Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Optimaal foto's bewerken

Pagina: 1
Acties:

• Hendrik0069
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 24-05 11:17
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil 16MB foto's uit mijn Olympus E-pl7 camera RAW in de Olympus Software kunnen bewerken, dat klinkt als een vrij eenvoudige taak maar Olympus is vooral goed in het maken van foto apparatuur terwijl het programma Olympus Viewer 3 niet bekend staat om zijn snelheid. Daar is van alles over te zeggen maar Olympus biedt met deze software wel een App die te gebruiken is op elke Mac en PC, 32 of 64 bit van Windows 10 tot XP en misschien nog wel ouder.

Waarom ik OV3 gebruik zit hem vooral in details en kleuren, zeg maar het sausje waarmee de software de RAW bestanden bewerkt en deze details vind ik niet in Adobe ACR of andere Raw converters.

Ik speel backgammon, schaak en poker en laat mijn spelletjes analyseren, voor deze rekentaken is elke Ghz extra welkom maar geen must.

Wat mag het systeem gaan kosten?
700 tot 800 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De normale randapparatuur, HDD's, Monitoren

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb veel gelezen op het forum, de eerste gedachte was om een goedkoper systeem te bouwen rond de vorige generatie snellere chips maar je kijkt toch ook even naar de nieuwste generatie. Wat me opviel was dat er kwa snelheden op het moment lichte progressie wordt geboekt maar dat er door de Tech bedrijven vooral gesleuteld word aan RAM uitbreidingsmogelijkheden, PCI sloten en zuinigheid.

Mijn vorige syteem was vooral gebasseerd op zo weinig mogelijk Watt en nu ik toch weer in de PC-Build modus zit wil ik dit toch ook weer toepassen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn keuze is gevallen op Skylake en verder niet merkbewust

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De gekozen onderdelen moeten compatable zijn en toekomstbestendig. Ik denk daarbij aan de mogelijkheid een 4K, 100% sRGB monitor erbij te zetten (60 HZ)

Het overal gevoel moet gewoon goed zijn en voor de kerstdagen wil ik alle onderdelen in huis hebben.

Ga je overklokken?
Mag

Wat verwacht je van ons?
Bevestiging, hulp, kritiek, meedenken etc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 129,89€ 129,89
1MSI Z170-A PRO€ 114,95€ 114,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design CORE 2300€ 46,95€ 46,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 122,95€ 122,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,59

Als eerste mijn dubio over de processor. Het liefst zou ik willen beginnen met de i3 6100 met een TDP van 51 watt, mijn gevoel zegt mij dat deze CPU genoeg snelheid heeft om een aanpassing in Olympus Viewer in een paar seconden op een scherm weer te geven maar die vraag laat ik nog even in het midden. De vraag is of dat uberhaupt wel kan de processor uitproberen en bij te weinig snelheid weer vervangen voor een snellere?

Ik ben als volgt te werk gegaan. Via de Pricewatch heb ik gezocht naar een moederbord met Socket 1151, DDR4, Displayport 1.2 en NVME M.2 (PCI-e 3.0 x4)

Displayport 1.2 omdat ik ergens gelezen heb dat je dit nodig hebt om een 4K screen op 60 HZ te draaien en M.2 (PCI-e 3.0 x4) omdat ik verwacht dat dat de nieuwe bus gaat worden om de 600 MB doorvoer snelheid van Sata te verhogen.

Op deze manier werd mijn keuze beperkt tot maar 7 bordjes allemaal met een Z170 moederbordchipset.
Dit zette me even aan het denken, ik hoef geen videokaart om te gamen en Displayport 1.2 lijkt me met het oog op de toekomst (4K scherm, 60 HZ) toch wel nodig? Eigenlijk had ik verwacht dat dit op een B150 moederbord uATX ook wel te vinden zou zijn maar goed Z170 is ook wel leuk eigenlijk. Vanaf hier ben ik ook een beetje gaan fantaseren want met een Z170 kan je dus ook al die nieuwe dingen uit proberen. Optimum

De keuze viel vanwege de prijs op de MSI Z170-A PRO, een ATX formaat, helaas geen Micro-ATX want hierbij hoort een kast die groter uit gaat vallen. In de Pricewatch was geen mogelijkheid om te zoeken op het aantal bays. Ik wil mijn systeem toch zo compact mogelijk houden en meer dan 2 bays voor een SSD en HDD heb ik niet nodig. Mijn keuze valt op de Fractal Design CORE 2300 maar hierbij zou ik graag ook wat feedback van jullie tweakers ontvangen. De Cooler Master Silencio 550 leek mij ook niet verkeerd maar beide zijn toch niet echt compact te noemen?

Oke om Optimum te gaan ga ik nu verder dus ook op deze manier kijken naar het RAM, de website van MSI zegt over dit moederbord: Supports DDR4-3200 Memory (OC)

Corsair 16GB DDR4 (kit van 2) @ 3.200Mhz zou het dan dus moeten worden. Op het moment van schrijven is dit 40 euro duurder dan de 16GB kit @2133Mhz die ik eerst wilde kopen. Onder het mom van leerzaam en nieuwste van het nieuwste kan ik hier mee leven al weet mijn onderbuik ook heel erg goed dat een 8GB kit van totaal 42 euro voor mijn gebruik zou volstaan.

Zelfde geld eigenlijk voor de SSD, de Samsung SM951 (NVMe) 256GB is met zijn 165 euro, 85 euro duurder dan de Samsung 850 EVO 250GB uit mijn eerste plannen. Ook hierbij weet ik dondersgoed dat de meerprijs in geen verhouding staat tot snelheidswinst, meestal zet ik mijn pc aan en ga eerst even een kop koffie zetten. Maar goed ik vind het toch wel leuk en hobby is hobby, leuk voor de kerstvakantie, leerzaam en het mag wat kosten om over 2 jaar tegen iemand te zeggen:
"He maar zo'n NVME SSD heb ik al lang erin zitten joh, handig heb je geen Sata meer nodig"

Als HDD kies ik voor een WD Blue 1TB en bij de voeding heb ik nog wel wat vraagjes.

Af en toe komt er via USB een TV kaart of externe HDD als backup aan te hangen en ook acht ik de kans groot dat ik er in de toekomst nog een 2e HDD of SDD bij in leg maar plannen voor een extra GPU heb ik niet.
De Be quiet! System Power 7 300W lijkt me voldoende maar dat zou misschien wat meer Watt moeten zijn als ik als CPU bijvoorbeeld voor de 95 TDP van de 6600K kies? Ik heb er geen probleem mee als een Gold certificering bijvoorbeeld 20 tienjes duurder is maar de stroombesparing over een paar jaar maar 10 euro. Voeding moet gewoon goed zijn maar ik wil niet teveel Watt weg gooien.

• Jojakim
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-10 22:21
Je hebt een paar pittige onderdelen geselecteerd, maar de i3 steekt er schril bij af. Waarom geen i7 of minstens een i5? Een van de snelste ssds van het moment met een i3 voelt uit balans.

• Roksan
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23-10 13:02
Als je een kleiner mobo zoekt, zo je voor deze kunnen gaan

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H170M Pro4€ 100,40€ 100,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 100,40

Deze heeft alles wat je zoekt. DP 1.2, M.2 voor je ssd.
En dan bijvoorbeeld de CM 352 als case

Ik zie overigens geen meerwaarde voor je snellere geheugen. Tenzij je hier iets mee wilt gaan doen? Ik zou gewoon 8 gb geheugen kopen en een i5 6500 processor. Ik denk dat je daar mee snelheidswinst uithaald onder normale omstandigheden.

[Voor 77% gewijzigd door Roksan op 12-12-2015 08:53]

• thunder7
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:40

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Welke foto's wil je snel op je schem? Als dat al je foto's zijn, ook die van 3 jaar geleden, moet je een SSD kopen waar je hele verzameling op past (ook over een jaar of twee), lijkt me.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik zou voor een 512GB SSD gaan, bijv de Samsung EVO 850. Dit is even duur maar tweemaal zo groot, het snelheidsverschil ga je niet merken. Verder zou ik de i3 vervangen door een i5, de 16GB is overkill, 8GB is zat en neem daar ook gewoon een goedkope variant in, je merkt het verschil niet. Uiteindelijk ben je hiermee even duur, of zelfs wat goedkoper uit. Je hebt wat minder fancy onderdelen inderdaad, maar gewoon een betere pc.

Qua software zou ik absoluut Lightroom gebruiken, deze kan een eventuele 3d-kaart benutten. Ik weet echter niet hoeveel verschil dat daadwerkelijk maakt.

• Lucasftw
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20-07 18:50
Hoeveel RAM je nodig hebt, hangt er vanaf hoe veel je doet aan multitasken. Ik zou wel aanraden om een i5 te nemen ipv een i3 en een iets goedkopere SSD aangezien het snelheidsverschil voor jou niet veel zal uitmaken.

• rickbovenkamp
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 04-11-2018
Je hebt 3Ghz geheugen genomen maar je processor ondersteunt dit niet. De processor gaat maar tot 2.133 Mhz wat ons op iets van pricewatch: G.Skill Value F4-2133C15D-16GNT brengt. Scheelt toch weer zo'n 35 euro. En als je met 8GB ook genoegen zou nemen zou je pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213 (mooier geheugen kan voor paar euro extra nog) kunnen nemen, scheelt nog eens 40 euro (75 totaal).

pricewatch: ASRock H170M Pro4 is een perfect moederbord zoals eerder gezegd.

Met het bespaarde geld zou ik dan een betere processor (i5) of een grotere SSD kopen!

[Voor 75% gewijzigd door rickbovenkamp op 12-12-2015 14:02]

• Hendrik0069
Om dus het geheugen RAM te overclocken heb je ook een overclockbare CPU nodig, Allright.

Super, dank voor de reactie allemaal, dit brengt me op andere ideeën en ga het een en ander aanpassen.

Toch even een vraagje over pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB

Ik zou in de toekomst toch graag de mogelijkheid hebben deze in te bouwen maar ik snap het verschil tussen M.2 (PCI-e 3.0 x4) en M.2 (S600/Pcie3.0x4) niet helemaal.

Volgens mij gaat de M.2 (S600/Pcie3.0x4) toch weer via de Sata bus wat dus de Sata max SATA-600 snelheid betekent.
De M.2 (PCI-e 3.0 x4) gaat direct via de PCI-e bus laat maar zeggen waardoor de snelheid hoger ligt.

Ik weet begeef me op glad ijs vandaar dat ik het dus eerst maar op Tweakers vraag?

[Voor 5% gewijzigd door Hendrik0069 op 12-12-2015 14:17]

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Als de Olympus software en de spellen en analyse software die je draait slecht schalen op meerdere cores, dan is een i3 helemaal niet zo'n rare keuze en is de vraag of je echt een i5 nodig hebt.

specs

• Hendrik0069
Bij de collega's van Dpreview werd er een jaar geleden over gesproken

http://www.dpreview.com/f...51520#forum-post-54725401

Viewer 3 is not the fastest RAW converter but definitely responds to CPU speed and number of cores. Task Manager indicates that it uses all the cores, so I would suggest a fast i5 or i7 based PC running Win 7 64-bit, with 16Gb of RAM.
thunder7 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:04:
Welke foto's wil je snel op je schem? Als dat al je foto's zijn, ook die van 3 jaar geleden, moet je een SSD kopen waar je hele verzameling op past (ook over een jaar of twee), lijkt me.
Met een aanpassing in olympus viewer 3 bedoel ik bijvoorbeeld contrast +1, het gaat mij om de tijd die de App nodig heeft om het beeld te verversen. Bij Lightroom gaat dat met een i3 6100 bij 1 click real time maar bij Olympus viewer is dit dus niet zo en ik heb dus zeker wel baat bij Ghz en Cores.

Met de nieuwe informatie ga ik ervan uit dat M.2 (PCI-e 3.0 x4) en M.2 (S600/Pcie3.0x4) hetzelfde zijn kwa snelheid en dat in de toekomst een pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB erbij past.

Mijn lijstje wordt dan nu.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 212,80€ 212,80
1ASRock H170M Pro4€ 100,40€ 100,40
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master Silencio 352€ 57,28€ 57,28
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 42,95€ 42,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,57

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Waarom zou je Viewer 3 willen gebruiken dan? Ik ken het niet, maar kan me niet voorstellen dat Olympus iets maakt op fotobewerkingsgebied dat beter is dan Adobe?

Nu die SSD nog wat groter maken, 256 is vrij snel vol. Sterker nog met 512 heb je wellicht zelfs geen hdd meer nodig, tenzij je veel films/mp's hebt.

• Hendrik0069
Het is puur de RAW conversie naar JPG of TIFF waarvoor ik Olympus Viewer gebruik. Als ontwikkelaar van de camera is het niet zo gek dat Olympus zijn eigen bestanden het beste kent.
Voor ik ze ontwikkel doe ik indien nodig een paar kleine aanpassingen aan belichting en contrast, op deze manier houden mijn foto's hun eigen karakter wat kleurweergave en details betreft en ik wil dat dat gewoon vlot loopt.
Eventuele verdere aanpassingen aan een JPG doe ik in FastStone Image Viewer of Gimp.

Ik heb een wat kleine HDD genomen, als deze over een tijd vol is kijken we weer verder hoe de opslag markt er op dat moment voorstaat.
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True