hallo met hein, van vlieland ik zit met het volgende .ik ben al een tijd in het bezit van de nikon D800, ik doe voornamelijk landschappen en in raw ik lees veel over de 12-14 bits instelling , de meeste fotos die ik tot nu heb gemaakt altijd 14 bits compressie zonder verlies , maar je kunt ook ongecomprimeerd instellen , ik heb opslag genoeg , en in adobe rgb wat is voor mij de beste keuze ik lees dat het niet zoveel uitmaakt kwa kleurprofiel als je in raw schiet. ik heb daar enige twijfels over behoud ik de instelling zoals ik altijd de fotos heb gemaakt of heb ik nog andere opties , ik schiet meestal vanuit de hand ,dus zonder statief , groets hein , misschien een wat stomme vraag maar er staat zoveel op het internet. dat ik door de bomen het bos niet meer zie , wie weet kan iemand mij wat verheldering verschaffen , www.flickr.com/photos/hein_van_houten/
Het is zonde van de opslag als je ongecomprimeerd gaat opslaan, want je hebt er echt niets aan (enkel nadelen). Dus gewoon 14-bits raw houden.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II