Naam van de windows touch knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:49
Ik ben bezig met mijn laptop (hp pavilion 360; http://images.techhive.co...presen-100313748-orig.png ) volledig onder Linux te laten werken (specifiek, ubuntu 15.10). Nu probeer ik de windows toets te mappen, maar ik kom er niet achter wat deze voor invoer geeft. Ik bedoel niet de windows 'meta' toets op het toetsenbord, maar de touch key op het beeldscherm. Zie ook de afbeelding, het is het windows vlaggetje onder het scherm.

Maar wat is mijn probleem vooral; ik weet de naam van deze toets niet! Google searches op termen als (bijv.) 'windows touch key on monitor', 'windows key on screen', 'windows hardware button touch' geven me geen goede resultaten.

Is er iemand die weet hoe deze toets heet of hoe ik erachter kom wat deze toets nu doet? Als ik hem aanraak licht hij op, dus hij registreert de aanraking wel; maar er gebeurt niets. In Windows is het de toets die je terug brengt naar het Metro menu, dus daar werkt hij als 'meta'.

Dit is de laptop: pricewatch: HP Pavilion 11-n000ed x360

[ Voor 6% gewijzigd door MoiZie op 11-12-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Heb je al geprobeerd om met xev te kijken of er een X event wordt gegenereerd als je 'm aanraakt?

Als dat niets doet, denk ik dat je het in de hoek van WMI moet zoeken.

Zie ook de hp-wmi driver.

Geen idee of die interface van HP hedentendage nog relevant is, het definieert wel een bezel button..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 06:18

DSK

boeiend...

Onder Linux wordt de windows key meestal super key genoemd.
zie ook hier: Wikipedia: Super key (keyboard button)

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Super idd, en veel DE's staan het overigens niet of slecht toe om hier direct een actie aan te koppelen. Het wordt gezien als modifyer key, zoals ctrl, alt en shift dat zijn. Ik heb met Xfce eens geprobeerd om met die toets het menu naar voren te laten komen, zoals dat bij Windows ook het geval is, maar dat lukt niet. Het accepteert de toets niet als alleenstaande optie, vanwege de modifyer status.

Gnome3 en Unity echter laten het wel toe, die brengen hun applicatie launcher zien. Of overzicht van openstaande programma's.

[ Voor 13% gewijzigd door Hero of Time op 11-12-2015 14:27 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: http://www.ehomeupgrade.com/wp-content/uploads/media/cherry_cymotion_master_linux.jpg
offtopic:
^- heb die nooit kunnen kopen :(

https://help.ubuntu.com/s...l-keyboard-shortcuts.html

functie van super-key icm ubuntu (unity)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

bij KDE zoom je in met Super plus +. uit zoomen met - 100% met =
ook F1 tot en met F12 met super zijn ook bepaalde dingen.

BTW als De "windows" Windows knop actie. druk op de Windows knop toets het begin vaneen applicatie naam wacht een half uur. druk enter en de applicatie start

is ALT + F2 voor de meeste Linux GUI's. Maar natuurlijk veel meer dan dat.

onder KDE is ALT + F2 echt foobar. je kan er apps mee starten. documenten mee zoeken. rekenen, "EN vertaal dit in het Engels" zoeken op internet enz enz enz.

[ Voor 28% gewijzigd door daft_dutch op 11-12-2015 15:03 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Thanks, maar ik heb het dus niet over de meta/super knop. Het gaat om de knop in de bezel van de monitor.

xev:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
KeyPress event, serial 40, synthetic NO, window 0x1200001,
    root 0xd4, subw 0x0, time 5307255, (165,-13), root:(813,16),
    state 0x0, keycode 133 (keysym 0xffeb, Super_L), same_screen YES,
    XLookupString gives 0 bytes: 
    XmbLookupString gives 0 bytes: 
    XFilterEvent returns: False

KeyRelease event, serial 40, synthetic NO, window 0x1200001,
    root 0xd4, subw 0x0, time 5307264, (165,-13), root:(813,16),
    state 0x40, keycode 133 (keysym 0xffeb, Super_L), same_screen YES,

Het is dus Super_L? Echter; als ik bijv in KDE zeg; nieuwe shortcut voor actie X ,en dan probeer "bezeltoets"+ R of zo. Dan komt er alleen R in het venster te staan. Terwijl als ik meta+R doen; staat er daadwerkelijk meta+R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:22:
Thanks, maar ik heb het dus niet over de meta/super knop. Het gaat om de knop in de bezel van de monitor.
Die conclusie was inderdaad veel te kort door de bocht op basis van de look. Gezien je X event geeft 'ie echter wel degelijk een 'gewone' Super_L
Het is dus Super_L? Echter; als ik bijv in KDE zeg; nieuwe shortcut voor actie X ,en dan probeer "bezeltoets"+ R of zo. Dan komt er alleen R in het venster te staan. Terwijl als ik meta+R doen; staat er daadwerkelijk meta+R.
De toetsen zouden dan toch echt identiek moeten zijn. Vergelijk de xev output eens goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd je de knop wel ingedrukt als je de 'R' indrukt? Doe je dat niet, dan gaat 't natuurlijk fout. Zoals ik al zei, het is een modifyer toets. Hoe wil je 'R' kunnen typen zonder de shift ingedrukt te houden als je op 'r' drukt voor de nitwits, zonder capslock natuurlijk!?

Houd hem bij xev dus eens ingedrukt, zie je dan direct weer een key_release event?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:49

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:27:
Super idd, en veel DE's staan het overigens niet of slecht toe om hier direct een actie aan te koppelen. Het wordt gezien als modifyer key, zoals ctrl, alt en shift dat zijn. Ik heb met Xfce eens geprobeerd om met die toets het menu naar voren te laten komen, zoals dat bij Windows ook het geval is, maar dat lukt niet. Het accepteert de toets niet als alleenstaande optie, vanwege de modifyer status.
Het is mij wel gelukt hoor ;)
Het Whiskermenu komt naar voren als ik op super druk, en wordt weer gesloten als ik 't sluit. Het werkt nu ongeveer hetzelfde als bijvoorbeeld Windows 7, maar dan 12 keer sneller. ;)

Maar het is eigenlijk suf dat dat niet gewoon een normale knop is, alsof alt-f1 een fijnere manier is om het menu op te roepen. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 11-12-2015 17:06 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cyphax schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:05:
[...]

Het is mij wel gelukt hoor ;)
Het Whiskermenu komt naar voren als ik op super druk, en wordt weer gesloten als ik 't sluit. Het werkt nu ongeveer hetzelfde als bijvoorbeeld Windows 7, maar dan 12 keer sneller. ;)

Maar het is eigenlijk suf dat dat niet gewoon een normale knop is, alsof alt-f1 een fijnere manier is om het menu op te roepen. |:(
Ik had 't over het normale menu, niet de Whisker. En standaard is het trouwens ctrl+esc (net als bij Windows). Alt+F1 is bij KDE de sneltoets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:49

Cyphax

Moderator LNX
Hero of Time schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:11:
[...]

Ik had 't over het normale menu, niet de Whisker. En standaard is het trouwens ctrl+esc (net als bij Windows). Alt+F1 is bij KDE de sneltoets.
Dan nog, je kunt het normale menu met een CLI-command oproepen. Ik had voor Whiskermenu het ook weten te koppelen aan de application finder, dat ging ook wel aardig. Het punt was dat je het met wat moeite wel kunt koppelen aan een actie, maargoed, laat ook maar.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Hero of Time schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:59:
Houd je de knop wel ingedrukt als je de 'R' indrukt? Doe je dat niet, dan gaat 't natuurlijk fout. Zoals ik al zei, het is een modifyer toets. Hoe wil je 'R' kunnen typen zonder de shift ingedrukt te houden als je op 'r' drukt voor de nitwits, zonder capslock natuurlijk!?

Houd hem bij xev dus eens ingedrukt, zie je dan direct weer een key_release event?
Vooruit, laten we de R en r even loslaten, ik typte alleen maar R om dat duidelijk te maken. Uiteráárd bedoel ik meta+r.

Xev geeft zowel de keypress als de keyrelease event pas bij loslaten van de key. Bij meta is dat niet het geval (keypress bij indrukken, release pas bij loslaten)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
KeyPress event, serial 40, synthetic NO, window 0xe00001,
    root 0xd4, subw 0x0, time 14842052, (169,-18), root:(817,11),

KeyRelease event, serial 40, synthetic NO, window 0xe00001,
    root 0xd4, subw 0x0, time 14842061, (169,-18), root:(817,11),

KeyPress event, serial 40, synthetic NO, window 0xe00001,
    root 0xd4, subw 0x0, time 14843060, (169,-18), root:(817,11),

KeyRelease event, serial 40, synthetic NO, window 0xe00001,
    root 0xd4, subw 0x0, time 14843520, (169,-18), root:(817,11),

Volgens mij identiek (eerste is bezel-key, tweede is meta). Misschien is het dus wel dezelfde keystroke maar werkt hij hardware technisch anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MoiZie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 18:01:
Xev geeft zowel de keypress als de keyrelease event pas bij loslaten van de key. Bij meta is dat niet het geval (keypress bij indrukken, release pas bij loslaten)

[...]

Volgens mij identiek (eerste is bezel-key, tweede is meta). Misschien is het dus wel dezelfde keystroke maar werkt hij hardware technisch anders?
Dat is precies wat ik bedoel, de toets geeft beide events kort na elkaar door, het is dus geen toets zoals het toetsenbord, wat bij druk de keypress geeft en pas als je 'm loslaat de keyrelease. Het is een touch ding, dus het is heel waarschijnlijk dat het pas geregistreerd wordt als je de vinger los laat. Je kan 'm dus niet direct gebruiken voor bepaalde acties als modifyer, alleen als op zichzelf staande toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000718312.jpeg
dat knopje bedoel je dus?

misschien overbodige/nutteloze suggestie; maar mijn Dell XPS12 (touch-tip-toetsen) werkt niet optimaal icm ubuntu. Was wanneer ik een gentoo-flavor startte, bleek alles ineens wel te werken; brightness control, functie toetsen keyboard, (multi)touch etc. ik zou zeggen, probeer het eens als er een live-versie mogelijk is
was mij niet direct duidelijk

[ Voor 82% gewijzigd door himlims_ op 11-12-2015 22:30 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zegt-ie toch in de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Yup, die knop dus. Alles werkt prima op de laptop, functietoetsen en alles. Ook deze knop registreert en het lampje gaat aan. Maar goed, als de knop alleen wat doet bij loslaten, dan heb ik er niet zoveel aan, want ik wil super/meta ook voor andere dingen (maar dan op het toetsenbord) gebruiken. Nutteloze knop dus onder Ubuntu! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij Ubuntu met Unity open je het Dash, dus echt heel nutteloos is 't ook weer niet. ;)

Pagina: 1