Tweedehands of toch nieuw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald911
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-10 16:06
Na heel lang lurken en reviews lezen en wachten tot de prijzen dalen, nu eindelijk maar eens een topic met de vraag, wat zou jij doen?
De televisie die ik op dit moment bezit mag nu wel een keer vervangen worden wat mij betreft.
De discussie over 4K en Full HD heb ik ook gevolgd en heeft mij doen besluiten om voor een Full HD tv te gaan, gezien het budget en het gebrek aan aanbod van 4K materiaal.
De kijkafstand van de bank tot de tv is ongeveer een meter of twee, hoogstens tweeënhalf.

Ik zoek een?
Kijkbuis.

Wat is je budget?
Mijn budget zit tussen de €500,- en €700,- in.
Meer dan dit zit er niet in, aangezien een tv mij niet zoveel meer waard is dan dit.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV kijken via een Ziggo decoder kastje, het aantal tuners is dus niet van belang.
Er zit op mijn huidige tv, een Samsung LE37B650, een MXIII android tv box gehaakt zodat ik via die box mijn colleges kan kijken en zo nu en dan Kodi aan zet.
Tevens zit er een Harman Kardon HK 650 versterker aan vastgeknoopt.
Doorgaans download ik veel films, stream ik nooit, en gebruik ik vaak de radio via de decoder.

Wat heb je zelf al gevonden?
Na bijna een jaar lang rondkijken en met gebruik van de pricewatch kom ik op onderstaand resultaat uit.

Samsung UE46F8000
+ Design
+ Native refresh rate van 200hz
+ Top of the line van twee jaar terug
+ Kleine bezels
- Alleen tweedehands binnen het budget
- Prijs, tweedehands alsnog rond de €700,-

Samsung UE46ES8000
+ Design, minder fan van de verchroomde rand.
+ Native refresh rate van 200hz
+ Top of the line van drie jaar terug
+ Prijs, tweedehands rond de €500,-
+ Kleine bezels
- Tweedehands, dus geen garantie.

Samsung UE48J6200
+Nieuw verkrijgbaar
± Grootte van het scherm, kijkafstand is ongeveer 2 meter.
- Design, de voet wel mooi, maar grote bezels.
- Native refreshrate van 100hz

Sony 43W755C
+ Nieuw verkrijgbaar
+ Prijs
- Native refreshrate van 100hz
- Android TV

Sony 43W809C
+ Nieuw verkrijgbaar
+ Meer smartfuncties
+ 3D
- Prijs
- Android TV

Welke vragen heb je hier nog over?
Is het de moeite waard om heinde en verre te rijden om een tweedehandse tv op te halen, of zal ik toch gewoon via WKO een televisie bestellen en uitproberen.
En ook, welke dingen heb ik nog over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald911
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-10 16:06
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:31
Volgens mij zijn de ontwikkelingen op lcd-gebied niet zo voortvarend meer, waardoor ik bijna geneigd ben te zeggen dat een topmodel van 2 jaar terug mogelijk beter zal presteren dan een budget-model van nu.

Aan de andere kant zit het volgens mij met de beeldkwaliteit tegenwoordig gewoon goed, ongeacht het budget.

Refresh-rate is iets wat niet zo van belang is. Fabrikanten stunten graag met deze getallen, omdat ze die via allerlei kunstjes lekker groot kunnen maken. In de praktijk is volgens mij alles boven de 50hz native al gewoon goed.

Verder kan ik (of iemand anders) de keuze niet voor je maken. Als dit hierboven je shortlist is, dan raad ik je aan reviews te gaan lezen. Als de tv's die dan nog overblijven geen echte nadelen meer hebben, kun je gaan filteren op grootte en prijs.

Als ik de consumentenbond mag geloven zou in jouw geval een tv met een diameter van 32" de ideale grootte zijn. Dit lijkt weinig, maar als ik naar mijn eigen situatie kijk, klopt dat lijstje redelijk. Ik zit op ongeveer 4,2 m afstand en heb een tv van 50". Bij aankoop leek dat groot genoeg, maar nu merk ik dat ik beter een maatje of 2 groter had kunnen nemen. Desondanks is de tv niet storend klein. Dus ik zou me in jouw geval beperken tot 32 - 40". Groter dan 43" zou ik zeker niet gaan.

Eventueel test je het eens met een stuk karton.

Philips zou ik overigens van weg blijven. Tegenwoordig is er weinig Nederlands meer aan en volgens mij is de bediening nog steeds frustrerend traag.

Tweakers-overzicht met prijs en formaat criteria

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 13-12-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:32:
Dus ik zou me in jouw geval beperken tot 32 - 40". Groter dan 43" zou ik zeker niet gaan.
Ik zou, binnen budget, zo groot mogelijk gaan. Ik zit hier een meter of drie van een 65" TV en ik moet er niet aan denken een 40'" te hebben staan zoals dat tabelletje op de site van de Consumentenbond zegt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.