Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
In de nieuwe belastingplannen 2016 wordt de postcoderoos regeling verruimd. Oorspronkelijk was het idee om de belastingvrijstelling te verruimen van 7,5 naar 9 ct (excl BTW) per kWh. Door een amendement in de tweede kamer is het voorstel aangepast; de energiebelasting per kWh wordt helemaal geschrapt.

De plannen zijn dus aangenomen door de Tweede kamer en deze maand wrs door de Eerste kamer.

'Dit kan een besparing per lid van de coöperatie opleveren van bijna 15 eurocent de kWh'.

En dan wordt de opbrengst (4 cent per kWh) van een postcoderoos PV installatie ongeveer gelijk aan de kostprijs thuis (19 - 15 = 4 cent per kWh).

Zie ook:
http://juridischactueel.nl/postcoderoos-wordt-postcodekanjer/

Waarom zou ik dan nog zelf PV leggen (behalve allerlei emotionele zaken en omdat het leuk is)?

Bovendien is deze regeling voor 15 jaar gegarandeerd (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
barbuitenhuis schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:57:
Waarom zou ik dan nog zelf PV leggen (behalve allerlei emotionele zaken en omdat het leuk is)?
ik zie niet waarom je de 1 met de ander wil vergelijken.
een slim mens doet allebei. ;)
en gaat zijn huis dan maar elektrisch verwarmen(liefst met een warmtepomp.)

er zijn grote overeenkomsten maar ook verschillen.
(ik ga nog even uit van een basis prijs per kwh van 6ct, maar weet nu al dat 5,5ct en in januari misschien zelfs 5ct mogelijk kan zijn. de olie prijs staat nog laag dus ik verwacht ook een lagere elektra prijs.)

salderen nu:
6 (basisprijs stroom) + 11,43 (eb) + 0,44 (ode) + 21%BTW = +/- 21,5ct per kWh
salderen straks:
6 (basisprijs stroom) + 9.49 (eb) + 0,49 (ode staat nog niet vast, schatting) + 21%BTW = 19,34ct per kWh

postocoderoos nu:
6 (basisprijs stroom) + 7,5 (eb) + 21%BTW = 16,33+/- ct per kWh
postcoderoos straks:
6 (basisprijs stroom) + 9.49 (eb) + 21%BTW = 18,74 ct per kWh

maar dit zijn allen de opbrengsten voor de coöperatie.
de coöperatie heeft ook kosten.
denk aan dakhuur, onderhoud, en extra meterhuur (+/- 170€ per jaar).
en die moeten betaalt worden uit de opbrengsten.

ook moet je een administratie draaien om de zaak te verkopen aan de leden.
dat zou kunnen via de http://www.duurzameenergieunie.nl/ b.v.
(oke dan gaat het waarschijnlijk via de administratie van eneco ;) )

denk ook aan de grote investering die pv panelen ook nog kosten.
word dat bedrag geleend door de coöperatie dan reken er nog rente bij.
(lenen hoeft niet van de bank, mag ook van de leden.)

als je dan als lid het zelfde betaalt als grijze stroom, dan heeft de coöperatie waarschijnlijk wel een lekker centje voor de tvt. (ik gok gecalculeerd , dat de coöperatie een tvt overhoud van +/- 10 jaar als ze een beetje handig zijn en ook een beetje geluk hebben.)
dan is de vraag wat doet de coöperatie als de tvt verstreken is?

met salderen heb je een tvt, en daar na is de stroom gratis.
(vind ik geen handige manier van rekenen.
ik reken liever zelf in kosten die ik heb gehad/kWh opbrengst.
dus voor mij is dat 7.550€ / 10.000 kWh = 0,75€/kWh en elk jaar daalt het bedrag verder. ;) )

de garantie voor postcode roos is erg tof.
salderen nu afschaffen word wel erg lastig, dan gaat iedereen postcode roos doen en levert het de regering niks op. ;)
het versterkt de positie van salderen dus ook.

(ik ben alleen nog niet uit wat ik moet vinden van de grens van 10.000 kWh voor de postcode regeling.
en hoe die dan gezien moet worden en wat voor consequenties dat dan heeft.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 12-12-2015 13:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42
Als belastingplan 2016 bij stemming 22 december 1e kamer wordt aangenomen, gaat de eerste schijf elektriciteit volgens laatste wijzing naar €0,10070,
Er is met belastingplan2016 ook een energiebelasting verschuiving van elektriciteit naar gas en een kleine verhoging van de 1e schijf elektriciteit ter financiering van de verruiming postcoderoosregeling op basis van eerste schatting

Verlaagd tarief is alleen de fiscale component van de kwh-prijs
Van project tot project verschillend, deelname aan een postcoderoosregeling kan er een deelname vergoeding (abbo, dekking vast/administratieve kosten coöp) zijn met de coöperatie en de coöperatie verkoopt via een los staand contract van de deelnemer, aan een energieleverancier deze hoef niet gelijk te zijn aan het kale leveringstarief/tarieven eventueel met mogelijk "aangepaste" vaste leveringskosten (niet gereguleerd) die de energieleverancier met de deelnemer heeft, beide overeenkomsten kunnen los van elkaar over de looptijd van 15 jaar op punt van niet fiscale componenten veranderen
Dacht dat belastingdienst ook nog niet voor alle fiscale componenten een heldere behandelbeslissing heeft liggen zoals BTW en belegging/vermogen voor coöp en deelnemer
Op termijn zou bijv als niet fiscale component variabel tarief eventueel met allocatie kunnen worden ingevoegd

Salderingsregeling wordt in 2017 mogelijk herziening en heeft momenteel niet de fiscale zekerheid die de postcoderegeling vanaf 1 januari heeft, maar de kans op grote aanpassingen wordt kleiner door verruiming van verlaagd tarief
Wel heeft opwek "achter de meter" meer flexibiliteit ("vrije" keuze energieleverancier) en een voordeeltje bij mogelijke toekomstige flexibiliteits-vergoeding/kosten, maar daar staan wel mogelijk toekomstige extra investeringen tegenover zoals opslag of dat economisch haalbaar is hangt van veel andere ontwikkelingen af bijv EV en WP gebruik, verdere differentiatie capaciteitstarief, variabel tarief, overgang naar geen marge meer op energie zelf door E-leveranciers enkel vaste leveringskosten etc.

Een lastig vergelijk over een langere periode (15 jaar) hoe dit gaat ontwikkelen (echt beleid ontbreekt) en waar bij welke vorm op de rem getrapt gaat worden als in 2016 >150 postcoderoos projecten opgeleverd worden tegen de 19 opgeleverde over de afgelopen 2 jaar of salderen in 2017 ook 15 jaar garantie krijgt of er verdere differentiatie (infrastructuur belasting) bij verdere stijging in vaste kosten komt voor beide vormen er zijn nog al wat partijen in de keten afhankelijk van de kWh's in de gebouwde omgeving.

Grootste deel van de energiebelasting als welke vaste inkomsten algemene middelen wordt gezien, is wel afkomstig uit de eerste schijf, EB zelf zal hervormd moeten worden
Met EV en WP verschuift er nog meer voor belasting op energie, op korte termijn kunnen nog wel enkele stapjes in de EB schuif naar gas, maar omvang volume daarvan neemt af, iets langere termijn gaan die inkomsten uit belasting op energie teruglopen
Verruiming verlaagd tarief heeft een zelfde effect als salderen waar al langer over geroepen werd ver voor de 1% van alle elektriciteit dat het op termijn niet houdbaar zou zijn, postcoderoos en salderen samen hebben meer potentie
(zoek een goede glazen bol 8) )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
+ een woordenboek + een universitaire economische opleiding + een dosis gezond verstand + een elektra achtergrond etc etc etc....

en dan nog geef ik iemand een 50/50% kans dat hij het ook nog begrijpt en kan volgen.
laat staan er ook nog iets mee doen. >:)
ben bang dat we veel amateur projecten gaan krijgen met goede bedoelingen en helaas ook risico's.
(no risk, no glory)
we zullen het gaan zien wat het gaat doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42
migjes schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:41:
[...]
en dan nog geef ik iemand een 50/50% kans dat hij het ook nog begrijpt en kan volgen.
laat staan er ook nog iets mee doen. >:)
ben bang dat we veel amateur projecten gaan krijgen met goede bedoelingen en helaas ook risico's.
(no risk, no glory)
we zullen het gaan zien wat het gaat doen.
Het is complex maar Hieropgewekt.nl heeft veel info voor aspirant PCR's zoals een beslisboom, het is zeker niet geheel risico vrij en maar de vraag of deelnemers voldoende inzicht krijgen hoe goed de coöp de zaken op orde heeft waar ze instappen een eerste coöp is al gesneuveld Zonnegrond

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant