor de hulp zover, ik ben nu aan het werk, maar thuis duik ik er ff goed in.
4Gb is best betaalbaar: pricewatch: Kingston KTA-MB667K2/4G
Dat kost je rond de 50 euro nieuw.

4Gb zou ook voldoende moeten zijn. 8Gb is leuk, maar je gaat dat pas nodig hebben als je applicaties draait die veel geheugen opslokken of je wilt virtuele machines draaien op je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:45:
[...]

4Gb is best betaalbaar: pricewatch: Kingston KTA-MB667K2/4G
Dat kost je rond de 50 euro nieuw.
Wat meer geheugen zal je inderdaad wel helpen, maar of het echt baanbrekend zal zijn...
Ben dan wel snel, want de prijzen stijgen snel. Want ik zie dat ze nu al 60 euro en 11 cent kosten.

@CMD-snake, het is 4GB niet 4Gb.
4Gb= 4 gigabit , je wil natuurlijk 4 gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Reepje schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:10:
[...]

Wat meer geheugen zal je inderdaad wel helpen, maar of het echt baanbrekend zal zijn...
Ben dan wel snel, want de prijzen stijgen snel. Want ik zie dat ze nu al 60 euro en 11 cent kosten.

Yeah, yeah, yeah. :D Ik snap uiteraard dat het 4GB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Reepje schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:10:
No one will ever need more than 640k of memory :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb in de opstarten-tab allerlei dingen uitgezet waarvan er stond dat het veel invloed had op het opstarten. Ondertussen ook via de V&A 2x2GB SO-DIMM DDR2 gevonden, maar nog niet in huis.

Het effect is zeker merkbaar, maar ga dus even het effect van 4GB afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 12:00

WCA

Bestanden op je desktop maken je computer wel degelijk trager. Of je dat met een moderne pc met SSD merkt is een tweede, maar het heeft wel degelijk impact. Het is niet zozeer volume van de bestanden in gigabytes, maar meer het aantal icoontjes.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-10 19:30
GreNade schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:17:
Bestanden op je desktop maken je computer wel degelijk trager. Of je dat met een moderne pc met SSD merkt is een tweede, maar het heeft wel degelijk impact. Het is niet zozeer volume van de bestanden in gigabytes, maar meer het aantal icoontjes.
...nee? Tenzij je met impact de 0.1% bedoeld die het je gpu/cpu kost om de icoontjes te resolven & displayen. Op een local pc die niks te maken heeft met netwerkprofielen zal deze statische content geen invloed hebben.

Belangrijkste is wat hierboven ook al is aangegeven: check bij task manager alles wat bij startup staat en zet alles uit wat niet nodig is. Vervolgens kan ccleaner zo nu en dan ook een beetje helpen door oude/ontbrekende registry koppelingen te removen.

[ Voor 3% gewijzigd door Junia op 18-12-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Bij het opstarten op oudere computers met veel icoontjes op de desktop zie je ze een voor een laden. In het XP tijdperk vooral. Tegenwoordig zul je er praktisch niets van merken

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-10 19:30
GreNade schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:27:
Bij het opstarten op oudere computers met veel icoontjes op de desktop zie je ze een voor een laden. In het XP tijdperk vooral. Tegenwoordig zul je er praktisch niets van merken
Wat je beschrijft is enkel een symptoom van een langzame computer (dus een gevolg) en niet de oorzaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

GreNade schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:27:
Dat kwam omdat de weergave van de icoontjes een lage prioriteit heeft in het proces en dit ga dje dus zoals hierboven gezegd alleen bij een zeer langzame PC merken, maar iseen gevolg en geen oorzaak van het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Maar dat neemt niet weg, dat je pc sneller startte wanneer je minder icoontjes op je beeldscherm had ;)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Hann1BaL schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:46:
[...]

Dat kwam omdat de weergave van de icoontjes een lage prioriteit heeft in het proces en dit ga dje dus zoals hierboven gezegd alleen bij een zeer langzame PC merken, maar iseen gevolg en geen oorzaak van het probleem
En in XP was het nog VDI de icoontjes (CPU rendered), vanaf vista is het via de GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dutch2007 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:11:
[...]

En in XP was het nog VDI de icoontjes (CPU rendered), vanaf vista is het via de GPU
Goed punt! En de GPU "zit er op" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59
GreNade schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:54:
Maar dat neemt niet weg, dat je pc sneller startte wanneer je minder icoontjes op je beeldscherm had ;)
Ik ben blij dat je het in de verleden tijd zet. Want dan is het dus.... niet meer relevant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik zie nu bij opstarten even de icoontjes 1 seconde wit worden, maar dan is de laptop al bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Windows Performance Analyzer produceert een onbegrijpelijke brei van gegevens, waar ik nog minder mee kan.
De gegevens zijn zeker wel te begrijpen en jij kan daar veel mee.
Aangezien de omvang is er natuurlijk wel wat moeite voor nodig.
Mogelijk spendeer jij daar wel minder moeite aan dan allerlei willekeurige oplossingen te proberen.
Log files kan ik evt wel plaatsen hier als iemand daar wel iets mee kan, dit doe ik nog niet om het wat overzichtelijker te houden, dat kan altijd nog op verzoek.
Plaats ze maar, dan zullen we zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Geheugenuitbreiding geinstalleerd en het lijkt allemaal wat vlotter op te starten. Ik ga het nog even in de praktijk testen, maar nu @W8.1 en 4GB RAM dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Miglow schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:25:
Geheugenuitbreiding geinstalleerd en het lijkt allemaal wat vlotter op te starten. Ik ga het nog even in de praktijk testen, maar nu @W8.1 en 4GB RAM dus.
Niet heel netjes om mezelf te quoten, maar het bleek dus dat mijn originele ram zijn beste tijd gehad had tijdens een wat langere Memtest86 test kreeg ik ineens honderden errors (volgens mij de 3e test) Even opgezocht hoe ik mijn laptop uit elkaar kon halen en 10 minuten later weer een test gedaan. Nu geen errors meer en weer een ssd-waardige opstart.
Pagina: 1