Glas bedraad niet even snel als draadloos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10 13:33
Beste Tweakers,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, vandaag is de complete glasvezel installatie bij mij thuis afgerond en kon ik dus ook gebruik gaan maken van het glasvezelnetwerk. Ik pakte nadat ik de monteur gedag had gezwaaid mijn laptop erbij en begon de snelheid te meten op het draadloze netwerk. Om je even mee te nemen in de verandering. Normaal had ik een 16MB down en 1,5MB up verbinding. Deze getallen waren opeens vervangen door 73 down en 35 up. Fantastisch dus.

Nou bedacht ik met dat dit alleen nog maar sneller zou gaan op het draadje maar tot mijn grote verbazing was dit maar net iets sneller dan de ouderwetse dsl verbinding. Nou heb ik zelf wel wat ervaring op het netwerk gebied maar toen de monteur mij vertelde dat ik bedraad de nieuwe verbinding moest toevoegen snapte ik het even niet meer. Ik knikte braaf ja maar van binnen dacht ik, dat blijft toch gewoon allemaal hetzelfde?

Goed, ik snap dat dit allemaal wat karig is dus om het even samen te vatten kom hier mijn vraag/vragen.

- Hoe komt het allereerst dat mijn bedrade glasvezel verbinding op zijn minst niet even snel werkt als op het draadloze. Is er toch iets wat ik zelf nog moet doen. Glasvezel is in deze omstreken toch relatief nieuw dus misschien dat ik het fijne er nog niet van weet.

- Kan het zo zijn dat het over een tijdje wel snel gaat? Lijkt me zelf van niet aangezien draadloos al wel rete snel werkt.

Ik snap dat het niet een compleet verhaal is, maar zou mij iemand een antwoord kunnen geven uit eigen ervaring met het overzetten van het glasvezelnetwerk.

Mijn producten/hardware.

- Draadloos: mijn macbook pro (welke dus wel snel netwerk heeft)
- Bedraad: mijn Windows 7 machine
- Provider is KPN
- Snelheid van het bestelde pakket is 100/100
- Router: de standaard router van KPN, uit mijn hoofd de V10?

Wellicht dat ik de kabels hier even moet nalopen en ever op elk systeem thuis moet gaan testen maar misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd, zal niet de eerste keer zijn.

Bij voorbaad dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Welke link snelheid haal je via de kabel? (zie configuratiescherm en dan je adapter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11
lijkt op verrotte kabel, poort, slechte link speed zoals hierboven vermeld.
full duplex half duplex 10 / 100 /1000
welke speedtest gebruik je?

je zit zelf in de ICT, wat heb je zelf al uitgezocht?

[ Voor 16% gewijzigd door Paradox op 11-12-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Dutchdeveloper schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:03:
Welke link snelheid haal je via de kabel? (zie configuratiescherm en dan je adapter)
Via de adapter haal ik dit

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hdxobSrQrktSwADBpeCh00E9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
aangezien de link speed 1 Gbps is, hoe test je en zie je dat het langzaam is.

voorheen had je bijvoorbeeld 80 mbit, en nu maar 10 MB/s
dat laatste is sneller. let dus ook op de benaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:55
Even voor de duidelijkheid, je hebt een 100/100 verbinding. Mb (Megabits)? dus 12,5 MB (MegaByte)?
en je haalt 73 down en 35 up? Ook Megabits ps neem ik aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Paradox schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:08:
aangezien de link speed 1 Gbps is, hoe test je en zie je dat het langzaam is.

voorheen had je bijvoorbeeld 80 mbit, en nu maar 10 MB/s
dat laatste is sneller. let dus ook op de benaming.
Ik gebruik de speedtest van speedtest.net. Ook heb ik de speedtest van KPN geprobeerd. Allebei hetzelfde resultaat komt neer op een 16 down en 0,5 up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
pickboy schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:10:
Even voor de duidelijkheid, je hebt een 100/100 verbinding. Mb (Megabits)? dus 12,5 MB (MegaByte)?
en je haalt 73 down en 35 up? Ook Megabits ps neem ik aan dan?
Ja klopt. Excuus dat had ik beter moeten vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
post ook een screenshots van die speedtest acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Voor alle duidelijkheid. Ik heb een pakket van 100/100Mb en haal draadloos een snelheid van 75Mb met downloaden maar bedraad een snelheid van 16Mb. Ik mag dus blij zijn als ik iets naar binnen trek met 1.5MB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je netwerkkabel van de vast PC loopt direct naar de router toe, waar weer direct de glasvezelverbinding binnen komt?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Jeroenneman schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:14:
Je netwerkkabel van de vast PC loopt direct naar de router toe, waar weer direct de glasvezelverbinding binnen komt?
Exact. Er staat wel een switch tussen met ik heb het zonder switch geprobeerd wat geen verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
probeer eens te downloaden van de volgende locatie.

http://download.xs4all.nl/test/100mb.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Die haal ik binnen met een snelheid van 1,9MB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Septimamus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:15:
[...]

Exact. Er staat wel een switch tussen met ik heb het zonder switch geprobeerd wat geen verschil maakt.
Kun je met de laptop testen of je bedraad vanaf de router een hoge snelheid haalt?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
De meest recentelijke speedtest die ik heb laten draaien is deze:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nGDZckOwJxZ4c3KsBp6TyxAK/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb96
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Het lijkt inderdaad op de 'ADSL' snelheid.
Heb je KPN al gebeld voor eventuele uitleg?
Want als ik dit zie staat het vinkje voor 'ADSL' nog aan i.p.v. het vinkje van 'Glasvezel'...maar dat zou niet mogen omdat je letterlijk gebruikt maakt van een andere 'kabel/verbindingslijn.

[ Voor 3% gewijzigd door hb96 op 11-12-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 10:28
Dus als ik dit begrijp heeft de persoon een router van de provider die wireless veel sneller is. Wist niet dat de providers een onderscheid maakten tussen wireless en kabel op je router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Heb je niet toevallig 2 netwerken, 1 x adsl waar je pc nog aanhangt, en 1 x glas waar alleen wifi op draait.

Heb je op je windows pc het zelfde externe ip als op je mac? (te testen bijvoorbeeld via http://whatismyipaddress.com/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:33

Speedmaster

Make my day...

Septimamus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:59:
Nou heb ik zelf wel wat ervaring op het netwerk gebied maar toen de monteur mij vertelde dat ik bedraad de nieuwe verbinding moest toevoegen snapte ik het even niet meer. Ik knikte braaf ja maar van binnen dacht ik, dat blijft toch gewoon allemaal hetzelfde?
Dit dus....even nieuwe wifi verbinding maken met je glasvezel verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Ik heb nu net een laptop direct in de router geprikt om het bedraade netwerk te meten en deze geeft wel dezelfde snelheid als het draadloze, de goede snelheid dus. Het lijkt er dan toch op dat de draad die naar mijn computer loopt niet goed meer is.

Ik ga nog even testen of dit echt HET probleem is en kom er daarna op terug. Ik krijg toch het idee, zoals macg_nl al zegt dat het hier om meerdere netwerken gaat. Ik had laatst ook al opeens een verbinding met de externe schijf van de buurman welke hij gewoon op zijn eigen netwerk had aangesloten.

In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal! Ik zal als ik klaar ben met testen de resultaten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 10:28
Septimamus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:32:
Ik had laatst ook al opeens een verbinding met de externe schijf van de buurman welke hij gewoon op zijn eigen netwerk had aangesloten.
offtopic

Hu ? En die zag jij dan gewoon in je netwerkdrive overzicht staan ?

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
SmokingSig schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:34:
[...]

offtopic

Hu ? En die zag jij dan gewoon in je netwerkdrive overzicht staan ?

/offtopic
Jep. Ik ben gelijk even naar de beste man gelopen. Hij snapte er ook niks van. Het gekke is dat we allebei niet draadloos werkte want dan kan ik het nog begrijpen. Het leek alsof ik even op het netwerk van de buren zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 18:31
Geen powerline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Powerline adapters in gebruik soms....?

[ Voor 3% gewijzigd door Speedmaster op 11-12-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Speedmaster schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:36:
Powerline adapters in gebruik soms....?
Ik heb geen powerline in gebruik. Ik heb dat verder niet aan hem gevraagd, maar dat zou een van de weinige logische verklaringen zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:03
Septimamus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:38:
[...]

Ik heb geen powerline in gebruik. Ik heb dat verder niet aan hem gevraagd, maar dat zou een van de weinige logische verklaringen zijn inderdaad.
[Off topic]
Juist niet toch? Als jij er geen in gebruik hebt kan ie toch niet zomaar in jou netwerk config opduiken.
Of mis ik iets?
[/Off topic]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Loop even naar je xDSL modem en trek de stroomadapter er maar even uit. Weet je meteen of er niet toch nog ergens een netwerkkabel in de verkeerde verbinding zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Goed ik heb de volledige verbinding naar boven getest overal doe die het op de juiste snelheid 70Mb down en rond de 50Mb up. Zelfs een laptop met een draad aan de switch waar mijn computer ook aan zit heeft de juiste snelheid. Dus het probleem zit hem dan in mijn computer aangezien die nog wel de foute snelheid aangeeft om het zo maar even te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Septimamus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:48:
Goed ik heb de volledige verbinding naar boven getest overal doe die het op de juiste snelheid 70Mb down en rond de 50Mb up. Zelfs een laptop met een draad aan de switch waar mijn computer ook aan zit heeft de juiste snelheid. Dus het probleem zit hem dan in mijn computer aangezien die nog wel de foute snelheid aangeeft om het zo maar even te zeggen.
Netwerk adapter even uitzetten in Windows en daarna weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Septimamus schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:48:
... Dus het probleem zit hem dan in mijn computer ...
Boot 'm eens van een Linux Live CD. Als je dan nog steeds het probleem hebt, is 't hardware gerelateerd. Als je het probleem dan niet meer hebt, is het software

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Ik heb er een her installatie tegen aan gegooid. Mijn pc had al wat meer kuren en nu net gelijk even de snelheid getest na de installatie, helemaal zoals het hoort! volledig opgelost nu dus. Allemaal ontzettend bedankt voor het helpen en meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Aha, standaard Windows troubleshooting

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:26:
Aha, standaard Windows troubleshooting
If it works, it works.

Pagina: 1