Ik ben al een tijdje aan het stoeien met het wifi-gedeelte van mijn thuisnetwerk. Lang heb ik geprobeerd om de wifi van het Ubee modem van Ziggo werkend te krijgen, maar uiteindelijk heb ik samen met de klantenservice moeten concluderen dat het ding gewoon niet deugd.
Daarom heb ik inmiddels een extra router gekocht, maar ik heb wat problemen om het allemaal werkend te krijgen. Ik heb wel wat gezocht, maar ik snap werkelijk niet wat ik aan het doen ben, dus hoop dat jullie me wat beter op weg kunnen helpen.
Mijn situatie is alsvolgt:
- Internet komt binnen via het Ubee modem.
- In dezelfde ruimte/kast staat nu een Netgear WNDR3700 v5.
- Op de eerste verdieping staat een Cisco E4200 v1.
Aan te sluiten apparaten:
Begane grond:
- Netwerk switch met daarop; tv, receiver, nuc en ziggo kastje
- NAS
Eerste verdieping:
- PC
Hele huis:
- Mobiele apparaten; telefoons en tablets
Hoe sluit ik dit nu het beste aan? Ik had al begrepen dat ik het ziggo-modem het best in bridge modus kan laten zetten, maar voordat ik dat doe, zou ik graag al een idee hebben van hoe ik verder moet.
Uiteraard moeten alle apparaten toegankelijk blijven. Een deel heb ik reeds een vast-ip voor ingesteld via het betreffende apparaat zelf (dus niet op de router).
- Sluit ik de routers beide apart aan op het ziggo modem (lan1 en lan2) of sluit ik ze beter na elkaar aan (als een ketting)?
- Indien na elkaar, maakt het dan nog een verschil welke router ik dan als "hoofdrouter" gebruik? De Cisco is volgens mij uitgebreider, maar de Netgear is nieuwer.
- Kan ik de switch en Nas beter aansluiten op het ziggo modem, of op de netgear router?
Schematisch overzicht:
Daarom heb ik inmiddels een extra router gekocht, maar ik heb wat problemen om het allemaal werkend te krijgen. Ik heb wel wat gezocht, maar ik snap werkelijk niet wat ik aan het doen ben, dus hoop dat jullie me wat beter op weg kunnen helpen.
Mijn situatie is alsvolgt:
- Internet komt binnen via het Ubee modem.
- In dezelfde ruimte/kast staat nu een Netgear WNDR3700 v5.
- Op de eerste verdieping staat een Cisco E4200 v1.
Aan te sluiten apparaten:
Begane grond:
- Netwerk switch met daarop; tv, receiver, nuc en ziggo kastje
- NAS
Eerste verdieping:
- PC
Hele huis:
- Mobiele apparaten; telefoons en tablets
Hoe sluit ik dit nu het beste aan? Ik had al begrepen dat ik het ziggo-modem het best in bridge modus kan laten zetten, maar voordat ik dat doe, zou ik graag al een idee hebben van hoe ik verder moet.
Uiteraard moeten alle apparaten toegankelijk blijven. Een deel heb ik reeds een vast-ip voor ingesteld via het betreffende apparaat zelf (dus niet op de router).
- Sluit ik de routers beide apart aan op het ziggo modem (lan1 en lan2) of sluit ik ze beter na elkaar aan (als een ketting)?
- Indien na elkaar, maakt het dan nog een verschil welke router ik dan als "hoofdrouter" gebruik? De Cisco is volgens mij uitgebreider, maar de Netgear is nieuwer.
- Kan ik de switch en Nas beter aansluiten op het ziggo modem, of op de netgear router?
Schematisch overzicht: