Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:31:
@kokkerd: Loudness is niet te vinden
@Gideon: heeft nooit schuim voor de bass poorten bij gezeten. Met mijn oude Sony ook nog nooit gehad dat de bass teveel was. Weet dus goed hoe mijn speakers kunnen klinken zonder modificaties.
@Fear en Partypooper: ik zal dus blijven experimenteren 😉
Audyssey gedaan (met sub aan). Geluid wel iets beter, maar nog steeds zo-zo. Nog steeds veel bass (met nu de sub weer uitgezet), maar is wel wat minder.
Veel meetwerk voor de microfoon plaatsing 😜
Geeft mij de volgende resultaten;
AFSTAND
FL: 4.35. FR: 4.41. Center: 4.20. Surround L en R: 1.14.
LEVELS (db)
FL: -3.5. FR: -3.0. Cent: -5.0. SL: -3.0. SR: -3.5
Crossover:
Front: Full Band
Center: 80Hz
Surr. : Full Band
MultiEQ XT: ON
DynEQ: ON
DynVol: OFF
Bij de Surround Parameters:
CinemaEQ: OFF
Center Spread: OFF
--> geen Loudness te vinden!
Audio/Audyssey:
MultEQ: Reference
Dynamic EQ: on
-Reference Level Offset: 0db
Dynamic Volume: off
Dat is wat ik nu zie.
Verder nog suggesties, buiten het
advies om toch nog wat te "spelen" met de settings?
Zoals FeaR al heeft aangegeven
- Je subwoofer staat niet aangegeven, ofwel deze is volgens de receiver niet aanwezig. Dit betekend dat je surrounds alles onder de 80Hz doorsturen naar je twee fronts die op LARGE staan.
- Je DynamicEQ staat aan, dit zorgt voor het boosten van bepaalde frequenties bij lager volume. Zet dit UIT voor waarschijnlijk verbetering.
Is het echt ALLEEN de bass die te hard staat of klinkt de rest ook al luider bij hetzelfde volume. Het kan ook zijn dat de versterker gewoon sterker is dan de vorige (waarschijnlijk) en als de vorige net niet sterk genoeg was voor het laag naar de speakers, dan zul je je fronts wat verder van de muur (en zeker UIT een hoek) moeten halen. Of als de sony wel goed stond afgesteld en dit allemaal naar de subwoofer stuurde (welke waarschijnlijk beter geplaatst & afgesteld staat) dan kan daar ook het probleem liggen.
Mijn ervaring is dat speakers net huizen zijn. Locatie, locatie, locatie. Je kunt nog zo'n mooi huis hebben, alsie op een vuilnisbuilt staat ben je nog niet blij. Je kunt de duurste speakers in de wereld kopen, als je de ruimte voor correcte plaatsing niet hebt kan je met een Bose (

) setje het zelfde resultaat halen. (Plaatsing van speakers is nogal een puntje waar Mobzy zich aan ergert in het 'show je homecinema' topic.)
Ik vind/vond Audessey (of what ever de afstelling heet) op mijn Marantz SR6004 en nu Yamaha RX-A840 een blamage, stonden/staan allebij *altijd* op puredirect, uiteraard na grondig meten, rekenen, luisteren, en verplaatsen van speakers voor het 'best' haalbare stereobeeld in de gegeven ruimte. Alle luisteraars waren altijd overtuigd dat de surround decoding aanstond als ze hun favo album mochten proef lusiteren. Zelfs nadat de center speaker zonder kabel getoond werd

. Spelen met afstand van de achter en zij muur was dan ook niet ongewoon om het laag wat af te stellen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Mobzy op 12-12-2015 19:49
]